Tommy & Tigern med eget blad

Thomas Skogestad

på Egmont serieforlaget.

Større format. 68 sider. Lavere pris (intropris 19,50 kroner). Enda mer
resirkulering!

Tegneserieinnhold:

Tommy & Tigern
Pogo (original, ikke nytegnet som i 1992)
Bar bikkje (Pooch Café)
Kaldt hjerte av Håkon Hagesæther
Kolbein av skyllingstad
Copper av Kazu Kibuishi
Bone (kapittel 1: Kartet)

Neste nummer er i salg 31. mars.

På 80- og 90-tallet ble noen TT-album gitt ut av Semic. Er ikke det Egmont?

Schibsteds svar på dette er "Plump". 96 sider, kr. 49,50. Nr. 2 i salg 23.
juni. Første nummer har Dilbert (tidligere kjent som Herbert) på forsiden

Plump
http://www.schibstedforlag.no/tegneserier/album/85773.o2

Det står "I salg fra 12. februar!", men jeg kjøpte bladet mandag 11. februar.
Neste utgave kommer også ut på en mandag. I 2008 vil Plump komme med tre
nummer.

BonusKjøpepress: Pixar-Pez.

--
Thomas Skogestad
En Katt med patenter i hopevis

Lasse G. Dahl

* Thomas Skogestad:

> på Egmont serieforlaget.
>
> Større format. 68 sider. Lavere pris (intropris 19,50 kroner). Enda mer
> resirkulering!

Fullstendig tragisk. Serien har gått inn for år og dag siden, og Norges
høstslippet fra bokforlagene vil preges av Ibsen og Kielland?

At ingen er tøffe nok til å lansere noe nytt, er flaut nok. Enda mer
suppe på den siste spikeren i «Þommy og Tiger'n»-kista er bare tragisk.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| På 80- og 90-tallet ble noen TT-album gitt ut av Semic. Er ikke det Egmont?

Ikke bare det, nyeste Tommy & Tigern-utgivelse fra Egmont er fra 2004.
("Gladvold på boks".) (Med mindre Bibsys mangler nyere utgivelser.)

Æhm, hvordan har det seg at to forlag har gitt ut TT? Er oversettelsene de
samme, eller har hvert forlag foretatt hver sin oversettelse?

Hvem er det som har oversatt stripene som går i Adresseavisen? Jeg mener jeg
nylig leste en stripe der som refererte til internett. Det er ikke umulig at
Watterson har skrevet noe slikt, men jeg er heller skeptisk.

Har det andre TT-forlaget byttet navn fra Schibsted forlagêne til Schibsted
forlag?

Er Zits lagt ned?

--
Thomas Skogestad

Øystein Skartsæterhagen

Thomas Skogestad <barry...@gmail.com> writes:

> [...]
> mener jeg nylig leste en stripe der som refererte til internett. Det
> er ikke umulig at Watterson har skrevet noe slikt, men jeg er heller

Jeg er ikke så skeptisk. Jeg er temmelig sikker på at jeg har sett en
stripe som omtaler Internett, i hvert fall i norsk bokutgave.

--
Øystein Skartsæterhagen

Trond Michelsen

Tja, siste T&T-stripe ble gitt ut 31. desember 1995. Internett fantes
selvfølgelig på denne tiden, og man hadde solgt abonnementer til
privatpersoner i et par år allerede. Men, utbredelsen var allikevel ikke
spesielt stor utenfor universitetene, og jeg innbiller meg at referansen
ville ha vært litt vel obskur i forhold til nivået Watterson pleide å
ligge på.

Men... Jeg har akkurat bladd kjapt igjennom den siste Calvin &
Hobbes-boka "It's a Magical World". Her finner jeg en stripe der Calvin
spør: "Why aren't we hooked up to an on-line service, so we can connect
to other computers?". Jeg vil ikke bli veldig overrasket om "on-line
service" har blitt oversatt til "internett" i senere norske oversettelser.

--
Trond Michelsen

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Hvem er det som har oversatt stripene som går i Adresseavisen? Jeg mener
| jeg nylig leste en stripe der som refererte til internett. Det er ikke
| umulig at Watterson har skrevet noe slikt, men jeg er heller skeptisk.

Eller ... jeg tok noen stikkprøver av de siste måneders Adresser og VG-er. De
har begge i flere måneder trykket striper fra 1987 (jeg så at flere av dem
gikk igjen begge steder). Skrev Watterson om oppringte tjenester i 1987?

Adresseavisen trykker for tiden sekvensen hvor Tommy skal ta klassebilde.
(Dvs. serien foregår i USA så det tas individuelle bilder.) VG kjører ekorn-
sekvensen.

Hvilke norske aviser er det som trykker TT? Hvis jeg sjekker en tilfeldig
avis på biblioteket blir jeg ganske ofte slått av den sørgelige tilstanden
til tegneserier i norske aviser.

--
Thomas Skogestad
Cappelen forlag ansatte redaktøren for Nemi-tegneserien, men fikk seg en

Trond Michelsen

Thomas Skogestad wrote:
> [...]
> gikk igjen begge steder). Skrev Watterson om oppringte tjenester i 1987?

Stripen der Tommy ønsker å være tilkoblet en "on-line service" er fra 2.
mai 1995

--
Trond Michelsen

Trond Michelsen

Thomas Skogestad

Jeg fant en stripe som vel er en oppdatert oversettelse:

Tommy & Tigern nr. 3/2008 s. 33: «blades». (14. april 1990)

Det står «roller skates» i originalen. (The Complete Calvin & Hobbes, book
two, p. 265.)

Farten har også fått en justering. 55 mph er blitt til 120 km/t.

Google: 55 mph in km/h
55 mph = 88.51392 km/h

Eller er stripen blitt oversatt såpass sent at blades var blitt et vanlig
uttrykk? Broren min fikk innlineskøyter julen 1994. (Qrg re ra tehaa gvy ng
wrt uhfxre nxxheng qraar whyra.)

Thomas Skogestad

--
Science Fiction/Comics/Life
http://www.chron.com/apps/comics/showComic.mpl?date=2008/4/25&name=Monty

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Jeg fant en stripe som vel er en oppdatert oversettelse:

Adresseavisen i dag: Tommy forfalsker penger.

Tigern sier i siste rute �Kirsten har hodepine, ser jeg.� (Tommy svarer �Jeg
sa det var vrient!�)

100-kronerseddelen med Kirsten Flagstad har v�rt i oml�p siden 1997. Eller,
�h, 1995? (Trykte Norges Bank nye pengesedler i to �r f�r de ble satt i
oml�p?)

�Format: 136 x 65 mm. Satt i sirkulasjon 15. september 1997, men produsert
med �rstall f.o.m. 1995. Oppgradert med holografisk metallisk stripe fra 25.
mars 2003�

http://www.norges-bank.no/templates/article____12228.aspx

Dagens stripe er datert 11-3 1987, alts� 3. november. Jeg husket at det sto
"gout" p� engelsk i originalstripen, s� det var lett � gugle etter den.
Hobbes sa "Ol' George has the gout, I see." Gout er en form for gikt, etter
det jeg forst�r (som ikke n�dvendigvis er s� s�rlig mye). Washington st�r dog
p� 1-dollarseddelen, som er et stykke unna 100 kroner.

