Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

K-Soft tapte søksmål mot kritikere (etter bl.a. newskrig)

6 views
Skip to first unread message

Frank

unread,
Feb 7, 2008, 5:08:57 AM2/7/08
to

Ingen er vel særlig lei seg for at K-Soft tapte saken fullstendig i Oslo
Tingrett ?

---

"Programvare-selskapet saksøkte bloggere for ærekrenkelse etter å ha blitt
kalt «svindlerfirma».

Det lille programvareselskapet K-Soft saksøkte fire enkeltpersoner for
ærekrenkelse etter at de hadde kommet med negative karakteristikker om
selskapet på diverse blogger, nyhetsgrupper og debattforum."


http://www.digi.no/php/art.php?id=508179


Lenke til avgjørelsen


http://www.diskusjon.no/index.php?session=0760b227b8c53de4fd47864a5e96cc61&act=attach&type=post&id=208837

anti...@eyepublish.com

unread,
Feb 7, 2008, 6:14:13 AM2/7/08
to
On Feb 7, 11:08 am, Frank <NoSpam...@online.no> wrote:
> Ingen er vel særlig lei seg for at K-Soft tapte saken fullstendig i Oslo
> Tingrett ?
>

Nei, dette var vel i sin tid noen av de verste norske spammerne, og i
ettertid valgte de å saksøke misfornøyde kunder. Galskap. Nå har de
fått en en "bot" på over 80 000 kroner :-) Men det er en ting jeg ikke
forstår, må K-soft umiddelbart betale saksomkostninger selv om de
velger å anke, og hvor mye er egentlig "24 ganger rettsgebyret"?

Mvh Inge

Frank

unread,
Feb 7, 2008, 8:49:23 AM2/7/08
to
anti...@eyepublish.com knastet inn: :


Saksomkostninger - Fra når avgjørelsen er rettskraftig, dvs
anke-/kjæremålsfrist er gått ut.

Rettsgebyr, 860 kroner

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3068.aspx

Bjorn O. Bredal

unread,
Feb 25, 2008, 9:33:51 AM2/25/08
to
* Frank <NoSp...@online.no>:


>Saksomkostninger - Fra når avgjørelsen er rettskraftig, dvs
>anke-/kjæremålsfrist er gått ut.

Øh, nei - 14 dager etter forkynnelse av dommen.


--
Bjørn O. Bredal

Frank

unread,
Feb 25, 2008, 4:35:37 PM2/25/08
to
Bjorn O. Bredal knastet inn: :

> * Frank <NoSp...@online.no>:
>
>
>> Saksomkostninger - Fra når avgjørelsen er rettskraftig, dvs
>> anke-/kjæremålsfrist er gått ut.
>
> Øh, nei - 14 dager etter forkynnelse av dommen.
>
>

Dersom den påkjæres/ankes, er det ingen rettskraftig avgjørelse som sier
at den ene eller andre er pålagt omkostningene.

Bjorn O. Bredal

unread,
Feb 26, 2008, 4:41:41 AM2/26/08
to
* Frank <NoSp...@online.no>:


>Dersom den påkjæres/ankes, er det ingen rettskraftig avgjørelse som sier
>at den ene eller andre er pålagt omkostningene.

Nei, men det foreligger en ikke-rettskraftig dom som er særskilt
tvangsgrunnlag for utlegg, se tvfbl § 4-12 annet ledd. Og det løper
morarenter fra oppfyllelsesfristens utløp, som altså er 14 dager etter
forkynnelsen.

--
Bjørn O. Bredal

Jarle H Knudsen

unread,
Feb 26, 2008, 4:59:39 AM2/26/08
to

Så hvis dommen ankes innen 14 dager fra forkynnelse, trenger ikke K-soft
betale, men hvis den ankes senere enn 14 dager fra forkynnelse, må de
betale? Hvordan fungerer dette?

--
jhk

Frank

unread,
Feb 26, 2008, 7:59:08 PM2/26/08
to
Bjorn O. Bredal knastet inn: :

Utlegg er ikke /betaling/ av omkostninger - det er sikkerhet for
beløpet, og utlegget kan unngås dersom man stiller [annen] sikkerhet.

http://www.lovdata.no/all/tl-19920626-086-011.html#4-12

Frank

unread,
Feb 26, 2008, 8:08:18 PM2/26/08
to
Jarle H Knudsen knastet inn: :

De behøver ikke betale, men kan bli avkrevd sikkerhet for at beløpet
blir betalt - dersom omkostningsavgjørelsen blir stående. På en måte
/frikoblet/ fra resten av avgjørelsen. Man kan tape på realiteten,
men bli helt eller delvis fritatt for omkostningsansvaret. Sistnevnte
kan krangles/påkjæres helt til topps alene.

Bjorn O. Bredal

unread,
Feb 27, 2008, 8:54:19 AM2/27/08
to
* Frank <NoSp...@online.no>:

>Utlegg er ikke /betaling/ av omkostninger - det er sikkerhet for
>beløpet, og utlegget kan unngås dersom man stiller [annen] sikkerhet.

Det er riktig, men fristen for å betale er likefullt 14 dager etter
forkynnelsen, ikke etter at dommen er blitt rettskraftig. At
ikke-rettskraftige dommer kun kan tjene som tvangsgrunnlag for utlegg,
og ikke for tvangsdekning, endrer ikke på dette.


--
Bjørn O. Bredal

0 new messages