Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Det er litt trist da

0 views
Skip to first unread message

Arild Karlsen

unread,
Jan 6, 2002, 2:56:40 PM1/6/02
to
On Sun, 6 Jan 2002 14:48:36 +0100, "Jorunn Kristiansen"
<Jor...@portalen.no> wrote:

>
>"Kjell Pettersen" <kjp...@online.no> skrev i melding
>news:m7jg3u8suop47se21...@4ax.com...
>
>> Det har ikke noe med at mor regner seg som sjef på kjøkkenet da, og
>> bytter lagringssted helt på egenhånd mens andre havner på oppvasklista
>> ved å lagre saksa i feil skuff?
>
>Vel jeg vet jo ikke hvordan det er i de flest hjem, men hos oss har vi
>ikke undertøy og andre klær i kjøkkenskuffer. ;o)
>
>> Men en manglende interesse har vel kanskje også en betydning, det
>> virker som de klarer å finne fram hvis de er alene hjemme...
>
>Ja, det der er et merkelig fenomen. Da finner de alt, til og med det de
>kanskje ikke bør finne. F.eks. julegaver 1 uke før jul.
>
>Dette har kanskje gått over til å bli pludring, og da må min ObFrust
>bli: Hvordan i all verden får man flytt denne tråden til
>pludringsavdelingen. Blir kjempe frustrert over hvor lite jeg kan om
>news og flytting av tråder osv. Må lese mer.

Jeg har lagt inn et par pludrelister for deg. Det er viktig at du
lærer deg å kryssposte i vilden sky slik at nettnaziene kakler
kykligky.

--
Arild Karlsen
http://home.no.net/gladmann/index.htm

Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 6, 2002, 3:28:49 PM1/6/02
to

"Arild Karlsen" <ak1...@alfanett.no> skrev i melding
news:ff9h3u8q305mv0o3s...@4ax.com...

>
> Jeg har lagt inn et par pludrelister for deg. Det er viktig at du
> lærer deg å kryssposte i vilden sky slik at nettnaziene kakler
> kykligky.

Så man har pludring på flere nivåer her på news. Vel jeg liker egentlig
best en saftig debatt jeg, isteden for pludring. Det kan bli litt tamt
med for mye pludring.

Men man kan kanskje debattere på pludrekanalene også da.

Men helt sikkert er det at alt dette om futter hit og futter dit,
oppfølging her, ikke krysspost ditt, kan jo skremme vettet av en
nybegynner. Av og til virker det som man som nybegynner er gjest i en
eller annens private andedam. Og at man må be på sine knær om å få lov
til å svømme sammen med de andre endene i dammen, og svømmer man litt
galt i-forhold til leder andriken ja da blir man ikke gammel i denne
andedammen.

Og det som er veldig rart, det er at det er hele tiden de samme som
hakker på nybegynnere.


--
Jorunn

Hodeløs men ikke rådløs,
og har vært ute en vinternatt før.


Sturle Fladmark

unread,
Jan 8, 2002, 1:39:38 AM1/8/02
to
Jorunn Kristiansen <Jor...@portalen.no> wrote:

> Og det som er veldig rart, det er at det er hele tiden de samme som
> hakker på nybegynnere.

Ja, det er en uting.

Det er _min_ jobb å hakke på nykommerne!

--
Sturle Fladmark
Secret Trilateral Commissions orbital
mind control laser system operator.

Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 8, 2002, 2:12:31 AM1/8/02
to

"Sturle Fladmark" <bigballs_l...@bigfoot.com> skrev i melding
news:1f5ol8v.ibg2rd1v709q2N%bigballs_l...@bigfoot.com...

> Det er _min_ jobb å hakke på nykommerne!

Takk for advarselen, da tar jeg deg med i meldingsregelen hvor jeg har
de andre hakkerene.

Ivar Birkeland

unread,
Jan 8, 2002, 3:32:47 AM1/8/02
to
* Jorunn Kristiansen

> "Sturle Fladmark":


>
> > Det er _min_ jobb å hakke på nykommerne!
>
> Takk for advarselen, da tar jeg deg med i meldingsregelen
> hvor jeg har de andre hakkerene.