Men hva var den opprinnelige norske oversettelsen? Noe med Camilla Collett?

Gir Egmont fremdeles ut TT-bladet? (Jeg har ikke fulgt s� n�ye med siden jeg
har lest meste i bladet f�r, men jeg har ikke lagt merke til det i det
siste.) Og hvorfor nevnes ikk TT i det hele tatt p� Egmont Univers? (Jeg tror
ikke den sto nevnt der i v�r heller.)
http://www.univers.no/egmont-univers-Site/Tegneserier/category-tuhRXa9E5ssAAAEY_Xob7VtY

Men den kommer som julehefte i �r ogs�:

Julen trykkes p� J�tt�
Siden 2004 har Norprint, n� en del av danske Color Print, vunnet p� pris og
trykker 27 av Egmont Serieforlags julehefter. Pluss -- nytt av �ret -- �Knoll
og Tott� p� dansk. (19.11.2008)
http://www.aftenbladet.no/lokalt/949127/Julen_trykkes_paa_Jaattaa.html

Der kan man se forsidene til Nemi, Pondus og Tommy og Tigern julen 2008.
(Dog, Tommy og Tigern har akkurat samme logo og utforming som om det hadde
v�rt en vanlig utgivelse. Jeg vet at faren min har kj�pt feil Pondus (endt
opp med det vanlige bladet) fordi det han kj�pte var s� julepreget.)

P.S. Flagstad-seddelen kom i oml�p f�rst i 1997. Det eldste treffet p�
"Kirsten Flagstad" "Norges Bank" er torsdag 11. september 1997. Da melder
b�de Aftenposten Aften og NTB om ny 100-lapp og 1-kronemynt (med hull) i
oml�p fra mandag.

Legger jeg til 1995 til s�kestrengen finner jeg Aften sp�r for deg fra 1.
oktober 1997: �Jeg ble litt overrasket forleden da jeg fikk ny 100-
kroneseddel, og �rstallet som var trykt p� baksiden l�d: "1995". Vi fikk
jo de nye sedlene n� nettopp - i siste halvdel av 1997�.

Og svaret l�d: �- Hun er ikke den eneste som har f�tt en slik pengeseddel,
svarer Norges Banks hovedkasserer, Sylvi Johansen.

- 50 millioner nye 100-kronesedler med Kirsten Flagstad p� ble trykket
allerede i 1995. De har ligget godt forvart og ventet p� D-dagen 15.
september 1997. Nye sedler er fortl�pende blitt produsert ogs� i 1996 og n� i
�r. 50 millioner eksemplarer er ikke bare � f� trykket og distribuert over
natten, forteller hovedkassereren i Norges Bank.�

(50 millioner kan vel ikke v�re helt rett? Ellers burde ikke tallet v�rt det
samme begge ganger det nevnes?)

--
Thomas Skogestad
Fungerer Donald-triksene? (28.09.2008) NORGES BANK (VG) Kan du bruke hjulvisp

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

> [...]
| (Dog, Tommy og Tigern har akkurat samme logo og utforming som om det hadde

Ikke helt. Tommy har på seg en rød julelue.

Årets julehefter er forresten en like dyr affære som de har vært i mange år.
Tynne hefter, høye priser.

TT-julealbumet inneholder for det meste resirkulerte striper om livet rundt
Tommy. Men det er også noen Pogo-striper og en julefortelling med Bone (hvor
jeg etter kjapp gjennomblaing på butikken mener å ha lagt merke til at den
quiche-likende rottenikken får spise quiche).

Når og hvor er Bone-fortellingen fra? Jeg har lest de to første bøkene
(fargelagt og oversatt til norsk) og holder på med den tredje (på engelsk,
ikke fargelagt), og det er ikke noe sånt i de to første bøkene. Og jeg tror
ikke det er noe slikt i den tredje. (Jeg begynte å lese Bone pga. det nye
TT-bladet, men syntes fremdriften var litt vel treg, og at det ville bli
temmelig dyrt å kjøpe alle heftene. Jeg forstår ikke helt hvordan folk som
kjøpte enkeltheftene greide å huske historiene gjennom alle årene med
lesing.)

Mange av julealbumene koster 44,50. Men M-albumet koster nesten 50-lappen, og
er ikke alt sammen resirkulering av gammelt nytt? Eller er kanskje noen av
oppgavene nye? Og hva har skjedd med Mads Eriksen? I november har det vært én
ny stripe.

Madammen og Mads tryller i senga.
http://www.start.no/m/?m=20081117

Jeg fant forresten ikke noe vanlig Tommy & Tigern-blad på Rema Dragvoll i
dag, bare juleheftet.

--
Thomas Skogestad

Håkon Malmedal

> [...]

> ikke fargelagt), og det er ikke noe sånt i de to første bøkene. Og jeg tror

Denne historien står i «Bone Reader», en samling bakgrunnsstoff. I en
kort introduksjon står det at historien ble laget i 1993 og at det var
første gang Bone kom ut til et større publikum. «Bone Reader» inneholder
også siste del av den første trilogien.

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

> [...]
| ikke fargelagt), og det er ikke noe sånt i de to første bøkene. Og jeg tror

Ahem. Spoiler (vel, kanskje ikke).

Fortellingen er bare på fire sider og er kapittel 7 (Solstice) i niende og
siste bok. Den kommer helt mot slutten. Den er lett å overse dersom man blar
kjapt i siste del av boken fordi man ikke ønsker å spoile slutten. Men det
virker unektelig som om den er mer eller mindre tilfeldig plassert der den
er.

Man kan også merke at de ikke feier jul, men (vinter-)solverv, hverken på
engelsk eller i den norske oversettelsen.

Jeg syns forresten at første bok er den beste. Da er mest av små og store
morsomme eventyr som ikke nødvendigvis er knyttet til den store fantasy-
fortellingen som i større grad preger de to siste bøkene. Det blir litt vel
mye gåing og slåssing og fekting for min smak, selv om det er flere morsomme
sidehistorier også i disse bøkene.

| Mange av julealbumene koster 44,50.

Stomperud, Knoll og Tott (Egmont), Kapteinens jul (Schibsted), Blondie, tre
med Disney/Donald (den ene er i et nokså lite format, men koster det samme),
en med Mikke og Langbein. En del til.) Julen 2004 kostet Billy 33,50.

Og Tommy og Tigern har fremdeles eget blad. Nærmeste Rema-butikk fører
tydeligvis ikke så veldig mange blad. Tror det må være ganske nytt, for
hverken Rema eller Maxi på Moholt hadde bladet for en uke eller to siden,
men de har det nå.

Årets niende utgivelse koster 39,50 og har Tracer Bullet på forsiden (og har
vanlig "mykt" omslag). Det er også en del Tracer Bullet-striper inni (har han
ikke et norsk navn?), fra forskjellige år. Neste blad kommer 16. mars 2009.
Tre uker senere er det påske. Og som alle vet er påske høytiden for blod og
drap, og da er vel TB mer passende...?

