Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Slanking og frukt

7 views
Skip to first unread message

Petter

unread,
Jan 14, 2003, 4:10:49 PM1/14/03
to

Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for på en
måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?


Petter

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Jan 14, 2003, 4:28:26 PM1/14/03
to
Petter skrev:

> Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
> mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for
> på en måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?

Nej, det tror jeg ikke. Sukkeret i frugten vil provokere en insulin-
reaktion, og så kommer sulten hutigt.

Hvis du vil slanke dig uden at være sulten, så begræns indtagelsen af
kulhydrat og øg indtagelsen af protein og [især] fedt.

Se fx
<http://atkinscenter.com/howto/>
og
<http://www.omegametoden.dk/>

Sidstnævnte er mindre radikal end den første.


// Klaus

--
><> vandag, môre, altyd saam

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Jan 14, 2003, 4:29:59 PM1/14/03
to
Jeg skrev:

Hov, jeg glemte at fortælle at der også er en debatgruppe til
formålet:

<news:alt.support.diet.low-carb>

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 14, 2003, 4:38:27 PM1/14/03
to

Slett ikke. Frukt inneholder masse sukker. Unngå kilovis med druer og
bananer.

Må du spise noe, så spis gulrøtter eller andre grønnsaker med mye
fiber. Forsøk å spise litt mindre hver dag.

Geir

Joa...@lous.org

unread,
Jan 14, 2003, 4:40:02 PM1/14/03
to
Petter <Best_Boy-...@hotmail.com> skrev:

>
> Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
> mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for på en
> måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?

Nei, noen typer frukt er ganske kaloririke; f.eks. bananer.
Best å sjekke en tabell hvis du vil ha noe å spise ubegreset av.
Mye frukt av gangen blir man dessuten lett ganske rar i magen av.

--
+-------------------------------------------------------------------------+
|Kun for mineralvann. |
+-------------------------------------------------------------------------+
Joachim Lous Joachi...@nr.no

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 14, 2003, 4:40:53 PM1/14/03
to

Slett ikke. Frukt inneholder masse sukker. Unngå kilovis med druer og
bananer.

Må du spise noe, så spis gulrøtter eller andre grønnsaker med mye
fiber. Forsøk å spise litt mindre hver dag.

På mange måter er det største problemet ditt å venne kroppen av med å
forvente masse sukker og fett.

Geir

Petter

unread,
Jan 14, 2003, 5:14:57 PM1/14/03
to
On 14 Jan 2003 22:40:53 +0100, Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no>
wrote:

Ja....og la magesekken gradvis bli mindre vil jeg tro.......det
minsker vel også sultfornemmelsen. Det betyr vel at man må tåle å gå
sulten den første perioden inntil magesekken gradvis har blitt mindre
og gir mindre sultfornemmelse.....??

Er jeg helt på gjordet ?


Hva med appelsiner og sitrus frukter.
Inneholder de mye sukker?
Eller er det andre bivirkninger ved å spise mye sitrus frukter ?
Og da tenker jeg ikke på syklig unormalt store mengder !!

Trodde forresten at fruktsukker ikke gjorde noe.
Inneholder fruktsukker karbohydrater da ?

Petter

Jon Haugsand

unread,
Jan 14, 2003, 5:51:41 PM1/14/03
to
* Best_Boy-...@hotmail.com

> Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
> mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for på en
> måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?

Ikke det du spurte om, men hvorfor er vi så redd for sultfølelsen? Er
den så ille? Jeg tror at selve sultfølelsen burde være en utfordring
for de fleste: Kjenn den! Kjenn etter! Blir det for ille så ta en
joggetur, skitur, svømmetur; da forsvinner den faktisk. Og det er jo
da du forbrenner fett mest effektiv, ved fysisk aktivitet på tom
mage. Og du unngår også å bygge ned muskelfibre og dermed redusere
forbrenningen din (visstnok).

Et menneske kan sikkert klare seg i en måned uten mat (men ikke prøv
akkurat _det_), så selve sultfølelsen er en dum narreånd som du ikke
skal lytte til.

Og meg selv? Jeg spiser fordi jeg kjeder meg, ikke fordi jeg er
sulten.

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jon...@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 95 21 52

Lina Bolland

unread,
Jan 14, 2003, 6:14:19 PM1/14/03
to
"Petter" <Best_Boy-...@hotmail.com> skrev i melding
news:3e247c8b...@news.online.no...

>
> Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
> mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for på en
> måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?

For å se hvor masse kalorier det er i matvarene kan du ta en titt her:
http://test.slankenett.no/naeringstabell.asp
Ikke så mange varer der enda, men litt finner man alikevel.

-Lina-


Anne Eilertsen

unread,
Jan 14, 2003, 6:25:39 PM1/14/03
to
Best_Boy-...@hotmail.com (Petter) skrev Tue, 14 Jan 2003
22:14:57 GMT :

>Hva med appelsiner og sitrus frukter.
>Inneholder de mye sukker?

Jeg tror appelsiner inneholder omtrent 50 kcal pr. 100 gram, og dette
er vel for det meste sukker - det skulle bety omtrent 12 g sukker pr.
100 g appelsin. Grapefrukt inneholder (ikke overraskende) noe mindre
sukker, og dermed mindre kalorier, og sitron enda mindre.

>Eller er det andre bivirkninger ved å spise mye sitrus frukter ?
>Og da tenker jeg ikke på syklig unormalt store mengder !!

Det er jo ganske surt, noe som kan være litt tøft for tennene, men i
alminnelige mengder er det neppe noe problem. Litervis med
appelsinjuice er nok mye verre. (Husk at en liter appelsinjuice
tilsvarer omtrent 2 kg appelsiner, både når det gjelder sukker- og
syreinnhold.)

>Trodde forresten at fruktsukker ikke gjorde noe.
>Inneholder fruktsukker karbohydrater da ?

