Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Melkekrem

0 views
Skip to first unread message

Arve Bersvendsen

unread,
Apr 17, 2003, 10:45:02 AM4/17/03
to
Nå som det er påske, og jeg har utviklet avhengighet av Freias påskeegg
med melkekrem (de i lilla eggkartong).

Hvordan lager man slik melkekrem? Noen som har en oppskrift?

--
Arve

http://www.virtuelvis.com/
http://www.bersvendsen.com/

Lina Bolland

unread,
Apr 17, 2003, 3:03:33 PM4/17/03
to
"Arve Bersvendsen" <arve...@bersvendsen.com> skrev i melding
news:Xns9360A9E01DC9...@130.133.1.4...

> Nå som det er påske, og jeg har utviklet avhengighet av Freias påskeegg
> med melkekrem (de i lilla eggkartong).
>
> Hvordan lager man slik melkekrem? Noen som har en oppskrift?

Hvor finner jeg de eggene?
Har titt på Rimi på Sinsen, ICA Storo, et par narvesen kiosker, Bunnpris ved
Majorstua og flere steder.

-Lina-


Pål Næss

unread,
Apr 17, 2003, 4:37:11 PM4/17/03
to
Lina Bolland wrote:

>Hvor finner jeg de eggene?
>Har titt på Rimi på Sinsen, ICA Storo, et par narvesen kiosker, Bunnpris ved
>Majorstua og flere steder.

jeg kjøpte mine på ICA Storo.

Tanya Beate Řverlie

unread,
Apr 17, 2003, 5:06:41 PM4/17/03
to

[Lina Bolland]

> Hvor finner jeg de eggene?
> Har titt på Rimi på Sinsen, ICA Storo, et par narvesen kiosker,
> Bunnpris ved Majorstua og flere steder.

Eh, de selges omtrent overalt. Men ikke kjøp på Narvesen, der koster de
40(!) kr. I dagligvarebutikker koster de mellom 20 og 30 ...
Finner du dem ikke er de utsolgt.

--
Tanya B. - også avhengig. og blakk. :/

«How sweet!»

Vidar Hattrem

unread,
Apr 17, 2003, 9:07:24 PM4/17/03
to

"Tanya Beate Øverlie" <ta...@chello.no> wrote in message
news:Xns9360EBDBD9...@news.chello.no...

litt off topic,
Jeg har blitt hekta på Pistasje KroneIs!! farlig godt!!


Jacob Stepaschko

unread,
Apr 18, 2003, 8:10:26 AM4/18/03
to
On Thu, 17 Apr 2003, Arve Bersvendsen wrote:

> Nå som det er påske, og jeg har utviklet avhengighet av Freias påskeegg
> med melkekrem (de i lilla eggkartong).

Heh, dette er en sånn ting jeg _tror_ er veldig godt, og derfor skal prøve
å unngå å begynne å spise...
:) Sånn at man slipper å bli avhengig lixom...

--
Fasten your seatbelts, it's going to be a bumpy night!
-Margo Channing

Venche Anita Adriane Stokland Lidahl

unread,
Apr 18, 2003, 10:10:29 AM4/18/03
to
Jacob Stepaschko <jaco...@SPAMulrik.uio.no.> wrote in
news:Pine.LNX.4.52.03...@sar.uio.no:

> On Thu, 17 Apr 2003, Arve Bersvendsen wrote:
>
>> Nå som det er påske, og jeg har utviklet avhengighet av Freias
>> påskeegg med melkekrem (de i lilla eggkartong).
>
> Heh, dette er en sånn ting jeg _tror_ er veldig godt, og derfor skal
> prøve å unngå å begynne å spise...
>:) Sånn at man slipper å bli avhengig lixom...

Åhh bare slapp av. Det er ikke bestemt at en skal bli avhengig.

venche
- som var kvalm etter en skje og lamm i munnen.

Jacob Stepaschko

unread,
Apr 18, 2003, 9:58:05 AM4/18/03
to
On Fri, 18 Apr 2003, Venche Anita Adriane Stokland Lidahl wrote:

> >:) Sånn at man slipper å bli avhengig lixom...
>
> Åhh bare slapp av. Det er ikke bestemt at en skal bli avhengig.
>
> venche
> - som var kvalm etter en skje og lamm i munnen.

Kjipern.
Det er sikkert en sånn enten-eller greie...

Geir Harris Hedemark

unread,
Apr 18, 2003, 10:17:08 AM4/18/03
to
Jacob Stepaschko <jaco...@SPAMulrik.uio.no.> writes:
> Kjipern.
> Det er sikkert en sånn enten-eller greie...

Det er det helt sikkert.

Vaniljeguffa er noe i retning av tines vaniljesaussubstitutt med mer
fortykningsmidler.