Det er visst fremdeles ikke mulig å abonnere, annet enn på tekstmeldinger til
1 krone stykk. Send tti neste til 2025 for å få beskjed om når nye blad er
tilgjengelig.

--
Thomas Skogestad
Suddenly, just as Paul was about clinch the job interview, he received

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Og har noe skjedd med Mads Eriksen? I november har det vært én ny stripe.

| Madammen og Mads tryller i senga.
| http://www.start.no/m/?m=20081117

I dag er vel ny stripe igjen?! Eller i går, avhengig av hvor du leser. Jeg
så den på nett i går, og når det var reprise på den i dag samt at den sto
på trykk i Dagbladet ble jeg sikker på at det var en ny stripe.

Kong Harald forteller at han ikke er bekymret for finanskrisen. «Jeg er jo
konge! Fe på meg! Jeg bor i et flott!»

I siste rute er det en fyr fra NRK som roper kutt, kutt. Den hadde strengt
tatt seg best ut på nyttårsaften. I dag er det jo barnedåp og den endelige
saligkåringen av den nye Messiasen.

http://www.start.no/m/?m=20090119
http://www.start.no/m/?m=20090120

Jeg var noe usikker på om den var ny fordi han har hatt Harald-striper før,
men jeg gjenkjenner ikke denne, og den økonomifke krifen er vel såpass
aktuell at den ikke ville ha passet tidligere. Jeg syns det er litt uklart om
det står 1909 eller kanskje 909 eller noe annet i første rute, som kan være
gårsdagens dato, eller kanskje en nummerering av stripene.

Den er i det minste ikke lagt inn i M-pedia. Vel ingen av Harald-stripene er
der. Men den er kanskje ikke blitt oppdatert siden august?

http://nb.m.wikia.com/wiki/Hovedside

Hva har Mads benyttet tiden til? Pause fra slitet med tegneserieproduksjon?
Eller har holdt tilbake stripeproduksjon for å kunne produsere masse nytt
først i bladet?

Pondus hadde i det minste en kalender knyttet til reprisene som gikk i
desember og de første ukene av det nye året.

Lise gjør det samme med Nemi som tok en pause forrige uke.

På torsdag prøvde Lise seg på en Star Wars-referanse, men bommet på filmen.
«Into exile I must go. Failed, I have.» Dette er ikke fra SW II som hun
påstår, men III. Revenge of the Sith (III) ble vist på NRK3 i kveld. De neste
tre ukene er det classic trilogy.

http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1231974000

Frode og Lise har kanskje et bedre forlag i ryggen, som kommer på tanken å
kjøre repriser med et litt nytt tillegg.

kaffekanne med prequel:
http://www.start.no/m/?m=20050927
(akkurat kjørt i reprise på nett: http://www.start.no/m/?m=20090111
Merkelig nok ble ikke hele sekvensen sendt i reprise, at kanna knuser er
ikke med.)

BonusTegneserie: Gårsdagens orddeling/nyord: sur-realisme
http://www.dagbladet.no/tegneserie/rocky/?1232319600
(stripe 2024)

BonusUndring: Når vil start.no/Madseriksen.no oppdage at bok 2, Mperiet slår
tilbake ble sluppet i fjor høst? Det er litt merkelig at de fremdeles
annonserer for «Kjøp M-boka DE FØRSTE ÅRENE!» med en død link. Ja, årets
første M-blad er i butikken, uten at webansvarlig ser ut til å ha oppdaget
det. Eller at det har kommet noen blad siden bladet med Madammen med motorsag
på forsiden.

Og hvis noen lurte, Porsgrunns Dagblad byttet nylig ut (ca. en uke eller to
siden) Campus med Kollektivet. PD byttet ut Mafalda med Campus i september
2007. Er det noen norske aviser som fremdeles trykker Mafalda? (Jeg sjekket
mandagens utgave av Bergensavisen på biblioteket, og Mafalda var fraværende
fra tegneseriesiden.) Kollektivet i PD må være gamle striper, for
tegnestilen virker noe gammel. PD har kun én tegneserie, på siste side.

Interiørgeniet Mads Eriksen var nylig på baksiden av Adresseavisens
boligmagasin:

Mitt hjem: Star Wars møter Ikea
Mannen bak tegneserien M har kjøpt omtrent alt til leiligheten - unntatt Star
Wars-effektene [og senga] - på Ikea. Mads Eriksen er under gjennomsnittet
opptatt av innredning, men skulle gjerne besøkt hjemmet til regissør George
Lucas.

http://www.adressa.no/forbruker/hjem/article1226220.ece
Publisert 13.01.2009 - 12:00 | Endret: 13.01.2009 - 12:18

Kontinentalsokkel, er det ikke der oljerikdommen vår utvinnes fra? Hvilket
minner meg om: på hvilket kontinent spiser man continental breakfast? Kaffe
og donøtter, det er jo en faste i seg selv, ikke slutten på en.

--
Thomas Skogestad

Thomas Skogestad

Helt klart ny stripe i dag! Det står "Statsministerens nyttårstale 2009
blooper reel" nederst. (I papiravisen Dagbladet er det Miguel og Gilmore
Girls.)

Men, merkelig nok står det nå "M av Mads Eriksen - Klassikere" over stripen
http://www.start.no/tegneserier/ (men ikke http://www.start.no/m/
(http://www.madseriksen.no/)).

Siden M oppdateres så sjelden (med nye striper) leser jeg i stedet den
førstnevnte siden. Der er det i tillegg (gammel) Bizarro (dagens er fra ons.
11. februar 2004), Dilbert (fra man. 3. mai 2004) og Lagunen (Sherman's
Lagoon; tirs. 26. jan. 1999 (?, årstallet er litt utydelig, men forrige uke
var det snakk om Bill Gates og Windows 98 -- som ble sluppet i juni 1998;
dagens stripe omhandler Moby Dicks tipp-oldebarn og Megan som sier "sei no
more" -- tenkte jeg skulle nevne den klassiske NOU 1999: 9: Til laks åt alle
kan ingen gjera?)).

Årets M:

Kongens nyttårstale
http://www.start.no/m/?m=20090119

Statsministerens nyttårstale
http://www.start.no/m/?m=20090209
(I første rute har Jens Stoltenberg på seg 2009-briller, i andre rute snakker
han litt trøndersk, i tredje rute har han en Siv (Jensen)-sokkedukke på
hånda, i fjerde sier Jens "2009" (dvs. totusenogseKLICKni), og han nevner at
det er 100 år siden indianerhøvdingen Geronimo døde; gugler man Geronimo died
får man February 17, 1909 (aged 79) Fort Sill, Oklahoma.)

Miguel i M:

I steel be your freend, señor
http://www.start.no/m/?m=20060429

Las muchachas Gilmore (Las chicas Gilmore)
http://www.start.no/m/?m=20071029

P.S. Avalon i Trondheim (Prinsen-krsyset) er lagt ned.

--
Thomas Skogestad
The Comics Are Feeling the Pain of Print

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Neste blad kommer 16. mars 2009.

