Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Prosedyre for tingretten?

5 views
Skip to first unread message

Rolf Lysfjord

unread,
Sep 5, 2004, 4:29:58 PM9/5/04
to
Jeg har nettopp møtt som innklaget i forliksrådet. Siden forliksrådet ikke
kunne avsi dom i saken, ble Klager spurt om han ønsket saken henvist til
tingretten. Og det ville han.
Dette er en tullesak, men den har av en eller annen grunn engasjert Klageren
noe helt avsindig, slik at han ikke ønsker å "tape ansikt". Dette gjør meg
litt bekymret for at vi faktisk kan komme til å ende i tingretten en vakker
dag. Siden jeg ikke trenger mer arbeid og utgifter akkurat nå, og heller
ikke bryr meg så fryktlig mye om utfallet av saken, er _prosessen_ mot
tingrettsbehandling blitt svært interessant.

Noen her som kan opplyse om den? Jeg har forsøkt meg på www.lovdata.no, men
det går ikke tydelig frem hvem som må gjøre hva, innen hvilke frister, og
med hvilke forutsetninger.

<hypotese> Synes jeg har hørt at Klager må stevne på nytt for tingretten
innen en viss tid, og samtidig betale et depositum som skal sikre dekning av
ulike gebyrer. Så kalles partene inn til rettsmekling(?), der jeg regner med
at den dommer vil uttale seg om sannsynligheten for medhold i kravet - slik
at man kan finne en minnelig løsning. Dersom dette ikke lykkes møtes man i
retten. Og der kreves det advokat? Eller? </hypotese>

Rolf


Rolf Lysfjord

unread,
Sep 6, 2004, 2:19:51 PM9/6/04
to

"Rolf Lysfjord" <offline_det...@online.no> wrote in message
news:413b747f$1...@news.broadpark.no...

>
> Noen her som kan opplyse om den? Jeg har forsøkt meg på www.lovdata.no,
men
> det går ikke tydelig frem hvem som må gjøre hva, innen hvilke frister, og
> med hvilke forutsetninger.
>
> <hypotese> Synes jeg har hørt at Klager må stevne på nytt for tingretten
> innen en viss tid, og samtidig betale et depositum som skal sikre dekning
av
> ulike gebyrer. Så kalles partene inn til rettsmekling(?), der jeg regner
med
> at den dommer vil uttale seg om sannsynligheten for medhold i kravet -
slik
> at man kan finne en minnelig løsning. Dersom dette ikke lykkes møtes man i
> retten. Og der kreves det advokat? Eller? </hypotese>


I tilfelle andre er interessert: I tvistemålsloven sto det faktisk noe om
frister likevel (kapittel 23). Det viser seg at fristen for stevning er 1 år
etter forkynnelsesdato.
Takk for svar! Jo, ingen årsak!
:-)


Krister Slettebø

unread,
Sep 6, 2004, 5:40:00 PM9/6/04
to

Bare hyggelig!

0 new messages