Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Hvilken kjøkkenmaskin er best?

111 views
Skip to first unread message

Marius Zetlitz Berglie

unread,
Jan 17, 1999, 3:00:00 AM1/17/99
to

Nils Mehus wrote in message <77v0md$j50$1...@vkhdsu24.hda.hydro.com>...
>Hei
>Skal kjøpe kjøkkenmaskin størrelse ca med Kenwood chef eller major.
>Men er det andre merker/modeller som er bedre, noen som har noen erfaringer
>og anbefalinger?
>Hvilken av de to nevnte størrelsene (chef eller major) anbefales for en
>Kenwood maskin?
>
> - Nils Mehus
>nme...@online.no
>


Min mening er å kjøpe den billigste kenwood`en ettersom det går fint an og
kjøpe det ekstrautstyr som du måtte kanskje ville ha senre.....
jeg tror forskjellen mellom chef og major er utstyrspakken...

hilsen Marius Berglie

Nils Mehus

unread,
Jan 18, 1999, 3:00:00 AM1/18/99
to

Nils Mehus

unread,
Jan 19, 1999, 3:00:00 AM1/19/99
to

>Min mening er å kjøpe den billigste kenwood`en ettersom det går fint an og
>kjøpe det ekstrautstyr som du måtte kanskje ville ha senre.....
> jeg tror forskjellen mellom chef og major er utstyrspakken...
>
>hilsen Marius Berglie
>

Nei, forskjellen mellom chef og major er volumet den kan håndtere (altså
større bakebolle)
Utstyrspakken til kenwood kalles 'megapack' eller noe slikt.

- nils mehus

Ole Lunn

unread,
Jan 19, 1999, 3:00:00 AM1/19/99
to

Nils Mehus skrev i meldingen <77v0md$j50$1...@vkhdsu24.hda.hydro.com>...


Hei, dersom maskinen i tillegg til enkle oppgaver som visping, miksing,
maling, kutting ol.
også skal brukes til setting av brøddeig (4 brød) er dessverre Kenwood's
maskiner ikke
gode nok. De tåler lite "juling"
-Jeg har i lang tid drevet service på slike maskiner, og mitt tips til deg
er helt klart:

Kjøp heller en kjøkkenmaskin fra Bosch eller Electrolux, mao. Bosch
MUM-serien eller
Electrolux Assistent. Du vil ha det igjen i lengden :-)

I vår bransje kalles Kenwood'ene for "mixere" og de to andre altså
"kjøkkenmaskiner"

Hilsen Ole

Roy Vetaas

unread,
Jan 20, 1999, 3:00:00 AM1/20/99
to
Heisann...

Vi kjøpte en Kenwood Major for 3 -4 år siden, og den har virkelig blitt
kjørt hardt. Vi baker mye brød selv (familie på 4) og er veldig fornøyd med
maskinen. Vil anbefale Major dersom du har planer om å bake mer enn 15 -20
rundstykker i slengen...

Vær obs på at du må være MEGET nøyaktig med justeringen av visp, elteklo mm.
Er du ikke det vil resultatet være at noe melrester (f.eks.) blir liggende i
bunnen av bollen.

Lykke til.


Vennlig hilsen

Roy Vetaas
rve...@c2i.net

EIRIK-ASLE PETTERSEN

unread,
Jan 22, 1999, 3:00:00 AM1/22/99
to
Kenwood Major er den klart beste. Den har størst kapasitet, sterkest motor,
og kan får med mer og bdre ekstrautstyr enn Chef'en. Selv om den er
forferdelig bråkebøtte er jeg ikke i tvil om valget.

- Eirik-A. Pettersen
eirik.p...@c2i.net

Ragnar Myklebust

unread,
Jan 22, 1999, 3:00:00 AM1/22/99
to

>
>Hei, dersom maskinen i tillegg til enkle oppgaver som visping, miksing,
>maling, kutting ol.
>også skal brukes til setting av brøddeig (4 brød) er dessverre Kenwood's
>maskiner ikke
>gode nok. De tåler lite "juling"
>-Jeg har i lang tid drevet service på slike maskiner, og mitt tips til deg
>er helt klart:
>
>Kjøp heller en kjøkkenmaskin fra Bosch eller Electrolux, mao. Bosch
>MUM-serien eller
>Electrolux Assistent. Du vil ha det igjen i lengden :-)


Kan bare hive meg på med gode erfaringer fra Bosch MUM. Har hatt
maskinen siden jeg begynte som student i Grimstad sommeren 1991 og da
gikk den flere dager i uka med å mixe sammen en brødeig til to brød
(Helt umulig å få tak i godt brød til fornuftig pris i Grimstad på den
tiden).