Og med kapittel 10, Det store kuveddeløpet, settes det punktum for Bone i
T&T. Da vil neste blad kanskje bestå av litt mindre materiale jeg ikke
allerede har lest.

P.S. tommyogtigern.no er ledig.

--
Thomas Skogestad

Thomas Skogestad

Wow, han er kjapp. Holder radio med begge hendene og slenger den i gulvet og
med lynreflekser fester han igjen grepet om kaffekoppen.

http://www.dagbladet.no/tegneserie/pondus/?1241560800

(976 anbefalinger.)

Enda mer T&T:

�Tommy & Tigern bok 1-7

Hele Norges favoritt-seks�ring trenger neppe noen introduksjon, men snarere
et �velkommen tilbake!� Bill Wattersons serie om den viltre seks�ringen og
tigeren hans hadde for lengst tatt hele Norge med storm da de fikk sitt eget
blad i 1989. P� sitt meste gikk serien daglig i over 2400 aviser verden over!

Den f�rste norske bokserien har kastet sin glans over titusenvis av bokhyller
og nattbord rundt i de norske hjem, men har n� v�rt utilgjengelig i lang tid.

N� foreligger for f�rste gang disse syv originale samleb�kene p� norsk, i all
sin opprinnelige svart-hvite prakt, og med stive permer. Til sammen omfatter
b�kene omtrent den f�rste halvdelen av Wattersons geniale forfatterskap, med
ca 1700 striper og 290 s�ndagsstriper fra perioden 1985-1991.

I tillegg inneholder b�kene over 60 enkeltillustrasjoner som aldri f�r er
publisert i Norge! Ikke g� glipp av denne sjansen til � skaffe deg denne
legendariske og hylende morsomme tegneserien i samleutgave!

Begrenset opplag.
Svart-hvitt.

* ISBN 9788242941268
* EAN 9788242941268�

http://www.univers.no/egmont-univers-Site/frontpage/Tommy-og-Tigern/Tommy-Tigern-bok-1-7/pdu-LQpRXa9EPYsAAAEhUvtWEQrd-ot5RXa9EjjUAAAEh5yBWEQsj

kroner 1.495,-

B�kene som er nevnt p� siden er:

[1] Tommy & Tigern bok 1 [Calvin & Hobbes (1987)]
[2] Alaska kaller! [Yukon Ho! (1989)]
[3] Hevn over barnevakten [The Revenge of the Baby-sat (1991)]
[4] De maniske, muterte, morderiske monstersn�beistene angriper [Attack of
the Deranged Mutant Killer Monster Snow Goons (1992)
[5] Skrudde vesener fra fjerne planeter [Weirdos form Another Planet! (1990)]
[6] Det vitenskapelige fremskrittet sier "boink" [Scientific Progress Goes
"Boink" (1991)
[7] Noe under senga sikler [Something Under the Bed is Drooling (1988)]

Dette er alts� de sm� samleb�kene. Er de innbundet?

Hver av b�kene koster 259 kroner (= 1813) p� Haugenbok.no, porto er gratis p�
bestillinger over 198 kroner. P� univers.no koster de 243 kroner per bok (=
1701), i tillegg skal de ha porto p� 29 kroner (uavhengig av hvor mye du
handler).

Det er ikke de store, som er disse (alle disse er kanskje gitt ut p� norsk
tidligere?):

"st�ende"
[1+7] The Essential Calvin and Hobbes (1988)
[2+5] The Authorative Calvin and Hobbes (1990)
[3+6] The Indispensable Calvin and Hobbes (1992)

"liggende"

The Days are Just Packed (1993)
Homicidal Psycho Jungle Cat (1994)
There's Treaure Everywhere (1996)
It's a Magical World (1996)

http://www.adamfishercox.com/calvinandhobbes/books.html

--
Thomas Skogestad
etterretningstjenesten

Thomas Skogestad

Mer om oppdaterte oversettelser:

Tommy og Tigern i Adresseavisen onsdag 13. mai 2009:

I siste rute sier Tommy: "'Pappa -- bedre tider i sikte.' 'Pappa -- kan hvis
han vil.' og "Tilgivelse er kj�rlighet -- stem p� pappa i 98.'" �rstallet i
ruten er 1988. Datoen i rute 2 er 4-13.

Denne er p� gocomics.com i dag.

Siste rute:

Dad--gradually he catches on.
Vote dad! /This/ time, he'll do better.
To forgive is divine -- vote dad in '88.

http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/2009/05/27/

S� oversettelsen ble vel oppdatert en gang rundt 1998.

--
Thomas Skogestad
If you don't know that coffee is hot, perhaps you're too **** stupid to

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Mer om oppdaterte oversettelser:

Apropos oversettelser av Calvin & Hobbes:

Av og til er oversettelsen i Tommy og Tigern h�rreisende d�rlig. Og av og til
er oversettelsen h�rreisende d�rlig med f� dagers mellomrom.

De siste 1-2-3-ukene har disse to st�tt p� trykk i Adresseavisen, og kort tid
etter har originalene (uten farger) st�tt p� nett:

Meet my dad, the Gene Siskel of Saturday morning TV = han ser p� Dagsrevyen
(elns) (denne forsto jeg overhodet intet av f�r jeg s� originalen)
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/2009/06/13/

(Gene Siskel var USAs nest mest kjente filmkritiker, han hadde i en �rrekke
et tv-program sammen med USAs mest kjente filmkritiker, Roger Ebert. Hvorfor
Calvin valgte nummer to aner jeg ikke.)

National Geographic = Vi menn (denne er kanskje litt vittig, men jeg greier
ikke helt � se for meg Tigner som en VM-leser eller en som ville �nske �
henvende seg til VM-lesere i f�rste omgang)
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/2009/06/19/

(Det n�rmeste man kommer NG i Norge er, bortsett fra den norske utgaven av NG
(som ikke eksisterte p� 80-tallet, men som vel gjorde det for 11 �r siden) er
vel Illudert Videnskab.)

--
Thomas Skogestad

Trond Michelsen

Thomas Skogestad wrote:
> [...]

> Meet my dad, the Gene Siskel of Saturday morning TV = han ser p� Dagsrevyen

> (elns) (denne forsto jeg overhodet intet av f�r jeg s� originalen)

J�ss. Klarte ikke oversetteren engang � komme p� navnet til P�l Bang Hansen?

> [...]
> (som ikke eksisterte p� 80-tallet, men som vel gjorde det for 11 �r siden) er

Jeg mener Illudert Vitenskap kom med f�rste utgave i 1987 eller noe
s�nt. Og jeg er rimelig sikker p� at den konkurrerte med et annet
vitenskapsblad som ogs� var eldre. Men uansett s� er jo National
Geographics s�pass kjent, at det burde g� greit � bare bruke det.

--
Trond Michelsen

Thomas Skogestad

* Trond Michelsen

| J�ss. Klarte ikke oversetteren engang � komme p� navnet til P�l Bang Hansen?

Oversettelsen av siste rute var:

"Og det sier han som ser p� Dagsrevyen."

(Adresseavisen tirsdag 2. juni 2009.)

