---
"Programvare-selskapet saksøkte bloggere for ærekrenkelse etter å ha blitt
kalt «svindlerfirma».
Det lille programvareselskapet K-Soft saksøkte fire enkeltpersoner for
ærekrenkelse etter at de hadde kommet med negative karakteristikker om
selskapet på diverse blogger, nyhetsgrupper og debattforum."
http://www.digi.no/php/art.php?id=508179
Lenke til avgjørelsen
Nei, dette var vel i sin tid noen av de verste norske spammerne, og i
ettertid valgte de å saksøke misfornøyde kunder. Galskap. Nå har de
fått en en "bot" på over 80 000 kroner :-) Men det er en ting jeg ikke
forstår, må K-soft umiddelbart betale saksomkostninger selv om de
velger å anke, og hvor mye er egentlig "24 ganger rettsgebyret"?
Mvh Inge
Saksomkostninger - Fra når avgjørelsen er rettskraftig, dvs
anke-/kjæremålsfrist er gått ut.
Rettsgebyr, 860 kroner
>Saksomkostninger - Fra når avgjørelsen er rettskraftig, dvs
>anke-/kjæremålsfrist er gått ut.
Øh, nei - 14 dager etter forkynnelse av dommen.
--
Bjørn O. Bredal
Dersom den påkjæres/ankes, er det ingen rettskraftig avgjørelse som sier
at den ene eller andre er pålagt omkostningene.
>Dersom den påkjæres/ankes, er det ingen rettskraftig avgjørelse som sier
>at den ene eller andre er pålagt omkostningene.
Nei, men det foreligger en ikke-rettskraftig dom som er særskilt
tvangsgrunnlag for utlegg, se tvfbl § 4-12 annet ledd. Og det løper
morarenter fra oppfyllelsesfristens utløp, som altså er 14 dager etter
forkynnelsen.
--
Bjørn O. Bredal
Så hvis dommen ankes innen 14 dager fra forkynnelse, trenger ikke K-soft
betale, men hvis den ankes senere enn 14 dager fra forkynnelse, må de
betale? Hvordan fungerer dette?
--
jhk
Utlegg er ikke /betaling/ av omkostninger - det er sikkerhet for
beløpet, og utlegget kan unngås dersom man stiller [annen] sikkerhet.
De behøver ikke betale, men kan bli avkrevd sikkerhet for at beløpet
blir betalt - dersom omkostningsavgjørelsen blir stående. På en måte
/frikoblet/ fra resten av avgjørelsen. Man kan tape på realiteten,
men bli helt eller delvis fritatt for omkostningsansvaret. Sistnevnte
kan krangles/påkjæres helt til topps alene.
>Utlegg er ikke /betaling/ av omkostninger - det er sikkerhet for
>beløpet, og utlegget kan unngås dersom man stiller [annen] sikkerhet.
Det er riktig, men fristen for å betale er likefullt 14 dager etter
forkynnelsen, ikke etter at dommen er blitt rettskraftig. At
ikke-rettskraftige dommer kun kan tjene som tvangsgrunnlag for utlegg,
og ikke for tvangsdekning, endrer ikke på dette.
--
Bjørn O. Bredal