Forskjellige typer ostekake

Turid Mevold

Jeg ser av og til folk spør etter oppskrift på ostekake, uten å
presisere hva slags type ostekake de er ute etter.

Jeg har inntrykk av at det finnes to hovedmåter å lage en helt plain
ostekake: en med gelé, som ikke skal stekes, og en uten gelé, som skal
stekes. Etter det jeg har erfart, smaker den med gelé ofte litt som
fromasj, mens den uten gelé er tyngre og kalles ofte New York
Cheesecake.

Jeg foretrekker varianten uten gelé, men det har tatt meg noen forsøk
på kjøkkenet å finne ut av det. Jeg har enda ikke fått til en helt
vellykket ostekake. De to siste forsøkene ble fine i midten, men noe
porøs ytterst. Jeg går ut fra at det skyldes at jeg stekte den for
lenge?

Er det noen ostekakeeksperter her som har en god oppskrift på den
typisk amerikanske, fløyelsmyke, litt tunge og fete ostekaken?

--
Turid Mevold / tme...@online.no
«Queen of the Castle»

Vidar Olaisen

In article <3c6240ed...@news.online.no>, tme...@online.no (Turid Mevold)
writes:

> [...]
Ut fra hva du sier har du nok stekt kaka for lenge.

Her kommer min farvoritt som jeg har postet noen ganger tidligere.
Jeg er ikke sikker på om det er en New York ostekake, men den er
ihvertfall dritgod.
Oppskriften er ren avskrift fra boken "Smak" av Trond Moi. Jeg bruker
å kutte ut rømmefyllet og erstatter ofte kjeksbunnen med en
hasselnøttbunn

Bunn
15 Kornmo kjeks
75 g sukker
1/2 ts malt kanel
8 ss smør

Ostefyll
1 sitron
700 g Gourmet-ost naturell
(jeg bruker philadelphiaost)
150 g sukker
1 vaniljestang
4 egg

Rømmeblanding
5 dl lettrømme
7 ss sukker
1 vaniljestang

Framgangsmåte
1. Begynn med bunnen: Kjør alle ingrediensene i en food processor.
Bland Godt. Trykk massen i en springform, 26 cm i diameter.
Stek bunnen ved 180 grader i 10 minutter.
2. Forbered ostefyllet ved å rive skallet av sitronen. Press saften.
Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene med kniv.
Frøene gir den runde, typiske vaniljesmaken. Stangen
kan du gjemme og koke med i vaniljesaus eller risgrøt.
3. Ha sitron, vaniljefrø og de øvrige ingrediensene til fyllet i
kløkkenmaskinen. Bland godt. Ta en stor spiseskje og smak på massen.
Den er nemlig rågod. Fordel massen over bunnen.
4. Stek kaken i ovn på 140 grader i cirka 25 minutter.
5. Del vaniljestangenen og skrap ut vaniljefrøene. Visp ingrediensene til
rømmeblandingen for hånd - rømme, sukker og vaniljefrø.
Hell blandingen forsiktig over ostekaken straks den kommer
ut av ovnen. Ikke bli for ivrig. Heller du for raskt kan blandingen lage
hull
på toppen av ostemassen.
6. Avkjøl kaken. La deg ikke skremme av at rømmeblandingen er flytende mens
den er varm. Den stivner straks kaken kjølner. Kaken bør stå ett døgn
i kjøleskap før servering.

Friske frukter og bærsaus både smaker godt til, og tar seg pent ut sammen med
ostekaken.

Kunsten å steke en ostekake
Stekingen er et kritisk punkt når det gjelder ostekaker.
Blir kaken for lite stekt, flyter den ut. Stekes den for lenge,
blir kaken tørr. Derfor skal kaken stekes akkurat passe. Takk for den,
sier du. Ja, steking er vanskelig å sette tid på. Alle ovner steker
forskjellig, og råvarene oppfører seg annerledes fra gang til gang.
Derfor kan kaken være ferdig stekt på 30 minutter den ene gangen.
En annen gang tar det 40 minutter. Grunnen kan være så enkel som at du første
gang brukte romtemperert ost, mens du andre gang brukte ost som var kald.
Jeg skal prøve å beskrive hvordan konsistensen skal være på kaken når den er
ferdig stekt: Den skal være fast i sidene, men skjelvende som gelé midt på.
Dersom du rister på kakeformen, skal den ikke være flytende i midten.
Når du stikker fingrene litt nedi midt i kaken, skal den være som
fløyel og krem i konsistensen, ikke fast i fisken. Stekingen av ostekake
kommer med erfaring, men jo mindre du klarer å steke den og samtidig får den
til å holde konsistensen, dess bedre blir kaken.

Geir Harris Hedemark

tme...@online.no (Turid Mevold) writes:
> vellykket ostekake. De to siste forsøkene ble fine i midten, men noe
> porøs ytterst. Jeg går ut fra at det skyldes at jeg stekte den for
> lenge?

Kanskje forsøke litt lavere temperatur og lengre steketid?

Geir

A.J. Andersen

Turid Mevold <tme...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:3c6240ed...@news.online.no...

Jeg har nettopp funnet en dansk side med både ostekaker og andre kaker. Se
her:

http://www.amstrupvestergaard.dk/Kageforsider/Kageopskrifter.htm

AJ