Basilikum

1 view

Linda Thorsen

Jeg foretrekker frisk basilikum ( i potte) foran tørket. Desverre så dør den
for meg etter bare noen dager! Har noen tips om hvordan den bør håndteres?

Linda

Niko

Pleier å gå greit for meg. Planter den om i en større potte, setter den i
en skål, og vanner bare i skålen. Har ikke dullet noe mere med den enn det.

--
Niko

Jan Magne Hestås

Linda Thorsen wrote:

> Jeg foretrekker frisk basilikum ( i potte) foran tørket. Desverre så dør den
> for meg etter bare noen dager! Har noen tips om hvordan den bør håndteres?

Jeg har de stående i vinduskarmen på kjøkkenet, og
pleier å bruke ca halvparten av bladene en gang i uka.
De får mye vann, så sant jeg husker på det så får den
vann hver dag. Vanligvis holder de i ca en måned, men det er stor
variasjon, fra en uke og oppover. Tror "rekorden" er på 3-4 mnd.

--
Jan Magne

Anja Spilling

On Mon, 8 Nov 1999 12:02:42 +0100, "Linda Thorsen" <l...@lcc.nospam>
wrote:

>Jeg foretrekker frisk basilikum ( i potte) foran tørket. Desverre så dør den
>for meg etter bare noen dager! Har noen tips om hvordan den bør håndteres?
>

>Linda

Hvis du ikke får til å potte den om i en større potte, bør du luke ut
de aller største stilkene med en gang ( brukes selvfølgelig i dagens
middag) for de bruker opp all næringen med en gang slik at alt dør. Og
som det er blitt nevnt, må alltid vanne fra skålen og veldig ofte!

ANJA

Per Buer

Gadge...@hotmail.com (Anja Spilling) writes:

> Og som det er blitt nevnt, må alltid vanne fra skålen og veldig ofte!

Pass på å ikke vanne for mye. Det er lett å drukne stakkarene. Hvis en
gir dem mye lys og frisk luft kan de nå høyder på opptil en meter.

Jeg har også gitt gjødning.

Jeg har lest at de ikke skal stå i sola men min erfaring har vært
motsatt. Vel, det er kanskje forskjell på sola her og på fx. Sicilia.

--
Per Buer Dyslektisk hverdagspotet