VG kj�rer for tiden campingsekvensen hvor Tommy mister ting i sj�en og faren
dykker og plasserer de v�te tingene opp� brillene. I Adresseavisen har Tommy
knust farens kikkert. G�rsdagens s�ndagsstripe i VG er tydeligvis helt utenom
all annen kontinuitet og omhandler Tommy som nyser og hodet eksploderer.
Adressa har ikke s�ndagsstriper med T&T.

Jeg oppdaget forresten at bokm�lswikipediaen har omd�pt tigeren Tigern til
Tigeren.

--
Thomas Skogestad

Thomas Skogestad

* Trond Michelsen

| Jeg mener Illudert Vitenskap kom med f�rste utgave i 1987 eller noe s�nt. Og
| jeg er rimelig sikker p� at den konkurrerte med et annet vitenskapsblad som
| ogs� var eldre.

Fakta? PM?

F�rste utgave av Illustrert vitenskap kom 31. januar 1984.

Popul�rvitenskapelig Magasin het opprinnelig Forskningsnytt og ble utgitt av
Norges almenvitenskapelige forskningsr�d. I 1985, etter 30 �r, ble det
overtatt av Universitetsforlaget og endret navn til Popul�rvitenskapelig
Magasin (PM). F�rste utgave av PM skal ha kommet ut etter p�sken 1986. Fra
1987 satset det p� norsk forskningsstoff. NAVF kuttet ut sin �konomiske
st�tte og PM ble nedlagt i 1991.

F�rste utgave av Fakta kom mai 1985 (og het da Viten, det skiftet navn i
1987). Siste Fakta kom i 1992 (eller kanskje 1993).

En gal gal verden kom i 1993 og gikk antagelig inn i 1996.

Jeg mener jeg i blant abonnerte p� Fakta.

F�rste utgave av National Geographic p� norsk kom i september 2000.

Kilder:

Nytt tresproglig tidsskrift: Vitenskap i popul�r form
Aftenposten morgen 18.01.1984 side 35
GEORG PARMANN [senere redakt�r for Popul�rvitenskapelig magasin, f�rste
utgave med ham som redakt�r kom 09.09.1987]

�N� skal vitenskap presenteres i popul�r form for alle i Skandinavia. Dette
skjer gjennom et nytt tidsskrift, det f�rste popul�rvitenskapelige tidsskrift
som utgis i Norge: Illustrert Vitenskap. Selv om det f�rste nummer kommer i
handelen f�rst 31. januar, og tilbud om abonnement forel�pig bare er sendt ut
i noen f� deler av landet, er responsen allerede overveldende. Norsk redakt�r
av tidsskriftet er Aashild S�rheim Erlandsen, tidligere journalist i
Aftenposten. Det er det danske forlaget Norsk Fogtdal A / S som st�r bak
Illustrert Vitenskap. Det er ogs� f�rste gang et blad kommer ut i de tre
skandinaviske land samtidig, men p� tre forskjellige sprog. Sjefredakt�r er
Steen Hau fra Danmark.�

Tittel: Illustrert vitenskap
Trykt: Oslo : Bonnier Publications International
ISSN: 0800-3955
Noter: 12 nr. pr. �r
Forlagsangivelsen varierer
Har tatt opp Facts & fenomener, 1997 nr 2

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=842025723&kid=biblio

Tittel: Facts & fenomener
Trykt: Oslo : Bonniers spesialblader og b�ker AS
ISSN: 0805-3561
Noter: M�nedlig
Fortsettelse av M�nedsmagasinet Lexicon, 1994 nr 9
G�tt inn i Illustrert vitenskap, 1997 nr 2

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=942484991&kid=biblio
[Ah. Litt av en blast from the past da jeg leste dette.]

VITENSKAP FOR FOLKET
VG 17.08.1985 side 24 [strengt tatt syns jeg avissiden sier "25", OCR-en
er forresten ikke helt den beste]
Lars �ar�nes

�P� magasinfronten har dansk-amerikanske �Illustrert Vitenskap � p� kort tid
n�dd et norsk opplag p� 75 000. Bladet fikk konkurrenten �Viten� --
opprinnelig tysk -- i sommer. �Viten�� startet p� 30 000 og selger godt. I
mars neste �r tar Universitetsforlaget opp hansken med en ny versjon av
hederskronte �Forskningsnytt� (6000 eksemplarer i dag). Nytt navn, flere
bilder og dobbelt opplag.�

Forskningsnytt med siste nummer
Aftenposten morgen 20.12.1985 side 12

Ny redakt�r satser p� norsk forskning
Aftenposten morgen 09.09.1987 side 16
Aslaug Bisseberg

20 millioner tapt p� magasinet PM
Dagens N�ringsliv 26.09.1991 side 19
Bj�rn Westlie

�Mens PM har et opplag p� 9000, har Illustrert Vitenskap til sammenligning et
opplag p� 93 000 i Norge. Bonniers Specialmagasiner gir ut Illustrert
Vitenskap i Danmark og det oversettes til svensk og norsk. Til sammen g�r
Illustrert Vitenskap i et opplag p� rundt 400 000. I dag er det norske
Skandinavisk Fakta A / S som gir ut Fakta, det skrives i Norges, men
oversettes til svensk og dansk. I Norge har det et opplag p� 35 000, men
samlet sett har Fakta et opplag p� noe over 100 000.�

Problemet var bare at Bonnier gjennom Norsk Fogtdal allerede hadde startet
Illustrert Vitenskap, samtidig som Teknisk Presse A / S ogs� hadde startet
sitt Viten, n� Fakta.

Tittel: Forskningsnytt fra Norges almenvitenskapelige forskningsr�d
Trykt: Oslo : NAVF
ISSN: 0015-7945
Noter: 8 nr pr �r
Kilde: 28(1983)nr 1
Fortsetter som PM (Universitetsforlaget), 1986
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=832073121&kid=biblio

Tittel: PM (Universitetsforlaget)
Verket har f�lgende artikler/bok-kapitler
Trykt: Oslo : Universitetsforl.
ISSN: 0801-0978
Noter: Opph�rt med: 1991 nr 9/10
Fortsettelse av Forskningsnytt fra Norges almenvitenskapelige
forskningsr�d, 30(1985)nr 8

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=864076568&kid=biblio

OVERBLIKK
Aftenposten morgen 05.06.1987 side 6

�Viten blir Fakta Det popul�rvidenskapelige magasinet Viten som utkom f�rste
gang i mai 1985, har skiftet navn til Fakta. Forandringen skjer fra og med
juninummeret.