Jeg vet ikke hvor bokstavelig du tolker dette, Jorunn. Noen
av oss kan virke skarpere i kantene enn hva vi er i virkeligheten,
særlig når man går ut ifra naf. Ofte ligger det mye fleip og
overdrivelser bak de noe spisse formuleringene. Dette er
typisk naf-sjargong. Selv om det ikke er noen smileys å se,
er det godt mulig at ting blir sagt litt direkte med et stort glimt
i øyet. ;)

--
Ivar Birkeland


Jan M Berg

unread,
Jan 8, 2002, 3:38:00 AM1/8/02
to
Jorunn Kristiansen wrote:
>
[klipp]

>
> Og det som er veldig rart, det er at det er hele tiden de samme som
> hakker på nybegynnere.

Det som er synd, er at såpass mange av de mer erfarne newserne
for tida er så opprørt at det som tidligere ville vært en høflig
korrigering når en nybegynner gjør en glipp, nå blir en halshugging
istedet. At man har en veldig lav terskel for feil sitering eller
hva det måtte være, kommer av diskusjoner som har eksistert på
news i god stund nå. Det må virkelig være en elendig velkomst
enkelte nye newsere opplever. Ingen tvil om hvem sin skyld dette er,
og hvem som må skjerpe seg.

--
jmb
Deus Meus! Securis in capite meo est!

Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 8, 2002, 6:36:15 AM1/8/02
to

"Jan M Berg" <jan.m...@kongsberg.com> skrev i melding
news:3C3AAFE8...@kongsberg.com...

> Det som er synd, er at såpass mange av de mer erfarne newserne
> for tida er så opprørt at det som tidligere ville vært en høflig
> korrigering når en nybegynner gjør en glipp, nå blir en halshugging
> istedet. At man har en veldig lav terskel for feil sitering eller
> hva det måtte være, kommer av diskusjoner som har eksistert på
> news i god stund nå. Det må virkelig være en elendig velkomst
> enkelte nye newsere opplever. Ingen tvil om hvem sin skyld dette er,
> og hvem som må skjerpe seg.

Men en slik halshugging av en velkomst vil skremme bort nykommere, og
det er vel ikke det som er meningen? Og jeg forstår veldig godt ironi og
sarkasme, og kan faktisk svare med samme mynt. Men det er ikke alle som
kan det, og kanskje de slutter.

Har lest på google en hel masse tråder som er 1 og 2 år gamle, og der er
det også hakking på nybegynnere, for de samme ting som nå.

Konstruktiv kritikk tas i mot med takk av de fleste.

--
Jorunn

Hodeløs men ikke rådløs,
og vært ute en vinternatt før.

Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 8, 2002, 6:46:31 AM1/8/02
to

"Ivar Birkeland" <iva...@c2i.net> skrev i melding
news:P8y_7.7038$RS2.1...@juliett.dax.net...

Jeg forstår ironi og sarkasme og svarer med samme mynt.

Men stort sett virker som de fleste er hyggelige, og hjelpsomme
mennesker som kommer med konstruktiv kritikk.

Og så beklager jeg at mitt egent innlegg var kortere enn det som ble
sitert.


Ivar Birkeland

unread,
Jan 8, 2002, 7:35:33 AM1/8/02
to
* Jorunn Kristiansen

> Jeg forstår ironi og sarkasme og svarer med samme mynt.

Det er bra, for da er jo du utenfor "fare". Her ligger nemlig mye
av hemmeligheten. Det gjelder å ikke la seg vippe av pinnen
og svare på en måte som viser at man er såret eller fornærmet.

> Men stort sett virker som de fleste er hyggelige, og hjelpsomme
> mennesker som kommer med konstruktiv kritikk.

Det samme inntrykk har jeg. "Problemet" med nykommere, slik
jeg ser det, er at mange kommer dettende helt uforberedt inn
på news. Ikke bare det; ganske mange tar sine første news-skritt
i den absolutt "farligste" gruppen, nemlig naf.