Fruktsukker _er_ sukker, og alle sorter sukker _er_ karbohydrater.


mvh,

--
Anne Eilertsen
http://anne.nvg.org
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Alf Christophersen

unread,
Jan 14, 2003, 7:58:36 PM1/14/03
to
On Tue, 14 Jan 2003 22:14:57 GMT, Best_Boy-...@hotmail.com
(Petter) wrote:

>Trodde forresten at fruktsukker ikke gjorde noe.
>Inneholder fruktsukker karbohydrater da ?

Eksakt samme som glukose :-) Og leveren omsetter fruktose helt fritt
om til glukose om nødvendig,det tar bare litt tid, men i løpet av en
time har du like mye blodsukker som ellers.

Håvard Sørensen

unread,
Jan 15, 2003, 2:03:24 AM1/15/03
to
Anne Eilertsen <an...@nvg.ntnu.no> wrote in
news:1q692vogfu1ducfno...@4ax.com:


>
> Fruktsukker _er_ sukker, og alle sorter sukker _er_ karbohydrater.

Men hva skal man spise for å få i seg minst mulig karbohydrater?
Jeg har hørt at verstingene er:

Brød
Pasta
Poteter

Men hva er det beste å spise? Fisk? Og hva slags tilbehør bør man ha
istedet for poteter? Hvordan er ris?

Noen som har testet denne forresten?

www.wellex.no

Jeg har bestilt meg en prøvepakke. Ikke det at jeg har voldsomt tro på det,
men for 59 kroner er det helt greit...

--
Mvh
Håvard Sørensen
www.dill-dall.net

Helle Moen

unread,
Jan 15, 2003, 2:50:00 AM1/15/03
to
Jon Haugsand <jon...@ifi.uio.no> wrote:

> Ikke det du spurte om, men hvorfor er vi så redd for sultfølelsen? Er
> den så ille? Jeg tror at selve sultfølelsen burde være en utfordring
> for de fleste: Kjenn den! Kjenn etter! Blir det for ille så ta en
> joggetur, skitur, svømmetur; da forsvinner den faktisk. Og det er jo
> da du forbrenner fett mest effektiv, ved fysisk aktivitet på tom
> mage. Og du unngår også å bygge ned muskelfibre og dermed redusere
> forbrenningen din (visstnok).
>
> Et menneske kan sikkert klare seg i en måned uten mat (men ikke prøv
> akkurat _det_), så selve sultfølelsen er en dum narreånd som du ikke
> skal lytte til.
>
> Og meg selv? Jeg spiser fordi jeg kjeder meg, ikke fordi jeg er
> sulten.

Hm. For meg er det bare et kort øyeblikk mellom stadiet
kjenne-meg-sulten og til blodsukkeret synker under kritisk grense og jeg
blir slapp, sint, aggressiv og generelt ubehagelig å være i hus med.
Jeg må ha mat jevnlig for å unngå den nedturen og beskytte mine
omgivelser, og er derfor svært glad for at jeg lever i dag og ikke i
steinalderen, slik at jeg slipper å vente på at far skal drepe mammuten
først.
(Slanking tror jeg hadde vært et mareritt. For oss alle.)

Forøvrig er vann bra for å dempe sultfølelse.

Mvh
--
Helle Moen
helle...@mison.no

Erik Olsen

unread,
Jan 15, 2003, 3:12:16 AM1/15/03
to
Wed, 15 Jan 2003 00:25:39 +0100, skrev Anne Eilertsen
<an...@nvg.ntnu.no>:

<snip>

> Fruktsukker _er_ sukker, og alle sorter sukker _er_ karbohydrater.

Korrekt, men alle karbohydrater er ikke like. I det siste har det vært
mye omtale av glykemisk indeks og slankekuren/kostholdet som dr. Fedon
Lindberg promterer (se http://www.vektibalanse.com/). Har tatt en titt
på boken hans, og etter første øyenkast virker tankene hans fornuftige
og tiltalende. (I tillegg henviser han til publisert peer-review
forskning hele veien, noe som virker tillitsskapende på en forsker som
meg). Lindbergs hovedpoenger er:
-Man bør spise flere og mindre måltider, dette holder forbrenningen
oppe.
-Man bør spise mindre av matvarer med høy glykemisk indeks, dvs mat som
raskt øker blodsukkeret (eks poteter, matvarer med mye sukker mm).
-Det er ikke kaloriantallet i seg selv som bestemmer om man går opp
eller ned i vekt eller lever sunt eller usunt, det er "typen" kalorier
man stapper i seg. I tillegg til fedme øker risikoen for sukkersyke og
hjerte-karsykdommer betraktelig av et høyt inntak av mat som raskt øker
blodsukkeret.
-En større andel av diette bør bestå av proteiner (men det er ikke
snakk om en "proteindiett").
-Hver måltid må være balansert, og bare et måltid kan inneholde mat med
middels eller høy glykemisk indeks.
-Man kan i prinsippet spise til man er mett bare man balanserer alt man
spiser.

Dietten/kostholdet er fokusert på å spise mer av mat med lav glykemisk
indeks, og typiske vektøkende matvarer som snop, sjokolade (untatt 70%
sjokolade), kaker, hvitt brød, brus, poteter mm. er strengt "forbudt".
Sånn sett er det for så vidt ingen sensasjon at man vil gå ned i vekt
og ha et sunner kosthold, og ligner svært mye på en vanlig
diett/slanking som de fleste kan tenke ut på egen hånd.

Dr. Lindbergs diett har fått mye gratisreklame og virker populær, og
flere jeg kjenner som har prøvd dietten har gått ned i vekt og er
fornøyd med den. Selv er jeg i den heldige situasjon at min BMI ikke
tilsier noen radikal omlegging av kosten, men det gledet meg stort å
lese at Lindberg tok et kraftig oppgjør med tradisjonelle norske
kostholdsmyter som:
- Man skal drikke mye melk og spise mye melkeprodukter (TINE
propaganda)
- Man skal stappe i seg mest mulig unyttige karbohydrater som poteter
og brød (det er en grunn til at det spises så lite grønnsaker her til
lands....)

.. i tillegg mener Lindberg det er sunt å drikke rødvin, noe som
definitivt gleder en gourmet.

