Men er det egentlig så enkelt? Finnes det en formel på lykke som kan
gi oss alle et bedre liv, eller er dette såpass individuelt at alle de
generelle "ekspertrådene" blir ubrukelige? Og hva er egentlig lykke
(og da tenker jeg ikke på flaks)?
Det kunne vært interessant å høre hva folk mener om akkurat dette.
Hva er lykke for deg?
Erik
> Hva er lykke for deg?
En helt spesiell følelse innvendig, som er umulig for meg å forklare med
ord - men ord som indre ro, få bekymringer og det å være veldig glad for
at man er der man er akkurat da hører nok med. I tillegg tror jeg at
enkelte sanseinntrykk spiller inn, uten at jeg kan sette fingeren på
akkurat hva og hvorfor.
En følelse jeg ikke har opplevd altfor ofte, men som jeg gleder meg til
at skal dukke opp igjen.
Ganske diffust, med andre ord, men lett gjenkjennelig likevel.
--
the Hanne
Fravær av bekymringer.
--
Be seeing you.
Kan du ikke være lykkelig uten å ha bekymringer? Hva om du opplever
noe helt spesielt? Kan ikke dette gjøre deg lykkelig selv om du har
andre bekymringer? Jeg har ihvertfall opplevd at selv om jeg har hatt
bekymringer så har det skjedd ting som gjorde at jeg ble lykkelig.
Og blir man automatisk lykkelig når man ikke har bekymringer? Jeg
føler kanskje det må noe mer til. Man er selvsagt ikke ulykkelig
hvis man ikke har noen bekymringer, men finnes det ikke en slags
mellomtilstand mellom ulykke og lykke?
--
Jan-Fredrik Braseth http://fome.xp.no
-------------------
Ah!, the Grand Canyon. What a ... grand canyon!
- Homer Simpson
Hah! Det er et enkelt spørsmål, like enkelt som 'hva er meningen med livet?'
Bjørn
--
- There is no failure. You either learn or you succeed.
Vet ikke helt, men jeg tror alltid jeg blir lykkelig bare jeg blir ferdig
med et prosjekt, men kanskje det er fordi jeg da får et nytt prosjekt å
tenke på.
--
Gjermund Haugestøl
***********************************
http://www.haugestol.com/mail.html
"All those that believe in psycho-kinesis, raise my right hand."
4 pils og en pizza, flaske vin i ny og ne
""
> Erik J. Helgesen wrote:
> > Hva er lykke for deg?
>
> Hah! Det er et enkelt spørsmål, like enkelt som 'hva er meningen med livet?'
tenker du for mye på det blir du neppe lykkelig
--
"har du lomma full av gull
har skjebnen vært deg huld"
> Hah! Det er et enkelt spørsmål, like enkelt som 'hva er meningen med
livet?'
Ah, så lykke er OGSÅ 42.
Har alltid vært. Jeg vet i allefall hvor lykkelig _jeg_ hadde vært med 42
tvillinger til Denise Richards i haremet.
> Hva er lykke for deg?
>
Å lykkes er å få det jeg vil ha.
Lykke er å ville ha det jeg får.
Kan de to forenes? Tror det...
--
job
Sex is a misdemeanor - the more you miss da' meaner you get.
Indre ro og fred. Å ha fred med meg selv, andre, og annet, enten andre
har fred med meg, eller ikke.
Formel på lykke? Kommer litt an på formelen, vel?
Gry
> > Det kunne vært interessant å høre hva folk mener om akkurat dette.
> > Hva er lykke for deg?
>
> Indre ro og fred. Å ha fred med meg selv, andre, og annet, enten andre
> har fred med meg, eller ikke.
>
> Formel på lykke? Kommer litt an på formelen, vel?
en eventuell formel bør nok inneholde den kjente Y - faktoren
bl. a.
>In article <zQt_b.655$72.180...@news.telia.no>, "Bjørn Furuknap"
><furu...@lit.no> wrote:
>
>> Erik J. Helgesen wrote:
>> > Hva er lykke for deg?
>>
>> Hah! Det er et enkelt spørsmål, like enkelt som 'hva er meningen med
>> livet?'
>
>tenker du for mye på det blir du neppe lykkelig
"Ask yourself whether you are happy, and you will cease to be"
- John Stewart Mill
--
abre
"The higher that the monkey can climb the more he shows his tail"
- Tom Waits
> Finnes det en formel på lykke som kan gi oss alle et bedre liv, eller
> er dette såpass individuelt at alle de generelle "ekspertrådene" blir
> ubrukelige?
Jeg tror de fleste har det til felles at lykke forutsetter at man har
det godt med seg selv og med andre folk rundt seg, samt at man holder
på med noe man liker.
Hva det innebærer å ha det godt med seg selv og andre eller å gjøre
noe man liker er ganske sikkert individuelt.
Da må man spørre seg selv, men selvinnsikt er vanskelig. Generelle råd
som kan hjelpe folk til større selvinnsikt tror jeg derfor kan ha sin
misjon.
Christian
> Lykken er å være glad i seg selv...Lykken er å være to hehe..Lykken
> er å kunne skape noe....det er jo masse ting enn kan definere lykken
> på...*dumt dette var da...* :)
Lets make it simple:
Lykke er å være lykkelig.
:-)
--
'fool me once, shame on ... shame on you.
It fool me. We can't get fooled again.'
President George W. Bush
<http://www.hyperorg.com/blogger/images/foolbush.mpg>
Dagbladet er eksponenter for en ekkel, enkel, slimete egoistisk
hedonistisk livsnytere drevet frem av journalister som er for dumme
til å kunne få seg en ordentlig jobb.
Man skal ikke kjøpe Dagbladet, man skal ikke det.
> Men er det egentlig så enkelt? Finnes det en formel på lykke som kan
> gi oss alle et bedre liv, eller er dette såpass individuelt at alle de
> generelle "ekspertrådene" blir ubrukelige? Og hva er egentlig lykke
> (og da tenker jeg ikke på flaks)?
Den ikke helt ukjente hr. Aristoteles tenkte også en del på denne
saken, og forfattet i den forbindelse boken den Nikomakiske Etikk.
Jeg vil ikke anbefale nybegynnere å lese akkurat den boken,
Aristoteles var en stor tenker, men en ulidelig dårlig skribent, så
man skal ha gode grunner for å gi seg i kast med lefsa.
Det finnes sammendrag på nett som er mer lesbare, f.eks.:
http://www.filosofiskeessays.dk/artikler/aristoteles.htm
> Det kunne vært interessant å høre hva folk mener om akkurat dette.
> Hva er lykke for deg?
Lykke for meg er å øke gleden i verden.
--
Sturle Fladmark
For meg er det lykke å vite at Norge i 2003, fikk inn ufattelige 236
MILLIARDER kroner ekstra til Oljefondet!
Jeg er foresten GLAD for at jeg ikke ligger på et sykehjem, eller aldershjem
for den del!
> Erik
Rune
Det er jeg ogsaa, men ikke av den grunnen du tror:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=741578
Til gjengjeld er jeg veldig glad for at jeg har blitt tildelt et
efternavn jeg ikke skammer meg over aa bruke.
--
Sturle Fladmark