Har hele tiden fryktet at når Bosch'en legger inn årene, da er det
ikke mulig å skaffe ny. Finner jeg ny Bosch MUM ved et slikt
tidspunkt kommer jeg nokså uhemmet til å kjøpe en.

Det jeg liker best med Bosch'en er størrelsen kontra ytelsen. Den er
liten nok til å løfte inn og ut av skapet (i motsetning til
Kenwood'ene) og fremdeles nok ytelse til en brødeig for to brød.

I tillegg er det så mye ekstra utsyr som en måtte ønske seg på
markedet, men det som fulgte med til min har hele tiden vært nok.
Eneste jeg savnet var en stavmixer....


Ragnar

Anna-Lisa og Jostein

unread,
Jan 23, 1999, 3:00:00 AM1/23/99
to
Ole Lunn <ol...@str.no> wrote:

> Nils Mehus skrev i meldingen <77v0md$j50$1...@vkhdsu24.hda.hydro.com>...
> >Hei
> >Skal kjøpe kjøkkenmaskin størrelse ca med Kenwood chef eller major.
> >Men er det andre merker/modeller som er bedre, noen som har noen erfaringer
> >og anbefalinger?

> >
> > - Nils Mehus
> >nme...@online.no

> Kjøp heller en kjøkkenmaskin fra Bosch eller Electrolux, mao. Bosch
> MUM-serien eller
> Electrolux Assistent. Du vil ha det igjen i lengden :-)


Støttes, min mor har hatt den samme Electolux Assistent i ca 40 år. Hun
er gammeldags husmor som baker, maler opp kjøtt, lager pølser osv osv.

Min Assistent er bare 20 år men den arbeider jevnt og trutt, brukes min.
1 gang pr. uke.

Hilsen Anna-Lisa

Georg og Nina

unread,
Jan 25, 1999, 3:00:00 AM1/25/99
to
On Sun, 24 Jan 1999 18:48:12 GMT, cwu...@offline.no (Claus
Wunderbaum) wrote:

>Enig. Jeg har selv en Bosch multi-maskin som er lett å ta fram, og enkel
>å gjøre ren. Kenwood har en tendens til å flytte inn i et skap og bli
>der.

Min Kenwood (som jeg faktisk har kjærere enn kaffitrakteren) står
alltid klar til bruk på sin faste plass på kjøkkenbenken. Passer meg
ypperlig. Det samme gjør mammas (som nettopp erstattet en annen
Kenwood som begynte å gå litt tregt etter 18 års aktiv bruk).

-Nina

Jahn-Ivar Emberland

unread,
Jan 25, 1999, 3:00:00 AM1/25/99
to
Jeg ble overtalt på Elkjøp til å kjøpe en Braun kjøkkenmaskin, med to boller,
en liten og en stor påmontert samtidig. Salgsrepresentanten fra Braun sa den
var spesielt godt egnet til mindre brøddeiger (som jeg ønsket).

Jeg er så veldig misfornøyd - for Braun-maskinen er en foodprosessor, og er
uegnet til brødbaking. Pizzadeigen blir kastet rundt og rundt i en klump - og
ender opp tung og klissen. Fikk beskjed om å bruke kniven og ikke eltekroken
til slike deiger. Så lar jeg deigen "elte" mer enn noen minutter så blir den
hakket opp. Har prøvd eltekroken også, men det er enda mer mislykket.

Maskinen kostet 1.300,- og jeg har mest lyst til å hive den ut. Den er grei
til å hakke grønnsaker og rive ost - men det går faktisk like raskt manuelt
tatt ryddearbeidet i betraktning.