-Erik


Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 3:30:27 AM1/15/03
to
Best_Boy-...@hotmail.com (Petter) writes:
> Ja....og la magesekken gradvis bli mindre vil jeg tro.......det
> minsker vel også sultfornemmelsen. Det betyr vel at man må tåle å gå
> sulten den første perioden inntil magesekken gradvis har blitt mindre
> og gir mindre sultfornemmelse.....??
>
> Er jeg helt på gjordet ?

Jeg tror du undervurderer hva hodet har å si om det å ikke
spise. Spising er en vane. Er man vant til å spise, så skriker hele
hodet om man plutselig ikke gjør det.

> Hva med appelsiner og sitrus frukter.
> Inneholder de mye sukker?

Ja.

> Eller er det andre bivirkninger ved å spise mye sitrus frukter ?
> Og da tenker jeg ikke på syklig unormalt store mengder !!

Mageproblemer. De er jevnt over fulle av syre.

> Trodde forresten at fruktsukker ikke gjorde noe.
> Inneholder fruktsukker karbohydrater da ?

Fruktsukker er et karbohydrat, akkurat som raffinert sukker og
forsåvidt også stivelse (poteter, ris, pasta, ...).

Geir

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 3:31:17 AM1/15/03
to
Anne Eilertsen <an...@nvg.ntnu.no> writes:
> Det er jo ganske surt, noe som kan være litt tøft for tennene, men i
> alminnelige mengder er det neppe noe problem. Litervis med
> appelsinjuice er nok mye verre. (Husk at en liter appelsinjuice
> tilsvarer omtrent 2 kg appelsiner, både når det gjelder sukker- og
> syreinnhold.)

En liter juice eller nektar ikkeholder anslagsvis omtrent like mye
sukker som brus.

Geir

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 3:37:35 AM1/15/03
to
"Håvard Sørensen" <use...@dill-dall.net> writes:
> Men hva skal man spise for å få i seg minst mulig karbohydrater?
> Jeg har hørt at verstingene er:
>
> Brød
> Pasta
> Poteter
>
> Men hva er det beste å spise? Fisk? Og hva slags tilbehør bør man ha
> istedet for poteter? Hvordan er ris?

Magert kjøtt, grønnsaker i bauger og kanter (med et par hederlige
unntak som avokado).

Noen mener at fett ikke får deg til å legge på deg. Det er jeg helt
uenig i. YMMV.

> www.wellex.no
>
> Jeg har bestilt meg en prøvepakke. Ikke det at jeg har voldsomt tro på det,
> men for 59 kroner er det helt greit...

Det finnes lassevis med slike stoffer. Felles for de alle er at de
visstnok er ubehagelige. Tarmsystemet er ikke beregnet på at
fettstoffer i store mengder skal komme ut i andre enden.

Dersom du skal bruke noe slikt, så gå til legen din. Dersom han synes
det er en god ide finnes det reseptbelagte varianter av disse pillene
som er testet klinisk.

Jeg har ikke forsøkt selv.

Geir

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 3:40:54 AM1/15/03
to
Jon Haugsand <jon...@ifi.uio.no> writes:
> Et menneske kan sikkert klare seg i en måned uten mat

Ikke uten skader.

Geir

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 3:41:47 AM1/15/03
to
helle...@mison.no (Helle Moen) writes:
> Forøvrig er vann bra for å dempe sultfølelse.

Te og kaffe uten melk og sukker også. De er svakt sentralstimulerende
attpåtil.

Geir

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Jan 15, 2003, 4:02:50 AM1/15/03
to
Håvard Sørensen skrev:

> Men hva skal man spise for å få i seg minst mulig karbohydrater?

Man kan starte med at vælge de mest kulhydratrige ting fra: grød,
brød, pasta, kartofler, ris, sukker, mælk o.lign.

Hvis man lever efter pyramideplanen (~60% energi fra kulhydrat) og
omsætter 10 MJ dagligt, får man ~350 g kulhydrat om dagen. Det er
rigtig meget. De fleste vil formodentlig have glæde af kun at ind-
tage 100-150 g kulhydrat om dagen, men man kan sagtens klare sig
med mindre end 25 g kulhydrat daglig.

> www.wellex.no

Hvis det "kapsler inn fettstoffene", som der står skrevet, hvad
sker der så med de fedtopløslige vitaminer? De bliver vel kapslet
ind sammen med fedtet, og får man så nok af dem?

Anne Eilertsen

unread,
Jan 15, 2003, 5:54:58 AM1/15/03
to
helle...@mison.no (Helle Moen) skrev Wed, 15 Jan 2003 08:50:00 +0100
:

>Hm. For meg er det bare et kort øyeblikk mellom stadiet
>kjenne-meg-sulten og til blodsukkeret synker under kritisk grense og jeg
>blir slapp, sint, aggressiv og generelt ubehagelig å være i hus med.

Samme her.

>(Slanking tror jeg hadde vært et mareritt. For oss alle.)

Si ikke det. Den mest effektive slankemetoden jeg vet går ut på å
spise veldig ofte - minst hver 3. time - og små måltider med både
karbohydrater (helst langsomme) og proteiner (altså ikke f.eks. bare
et eple). Ikke bare gikk jeg jevnt og bra ned i vekt (15 kg på et
halvt år), men blodsukkeret og formen generelt var mer stabilt enn på
lenge.

Helle Moen

unread,
Jan 15, 2003, 6:06:14 AM1/15/03
to
Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no> wrote:

Men nokså heftige for en tom mage. Jeg får dessuten utrolig lite lyst
på kaffe eller te når jeg er sulten, samt at jeg blir enda mer
irritabel.

Morten Dreier

unread,
Jan 15, 2003, 6:13:52 AM1/15/03
to
Anne Eilertsen <an...@nvg.ntnu.no> wrote:

> >(Slanking tror jeg hadde vært et mareritt. For oss alle.)
>
> Si ikke det. Den mest effektive slankemetoden jeg vet går ut på å
> spise veldig ofte - minst hver 3. time - og små måltider med både
> karbohydrater (helst langsomme) og proteiner (altså ikke f.eks. bare
> et eple). Ikke bare gikk jeg jevnt og bra ned i vekt (15 kg på et
> halvt år), men blodsukkeret og formen generelt var mer stabilt enn på
> lenge.

