Dine favoritt bilsanger

Rasmus

Inspirert av "øymusikk" posten så kaster jeg meg på bølgen og
foreslår neste bølge.
(La forresten merke til at det var en majoritet av jazz musikk på
forrige tråd. Musikk som man bare blir mer fascinert av og glad i
dessto mer man hører på det. Så forsogvidt et nytt stykke eller to
som jeg har skrevet meg bak øret.)

Mitt tema er altså som følger "List opp dine favoritt-bilsanger"
Jeg har kategorisert dem i følgende 2 kategorier.

1. Du kjører nedover Route 66 med vinduene (og taket?) nede - og du er
ikke blau for å hjalle med til låten av fulle lunger. En ekte
feeeeeel good sang kategori.

2. Du kjører hjemover fra en lang dag i skibakken og har et par timer
før du kommer hjem til kakao og peis. Du trenger god chille musikk,
for utenfor i bekmørket passerer snetunge trær.

Føl dere fri til å lage nye kategorier og definisjoner, men jeg
måtte jo begynne et eller annet sted.
Her kommer mine første forslag

Kategori 1.
Mustang Sally
Lowrider
Song 2 - Blur
Start the commotion av The Wiseguys
Free falling - Tom pettySolsbury hill - peter gabriel

Og de mer chille:
Children - Robert Miles
No ordinary morning - Chicane
Another new day - Jazzanova
Eden - hooverphonic
Porcelain - Moby
Alone - moby

La diskusjonen begynne!

Judith Parelie Mortensen

Rasmus <sums...@gmail.com> wrote:

> Mitt tema er altså som følger "List opp dine favoritt-bilsanger"

Mil etter mil... ;-P

> 1. Du kjører nedover Route 66 med vinduene (og taket?) nede - og du er
> ikke blau for å hjalle med til låten av fulle lunger. En ekte
> feeeeeel good sang kategori.

ÅÅÅl bai mai seee-eee-eelf... ;-P

Eller kanskje heller Chris deBurghs Borderline - på repeat. Trist, men
god.

> 2. Du kjører hjemover fra en lang dag i skibakken og har et par timer
> før du kommer hjem til kakao og peis. Du trenger god chille musikk,
> for utenfor i bekmørket passerer snetunge trær.

En helt hypotetisk situasjon.

Postgirobygget - Idyll, i påvente av sommeren.

judith
--
Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskammet og behøvlet tøy
med fattelig mange bønnhørlige lemper.

Rasmus

Judith, BRA! Mil etter mil hører jo med.
Det er en bil-reklame for tiden med den sangen, men i litt mer rocka
versjon enn den originale.
Vet noen om den finnes i "fullversjon" eller om det bare var små
samples som ble laget for reklamen?

Keera Ann Fox

Rasmus <sums...@gmail.com> wrote:

> [...]
> før du kommer hjem til kakao og peis. Du trenger god chille musikk,
> for utenfor i bekmørket passerer snetunge trær.

Nix. Må rocke, da også. Ingenting som heter "chille" når man har lang
biltur.

Og for lange bilturer, men spesielt av sorten Route 66, gjerne med
vinduene rullet ned, kan det meste av Bachman-Turner Overdrives Greatest
Hits passe, samt Supertramps ditto. Og for akkurat de milene gjennom
midtvesten, ville jeg nok satt på "Witchita Lineman" med Glen Campbell.

Så her er min rocka topp 5 (subject to change without notice):
Doobie Brothers - Listen to the Music
Bob Seger - Hollywood Nights
Exile - Kiss You All Over
Rod Stewart - The Motown Song
Elton John & Kiki Dee - Don't Go Breaking My Heart

_Må_ jeg roe ned litt/ha litt avbrekk, så blir det Al Stewart og
Chicago, ene og alene av den merkelige årsaken at hver gang vi var på
lengre tur vekk fra storbyen Los Angeles, og måtte finne frem til
ukjente radiostasjoner, fikk vi alltid høre Chicago og Al Stewart. Og i
grunnen var ikke det så dumt. 70-tallslåtene til Chicago er himlandes
bra bilmusikk, og Al Stewart gir fin avveksling til rockingen.

Puh. Jeg må stoppe der. Nå begynner jeg å lete frem 10cc, resten av
Doobie Brothers, Tina Turner, Alan Parsons Project...

--
Keera in Norway ~~ Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/

Arne Olav Augdal

On 18 Nov 2005 02:29:44 -0800, Rasmus wrote:

> 1. Du kjører nedover Route 66 med vinduene (og taket?) nede - og du er
> ikke blau for å hjalle med til låten av fulle lunger. En ekte
> feeeeeel good sang kategori.