Den nye titelen skal if�lge bladets ledelse v�re mer dekkende for det
redaksjonelle �nske om � bringe flere nyheter fra kunnskapslivet. Ansvarlig
redakt�r Dag Biseth sier til Aftenposten at man dessuten oppn�r et felles
varemerke i Skandinavia, eftersom magasinet ogs� utkommer i Sverige og
Danmark.�

(Tydeligvis ikke et veldig sterkt varemerke:

Registrerte opplysninger om nasjonal varemerkes�knad

Status Endelig henlagt
Statusdato 1989.03.05

(210) S�knadsnr. 19871154
(220) Inndato 1987.03.24
(540) Gjengivelse av merket FAKTA

(540) Merketype Merket er et kombinert merke eller
et rent figurmerke
(511) Varefortegnelse

Klasse Varer/tjenester
0 ---------------

Parter
(731) S�ker (732) Innehaver
Teknisk Presse AS, 0275 Teknisk Presse AS, 0275
Oslo 2. (Hovfaret 17.) Oslo 2. (Hovfaret 17.)
NO NO

https://dbsearch.patentstyret.no/Vis_patent.aspx?idappl=19871154&domene=V&version=1&tyapplication=
)

G�R INN
Dagens N�ringsliv Morgen 27.10.1992 side 31

�Etter �tte �rs drift er det kroken p� d�ra for det popul�rvitenskapelige
magasinet FAKTA. Opplaget har rast fra 100 000 til 70 000 i Scandinavia.
Dermed st�r "Illustrert vitenskap" alene igjen i nisjen.�

Ellers i samme notisbolk finner man bl.a. at USAs rikeste, ungkaren og
Microsoft-grunderen Bill Gates (36), bygger nytt hus til 210 millioner kroner
og at IBM lanseres lavpris-PC-serien Ambra.

Tittel: Viten : popul�r vitenskap
Trykt: Oslo : Teknisk presse
ISSN: 0800-7470
Emner: Naturvitenskap
Noter: M�nedlig.
Fortsetter som: Fakta, 1987 nr 6.

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=85417527x&kid=biblio

Tittel: Fakta (Skandinavisk fakta)
Trykt: Oslo : Skandinavisk Fakta
ISSN: 0801-6712
Noter: M�nedlig.
Fortsettelse av: Viten, 1987 nr 5.
Kilde: 1991 nr 11
G�tt inn i: Illustrert vitenskap, 1993. [Jeg finner ikke noe om dette i
Atekst. Kanskje har de forvekslet det med Facts & fenomener?]
Undertittel varierer

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=871094029&kid=biblio

Mer galskap i ukepressen
Dagens N�ringsliv 07.10.1993 side 34

�"En gal gal verden" presenterer avsindig gale historier om menn med
hundehoder, robotkrabber som g�r berserk og eter restaurantgjester,
forurettede amerikanske kvinner som har mistet sine elskere fra verdensrommet
og andre mer eller mindre sannferdige historier - forel�pig i et opplag p� 16
000 eksemplarer. Aller-gruppen g�r dessuten svanger med et datablad for
ungdom som blant annet tar utgangspunkt i virtual reality.�

Tittel: En Gal gal verden
Trykt: Oslo : Allers familie journal
ISSN: 0805-4797
Noter: M�nedlig
Kilde: 1996 nr 1
Opph�rt
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=941971902&kid=biblio

NBR/PL har nr. 1/1993--1/1996. Det var tre utgivelser i 1993, 12 i 1994 og
1995 og ett i 1996. [Forlaget var tydeligvis ikke s�rlig flinke med
pliktavleveringen, for de f�rste mottatte heftene kom 1996-04-15 og resten
kom 1997-09-15.
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?gcmd=prnt&cmd=hefte&did=96sa06726&bib=sa&pid=941971902&kid=biblio

Verdens eldste magasin i norsk utgave
NTBtekst - 26.09.2000

�Oslo (NTB-Anne Kathrine Aamb�): Meningsfull underholdning og litt til. Slik
beskriver redakt�r Knut Lindh den norske utgaven av National Geographic.
Verdens eldste og et av verdens mest leste magasiner kommer for f�rste gang
ut p� norsk denne uken. Den norske utgaven har allerede 13.000-14.000
abonnenter, og Lindh regner med at opplaget fremover vil ligge p� rundt
20.000. -Vi hadde regnet med et opplag p� 15.000 det f�rste �ret, s� vi
ligger godt an, sier Lindh til NTB. I tillegg abonnerer rundt 15.000 nordmenn
p� den engelske utgaven av National Geographic.

Ogs� svenskene og danskene f�r egne utgaver av National Geographic i h�st,
mens finnene kommer etter neste �r. De nordiske bladene vil inneholde en del
felles nordisk stoff i tillegg til bearbeidede internasjonale artikler som
trykkes samtidig i alle utgavene.�

Tittel: National geographic Norge : offisielt magasin for National
Geographic Society
Trykt: Oslo : Bonnier
ISSN: 1600-6208
Noter: 14 nr pr �r.
Tittelvariant: National geographic
Kilde: 2005 okt.
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=001461370&kid=biblio

Men jeg s�kte fant jeg forresten dette:

NA KOMMER TV 3
VG - 18.11.1987 - side 44

STOCKHOLM (VG) TV3 -- en ny nordisk TV-kanal -- kommer med sin f�rste sending
nytt�rsaften. TV3 er reklamefinansiert og vil med sine 42,5 timers ukentlige
programtilbud ta kampen opp om seernes gunst. I f�rste omgang regner TV3 med
� na cirka tre millioner seere over kabelnettet i Norden -- derav en dr�y
million i Norge.

Bak TV3 st�r selska pet Scan-Sat Broadcasting som i hovedsak eies av svenske
AB Kinnevik. Sjefen sj�l -- Jan Steinmann -- er villig til � satse 500
millioner kroner p� prosjektet.

[S�keord: "national geographic" "p� norsk".]

TV NORGE BUR F�DT I KVELD!
VG - 05.12.1988 - Side: 39
[D�rlig OCR, skal v�re "blir".]

[S�keord: "Popul�rvitenskapelig magasin". Det popul�rvitenskapelige magasinet
er (Beyond) 2000. Har TVNorge-programmet for den f�rste uken.]

National Geographic Channel er fra 1997. Opprinnelig lansert i Norge som Sky
News & National Geographic Channel.

(krysspostet)

Er �tidsskrift� en flertallform av tidsskrift? Norsk ordbok never bare -er,
mens Bibsys synes utelukkende � bruke �tidsskrift�.

--
Thomas Skogestad
- De blir h�ye som drager, l�per rundt og krasjer

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| F�rste utgave av Fakta kom mai 1985 (og het da Viten, det skiftet navn i
| 1987). Siste Fakta kom i 1992 (eller kanskje 1993).

N� er Bibsys oppe igjen. Hva er det med denne databasen som gj�r at den m�
v�re nede fra l�rdag kl. 18 til mandag kl. 07 nesten hver gang det er helg og
jeg vil s�ke etter noe?

Denne gangen har de kanskje brukt anledningen til � lansere "Ask2" i beta.
De annonserer i det minste for den �verst p� (nesten) alle sider. Det beste
hadde selvsagt � relansere den gamle Bibsys-s�ketjenesten de nedla i 2007.

N� som helgen over og det er igjen mulig � s�ke i Bibsys:

> [...]
| G�tt inn i: Illustrert vitenskap, 1993. [Jeg finner ikke noe om dette i
| Atekst. Kanskje har de forvekslet det med Facts & fenomener?]