Så må man jo bare huske at et klart alternativ er jo å bare spise litt
mindre av alt det man spise til vanlig og trene.
Mye enklere og mye behagligere... :-)

--
md

Erik Olsen

unread,
Jan 15, 2003, 6:51:15 AM1/15/03
to
Wed, 15 Jan 2003 12:13:52 +0100, skrev news-...@dreier.no (Morten
Dreier):

Dette tror jeg er for enkelt da det er vanskelig å spise "litt" mindre.
Har aldri gått på noen slankekur, men har ved tre anledninger tatt av
overflødige bilringer ol., i forskjellige perioder med ekstremt høy
fysisk aktivitet (skogsarbeid i seks uker, brekurs, og trening til
Nijmegen marsjen). I alle tilfellene tenkte jeg ikke over hva jeg
spiste, men gikk allikevel ned i vekt og fikk tilbake Brad Pitt magen
;-).

-Erik


Tarjei T. Jensen

unread,
Jan 15, 2003, 6:56:18 AM1/15/03
to

Sørg heller for at du spiser skikkelig.

Glem fettet. Fett skaffer deg en naturlig metthetsfølelse. Folk som slanker
seg med dietter som inneholder fett klarer slankingen bedre enn de som
kutter ut fett (synes å huske at amerikanerne fant ut av det allerede på 50
tallet). Vær heller påpasselig med hva slags fett du spiser.

Spiser du nok fett og grov mat (lav glykemisk index) er det lett å bli
naturlig mett og maten sitter relativt lenge. Hvis du spiser raskt: Vent med
porsjon nr to og se om du blir mett av én porsjon.

Innbiller meg at det er porsjon nr to og tre av middagen som jeg legger på
meg av.

helsingar,

Helle Moen

unread,
Jan 15, 2003, 7:00:17 AM1/15/03
to
Tarjei T. Jensen <tarjei...@akerkvaerner.com> wrote:

<snip>

> Innbiller meg at det er porsjon nr to og tre av middagen som jeg legger på
> meg av.

Den maten man egentlig ikke orker, ja.
Det hender jeg tenker litt på dette når jeg insisterer på at barnet skal
spise opp maten sin. _Er_ det egentlig lurt å venne mennesker til å
presse i seg mat de ikke orker? (Hvis vi nå ser bort i fra prinsippet
om at man må lære å forsyne seg med passe mye mat.)

Helle Moen

unread,
Jan 15, 2003, 7:04:25 AM1/15/03
to
Morten Dreier <news-...@dreier.no> wrote:

Jeg ville erstattet _trene_ med _være aktiv_. Har alltid flirt litt av
dem som setter seg i bilen for å kjøre til treningssenteret, for så å
kjøre hjem og sette seg foran teven resten av kvelden. Med pottis og
pils.

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 7:05:02 AM1/15/03
to
Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:
> Dette tror jeg er for enkelt da det er vanskelig å spise "litt" mindre.

Litt mindre hjelper ikke.

Kroppen har en hysteresekurve på energiinntaket - ligger
energiinntaket mellom en minimum- og maksimumsgrense, så holder man
vekta. Skal man ned i vekt må man under nedre grense eller flytte den
grensa.

Og det er vel akkurat det "ikke sult deg"-menneskene sier. Sulter du
deg vil kroppen venne seg til mindre mat, og både den nedre grensen og
grensen for lagring av fett oppover flytter ned. Når man begynner å
spise igjen er man på kjøret.

Geir

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 15, 2003, 7:14:33 AM1/15/03
to
helle...@mison.no (Helle Moen) writes:
> Det hender jeg tenker litt på dette når jeg insisterer på at barnet skal
> spise opp maten sin. _Er_ det egentlig lurt å venne mennesker til å
> presse i seg mat de ikke orker? (Hvis vi nå ser bort i fra prinsippet

Nei, for pokker. Det er en uting av en annen verden.

Det går an å lære ungene måtehold på andre måter.

Geir

Erik Olsen

unread,
Jan 15, 2003, 7:22:02 AM1/15/03
to
Wed, 15 Jan 2003 13:00:17 +0100, skrev helle...@mison.no (Helle
Moen):

> Tarjei T. Jensen <tarjei...@akerkvaerner.com> wrote:
>
> <snip>
>
> > Innbiller meg at det er porsjon nr to og tre av middagen som jeg
legger på
> > meg av.
>
> Den maten man egentlig ikke orker, ja.
> Det hender jeg tenker litt på dette når jeg insisterer på at barnet
skal
> spise opp maten sin. _Er_ det egentlig lurt å venne mennesker til å
> presse i seg mat de ikke orker?

Ja det er en balansegang det der, men man må jo presse litt, ellers så
ender en opp med at ungen skriker etter banan mellom middag og barnetv
og klager over å være sulten når hun er lagt.

-Erik


Morten Dreier

unread,
Jan 15, 2003, 8:15:21 AM1/15/03
to
Helle Moen <helle...@mison.no> wrote:

> > Så må man jo bare huske at et klart alternativ er jo å bare spise litt
> > mindre av alt det man spise til vanlig og trene.
>
> Jeg ville erstattet _trene_ med _være aktiv_. Har alltid flirt litt av
> dem som setter seg i bilen for å kjøre til treningssenteret, for så å
> kjøre hjem og sette seg foran teven resten av kvelden. Med pottis og
> pils.

Jepp - være aktiv er nok det jeg egentlig mente. Fasit er vel at all
verdens merkelige kurer ofte _må_ kombineres med mosjon/økt aktivitet
for å ha noen som helst virkning.
Og for mange er økt aktivitet av en eller annen grunn -veldig-
skremmende.

--
md

Alf Christophersen

unread,
Jan 15, 2003, 11:42:18 AM1/15/03
to
On Wed, 15 Jan 2003 08:12:16 GMT, Erik Olsen
<Erik....@ifm.uib.nospam> wrote:

>-Man bør spise mindre av matvarer med høy glykemisk indeks, dvs mat som
>raskt øker blodsukkeret (eks poteter, matvarer med mye sukker mm).

