Artenes opprinnelse

stonest.fj...@gmail.com

Moses & Darwin
1 Mos 2,7 Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese; og mennesket blev til en levende sjel.

Darwin:

«Therefore I should infer from analogy that
probably all the organic beings which have ever
lived on this earth have descended from some-
one primordial form, into which life was first
breathed by the Creator…»
(Origin of Species)

«The Creator» står 7 ganger i 1. utgave, 9 ganger i 2. utgave og 8
ganger i 6.utgave i «Artenes opprinnelse»
«Naturen er et tempel fylt med Guds skaperverk», sa han.

Han (Darwin) mistet etter hvert sin barnetro: «Jeg får, for min del, nøye meg med å forbli agnostiker» skriver han i sin selvbiografi på slutten av livet. En kilde hevder at Darwin omvendte seg til kristen tro rett før han døde, mens andre kilder benekter dette, slik at dette er noe verden ikke vet noe sikkert om.

Etter hans død stod evangelisten Elizabeth Reid Cotton, som kalte seg selv lady Hope, frem og hevdet at Darwin på sitt dødsleie hadde gått bort fra evolusjonstanken, og anerkjent Jesus som sin frelser. Dette blir selvfølgelig tilbakevist av historikere.

Da ladyen trådte inn i Darwins sykeværelse lå pasienten med en oppslått bibel på brystet, forteller hun. På spørsmål om hva han leste svarte den syke: «Paulus brev til hebreerne.» Det bibelstedet hadde ligget ham på hjertet siden ungdommens dager.

Det er visstnok slik mener noen, at barnetroen kommer tilbake ved slutten av livet.