Don Rosa, Carl Barks ++

Arne B.Espedal

Hei!

Jeg holder på å skrive særemne om Tegneserier.
I den forbindelse ønsker jeg å skrive en del om Carl Barks og Don Rosa, som
jeg regner som to av de store legendene i tegneseriens historie.
Det jeg lurer på, er om noen har/vet hvor jeg finner en liste over i hvilke
Donald Duck & Co deres historier har blitt publisert?
Jeg har rimelig komplett samling siden 1988 hvertfall. (Og bruktsjappe
finnes i byen =) )

Så husker jeg en historie hvor Skrue erklærer "Daubilbakken" (haugen
pengebingen står på) som Skrueland (eller noe slikt). Noen som husker/vet
hva den hetter, eventuelt også hvilket blad den stod i. Den er vel ikke
tilfeldigvis tegnet av en av de to overnevnte tegnere?

Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål.. =)

Arne, som har kikket etter "D.U.C.K"er og små mus i hele dag. =)
--
Arne Buchholdt Espedal alias Aquila
arneesp@*spam*online.no - http://home.sol.no/~arneesp

Torsten Gabrielsen

"Arne B.Espedal" wrote:

> [...]
> I den forbindelse ønsker jeg å skrive en del om Carl Barks og Don Rosa, som
> jeg regner som to av de store legendene i tegneseriens historie.

Det gjør alle Donald-fans. For Donald-fans eksisterer visst ikke
andre tegneserier....

(på den andre siden så hadde vel denne gruppen vært død uten Donald-
diskusjonene - dvs: Hvem er beste Donald-tegneren)

Torsten Gabrielsen

Bjoern R Joergensen

"Arne B.Espedal" wrote:

> Hei!

[snip]

> [...]
> hva den hetter, eventuelt også hvilket blad den stod i. Den er vel ikke
> tilfeldigvis tegnet av en av de to overnevnte tegnere?

Don Rosa. "Kong Skrue av Skruerike" eller noe lignende heter historien,
og ble gitt ut i 1991 (ikke helt sikker.) som bilag (høst?).

Sjekk <URL: http://www.duckhunt.de/ > for alt om Don Rosa.

Hilsen
Bjørn

--
Bjørn R Jørgensen
ICQ: 5644526 Nick: N_B

Arne B.Espedal

Torsten Gabrielsen wrote in message <37E5538E...@animax.no>...

>Det gjør alle Donald-fans. For Donald-fans eksisterer visst ikke
>andre tegneserier....

Joda, Tommy og Tigern er også fint... =)
Men helt seriøst, jeg skal skrive om tegneserier generelt.
Men Disney har helt klart et stort overtak på andre serier.
Jeg skriver at Rosa og Barks er to av de store legendene, og det er de.
Jeg skriver ikke at de er best, for det har jeg ikke grunnlag for å uttale
meg om. Jeg har ikke lest alle tegneserier som er utgitt.

Og et sted må jeg begynne når jeg skal skrive særemnet mitt..
Jeg må skrive om tegneseriens historie, og så skal jeg ta for meg de mest
kjent, og noen mindre kjente tegneserier. Og først i rekken, Disney med
Donald Duck, verdens mest kjente and.

Sener vil jeg berøre mange andre serier, men der må jeg gjøre mer
"grunnforskning". Det vil si, jeg må lese noen tegneserier først.

Så når jeg har presentert noen forskjellige tegneserier har jeg planlagt å
gå dypere. Se nærmer på moral og motiv osv i ulike serier. Sammenligne
serier. Det kan bli interesant.

>(på den andre siden så hadde vel denne gruppen vært død uten Donald-
>diskusjonene - dvs: Hvem er beste Donald-tegneren)

Den uttalelsen skal jeg ikke protestere på..

Arne, som leser tegneserier med lupe og notatblokk... =)

Annette Nordheim

On Sun, 19 Sep 1999, Arne B.Espedal wrote:

> [...]
>
> Sener vil jeg berøre mange andre serier, men der må jeg gjøre mer
> "grunnforskning". Det vil si, jeg må lese noen tegneserier først.