Det samme gjelder fruktose. Man burde også måle fruktoseload da
fruktose i seg selv kan være rett og slett giftig for en god del
mennesker og gi diverse skader om fruktoseinntaket er over en viss
grense pr minutt.

Jon Haugsand

unread,
Jan 15, 2003, 2:42:32 PM1/15/03
to
* Helle Moen

> Hm. For meg er det bare et kort øyeblikk mellom stadiet
> kjenne-meg-sulten og til blodsukkeret synker under kritisk grense og jeg
> blir slapp, sint, aggressiv og generelt ubehagelig å være i hus med.
> Jeg må ha mat jevnlig for å unngå den nedturen og beskytte mine
> omgivelser, og er derfor svært glad for at jeg lever i dag og ikke i
> steinalderen, slik at jeg slipper å vente på at far skal drepe mammuten
> først.
> (Slanking tror jeg hadde vært et mareritt. For oss alle.)

For å spørre: Har du prøvd? Har du prøvd mer enn akkurat de dagene
der du jobbet lenge og ikke fikk tak i mat? Jeg hadde det også slik,
men kroppen venner seg fort til et annet mønster. Når blodsukkeret
synker, blir du irritabel, det blir jeg også. Kroppen, den
bortskjemte kroppen, SKRIKER etter mat. Den tror at den
opplagsnæringen du, eller iallfall jeg, har rundt mage og hist og her,
skal brukes i magrere tider, så den forteller deg: BLIR TJUKK! BLI
ENDA TJUKKERE. Men det er her Darwin har glemt at vi lever under
særdeles rike oveflodsbetingelser og de sju magre kommer ikke.

Bestem deg for å spise tre ganger om dagen og du klarer det. Jeg
tviler på at din sultfølelse er verre enn andres. Blodsukker eller
ikke.

Som jeg også skrev: Tren når blodsukkeret synker.

Alf Christophersen

unread,
Jan 15, 2003, 4:32:07 PM1/15/03
to
On Wed, 15 Jan 2003 13:04:25 +0100, helle...@mison.no (Helle Moen)
wrote:

>Jeg ville erstattet _trene_ med _være aktiv_. Har alltid flirt litt av
>dem som setter seg i bilen for å kjøre til treningssenteret, for så å
>kjøre hjem og sette seg foran teven resten av kvelden. Med pottis og
>pils.

Skal man slanke seg så er det hva man gjør mellom treningsøktene som
teller, ikke hva man gjør under treningen. F.eks. energiske
armbevegelser under diskusjoner på kontoret i stedet for å sitte slapp
og passiv er en ting som øker energibehovet med flere prosent :-)

Petter

unread,
Jan 15, 2003, 6:06:22 PM1/15/03
to
On 15 Jan 2003 13:05:02 +0100, Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no>
wrote:

>Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:


Vel.....vi er sikkert forskjellige men jeg har selv prøvd denne
metoden med stort hell.
Spiste stort sett vanlig mat men mindre.
Vanlig middag. Tok mindre av alt og spesielt av saus om jeg i det hele
tatt tok noe.
Droppet smør på brødet.
Valgte alternativer som gi-beholdt fuktigheten på brødskiven uten å
måtte ha smør for ikke at det skulle virke tørt.
Om en annen ting som jeg fant veldig nyttig.
Å tygge lenger på maten !!
Sikkert bare en psykologiskt effekt men det gjorde at jeg satt lenge
ved matbordet selv om jeg hadde en liten porsjon.
Dessuten fikk jeg smakt bedre på maten :-)

En annen motiviasjonsfaktor var å gå med trange klær.
Trange og ubehagelige klær.
Trang skjorte gjorde at jeg stadig ble påminnet og motivasjonen var
der.

Jeg hadde stor suksess med denne metoden ved siden av
selvfølgelig.....jevnlige turer på sykkel. Om ikke hver da så ofte. Og
sykle for å trene. Ikke kose sykle men for å ta meg litt ut og
svette.....og drikke vann etterpå.

Dette hjalp ihverfall meg ned i vekt ganske betraktelig samtidig som
jeg fikk nye matvaner.


Petter

Petter

unread,
Jan 15, 2003, 6:09:23 PM1/15/03
to
On Wed, 15 Jan 2003 13:04:25 +0100, helle...@mison.no (Helle Moen)
wrote:

>Morten Dreier <news-...@dreier.no> wrote:


Vel....alle monner drar...
Om alternativet til ikke å kjøre til treningsstudio er å ikke trene i
det hele tatt.....så tror jeg at det ikke gjør så mye om man kjører
dit eller går.

Men poenget ditt var kanskje at man dro hjem og så på tv og spiste
potetgull ?
Det er vel usundt uansett om man trener eller er aktiv på annen måte
vil jeg tro :-)

Petter


Helle Moen

unread,
Jan 16, 2003, 2:58:12 AM1/16/03
to
On Wed, 15 Jan 2003 23:09:23 GMT, Best_Boy-...@hotmail.com
(Petter) wrote:

>On Wed, 15 Jan 2003 13:04:25 +0100, helle...@mison.no (Helle Moen)
>wrote:

>>Jeg ville erstattet _trene_ med _være aktiv_. Har alltid flirt litt av


>>dem som setter seg i bilen for å kjøre til treningssenteret, for så å
>>kjøre hjem og sette seg foran teven resten av kvelden. Med pottis og
>>pils.

>Vel....alle monner drar...


>Om alternativet til ikke å kjøre til treningsstudio er å ikke trene i
>det hele tatt.....så tror jeg at det ikke gjør så mye om man kjører
>dit eller går.
>
>Men poenget ditt var kanskje at man dro hjem og så på tv og spiste
>potetgull ?
>Det er vel usundt uansett om man trener eller er aktiv på annen måte
>vil jeg tro :-)

Nei, poenget mitt var faktisk at jeg synes det skurrer noe sinnsykt
at man bruker motortransport for å få rørt på kroppen sin.
Det er tydeligvis en del som setter likhetstegn mellom aktivitet og
organisert trening (som man må betale for), når man like gjerne kunne
malt taket eller tatt seg en kjapp løpetur i skogen/parken/langs
motorveien.