Den fornuftige måten å gjøre det på, er å lurke litt rundt en god
stund før man poster noe, og så begynne å poste på en av de
"snille" gruppene, nap, nag eller nau.

--
Ivar Birkeland

Anne Lise Hovdal

unread,
Jan 8, 2002, 9:16:52 AM1/8/02
to

"Ivar Birkeland" <iva...@c2i.net> skrev i melding
news:pIB_7.7063$RS2.1...@juliett.dax.net...

> * Jorunn Kristiansen
>
> > Jeg forstår ironi og sarkasme og svarer med samme mynt.
>
> Det er bra, for da er jo du utenfor "fare". Her ligger nemlig mye
> av hemmeligheten. Det gjelder å ikke la seg vippe av pinnen
> og svare på en måte som viser at man er såret eller fornærmet.

I visse perioder så er det lettere å bli såret eller fornærmet,
men da bør man kanskje holde seg vekk fra news? Iallefall
er det slik med meg at hvis noen skriver noe når jeg har en
god dag så tar jeg det hunoristisk, men hvis noen skriver
det samme en dag hvor jeg ellers er sårbar, sliten osv. så
tar jeg det som en fornærmelse.


>
> > Men stort sett virker som de fleste er hyggelige, og hjelpsomme
> > mennesker som kommer med konstruktiv kritikk.
>
> Det samme inntrykk har jeg. "Problemet" med nykommere, slik
> jeg ser det, er at mange kommer dettende helt uforberedt inn
> på news. Ikke bare det; ganske mange tar sine første news-skritt
> i den absolutt "farligste" gruppen, nemlig naf.

Jeg kan vel kanskje si at jeg tok mitt 2. eller 3. skritt på news
på naf, og på det tidspunktet visste jeg faktisk ikke at nau,
nag og nap eksisterte. Det var først når en spurte om hvorfor
jeg ikke pludret på disse gruppene at jeg fikk vite at de eksi-
sterte.


>
> Den fornuftige måten å gjøre det på, er å lurke litt rundt en god
> stund før man poster noe, og så begynne å poste på en av de
> "snille" gruppene, nap, nag eller nau.

Den støtter jeg. Selv om jeg hadde fått vekk de verste
feilene med sitering, klipping osv. på nyhetsgruppene i
slektsforskning først, så skulle jeg tatt mine neste skritt
med å lurke litt rundt først, og deretter skulle jeg ha pos-
tet på de gruppene du nevner her. Det er jo likevel for
sent å angre nå, men kanskje kan noen andre lære av det
jeg skriver her.

Anne Lise Hovdal


Anne Lise Hovdal

unread,
Jan 8, 2002, 9:22:46 AM1/8/02
to

"Jorunn Kristiansen" <Jor...@portalen.no> skrev i melding
news:g2B_7.23117$KQ3.4...@news1.oke.nextra.no...

>
> "Jan M Berg" <jan.m...@kongsberg.com> skrev i melding
> news:3C3AAFE8...@kongsberg.com...
>
> > Det som er synd, er at såpass mange av de mer erfarne newserne
> > for tida er så opprørt at det som tidligere ville vært en høflig
> > korrigering når en nybegynner gjør en glipp, nå blir en halshugging
> > istedet. At man har en veldig lav terskel for feil sitering eller
> > hva det måtte være, kommer av diskusjoner som har eksistert på
> > news i god stund nå. Det må virkelig være en elendig velkomst
> > enkelte nye newsere opplever. Ingen tvil om hvem sin skyld dette er,
> > og hvem som må skjerpe seg.
>
> Men en slik halshugging av en velkomst vil skremme bort nykommere, og
> det er vel ikke det som er meningen? Og jeg forstår veldig godt ironi og
> sarkasme, og kan faktisk svare med samme mynt. Men det er ikke alle som
> kan det, og kanskje de slutter.

