Kransekake uten mandler

Ansgar Bockstiegel

Jeg kommer fra Tyskland og snakker ikke so godt norsk - men jeg prøver
likevel.

For to måneder siden reiste vi til norge, hadde fin ferie og kjøpte
kransekakeformene. »Vanlig« kransekake går ganske bra men jeg har en
venn, som er allergisk mot mandler og så søker jeg en oppskrift for
kransekake uten mandler. Kan noen hjelpe meg?

Ansgar

Marianne Kristiansen

On Tue, 02 Sep 2008 19:04:41 +0200, Ansgar Bockstiegel wrote:

> »Vanlig« kransekake går ganske bra men jeg har en
> venn, som er allergisk mot mandler og så søker jeg en oppskrift for
> kransekake uten mandler. Kan noen hjelpe meg?

Kransekake er jo kake med mandler. Du kan jo forsøke å erstatte mandlene
med andre nøtter?

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Harald Mossige

Ansgar Bockstiegel skreiv:

Erstatte mandler med nøtter, valnøtt, hasselnøtt. muskatnøtt?

HM

Karl Ove Hufthammer

Harald Mossige:

> Erstatte mandler med nøtter, valnøtt, hasselnøtt. muskatnøtt?

Muskatnøtter i same mengder som mandlar hørest *veldig* skummelt ut.
Jf. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6198161

Elles innbiller eg meg at cashewnøtter kunne fungert fint her.
Det fekk eg faktisk lyst til å prøva! :)

(Men eg har dessverre ikkje kranskekakeformer, og har aldri laga
kranskekake i heile mitt liv). So viss nokon prøver dette, hadde eg
sett pris på om de kunne opplyst om resultatet på denne gruppa.

--
Karl Ove Hufthammer

Marianne Kristiansen

On Wed, 03 Sep 2008 13:44:02 +0200, Karl Ove Hufthammer wrote:

> (Men eg har dessverre ikkje kranskekakeformer, og har aldri laga
> kranskekake i heile mitt liv)

Du trenger ikke former. Lag stenger, og fortell oss om det virket :-D

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Thomas Lundquist

Karl Ove Hufthammer <Karl.Hu...@math.uib.no> writes:

> Elles innbiller eg meg at cashewnøtter kunne fungert fint her.
> Det fekk eg faktisk lyst til å prøva! :)

Bare husk å bruke uristede eller iallefall usaltede nøtter.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Ansgar Bockstiegel

Harald Mossige schrieb:

> Erstatte mandler med nøtter, valnøtt, hasselnøtt. muskatnøtt?

Takk for hjelpen. Men nøtter er ingen alternativ for meg, fordi vennen
er allergisk mot denne også. Når tenker jeg at allergiker må gi avkall
på kransekake.

Takk,
Ansgar

Eirik Olsen

Jeg satt og tenkte litt på dette, og kom til at kanskje havregryn og
mandeldråper kunne brukes som substitutt? Vet ikke om vennen din er
allergisk til mandeldråper, men kanskje syntetiske mandeldråper kan
fungere?

Uansett, jeg søkte litt rundt dette, og tro det eller ei, jeg fant en
oppskrift, courtesy of our friend Alf Christophersen :

Kransekake med havregryn
450 g havregryn
250 g farin
200 g margarin
3 eggeplommer
2 eggehviter
ca 100 g hvetemel
2 ts hornsalt
2-5 mandeldråper
Støt havregryn, sukker og margarin i et trau. Pisk eggeplommene litt og ha
i eggehviter og plommene. Støt igjen riktig godt. Sikt i halvparten av
melet og hornsaltet. Kna deigen på bordet med resten av melet. Stek en
prøve, ha i eventuelt mere mel.
Sprøyt kransekakeringene med glasur av 150 g melis, 1 ts eddik og 1
eggehvite.

Lykke til, og gi gjerne tilbakemelding.

E.