Dette er den ene kategorien som kan passe for meg og da har jeg ingen liste
over sanger, bare rent generelt si at det må bli rock 'n roll fra sent 50
og tidlig 60-tall.

--
Rollerghost

Lunefull trønder.

Rasmus

Sånn for å åpne opp diskusjonen litt så var dette spørsmålet ikke
bare begrenset til Amerikas motorveier. Det kan like gjerne være E18
eller din lokale kjerrevei.
Så hvilken musikk liker DU å høre på når du suser avgårde?

Jan Owe Zetterstrøm

"Rasmus" <sums...@gmail.com> skrev i melding
--------------
Skal jeg på en 20 minutters tur er det 2 sanger som er uungåelige å ha med
meg. Om det er mørkt ute, forsterker dette bare sangene enda mer.
Sang 1 : Ted Nugent og Stranglehold
Sang 2 : Pink Floyd Comfortably numb fra live versjonen fra platen Delicate
Sound of Thunder
Må spilles høyt!!!
Begge sangene er hypnotiserende ved høy lyd og man "glemmer verden" en
stund. Herlig

Skal jeg enda lenger er det Fleetwood Mac og plata Rumour som gjelder for
meg
--
Jan Owe

Keera Ann Fox

Jan Owe Zetterstrøm <joze...@jgnett.com> wrote:

> Skal jeg enda lenger er det Fleetwood Mac og plata Rumour som gjelder for
> meg

En perle av en plate! Passer bra til mye, også biltur.

Espen Vestre

"Rasmus" <sums...@gmail.com> writes:

> 1. Du kjører nedover Route 66 med vinduene (og taket?) nede - og du er
> ikke blau for å hjalle med til låten av fulle lunger. En ekte
> feeeeeel good sang kategori.

ok, jeg har plukket 5 av hvert slag.

1. Cake: Wheels
2. Cake: Short Skirt, Long Jacket
3. Beck: Hotwax
4. Eels: I Like Birds
5. Rammstein: Das Modell (Kraftwerk-cover)

> 2. Du kjører hjemover fra en lang dag i skibakken og har et par timer
> før du kommer hjem til kakao og peis. Du trenger god chille musikk,
> for utenfor i bekmørket passerer snetunge trær.

1. Eels: Woman Driving, Man Sleeping (dette er den /definitive/
biltur-om-natta-sangen :-))
2. Sonic Youth: Hits of Sunshine
3. Flaming Lips: The Golden Age (Beck-cover)
4. Sonic Youth: Snare, Girl
5. Wilco: Muzzle of Bees

Hmm. Dette tror jeg at jeg skal brenne til neste biltur :-)
--
(espen)

Kjell Andresen

[ Kategorien "Morse" ]
Den jeg har spilt mest det siste året er Mozarts klarinettkonsert
spilt av Martin Fröst.
Vivaldis årstidene passer også bra for en behaglig tur.

[ Kategorien for mer testoteron ]
Stairway to Heaven enten med Led Zeppelin eller Far Corp. ei låt
jeg aldri blir lei? (~20 år nå)

Riding with the king med Clapton og B.B.King.

Ultravox: Spesielt Hymn fra plata Quartet.

The Blues Brothers (gjensynet med filmen var en liten nedtur)

Jørn Hoel: Spanish fly, gjerne veldig høyt så du hører trombonisten
godt. I 04-tiden med åpent soltak lang byens opplyste gater.

Kjell
--
Hei, hei Ståle Krapyl: Har kommer jeg med kjerra... (fritt etter Ø. Sunde)

roar....@datapower.no

Schni Schna Schnappi!

Message has been deleted

Karhu

Beste kjøremusikken er Nirvana/Nevermind. Gir glatt 10-20 km/h økt
snitthastighet.

Arne Midtbø

On Fri, 25 Nov 2005 11:59:58 +0000, Kjell Pettersen wrote:

> For høy allsangfaktor hører jeg på deLillos, Øystein Sunde, Dumdumboys og
> annet norsk.

For allsang må du skaffe deg «Fru Johnsen» med Inger Lise
Andersen (senere Rypdal). For ikke også å glemme «Vi - Vi to er ikke
Romeo og Julie, som begge fra teateret er kjent ...» med samme dame
(denne siste har jeg ikke selv, men må forsøke å finne den).

«Jeg vil fortelle om et møte det var nå i kveld i bedehusets saaaaAl.
Der var tusen frelste, pluss en tenåring og hennes unge moooor.
Lallalalallalallalaaalala...
..Er det fra denne samling hyklere jeg hører at jeg ikke strekker til,
fordi min skjørtekant er nærmere den himmel dere aldri kommer til?»

