Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Refinansiering av lån

0 views
Skip to first unread message

Astrid Lund

unread,
Nov 3, 2001, 7:24:03 AM11/3/01
to
Jeg undres på hvordan man går fram? Må man ha takst på leiligheten for
å kunne refinansiere? Er det noen som gjør dette gratis, eller for en
liten sum?

--
Mvh Astrid

Anne Eilertsen

unread,
Nov 3, 2001, 7:45:15 AM11/3/01
to
On Sat, 3 Nov 2001, Astrid Lund wrote:

> Jeg undres på hvordan man går fram? Må man ha takst på leiligheten for
> å kunne refinansiere?

Spør banken din. Noen krever takst, andre godtar prisvurdering fra megler.
(Postbanken sa i hvert fall at de godtok prisvurdering da vi spurte.)

> Er det noen som gjør dette gratis, eller for en
> liten sum?

Takst gjøres av autorisert takstmann og koster vel alltid penger. Men jeg
mener mangle meglere tilbyr gratis prisvurdering hvis du vurderer å selge
(og jeg regner med at de ikke trekker den tilbake dersom du bestemmer deg
for å ikke selge likevel :>).


mvh,

--
Anne Eilertsen
http://anne.nvg.org/
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Kjetil Bull

unread,
Nov 6, 2001, 8:11:20 AM11/6/01
to
Astrid Lund skreiv:

>Jeg undres på hvordan man går fram?

Du tar kontakt med en bank og presenterer hvilken sikkerhet du har, og
hva du trenger å låne. Dessuten presenterer du hvor fantastisk solid
kunde du er, for å lettere kunne forhandle om betingelser.


>Må man ha takst på leiligheten for å kunne refinansiere?

Nei, du MÅ ikke det - men dersom det er en långiver som ikke har
kjennskap til boligtypen din, eller du er totalt ukjent som kunde, vil
nok de fleste kreve å se en relativt ny takst.


> Er det noen som gjør dette gratis, eller for en liten sum?

Ikke vanligvis. Dersom banken du kontakter har egen eiendomsavdeling,
er det likevel sjans for at de har gode avtaler med takstmenn. Sist
jeg hadde takstmann på plass (for halvannet år sia) kosta det ca 1500
kroner for takst på en treromsleilighet.

Kjtil

--
1992 Kawasaki Zephyr 1100 * 1972 Puch VZ50V Dakota
1993 Izh Jupiter-5, 350ccm * DoD #2206

0 new messages