Jeg kan også svare med samme mynt hvis jeg er i hmør og
form til det.


>
> Har lest på google en hel masse tråder som er 1 og 2 år gamle, og der er
> det også hakking på nybegynnere, for de samme ting som nå.

Jeg har problemer med å finne frem til gamle meldinger
på google, og den eneste måten jeg finner frem på er å
søke på navn som går igjen på nyhetsgruppene. Det er
vel umulig å søke på google etter noe, hvis man ikke
husker hva den tråden man leter etter heter?

> Hodeløs men ikke rådløs,
> og vært ute en vinternatt før.

Jeg har også vært ute en vinternatt før, og jeg har er som
regel ikke rådløs jeg heller. Det er bare det at enkelte gan-
ger så er jeg rådløs veldig lenge, før jeg finner løsningen.

Anne Lise Hovdal

Ivar Birkeland

unread,
Jan 8, 2002, 10:34:45 AM1/8/02
to
* Anne Lise Hovdal

> I visse perioder så er det lettere å bli såret eller fornærmet,
> men da bør man kanskje holde seg vekk fra news?

Det kan være én løsning, men det er jo ikke vanskeligere enn
at man kan lese og poste på de gruppene som samsvarer best
med humøret til enhver tid.

> Den støtter jeg. Selv om jeg hadde fått vekk de verste
> feilene med sitering, klipping osv. på nyhetsgruppene i
> slektsforskning først, så skulle jeg tatt mine neste skritt
> med å lurke litt rundt først, og deretter skulle jeg ha pos-
> tet på de gruppene du nevner her. Det er jo likevel for
> sent å angre nå, men kanskje kan noen andre lære av det
> jeg skriver her.

Hvis man tenker litt etter, så skjønner man at mye kunne
vært lettere i begynnelsen dersom man hadde tatt noen
enkle forholdsregler. Det er det nok mange av oss som
kan skrive under på.

En av de aller største tabbene man kan gjøre som
nybegynner på news, er å sette opp en selvgod og
trassig mine og pukke på sin rett til å gjøre akkurat hva
man lyster, fordi "lufta er fri for alle, og _ingen_ bestemmer
over _meg_ på Nettet. Jeg har nemlig betalt mitt abonnement!
Så det så!" Tar man _den_ tonen, da har man gjort det
helt store her. ;-)

--
Ivar Birkeland

Anne Lise Hovdal

unread,
Jan 8, 2002, 10:48:18 AM1/8/02
to

"Ivar Birkeland" <iva...@c2i.net> skrev i melding
news:pkE_7.7115$RS2.1...@juliett.dax.net...
> * Anne Lise Hovdal

>
> Hvis man tenker litt etter, så skjønner man at mye kunne
> vært lettere i begynnelsen dersom man hadde tatt noen
> enkle forholdsregler. Det er det nok mange av oss som
> kan skrive under på.

Det er vel få eller kanskje ingen, som ikke har gjort en
eneste nybegynnerfeil. Noen må kanskje gjøre noen feil
også før de lærer, og jeg tror jeg er blant disse.

> En av de aller største tabbene man kan gjøre som
> nybegynner på news, er å sette opp en selvgod og
> trassig mine og pukke på sin rett til å gjøre akkurat hva
> man lyster, fordi "lufta er fri for alle, og _ingen_ bestemmer
> over _meg_ på Nettet. Jeg har nemlig betalt mitt abonnement!
> Så det så!" Tar man _den_ tonen, da har man gjort det
> helt store her. ;-)

I ettertid så kan jeg innrømme at jeg hadde litt av denne ten-
densen, og at noe av kritikken jeg fikk var berettiget. Tror
imidlertid at jeg tok meg inn ganske fort, og at jeg ikke var
blant de verste her. Jeg trodde det skulle være slik som jeg
hevdet, men måtte innse at en del ting ikke skulle være slik
som jeg trodde.

Anne Lise Hovdal


Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 8, 2002, 11:04:22 AM1/8/02
to

"Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> skrev i melding
news:oID_7.23253$KQ3.4...@news1.oke.nextra.no..