(Joda, jeg ser poenget med motivasjon og at noen treningsformer er
gøyere enn andre. Men læll, da!)

Mvh
Helle

Helle Moen

unread,
Jan 16, 2003, 3:04:58 AM1/16/03
to
On 15 Jan 2003 20:42:32 +0100, Jon Haugsand <jon...@ifi.uio.no>
wrote:

>* Helle Moen
>> Hm. For meg er det bare et kort øyeblikk mellom stadiet
>> kjenne-meg-sulten og til blodsukkeret synker under kritisk grense og jeg
>> blir slapp, sint, aggressiv og generelt ubehagelig å være i hus med.
>> Jeg må ha mat jevnlig for å unngå den nedturen og beskytte mine
>> omgivelser, og er derfor svært glad for at jeg lever i dag og ikke i
>> steinalderen, slik at jeg slipper å vente på at far skal drepe mammuten
>> først.
>> (Slanking tror jeg hadde vært et mareritt. For oss alle.)
>
>For å spørre: Har du prøvd? Har du prøvd mer enn akkurat de dagene
>der du jobbet lenge og ikke fikk tak i mat?

Ja. Vær så snill å ikke alltid anta at andre ikke vet hva de snakker
om.

>Bestem deg for å spise tre ganger om dagen og du klarer det. Jeg
>tviler på at din sultfølelse er verre enn andres. Blodsukker eller
>ikke.

Jeg spiser stort sett tre ganger om dagen, jeg. Men noe særlig
sjeldnere vil jeg ikke spise.

>Som jeg også skrev: Tren når blodsukkeret synker.

Det passer så dårlig i min yrkeshverdag å avbryte møtevirksomheten
sånn i halvtolvtida for å ta en liten løpetur. Kundene blir så
forfjamset når jeg gjør det.

Mvh
Helle

(Jeg ser forøvrig poenget ditt. Men pussig nok er vi ikke helt like,
alle sammen, ei heller når det gjelder forbrenning og næringsbehov.)

Ketil Malde

unread,
Jan 16, 2003, 3:34:55 AM1/16/03
to
Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:

> Korrekt, men alle karbohydrater er ikke like. I det siste har det vært

> mye omtale av glykemisk indeks [...]

> Dietten/kostholdet er fokusert på å spise mer av mat med lav glykemisk
> indeks, og typiske vektøkende matvarer som snop, sjokolade (untatt 70%
> sjokolade), kaker, hvitt brød, brus, poteter mm. er strengt "forbudt".

^^^^^
Grovt brød er vel ikke noe bedre i så måte, men fiberinnholdet er
muligens bra for fordøyelsen.

> [...] men det gledet meg stort å

> lese at Lindberg tok et kraftig oppgjør med tradisjonelle norske
> kostholdsmyter som:
> - Man skal drikke mye melk og spise mye melkeprodukter (TINE
> propaganda)

Det er vel ikke nødvendigvis sunt å drikke mye (fettfattige)
melkeprodukter, men jeg kan heller ikke se at det skader. Det er vel
et spørsmål om hva man drikker isteden, og det er ikke neppe bra å
tylle i seg sukker- og syreholdige ting som juice, nektar, saft eller
brus.

> - Man skal stappe i seg mest mulig unyttige karbohydrater som poteter
> og brød (det er en grunn til at det spises så lite grønnsaker her til
> lands....)

Vi kunne med fordel blitt flinkere der, ja.

> .. i tillegg mener Lindberg det er sunt å drikke rødvin, noe som
> definitivt gleder en gourmet.

:-)

-kzm
--
If I haven't seen further, it is by standing in the footprints of giants

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 16, 2003, 4:19:29 AM1/16/03
to
Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:
> .. i tillegg mener Lindberg det er sunt å drikke rødvin, noe som

http://www.lommelegen.no/morkens_kosthold-ask.htm

Geir

Petter

unread,
Jan 16, 2003, 4:41:11 AM1/16/03
to

>
>Nei, poenget mitt var faktisk at jeg synes det skurrer noe sinnsykt
>at man bruker motortransport for å få rørt på kroppen sin.
>Det er tydeligvis en del som setter likhetstegn mellom aktivitet og
>organisert trening (som man må betale for), når man like gjerne kunne
>malt taket eller tatt seg en kjapp løpetur i skogen/parken/langs
>motorveien.
>
>(Joda, jeg ser poenget med motivasjon og at noen treningsformer er
>gøyere enn andre. Men læll, da!)
>
>Mvh
>Helle

Helle,

Jeg tror dette er så individuelt at det nesten ikke kan diskuteres.
For meg var det et "kick" å gå på treningsstudio og trene sammen med
andre. Avstanden fra meg til studio er så lang at jeg tror ingen ville
hatt problemer med å forstå at jeg måtte bruke bil.

Jeg går også mye ute i naturen, sommer som vinter, går turer og går
til butikken om jeg ikke skal handle mer enn 2 bæreposer...osv....men
det å drive organisert trening, individuelt eller i grupper, er liksom
en annen greie.....for noen er det lettere å motivere seg om det er
organisert på denne måten.,
Og for andre er det faktisk mere ----gøy......
Og helt sikkert mere matcho....for de som syns at det er et poeng.
Uansett,,,,det er resultatet som teller. Det at man gjør noe...og ikke
nødvendigvis hvordan man gjør det.
Tror vi er enig der :-)

Petter

Tarjei T. Jensen

unread,
Jan 16, 2003, 6:09:55 AM1/16/03
to

Tja. Man begynner å lure når det første som står der er at fett gir type 2
diabetikere. Alt jeg har lest hittil sier at det er overdrevet inntak av
karbohydrater som gir diabetes. Vi vet at feil i fettbalansen gir skader på
hjerte og kar hos forsøksdyr, men det er ikke dermed sagt at en balansert
fettrik diett er skadelig. De som kontrollerer fettprofilen i Norge pøser på
med flerumettet olje for å senke kolesterolinnholdet i blodet til fok.