IV stemmer neppe, og 1993 stemmer neppe. Ingen av bibliotekene der har noen
utgaver fra 1993, siste er fra 12/1992. Nasjonalbiblioteket fikk sin bestand
1997-09-18 (PL). Var dette veldig treg pliktavlevering, eller ble de
opprinnelig pliktavlevert til et annet bibliotek og s� fikk NB sine egne
ekstra-eksemplarer noe senere? (NB har Fakta b�de i Depotbiblioteket og
NBR/PL, R-en st�r vel for Rana. UB Oslo har ikke Fakta. NBR/DEP fikk sine
eks. i 2002 og 2007. Trondheim mangler 7--12/1992.)

| Tittel: En Gal gal verden

Ask2 har ikke opplegget med avansert s�k p� egen side (slik ogs� Atekst har).
Ask 1 kaller det avanserte s�ket for standards�k, men s�ket er ikke mer
standard enn at det ikke dukker opp n�r man g�r til http://ask.bibsys.no, man
m� klikke p� en egen fane. I det minste har "standards�ket" egen adresse, s�
det er mulig � g� rett til standards�ket.

Med Ask 2 har de visst g�tt ett steg videre: Ingen egen side for
"standards�k", det er p� samme side som det forkr�plede s�ket. Men man m�
vente p� at en irriterende "animasjon" blir ferdig f�r man f�r sett det noe
mer avanserte standards�ket i Ask 2. (Og tilsvarende hvis man vil g� tilbake
til det "enkle" s�ket.)

Pr�v betaversjon av Ask2: http://ask.bibsys.no/ask2

For vise en forfatters b�ker i omvendt kronologisk rekkef�lge (med de nyeste
b�kene f�rst) m� jeg gj�re dette i Ask 2:

(1) Trykk p� uforklart trekant ved siden av s�kefeltet, (2) trykk p�
nedtrykksknappen og velg forfatter. (Man kan velge mellom forfatter og
tittel, alt annet er fjernet. Ask2 har ogs� kun ett s�kefelt, s� man kan ikke
s�ke i forfatterfeltet + tittelfeltet i h�p om � finne noe relevant.)

(3) Trykk p� den uforklarte knappen under s�kefeltet. Vent p� at animasjonen gj�r
seg ferdig.

(4) Velg sorter p� dato. (5) Velg synkende.

(6) S�k.

Sitt der utforst�ende en stund, inntil du forst�r at s�keresultatene er gjemt
under det gigantiske s�keomr�det, som fremdeles er der. Scroll nedover.
Etter hvert dukker nok det du er ute etter opp. Det krever bare t�lmodighet.
T-�-L-M-O-D-I-G-H-E-T. T�lmodighet.

I "Ask 1" kan man gj�re dette:

G� til http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearch (det st�r "Avansert s�k" i
tittelfeltet)

(1) Velg forfatter i nedtrykksmenyen ved siden av s�kefeltet. (Det er
dr�ssevis av muligheter. Det er trolig en forskjell p� "tittel, ords�k" og
"tittel", og jeg har trolig funnet ut av det, men jeg husker aldri hva
forskjellen skal v�re.)

(2) S�k.

Nederst p� siden kan man velge mellom 10, 20 eller 50 treff per side.
Resultatene dukker opp med en gang og man klarer seg uten en solid dose
T-�-L-M-O-D-I-G-H-E-T.

(fu satt)

--
Thomas Skogestad
Is searching the best way to retrieve legal documents? by Trygve Harvold

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| G�rsdagens s�ndagsstripe i VG er tydeligvis helt utenom all annen
| kontinuitet og omhandler Tommy som nyser og hodet eksploderer.

S�ndags s�ndagsstripe i VG var fra november 1988, med Tommy som foretar en
sn�dans.

Det var noen snodige oversettelsesvalg der ogs�.

�verste h�yre rute: oversettelsen er blitt litt justert:
original: "If I was in charge, we'd never see grass between October and May."
oversettelse: "Hvis jeg var sjefen skulle det sn� fra oktober til mai."

siste kommentar:
original: Do you want me to become an atheist?
oversettelse: Vil du jeg skal bli hedning?

http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1988/11/27/

(I VG er den datert 16. november, men det var en onsdag. Jeg syns det st�r 11
25 p� onlineversjonen. Det ville i s� fall v�re 1990, men det er klassikeren
med klassisk musikk p� 78 RPM.

http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1990/11/25/
som ogs� er fra 1987:
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1987/02/01/)

Jeg sjekket s� med samlede verker. Sn�dansen er fra 27. november 1988 (bind 2
s. 34). 78 RPM er fra 1. februar 1987 (bind 1 s. 226). 25. november 1990 er
en med monstre under senga (bind 2 s. 371).

"Psst! Tiger! We'll give you some salmon if you push the kid over the bed!"
"Is the salmon fresh?"
"Hold on, I'll check. ... Yeah, it's fresh."

(Stripene f�r og etter 25. november 1990 p� nett er korrekte.)

P� nett begynte den tidligere nevnte feriesekvensen i g�r:

http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/2009/07/27/

--
Thomas Skogestad
3033 Hobbes from Calvin & Hobbes [Lego]

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Hvilke norske aviser er det som trykker TT?

Adresseavisen (Trondheim)
Varden (Skien)
Verdens Gang (Oslo)

flere?

Varden har (ogs�) kommet til juni 1988. I onsdagens avis (15 kroner i
l�ssalg) var det den klassiske bakvendt-dagen.

Varden har ogs� disse tegneseriene:

Helt Nils av Nils M. Ofstad (2008)
Nemi
Pappa & Pestus (2001; pappa og Rosmarie er p� camping, Pestus er hjemme)
Lagunen (2001)
Fantomet (2006)
Lorang (1992; "Fred Basset" (det virker som om noen har brukt viskel�r p�
tegningene))

(de fire siste st�r p� samme side)

Alle er fargelagt, med unntak av Lorang.

Opposite day
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1988/06/02/
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/2009/07/16/

--
Thomas Skogestad
A brontosaurus with rabies

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Miguel i M:
|
| I steel be your freend, se�or

| http://www.start.no/m/?m=20060429
|
| Las muchachas Gilmore (Las chicas Gilmore)
| http://www.start.no/m/?m=20071029

En av stripene i Linuxmannen-sekvensen.

http://www.start.no/m/?m=20071215

(Den st�r p� trykk i Adressa i dag.)

--
Thomas Skogestad
Nemi gj�r suksess i utlandet

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| S� oversettelsen ble vel oppdatert en gang rundt 1998.

VG i g�r:

Rute 3 av 4:

Tommy: �N�, i 1998 har vi meg.�

rute 4 av 4:

�... kronen p� verket.� (Tigern svarer �Spar meg.�)

Originalen:

Calvin: Now in 1988 there's me.
... the acme of evolution
Hobbes: Oh, please.
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1988/10/27/

(Den 27. oktober 1988 var en torsdag.)

Kommer ikke det nye T&T-bladet vesentlig sjeldnere n� enn i fjor? (Er det en
1-2 m�neder siden siste blad kom og er ikke neste nummer juleheftet?)

--
Thomas Skogestad

Thomas Skogestad

N� som biserie i Billy. Fra nr. 1/2010, men ikke i nr. 2 -- som vel er ute i
morgen. (Det er vel ikke helt uvanlig at enkelte utsalgssteder setter blader
ut tidlig.) P� http://www.billy.no/ (og Facebook) st�r det at nr. 1 kom i
salg mandag 11. januar.