Åh! Den er bare så heftig!

--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those which were eaten.

Keera Ann Fox

Arne Midtbø <arnem...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ..Er det fra denne samling hyklere jeg hører at jeg ikke strekker til,
> fordi min skjørtekant er nærmere den himmel dere aldri kommer til?»

Eller på originalspråket: Harper Valley PTA. Bra oversatt.

Kjerstin Solbakken

Arne Midtbø skrev:

> [...]
> ..Er det fra denne samling hyklere jeg hører at jeg ikke strekker til,
> fordi min skjørtekant er nærmere den himmel dere aldri kommer til?»

Jeg vil fortelle hva som hendte på et sted helt innerst i en fjor -
der bodde tusen frelste pluss en tenåring og hennes unge mor
Vel, da skolen var slutt en sommerdag kom dattern løpende som gal,
hun sa "Mamma her er brev til deg fra "Tilsynet for høy moral".

I brevet sto "Fru Johnsen, De fostrar dårleg dotter dykkar sjøl -
de har alt for korte skjørt, og det seiast at De stundom drykker øl.
De må kome på ei møte, det er no i kveld i Bedehusets sal.
Ta dotter dykkar med Dykk, helsing Tilsynet for høg moral".

Klokken syv den samme kvelden startet møtet, og med ett så smalt en dør
Like inn i salen kom fru Johnsen, kledd i miniskjørt som alltid før
Da hun nådde prekestolen snudde hun og så ut på den fulle sal
hun sa: "Jeg har litt å si til dere Voktere for høg moral".

- osv., jeg gidder ikke skrive ned resten. Men overstående er skrevet
etter hukommelsen, det sier jo litt.

Jeg tror jeg skal unne meg en akevitt i kveld.

--
ks - Kledd i hvitt, men ingen engel -
Jaja. Så var det fram med pistolen igjen, da.

Arne Midtbø

On Fri, 25 Nov 2005 17:39:34 +0100, Kjerstin Solbakken wrote:

> [...]
> hun sa: "Jeg har litt å si til dere Voktere for høg moral".
>
> - osv., jeg gidder ikke skrive ned resten. Men overstående er skrevet

Dette forteller meg at du pleier å synge gamle slagere til
inntaket av akevitten ;)

> Jeg tror jeg skal unne meg en akevitt i kveld.

Kankje du da også kommer på mye av teksten til "Vi to er ikke Romeo og
Julie" (..som begge fra teateret er kjent. Vi, vi to er ikke...osv)?

Kjerstin Solbakken

Arne Midtbø skrev:

> Dette forteller meg at du pleier å synge gamle slagere til
> inntaket av akevitten ;)

Om jeg ikke har gjort det før, så må det bli i kveld! Skal på mimrefest
med flere hundre gamlinger ... :-)

> Kankje du da også kommer på mye av teksten til "Vi to er ikke Romeo og
> Julie" (..som begge fra teateret er kjent. Vi, vi to er ikke...osv)?

Vi, vi to er ikke Romeo og Julie

som begge fra teateret er kjent

Vi, vi to er ikke født av fader Shakespeare,
i oss to får de ingen konkurrent!

(elns. - blir nok lettere etter et par akevitter).

GKS

Har en del klassisk i cd hylla hjemme, men ingen i bilen. Må nok opp
en del hakk i bilpris for å få en bil som ivaretar de rolig partiene
i klassisk :-)

Favoritter ellers er alt som går fort eller er tungt. Tool, særlig
Ænima, Dead Kennedys.. Gammal Black Sabbath, noe Pearl Jam og faktisk
en del Jokke, som jeg kan spille når fruen er ombord da også hun har
oppdaget at tekstene hans er fantastisk gode. Ungene liker stort sett
alt siden jeg konsekvent har spilt "min" musikk fra første stund.
Jentungen på 5 liker særlig Tom Waits, sikkert pga stemmen og den
gode rytmen, samt også Portishead, som hun kaller for spøkelsesmusikk
:-)

Jeg nekter å ende opp i ett "kaptein sabeltann og hits for kids
helvete" i bilen. Kan ikke forestille meg hvordan en tur over fjellet
ville være med hits for kids og annen drittmusikk for barn i
timeshvis...

Når ungene og fruen sover på lengre turer kjører jeg en MP3 miks
gjennom headsettet til mobilen (Siemens Sx1 med 512 mb minnekort). Da
er det en salig miks, men kanskje mest vestkystrock fra 60 og 70
tallet.