Jeg tror du bør skaffe deg Morten Harpers trebindsverk om tegneseriens
historie i første omgang, kanskje stikke innom et bibliotek som abonnerer
på bladet "Tegn" og kikke gjennom noen årganger (fort gjort, svjv er det
2-4 utgivelser i året). Horst Schröder (tror jeg det var ) har også utgitt
noen hefter om tegneseriens historie som er bra. Da vil du ha godt
bakgrunnsmateriale, og også vite hvilke tegneserier du bør lese.

--
|\ ___,,--, _
/,`--'' \-,,__,'/ Annette Nordheim
-'---^~(_/-_)--(_/_)--fL------------------------------

Tor Arne Hegna

"Arne B.Espedal" wrote:
> [...]
>
> Så når jeg har presentert noen forskjellige tegneserier har jeg planlagt å
> gå dypere. Se nærmer på moral og motiv osv i ulike serier. Sammenligne

Siste utgave av TEGN har en interessant kåring av tidenes beste norske
og utenlandske tegneserie og serieskaper. Der har du en leseliste over
hvilke serier som noen av de fremste serieekspertene og serieskaperne i
Norge mener er best. Anbefalles!

Ellers anbefaller jeg også TEGN nr 2/95 som inneholder en historisk
framstilling av norske tegneserier. Forøvrig tror jeg at alle nummer av
TEGN inneholder relevante intervjuer av norske serieskapere - men siden
jeg har vært delaktig i de fleste nummer siden 1992 så er jeg vel litt
innhabil der...

Uansett er det viktig å ikke gape over for mye når man skriver særemne
så det er viktig at du snevrer det inn til det som du mener er mest
interessant. Men akkurat det bør du kanskje gjøre i samråd med lærere.

Hvis du er ute etter Donald-informasjon bør du ta kontakt med NTF, de
har god kontakt med "Donaldistene". Men jeg har en mistanke om at du
ikke bør nevne Don Rosa i samme åndedrag som Carl Barks. Tror de har
omtrent samme forhold til Don Rosa som det Carl Barks har til han. Vel,
det kan jo ha forandret seg med årene...

En ganske brukbar litteraturliste om serier finner du på:
http://www.ttv.no/kapteinens_skrekk/litteratur.htm
Ellers kan du jo ta direkte kontakt med f.eks. Morten Harper som vel er
den fremste "eksperten" på serier i Norge i dag.

Lykke til!

--
Tor Arne Hegna
he...@online.no

Morten Lied Johansen

> [...]

> Donald Duck & Co deres historier har blitt publisert?
> Jeg har rimelig komplett samling siden 1988 hvertfall. (Og bruktsjappe

Harry Fluks har en side du bør ta en titt på...

<URL:"http://members.xoom.com/_XOOM/bolderbast/index.html">

Her står alt du trenger å vite om disney tegnere, historier m.m.

--
Hilsen Morten
There Are Two Ways To Write Error-Free Programs; Only The Third

Arne B.Espedal

Bjoern R Joergensen wrote in message <37E55362...@molde.online.no>...
>"Arne B.Espedal" wrote:

[Snip]

>Don Rosa. "Kong Skrue av Skruerike" eller noe lignende heter historien,
>og ble gitt ut i 1991 (ikke helt sikker.) som bilag (høst?).

Fant den; Høst-Ekstra 1991, kom med Donald Duck & Co nr.39-1991
Takk for hjelpen! Det er ganske håpløst å ligge lette i samlingen etter en
historie du ikke har peiling på når kom, eller hetter.

Arne

Jørgen Andreas Bangor

Torsten Gabrielsen:

| Det gjør alle Donald-fans. For Donald-fans eksisterer visst ikke
| andre tegneserier....

Det var en frisk generalisering, må jeg si. Hvorvidt andre regner Rosa
som en legende bryr meg ikke stort, men _jeg_ gjør det ikke. Om han en
gang skulle nå det samme volum som Barks, kanskje. Men med det tempoet
og tydeligvis manglende evne til å finne på nye ting, er ikke det særlig
sannsynlig.

Og, jo. For denne Donald-fan'en eksisterer mange andre tegneserier, og
da særlig Disney-serier av andre forfattere/tegnere.

JAB, som _synes_ at mye av Rosas arbeid _er_ bra.