Jeg hadde en bedre maskin før, med to eltekroker som virkelig eltet
brøddeigen og gjorde den luftig og fin.

Noen som har kommentarer?

Bjorn O. Bredal

unread,
Jan 27, 1999, 3:00:00 AM1/27/99
to
* Jahn-Ivar Emberland:

> Salgsrepresentanten fra Braun sa den
> var spesielt godt egnet til mindre brøddeiger (som jeg ønsket).

(klipp)


> Jeg er så veldig misfornøyd - for Braun-maskinen er en foodprosessor, og er
> uegnet til brødbaking.

(klipp)
> Noen som har kommentarer?

Dette er en mangel, jfr. kjøpslovens § 17 (2) litra b og 18 (1). Det
kan gi grunnlag for heving av kjøpet. Spørsmålet vil antagelg bli om
du reklamerer «innen rimelig tid». (Jeg antar at siste setning er ment
å uttrykke noe sånt som «er uegnet til mindre brøddeiger».)

--
Bjørn, matglad og kverulantisk jusstudent :-)


Ragnar Myklebust

unread,
Jan 29, 1999, 3:00:00 AM1/29/99
to
On Mon, 25 Jan 1999 15:52:56 GMT, georg...@usa.net (Georg og Nina)
wrote:

>On Sun, 24 Jan 1999 18:48:12 GMT, cwu...@offline.no (Claus
>Wunderbaum) wrote:
>
>>Enig. Jeg har selv en Bosch multi-maskin som er lett å ta fram, og enkel
>>å gjøre ren. Kenwood har en tendens til å flytte inn i et skap og bli
>>der.
>
>Min Kenwood (som jeg faktisk har kjærere enn kaffitrakteren) står
>alltid klar til bruk på sin faste plass på kjøkkenbenken. Passer meg
>ypperlig. Det samme gjør mammas (som nettopp erstattet en annen
>Kenwood som begynte å gå litt tregt etter 18 års aktiv bruk).
>
>-Nina

Tja, jeg er stor tilhenger av å få vekk ting fra kjøkkenbenken når de
ikke er i bruk. Hater å ha mye fremme hele tiden...Kanskje derfor
skapplass er noe jeg kommer til å prioritere neste kjøkkenløsning.

Derfor: Utstyr skal være lett tilgjengelig og lett å dra frem.
Løsninger med eget skap for kjøkkenmaskin og 'sving'skuffe løsning har
ikke imponert meg.

Ragnar

Johan Fløan

unread,
Jan 31, 1999, 3:00:00 AM1/31/99
to

Ole Lunn wrote:
>
> Nils Mehus skrev i meldingen <77v0md$j50$1...@vkhdsu24.hda.hydro.com>...
> >Hei
> >Skal kjøpe kjøkkenmaskin størrelse ca med Kenwood chef eller major.
> >Men er det andre merker/modeller som er bedre, noen som har noen erfaringer
> >og anbefalinger?

> >Hvilken av de to nevnte størrelsene (chef eller major) anbefales for en
> >Kenwood maskin?
> >
> > - Nils Mehus
> >nme...@online.no
>

> Hei, dersom maskinen i tillegg til enkle oppgaver som visping, miksing,
> maling, kutting ol.
> også skal brukes til setting av brøddeig (4 brød) er dessverre Kenwood's
> maskiner ikke
> gode nok. De tåler lite "juling"
> -Jeg har i lang tid drevet service på slike maskiner, og mitt tips til deg
> er helt klart:
>

> Kjøp heller en kjøkkenmaskin fra Bosch eller Electrolux, mao. Bosch
> MUM-serien eller
> Electrolux Assistent. Du vil ha det igjen i lengden :-)
>

> I vår bransje kalles Kenwood'ene for "mixere" og de to andre altså
> "kjøkkenmaskiner"
>
> Hilsen Ole


Hei!

Vi anskaffet oss en Electrolux assistent for litt over tjue år siden. Vi
har brukt den utrolig mye, blant annet bakt nesten alt brød til familien
i alle disse årene. De siste ca ti årene har vi også brukt den som
potetskrellemaskin (dvs. ca fem dager i uka) - potetskreller finnes som
ekstrautstyr.