T & T er avtegnet p� forsiden av nummer 1 og det st�r ogs� Tommy og Tigern i
margen, slik er det ikke med nummer 2. T & T skal v�re tilbake i neste nummer
(nr. 3), som kommer mandag 8. februar.

Forsiden av nummer 1:
http://www.facebook.com/billyblad#/billyblad?v=app_4949752878
http://customers.gcevent.no/egmont/billy/siste_nummer_1.jpg
(er dette varige linker, eller?)

http://www.facebook.com/billyblad

--
Thomas Skogestad
Skriket av Edvard Munch (mann ser "seg selv" i speilet p� badet)
http://comics.com/moderately_confused/2010-01-23/

Message has been deleted

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Nå som biserie i Billy.

Men sesongvise utgivelser (som faktisk inneholder biserier: Pogo og Bar
bikkje; i albumformat -- med "hjørner") kommer også ut. Vinterspesial 2010
koster 59,50.(*) Årstiden stemmer i det minste med tanke på hvor mye det har
snødd i det siste. Prisen kan virke drøy, men Rutetid numero uno -- i vanlig
bladformat -- koster 37 kroner.

Abonnement på seks årlige utgaver koster 199 kroner. Man sparer nesten fire
kroner per utgivelse!

http://www.univers.no/tegneserier/pondus/abopondusblad/Rutetid-bladabonnement/sku-A-RUT

Et Pondus-abonnement koster 425 kroner for 12 utgaver.

http://www.univers.no/tegneserier/pondus/Pondus-bladabonnement/sku-A-PON

Så man kan virkelig spare om man abonnerer på begge:

«Abonner på Pondus og Rutetid nå, og betal bare kr 599,- for 1 år.»

http://www.univers.no/tegneserier/bladabonnement/helarsabonnement/Pondus-og-Rutetid-bladabonnement/sku-A-PONRUT

Alle rutene ser ut til å være norske. Ja, og så er ikke alle rutene ruter,
noen er også striper. Nummer 2 kommer ut mandag 26. april.

På side 50 står det at LGV ble lagt ned fordi det ble lagt ned forbud mot
videre publisering.

Litt av bladet kan leses her:
http://www.pondus.no/demo/rutetid_1/

---

- Jeg har alltid hatt sans for det lille formatet
«Pondus»-skaper Frode Øverli er i rute med nytt blad.
http://www.dagbladet.no/2010/03/15/kultur/tegneserier/pondus/rutetid/frode_overli/10861065/

"- Jeg har alltid hatt sans for det lille formatet. Jeg er ikke en som har
250 siders episke verk i meg. Jeg liker å begynne på noe og avslutte det
samme dag, sier Øverli."

--

Brand New Bill Watterson Interview!
http://blogs.gocomics.com/2010/02/bill-watterson-interviewed.html

--

USPS Announces Calvin and Hobbes, Garfield Postage Stamps!
http://blogs.gocomics.com/2010/01/usps-announces-calvin-and-hobbes-garfield-postage-stamps.html

http://images.gocomics.com/images/blogs/gocomics/calgarf_stamps.jpg

FOR IMMEDIATE RELEASE
December 30, 2009
2010 Stamp Program Unveiled
http://www.usps.com/communications/newsroom/2009/pr09_118.htm

Sunday Funnies
http://www.usps.com/communications/newsroom/2009/pr09_118.htm#sunday

The Sunday Funnies stamp pane honors Archie, Beetle Bailey, Dennis the
Menace, Garfield and Calvin and Hobbes. The stamps will go on sale in July.

Bill Watterson, creator of beloved 'Calvin and Hobbes' comic strip looks back
with no regrets
http://www.cleveland.com/living/index.ssf/2010/02/bill_watterson_creator_of_belo.html
By John Campanelli, The Plain Dealer
February 01, 2010, 5:45AM

---

Nytt humorblad fra mannen bak Pondus! Publiseringstidspunkt: 15/03/2010 07:00

Rutetid er på gaten -- og forhåpentlig også i bladhyllene -- mandag
15. mars. Opplaget er på hele 50.000, bare overgått av Donald og Pondus. For
på intet mindre enn stiftelsesdagen til favorittlaget Liverpool lanserer
Frode Øverli og redaksjonen Norges nest morsomste humorblad!

Så nå vurderer mannen bak Rutetid å senke kvaliteten på Pondus, som han også
tegner, for å bedre kunne konkurrere med seg selv.

For hvorfor et blad til fra Frode Øverli? Kortversjonen er at det skjer så
mye spennende i tegneserienorge at Frode og redaksjonen fikk en besnærende
idé; hva om alle de nye og flinke talentene fikk samle seg under fanen til en
allerede etablert serie, nemlig Rutetid?

Bladet inneholder en grøde av spennende, nye talenter -- alle norske. Rutetid
blir et varmt og frodig drivhus for humorister med ruteambisjoner -- akkurat
slik Frode vil ha det -- og samtidig det eneste bladet på markedet som
konsentrerer seg om enrutere. Og hvordan kan det gå galt når både Fredrik
Skavlan og Knut Nærum bidrar? Sikkert på mange måter, men det er kult
uansett.

Bladet vil lanseres på Last Train i Oslo klokka 12, mandag 15. mars. Der blir
det servering og bladutdeling til journalister som vil komme. Frode og flere
av bidragsyterne vil selvsagt være til stede. Samme gjeng signerer bladet
klokken 15 på Tronsmo-bokhandel i Oslo. Velkommen!

http://www.ntbinfo.no/pressrelease/detail.do?pressId=14926&type=thisweek&searchKey=bc8b19d9-306f-11df-bdbb-ed6fb3e32b63&languageId=NO&pageIndex=1

(*) Ifølge
http://www.mineserier.no/pls/htmldb/f?p=100:6:0:VIEW:NO::P6_UTGIVELSER_ID,P6_CS:49125%2CCFAA71429613A3C1
kom albumet ut for en uke siden. Som sikkert kan stemme, men jeg kjøpte
Rutetid på fredag, og det kom ut først i dag.

--
Thomas Skogestad
Hva skal til for at menn ser kvinner i øynene i stedet for utringingen?

Thomas Skogestad

I VG forrige onsdag ønsket Tommy seg en Blu-Ray-spiller.

http://imgur.com/UwqXa

I originalen sier Calvin "I need a VCR".

http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1986/12/12

--
Thomas Skogestad
Syndicates: ‘Ted’ Looks Familiar to Fans of ‘Imagine This’ Comic Strip

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| I VG forrige onsdag ønsket Tommy seg en Blu-Ray-spiller.
|
| http://imgur.com/UwqXa

Mulig forsøk på oppdatert oversettelse:

I gårsdagens VG får Tommy både S og 6+ på stilen.
http://imgur.com/RvkoSjU

I originalen får han en A+.
http://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1992/06/06

--
Thomas Skogestad
Tegneseriedøden fortsetter: RIP Eon, som slår følge med M og Conan til de