>
> Jeg har problemer med å finne frem til gamle meldinger
> på google, og den eneste måten jeg finner frem på er å
> søke på navn som går igjen på nyhetsgruppene. Det er
> vel umulig å søke på google etter noe, hvis man ikke
> husker hva den tråden man leter etter heter?

Jeg vet ikke om jeg gjør det på den letteste måten:
F.eks hvis jeg leter etter Ola Ola-Ola sine innlegg fra ca 1-2 år
tilbake, og da skriver jeg i søkefeltet på Google: Ola Ola-Ola 2000, og
da kommer det opp innlegg som har det navnet i seg. Og så kan man jo
lete videre med nye navn. Jeg søker også på enkelte stikkord og får fram
mye artig. Jeg lærte meg dette mens jeg lurket rundt, grunnen var at jeg
hadde sett ganske mye kjefting her i perioder, og ville finne ut mest
mulig før jeg jeg selv begynte å poste.

Men hvordan man skal utnytte søkefunksjonene hos Google best mulig er
sikkert mange som vet mye mer om enn meg.

> Jeg har også vært ute en vinternatt før, og jeg har er som
> regel ikke rådløs jeg heller. Det er bare det at enkelte gan-
> ger så er jeg rådløs veldig lenge, før jeg finner løsningen.

Det viktigste er vel at man til slutt finner en løsning, og ikke forblir
rådløs.

--
Jorunn

Jan M Berg

unread,
Jan 8, 2002, 9:39:48 AM1/8/02
to
Jorunn Kristiansen wrote:
>
> "Jan M Berg" <jan.m...@kongsberg.com> skrev i melding
> news:3C3AAFE8...@kongsberg.com...
>
> > Det som er synd, er at såpass mange av de mer erfarne newserne
> > for tida er så opprørt at det som tidligere ville vært en høflig
> > korrigering når en nybegynner gjør en glipp, nå blir en halshugging
> > istedet. At man har en veldig lav terskel for feil sitering eller
> > hva det måtte være, kommer av diskusjoner som har eksistert på
> > news i god stund nå. Det må virkelig være en elendig velkomst
> > enkelte nye newsere opplever. Ingen tvil om hvem sin skyld dette er,
> > og hvem som må skjerpe seg.
>
> Men en slik halshugging av en velkomst vil skremme bort nykommere, og
> det er vel ikke det som er meningen?


Nei, det er nettopp derfor det er tragisk at utskjelling av
nye fordi de ikke følger netiquetten skikkelig er et stort problem.


> Og jeg forstår veldig godt ironi og
> sarkasme, og kan faktisk svare med samme mynt. Men det er ikke alle som
> kan det, og kanskje de slutter.

Denne skjønte jeg ikke. Var det mitt innlegg du oppfattet ironisk,
eller snakket du i generelle vendinger her? Det jeg skrev, var ment
rett fram, slik det står. Og de fleste krasse mottakelsene newbies
opplever fra tid til annen (alt for ofte), er sjelden eller aldri
ironisk ment. Og som du sier (?), hjelper det ikke om det _er_ ironisk
ment heller, hvis det ikke med sikkerhet oppfattes slik av mottakeren.

Anne Lise Hovdal

unread,
Jan 8, 2002, 11:47:57 AM1/8/02
to

"Jorunn Kristiansen" <Jor...@portalen.no> skrev i melding
news:5RE_7.23346$KQ3.4...@news1.oke.nextra.no...