Gleder meg til rimelige spillere med harddisk blir tilgjengelig i bilen.

Espen Vestre

"GKS" <po...@netcom.no> writes:

> [...]
> helvete" i bilen. Kan ikke forestille meg hvordan en tur over fjellet
> ville være med hits for kids og annen drittmusikk for barn i

Heh, jeg kjørte en gang gjennom mesteparten av Danmark og Tyskland
med "Barnefest i Andeby" med Arne Bendiksen på bilstereoen om og
om igjen X-P!

Vår minstemann nå har sin egen CD-spiller, og jeg har brent en mp3-CD
med timevis med Roald Dahl-lydbøker til ham :-)
--
(espen)

Kjell Andresen

"GKS" <po...@netcom.no> writes:

> Har en del klassisk i cd hylla hjemme, men ingen i bilen. Må nok opp
> en del hakk i bilpris for å få en bil som ivaretar de rolig partiene
> i klassisk :-)

Eller kjøpe en eldre godt lydisolert og rolig bil.

> [...]
> helvete" i bilen. Kan ikke forestille meg hvordan en tur over fjellet
> ville være med hits for kids og annen drittmusikk for barn i

He-he. Det løste jeg fint da de var små:
Hadde en original 142 uten radio og ville ikke lage hull i
dash-bordet. Mest fordi det var lagt opp til enkel montering
av en monoradio.
Det var faktisk deilig å ha et sted hvor man enten er stille
eller snakker sammen.

> [...]
> gjennom headsettet til mobilen (Siemens Sx1 med 512 mb minnekort). Da
> er det en salig miks, men kanskje mest vestkystrock fra 60 og 70

Bare pass godt på i speilene dine!
Bilister, syklister og fotgjengere som går med lyd på øra
er en ganske stor fare for seg selv og andre.
Har skrekk for det bortover den felles gang- og sykkelveien på
Ring3. Det er endel bussholdeplasser på strekningen Sogn - Tåsen
som er særlig ille.

> Gleder meg til rimelige spillere med harddisk blir tilgjengelig i bilen.

Sony har kommet med spiller med minijack i fronten..

Kjell
--
Gammal MB 230E, ny Sony - uten minijack-inngang i fronten.

Line Halvorsen

GKS wrote:

> Gleder meg til rimelige spillere med harddisk blir tilgjengelig i
> bilen.

MP3-spiller med radiosender. Rett fra lomma og inn på radio'n.

--
Line Halvorsen

Balansert kosthold: en kake i hver hånd.

Rasmus

Har noen funnet Ellinors Vise noe sted?
Jeg har vært på utkikk etter denne i år og dag, men ikke klart å
finne den noe sted.

"Ei ny tid kommer sjøl om fjellan står - og det blir like fint å
jobbe som å danse"

Oi oi oi så bra!
(NESTEN like bra som "Vi er ikke Romeo og julie")

Marianne Kristiansen

On 28 Nov 2005 02:13:41 -0800, Rasmus skrev:

> Har noen funnet Ellinors Vise noe sted?

Har du forsøkt Google?

> Jeg har vært på utkikk etter denne i år og dag, men ikke klart å
> finne den noe sted.

Tekst, melodi eller innspilling? Et trykk på Google og det første treffet
var teksten.

*kremt*

--
Marianne Kristiansen
http://home.no.net/mixelite

Rasmus

Teksten har jeg.
Det er sangen jeg håper å få tak på.
Bård og harald sang litt på den både i "ut i vår hage" og
live-utgaven av Team Antonsen, men noe original-inspilling (eller noen
som helst inspilling for den saks skyld) er ikke lett å finne.

Rasmus

Tusen takk, men teksten har jeg funnet. Det er sangen jeg håper å få

Marianne Kristiansen

On 28 Nov 2005 04:25:54 -0800, Rasmus skrev:

> Tusen takk, men teksten har jeg funnet. Det er sangen jeg håper å få
> tak på.

Har du søkt på navnet, artisten og mp3?

Rasmus

Den var ikke dum - har aldri prøvd å finne musikk gjennom Google.
Desverre lå ikke filen der ute noe sted (det var noen linker, men de
var alle døde) - jeg har satt min lit til en person på en
brukergruppe som i en post sier at han har sangen . Jeg sendte han en
PM og krysser fingrene på at han kanskje sender meg den.
Da blir jeg i såfall glad.
Jeg vet at den ikke ble laget med det humoristiske i tankene, men etter
Bård, Harald og Atle hadde sin lille sang-trio så ler jeg hver gang
jeg tenker på den.