De to Jesusbarna

stonest.fj...@gmail.com

Kildene til læren om de to Jesusbarna er først og fremst evangelistene Matteus og Lukas.

Andre kilder er de tall løse henvisninger til to Messiaser som forekommer i Dødehavs rullene som ble oppdaget i 1950.

Den ene jesusgutten nedstammer fra Davids sønn Salomo (den kongelige linje) og omtales hos Matteus. Den andre gutten og hans slektstavle omtales av Lukas. Det er den prestelige linje med opphav i Davids sønn Natan.

De to slektstavlene avviker fra hverandre navn etter navn, men begynnelsen og slutten er enige med hverandre i David og Josef og Maria.

Hvorfor omtales ikke flykten til Egypt hos Lukas? De to barna skal da ha vært omtrent jevngamle og under to år. (Herodes hadde jo bestemt at alle barn under to år skulle drepes)

Det samme spørsmålet kunne vel også gjelde for Døpere Johannes som ble født på omtrent samme til som Jesusguttene.

Herodes var livredd fordi den nyfødte ble omtalt som Israels kommende konge, og det måtte med alle midler forhindres, naturligvis.

Terje Henriksen

Det kan være den samme gutten. Man må vel studere jødiske slektsforhold
for å finne ut hvordan, men prestelinje og slektslinje kan være to
forskjelige ting.

--
Terje Henriksen
Hesseng/Kirkenes

stonest.fj...@gmail.com

Terje Henriksen

Nei, men dersom man følger deres åndelige ledere bakover i tiden, vil
man få et annet svar.

--
Terje Henriksen
Hesseng/Kirkenes