Skulle jeg ha laget noe slikt selv hadde jeg laget en vaniljekrem av
fløtemelk, vaniljestang, eggeplomme, sukker og maisena. Likt vil det
aldri smake - jeg har for lite kjemi på kjøkkenet.

Sjokoladeskallet kan lages ved å temperere en melkesjokolade og støpe
den i dertil passende sjokoladeform. Former kan skaffes fra din lokale
storkjøkkenleverandør.

Litt mye jobb, imho. Jeg tror heller jeg hadde laget sjokoladeplater
(overheadfolie, temperert sjokolade, stryk ut, la stivne, fjern
folien) og lagt platene lagvis med vaniljekrem mellom i noe som ligner
på en millefeuille. Det blir dessverre like kvalmende. Kanskje en
vaniljemousse er en bedre ide?

Geir - som synes de derre sjokoladeeggene er vanvittig overpriset

Jacob Stepaschko

unread,
Apr 19, 2003, 2:43:06 PM4/19/03
to
On Fri, 18 Apr 2003, Geir Harris Hedemark wrote:

> Vaniljeguffa er noe i retning av tines vaniljesaussubstitutt med mer
> fortykningsmidler.

OK, så hvis man ikke liker vaniljekrem, liker man ikke de eggene heller?

> Geir - som synes de derre sjokoladeeggene er vanvittig overpriset

Ja, de er dritdyre...

Jacob, som ikke klarer å bestemme seg for om han skal kjøpe de eggene
eller ikke. Problemer altså...

Pål Næss

unread,
Apr 19, 2003, 6:33:50 PM4/19/03
to
Jacob Stepaschko wrote:

>OK, så hvis man ikke liker vaniljekrem, liker man ikke de eggene heller?

ettersom det ikke finnes spor av vanilje i disse eggene, skjønner jeg
ikke spørsmålet. ligner ikke en gang på vaniljekrem.

>Ja, de er dritdyre...

pøh.

>Jacob, som ikke klarer å bestemme seg for om han skal kjøpe de eggene
>eller ikke. Problemer altså...

kjøp. live a little.

obundring: hvem bruker skjeene som følger med?

Asle Ommundsen

unread,
Apr 19, 2003, 6:35:37 PM4/19/03
to
* Pål Næss:

>obundring: hvem bruker skjeene som følger med?

Jeg samler på skjeene som følger med, de er kjekke å ha når oppvasken
står. Så er de flotte til å røre i kaffen med.

--
Det beste fra News: http://fortellinger.net/news.php
Foreslå nye gode newsartikler: ne...@fortellinger.net

Tanya Beate Řverlie

unread,
Apr 20, 2003, 3:16:25 AM4/20/03
to

[Pål Næss]

> obundring: hvem bruker skjeene som følger med?

Jeg. Og det er også de eneste skjeene som er små nok til å passe i fulle
beholdere med sukker og lokk på, så de kan fint brukes til andre ting.

BonusGlede: Oh, what a beautiful morning ... *plystre vårtoner* :)

--
Tanya B.

«How sweet!»

Nils Chr. Framstad

unread,
Apr 20, 2003, 7:40:00 AM4/20/03
to

"Vidar Hattrem" <ros...@online.no> writes:

> litt off topic,
> Jeg har blitt hekta på Pistasje KroneIs!! farlig godt!!

Finnes den fortsatt? Jeg trodde den var forsvunnet. Eller har noen
andre begynt med tilsvarende?

--
mailto:n...@math.uio.no
"Terrorists believe that anything goes in the name of their cause.
The fight against terror must not buy into that logic."
-- Human Rights Watch: <URL:http://hrw.org/press/2002/01/wr2002.htm>

Jacob Stepaschko

unread,
Apr 20, 2003, 11:19:05 AM4/20/03
to
On Sun, 20 Apr 2003, Pål Næss wrote:

> ettersom det ikke finnes spor av vanilje i disse eggene, skjønner jeg
> ikke spørsmålet. ligner ikke en gang på vaniljekrem.

Ok, bare mener at noen sa at det vionnet litt om vanlijesaus/vaniljekrem,
og det er jeg ikke så veldig glad i...

> >Jacob, som ikke klarer å bestemme seg for om han skal kjøpe de eggene
> >eller ikke. Problemer altså...
>
> kjøp. live a little.

Ja, tror kanskje jeg skal gjøre det på tirsdag :)

Peter J. Acklam

unread,
Apr 22, 2003, 4:13:00 PM4/22/03
to
"Nils Chr. Framstad" <n...@portalen.no> wrote:

> "Vidar Hattrem" <ros...@online.no> writes:
>
> > litt off topic,
> > Jeg har blitt hekta på Pistasje KroneIs!! farlig godt!!
>
> Finnes den fortsatt? Jeg trodde den var forsvunnet. Eller har
> noen andre begynt med tilsvarende?