I siste nummer av New Scientist forklarer de at kolesterol bare er halve
historien om hjerteproblemer.

helsingar,

Erik Olsen

unread,
Jan 16, 2003, 11:30:34 AM1/16/03
to
16 Jan 2003 09:34:55 +0100, skrev "Ketil Malde" <ket...@ii.uib.no>:

<snip>

> > sjokolade), kaker, hvitt brød, brus, poteter mm. er strengt
"forbudt".
> ^^^^^
> Grovt brød er vel ikke noe bedre i så måte, men fiberinnholdet er
> muligens bra for fordøyelsen.

Selvfølgelig er det bedre pga større fiberinnhold, men også fordi det
er mindre hvetemel og mer av andre sammalte meltyper.


>
> > [...] men det gledet meg stort å
> > lese at Lindberg tok et kraftig oppgjør med tradisjonelle norske
> > kostholdsmyter som:
> > - Man skal drikke mye melk og spise mye melkeprodukter (TINE
> > propaganda)
>
> Det er vel ikke nødvendigvis sunt å drikke mye (fettfattige)
> melkeprodukter, men jeg kan heller ikke se at det skader. Det er vel
> et spørsmål om hva man drikker isteden, og det er ikke neppe bra å
> tylle i seg sukker- og syreholdige ting som juice, nektar, saft eller
> brus.

Har du prøvd vann? ;-)

Fleip til side. Melk er sunt for kalver og barn - punktum. Vi voksne
har ikke noe behov i det hele tatt for melk. Noen tror kanskje at det
forebygger beinskjørhet, men da er det rimelig paradoksalt at vi
nordmenn som har en så melkerik diett har sliter så mye med
beinskjørhet som vi gjør. Men vi blir tytt ørene fulle av hvor sunt det
er med melk gjennom hele oppveksten, skolegangen og når vi tilslutt
blir voksne selvstendig tenkende vesner er vi så hjernevasket at vi går
rundt og messer "En halv liter melk om dagen er bra for magen" hele
dagen. Vi har lange tradisjoner for å drikke melk her til lands, ikke
rart ettersom det eneste jordbruket som kan drives i store deler av
landet er å holde dyr, og da blir det til at man drikker melk og spiser
får-i-kål. Så da må man indoktrinere kongerikets innbyggerer til å tro
at melk er sunt fra krybbe til grav, ellers har ikke bøndene noe å leve
av. Hvis det var så forferdelig sunt er det rart at 90% av
menneskeheten klarer seg helt utmerket på en langt melkefattigere
diett. I tillegg er jeg vel ikke den eneste som opplever å få kviser og
magetrøbbel hvis jeg spiser for mye melkeprodukter over en periode.
Nei, melk i store mengder er ikke sunt for voksne.

At det er vel så usunt å erstatte melk mer brus er soleklart, men juice
har man jo godt at (5 om dagen osv.).

-Erik


Jon Haugsand

unread,
Jan 16, 2003, 1:20:17 PM1/16/03
to
* Helle Moen

> >For å spørre: Har du prøvd? Har du prøvd mer enn akkurat de dagene
> >der du jobbet lenge og ikke fikk tak i mat?
>
> Ja. Vær så snill å ikke alltid anta at andre ikke vet hva de snakker
> om.
>

Hvordan kan du påstå noe sånt? Ikke les ting jeg ikke skriver.
Forøvrig påstod du at maks tre timer kan gå mellom dine måltider.

Enten er du spesiell i verden eller dette er rent sludder.

Jon Haugsand

unread,
Jan 16, 2003, 1:27:47 PM1/16/03
to
* Helle Moen

> >For å spørre: Har du prøvd? Har du prøvd mer enn akkurat de dagene
> >der du jobbet lenge og ikke fikk tak i mat?
>
> Ja. Vær så snill å ikke alltid anta at andre ikke vet hva de snakker
> om.
>

Hvordan kan du påstå noe sånt? Ikke les ting jeg ikke skriver.


Forøvrig påstod du at maks tre timer kan gå mellom dine måltider.

Det høres pussig ut. De fleste har ikke slike problemer.

Grethe

unread,
Jan 17, 2003, 3:06:05 AM1/17/03
to
helle...@mison.no (Helle Moen) wrote:

>Det hender jeg tenker litt på dette når jeg insisterer på at barnet skal
>spise opp maten sin. _Er_ det egentlig lurt å venne mennesker til å
>presse i seg mat de ikke orker? (Hvis vi nå ser bort i fra prinsippet
>om at man må lære å forsyne seg med passe mye mat.)

Det er ikke bra å presse noen til å tømme tallerkenen for mat, uansett
om man er voksen eller barn. Selv har jeg alltid hatt problemer med
digre restaurantporsjoner, og har alltid syntes det var flaut når
kelneren kommer for å hente fatet - med "halvparten" igjen. Noen
ganger (hvis mulig) bestiller jeg barneporsjoner. Kelnere har stort
sett alltid bidratt til min flauhet, når de spør om jeg ikke likte
maten (i forskjellige varianter).
Så når jeg en sjelden gang er på en restaurant som andre synes har
kjipt små porsjoner, blir jeg lykkelig :)

Jeg mener det er en uting, en dårlig ting å lære sine små at de på død
og liv skal spise opp. Når de er store nok til å forsyne seg selv, er
det mye viktigere å lære dem at man ikke overdriver, overfyller fatet
(et fenomen som forøvrig er pinlig tilstede på de fleste
hotell-lunsj/frokostbord).

Men selvfølgelig, det er forskjell på å ikke spise opp, og det å la
være og spise det man ikke synes er *så* godt. Selv om det her også
går en grense for hva man skal presse sine søte små til å spise!

Ikke lett, det der. Og når de søte små blir større, kommer (for noen)
problemet med å unngå regelrett ran av kjøleskapet....

Grethe

Ketil Malde

unread,
Jan 17, 2003, 3:00:49 AM1/17/03
to
Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:

>>> sjokolade), kaker, hvitt brød, brus, poteter mm. er strengt "forbudt".