>
> "Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> skrev i melding
> news:oID_7.23253$KQ3.4...@news1.oke.nextra.no..
> >
> > Jeg har problemer med å finne frem til gamle meldinger
> > på google, og den eneste måten jeg finner frem på er å
> > søke på navn som går igjen på nyhetsgruppene. Det er
> > vel umulig å søke på google etter noe, hvis man ikke
> > husker hva den tråden man leter etter heter?
>
> Jeg vet ikke om jeg gjør det på den letteste måten:
> F.eks hvis jeg leter etter Ola Ola-Ola sine innlegg fra ca 1-2 år
> tilbake, og da skriver jeg i søkefeltet på Google: Ola Ola-Ola 2000, og
> da kommer det opp innlegg som har det navnet i seg. Og så kan man jo
> lete videre med nye navn. Jeg søker også på enkelte stikkord og får fram
> mye artig. Jeg lærte meg dette mens jeg lurket rundt, grunnen var at jeg
> hadde sett ganske mye kjefting her i perioder, og ville finne ut mest
> mulig før jeg jeg selv begynte å poste.

Jeg må nok prøve litt mer her, og f. eks. sette på et
årstall neste gang jeg søker på navn. Du har nok vært
mye lurere enn meg, og lurket litt rundt før du postet.

> > Jeg har også vært ute en vinternatt før, og jeg har er som
> > regel ikke rådløs jeg heller. Det er bare det at enkelte gan-
> > ger så er jeg rådløs veldig lenge, før jeg finner løsningen.
>
> Det viktigste er vel at man til slutt finner en løsning, og ikke forblir
> rådløs.

Det har du jo rett i, men enkelte ganger skulle jeg ønske
å finne løsningene mye raskere enn jeg gjør.

Anne Lise Hovdal

Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 8, 2002, 12:00:20 PM1/8/02
to

"Jan M Berg" <jan.m...@kongsberg.com> skrev i melding
news:3C3B04B4...@kongsberg.com...

> Denne skjønte jeg ikke. Var det mitt innlegg du oppfattet ironisk,
> eller snakket du i generelle vendinger her? Det jeg skrev, var ment
> rett fram, slik det står. Og de fleste krasse mottakelsene newbies
> opplever fra tid til annen (alt for ofte), er sjelden eller aldri
> ironisk ment. Og som du sier (?), hjelper det ikke om det _er_ ironisk
> ment heller, hvis det ikke med sikkerhet oppfattes slik av mottakeren.

Jeg uttalte meg litt uklart og det beklager jeg, men det jeg mente var
at tidligere i tråden var det henvist til at det spesielt her på n.a.f
ofte kan bli brukt ironi i innlegg til newbies og andre. Og det var
liksom helt vanlig, og hvis man vil poste må man tåle det.

Men det å bruke ironi og sarkasme på en elegant måte er det ikke alle
som kan. Og derfor er det etter min mening veldig dumt å bruke det når
man skal rettlede noen, særlig oss som er nye. Resultat kan jo blir at
folk slutter.

Jeg oppfattet ikke ditt innlegg som ironisk.

--
Jorunn

Hodeløs men ikke rådløs,
men jeg kan gjøre feil.


Jorunn Kristiansen

unread,
Jan 8, 2002, 12:22:22 PM1/8/02
to

"Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> skrev i melding
news:JtF_7.23398$KQ3.4...@news1.oke.nextra.no..

> Jeg må nok prøve litt mer her, og f. eks. sette på et
> årstall neste gang jeg søker på navn. Du har nok vært
> mye lurere enn meg, og lurket litt rundt før du postet.

Ja, jeg har vært heltidlurker i lang tid. Og begynnte å post fordi
enkelte fag grupper her virket veldig interesante, så jeg kommer nok
ikke til å bli noe mega pludrer på n.a.p eller n.a.p.i...

> Det har du jo rett i, men enkelte ganger skulle jeg ønske
> å finne løsningene mye raskere enn jeg gjør.

Nød lærer naken kvinne å spinne, og det det er vel strengt tatt ingen
som har noe med hvor lang tid det tok og lære seg det.

Forresten så har jeg nå prøvd å flytte denne tråden vekk fra n.a.f. og
n.a.p.i , og bare til n.a.p. Men om det fungerer det vet jeg jo ikke.
Syntes vel at dette begynner å bli litt koselig pludring istedet for
frustrasjon.

--
Jorunn
Hodeløs men ikke rådløs,

og ikke redd for å feile,
for man bør lære av sine feil.


0 new messages