Pistasj kroneis har jeg savnet lenge. En stund gikk det an å
finne det i en å annen isdisk, men nå ser jeg det aldri lenger.

Peter

--
I wish dialog boxes had a butten saying "Whatever". I hate being
forced to answer "Yes" or "No" to a question I have no opinion on
whatsoever. There ought to be a button matching my indifference.

Tommy Pedersen

unread,
Apr 22, 2003, 5:35:54 PM4/22/03
to
Peter J. Acklam tastet:

> Pistasj kroneis har jeg savnet lenge. En stund gikk det an å
> finne det i en å annen isdisk, men nå ser jeg det aldri lenger.

Jeg visste jeg hadde sett den i en isdisk nær meg :-)
http://www.hennig-olsen.no/produkter_smaais.html


--
Tommy P.

Peter J. Acklam

unread,
Apr 23, 2003, 7:29:49 AM4/23/03
to
"Tommy Pedersen" <pede...@softhome.net> wrote:

Hennig Olsens web-side blir vel først en «isdisk nær meg» den
dagen de åpner web-butikk. Og det gleder jeg meg til! :-)

Men takk skal du ha. Nå gjenstår bare å finne en som selger
Hennig Olsen-is og så grine seg til at de tar inn pistasjkrone.

Carl Stefan Grøtter

unread,
Apr 24, 2003, 3:24:46 AM4/24/03
to
pjac...@online.no (Peter J. Acklam) wrote in news:vfx5mo...@online.no:

> "Tommy Pedersen" <pede...@softhome.net> wrote:
>
>> Peter J. Acklam tastet:
>>
>> > Pistasj kroneis har jeg savnet lenge. En stund gikk det an å
>> > finne det i en å annen isdisk, men nå ser jeg det aldri lenger.
>>
>> Jeg visste jeg hadde sett den i en isdisk nær meg :-)
>> http://www.hennig-olsen.no/produkter_smaais.html
>
> Hennig Olsens web-side blir vel først en «isdisk nær meg» den
> dagen de åpner web-butikk. Og det gleder jeg meg til! :-)
>
> Men takk skal du ha. Nå gjenstår bare å finne en som selger
> Hennig Olsen-is og så grine seg til at de tar inn pistasjkrone.

Jeg vil tippe at alle tar den inn i år, iom at den står under "nye
produkter" der.. Akkurat det er antageligvis også årsaken til at folk ikke
har sett den på en stund.

Selv hadde jeg glemt at det en gang fantes noe slikt, men nå som jeg ser
at den kommer tilbake husker jeg den, og gleder med til det blir varmt nok
til at også jeg spiser is... :)

--
Carl Stefan Grøtter

www.kverulant.net || ne...@kverulant.net
<Sett inn underfundig tankevekker her>

Jacob Stepaschko

unread,
Apr 24, 2003, 4:14:20 AM4/24/03
to

OK, nå har jeg vært i 12-15 butikker(Rema, Ica, Meny, Centra, Prix, Kiwi,
Rimi, Narvesen) og ikke sett snurten av det.

Regnet med at det var en sånn påskegreie, men likevel...

Noen som vet om noen steder de evt har det ennå? Sånn i nærheten av
Ullevål/Mstua-type ting?

Gustav Foseid

unread,
Apr 24, 2003, 4:48:25 AM4/24/03
to
Jacob Stepaschko <jaco...@SPAMulrik.uio.no.> writes:

> OK, nå har jeg vært i 12-15 butikker(Rema, Ica, Meny, Centra, Prix, Kiwi,
> Rimi, Narvesen) og ikke sett snurten av det.

Jeg overhørte noen inne på en bensinstasjon på veg påskeferie som
spurte etter disse eggene. Svaret de fikk var at de ikke hadde klart å
få tak i dem, tilsynelatende fordi de var utsolgt hos Freia.
Antageligvis er de blitt mer populære enn Freia trodde.

- Gustav

Carl Stefan Grøtter

unread,
Apr 24, 2003, 8:45:15 AM4/24/03
to
Gustav Foseid <gus...@pvv.ntnu.no> wrote in
news:dvi65p4...@proto.pvv.ntnu.no:

Det samme skjedde i fjor også...

Jacob Stepaschko

unread,
Apr 24, 2003, 1:35:32 PM4/24/03
to
On Thu, 24 Apr 2003, Gustav Foseid wrote:

> Jeg overhørte noen inne på en bensinstasjon på veg påskeferie som
> spurte etter disse eggene. Svaret de fikk var at de ikke hadde klart å
> få tak i dem, tilsynelatende fordi de var utsolgt hos Freia.
> Antageligvis er de blitt mer populære enn Freia trodde.

OK, kanskje de lager mer da?

*håpe*

Sende mail til Freia...

0 new messages