Vi har ikke hatt en eneste reparasjon på maskinen i disse årene, så
robust er den!!!!

Vi synes maskinen er topp å bake brød med, male kjøtt, knuse diverse med
hurtigmikseren og, som nevnt, skrelle poteter. Men maskina egner seg
dårlig til f.eks. å lage krem etc.. Det finnes visstnok ekstrautstyr der
en setter en mikser på siden av bollen (det fantes i allefall før), men
det har vi ikke prøvd.

Når det gejlder å lage brød, så pleier vi å bake fire brød i gangen, og
det går utmerket.


--
Johan

Arvid Grøtting

unread,
Feb 2, 1999, 3:00:00 AM2/2/99
to
Jahn-Ivar Emberland <jahn...@online.no> writes:

> Jeg ble overtalt på Elkjøp til å kjøpe en Braun kjøkkenmaskin, med
> to boller, en liten og en stor påmontert samtidig.

La meg gjette -- Braun CombiMax 750?

> [...] Jeg er så veldig misfornøyd - for Braun-maskinen er en


> foodprosessor, og er uegnet til brødbaking.

Hvis vi snakker om samme modell, er jeg tilbøyelig til å være uenig.
Selvsagt kan ikke den lille maskinen lage noen _stor_ deig, men den
klarer helt fint de deigene jeg ber den røre sammen og elte.

Med litt hjelp, da; jeg må stort sett stå og holde på den ;-)

--

Arvid

Helge Gudmestad

unread,
Feb 6, 1999, 3:00:00 AM2/6/99
to
I innlegget <788e99$7h7$1...@romeo.dax.net>, skrev Eirik-Asle Pettersen :
> Path: news.online.no!newsfeed.online.no!news-feed.ifi.uio.no!uio.no!romeo.dax.net!not-for-mail
> From: "EIRIK-ASLE PETTERSEN" <eirik.p...@c2i.net>
> Newsgroups: no.alt.mat,no.alt.mat.drikke
> Subject: Re: Hvilken kjøkkenmaskin er best?
> Date: Fri, 22 Jan 1999 00:46:49 +0100
> Organization: Tele2 Norway Public Access
> Lines: 10
> Message-ID: <788e99$7h7$1...@romeo.dax.net>
> References: <77v0md$j50$1...@vkhdsu24.hda.hydro.com> <77vmjl$jma$1...@readme.online.no>
> NNTP-Posting-Host: mp-217-240-109.daxnet.no
> X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 4.72.3155.0
> X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V4.72.3155.0
> Xref: news.online.no no.alt.mat:6328 no.alt.mat.drikke:2045
Vel, kanskje de har forandret 'politikk' i det siste, men jeg har diskutert dette
med folk som driver service på Kenwood. Forskjellen på Chef og Major (i alle fall for et par år
siden) er volumet. Motoren er den samme. Når jeg tenker på de utfordringene min Chef har blitt
utsatt for ser jeg for meg at en Major lett kan bli overbelastet. Om mine opplysninger er
korrekte...


--

Dette er jobben sin mening og har ingen ting med MEG å gjøre... :-)


Using Virtual Access
http://www.ashmount.com


Haldor Samset

unread,
Feb 7, 1999, 3:00:00 AM2/7/99
to
In no.alt.mat.drikke Johan Fløan <jfl...@c2i.net> wrote:
> dårlig til f.eks. å lage krem etc.. Det finnes visstnok ekstrautstyr der
> en setter en mikser på siden av bollen (det fantes i allefall før), men
> det har vi ikke prøvd.

Jeg var innom Elkjøp for to-tre uker siden og kjøpte en hurtigmikser for montering på siden av min Electrolux
Assistant, og den fungerer utmerker - den er både stor og robust :-)

Dessuten finnes det i følge 'manualen' min også en dobbeltvisp m/ egen bolle som kan brukes til å piske krem, og jeg
regner med at om ikke Elkjøp har den inne i butikken så kan de sikkert bestille den !


Haldor
- meeeeeget fornøyd med sin Assistant

--
Haldor Samset
NTNU - Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap avd. Lade

0 new messages