>> Grovt brød er vel ikke noe bedre i så måte, men fiberinnholdet er
> > muligens bra for fordøyelsen.

> Selvfølgelig er det bedre pga større fiberinnhold, men også fordi det
> er mindre hvetemel og mer av andre sammalte meltyper.

Men her var konteksten glykemisk indeks, var den ikke?

>> Det er vel ikke nødvendigvis sunt å drikke mye (fettfattige)
>> melkeprodukter, men jeg kan heller ikke se at det skader. Det er vel
>> et spørsmål om hva man drikker isteden, og det er ikke neppe bra å
>> tylle i seg sukker- og syreholdige ting som juice, nektar, saft eller
>> brus.

> Har du prøvd vann? ;-)

Jeg har prøvd vann. Det er derimot en kjennsgjerning at mens
melkekonsumet går ned, går konsumet av sukker- og syreholdige drikker
opp. Det er neppe særlig bra.

> Fleip til side. Melk er sunt for kalver og barn - punktum.

Hva er det som gjør det sunt for barn, men ikke voksne?

> Vi voksne har ikke noe behov i det hele tatt for melk.

Det er ingen matvarer voksne har behov for.

> Noen tror kanskje at det forebygger beinskjørhet, men da er det
> rimelig paradoksalt at vi nordmenn som har en så melkerik diett har
> sliter så mye med beinskjørhet som vi gjør.

Melk er en viktig kalsiumkilde. Mener du at ved å fjerne denne
kilden, kan vi forebygge beinskjørhet?

> Hvis det var så forferdelig sunt er det rart at 90% av
> menneskeheten klarer seg helt utmerket på en langt melkefattigere
> diett.

Er det bare ris og hvete som er sunt, da, siden det spises av flest?

> Nei, melk i store mengder er ikke sunt for voksne.

Ingenting er sunt i store mengder...

> At det er vel så usunt å erstatte melk mer brus er soleklart, men juice
> har man jo godt at (5 om dagen osv.).

...og juice er et godt eksempel på det. Det er surt, og sliter på
tenner og mage, og inneholder mye, svært lett tilgjengelig,
sukker.

OK, din kjepphest er det norske samfunnets fokus på melk, min er
kanskje det moderne synet på at melk er skyld i alt fra astma til
lyskebrokk.

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 17, 2003, 3:16:47 AM1/17/03
to
Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:
> Fleip til side. Melk er sunt for kalver og barn - punktum. Vi voksne

Jeg synes det er litt nusselig med disse menneskene som synes
melkekampanjene til staten er for bastante, og som i sin iver etter å
være en motpol gjør akkurat samme feilen med motsatt fortegn.

Jeg drikker et par liter skummet melk i uka. Jeg tror absolutt null på
at det ikke er sunt.

Jeg har en bestemor med osteoporose. Hun trenger kalsium, og melk er
en av de beste kalsiumkildene vi har.

Vær så snill, ikke vær så bastant?

> Nei, melk i store mengder er ikke sunt for voksne.

Mye bedre.

> At det er vel så usunt å erstatte melk mer brus er soleklart, men juice
> har man jo godt at (5 om dagen osv.).

Juice inneholder omtrent like mye sukker som cola. Den vanlige
nordmannen som sitter på kontor hele dagen har ikke bruk for all den
energien. La magen få jobbe med fiberinnholdet i frukten også dersom
du skal ha i deg frukt. (Kilde er et menneske på Aker sykehus som
jobber med ernæring. YMMV.)

Geir

Tarjei T. Jensen

unread,
Jan 17, 2003, 3:20:59 AM1/17/03
to
Erik Olsen wrote:
> Fleip til side. Melk er sunt for kalver og barn - punktum. Vi voksne
> har ikke noe behov i det hele tatt for melk.

Hvor sannsynlig er det at dette stemmer?

Hvis vi antar at melketoleransen oppstod i midtøsten for ca 10.000 år siden
og har spredt seg derifra siden, så kan det se ut til at melketoleranse for
voksne er et stort fortrinn. I alle fall i Europa.

I dag er melk vistnok vår viktigste kalk-kilde. Når det gjelder beinskjørhet
så finnes det flere teorier om det. I følge en teori er hovedproblemet hva
slags mat vi spiser. Jo surere de nedbrutte næringsemnene er, jo mer kalk
forsvinner fordi kroppen nøytraliserer syren ved å hente kalk fra
skjellettet.

I følge det systemet er melk nøytralt, ost gir syre og banan er basisk.


helsingar,

Rolf Arne Schulze

unread,
Jan 17, 2003, 3:53:16 AM1/17/03
to
On Tue, 14 Jan 2003 21:10:49 GMT, Petter wrote:
>
> Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
> mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for på en
> måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?

Dette strides de lærde om. Men jeg vet av egen erfaring at man kan
spise store mengder frukt og få gode resultater med det.

For noen år siden gikk jeg ned over 40 kilo på 7 måneder. Jeg hadde
følgende diett: 2 skiver grovbrød med valgfritt pålegg til
"brødmåltider". En liten middagsporsjon. Ellers på døgnet spiste jeg
så mye frukt jeg orket. Min teori er at frukten økte forbrenningen min
kraftig.

Men OBS: Jeg trente i samme periode minst 1 time hver eneste dag. Det
kan være derfor mitt høye frukt-forbruk ikke ga meg problemer.

--
Rolf Arne

Bjorn Bleie

unread,
Jan 17, 2003, 4:40:51 AM1/17/03
to
Ketil Malde wrote:

> Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:

<blablabla>


> > Fleip til side. Melk er sunt for kalver og barn - punktum.

<blablabla>


> OK, din kjepphest er det norske samfunnets fokus på melk, min er
> kanskje det moderne synet på at melk er skyld i alt fra astma til
> lyskebrokk.

For å kasta meg inn her:
Eg har aldri merka dette gedigne, allestadsnærverande presset for å
drikka mjølk enkelte snakkar om. Ja, på skulekjøkenet var det kanskje
eit fokus som var litt overdimensjonert i høve til nytteverdien, men
mjølk er no eingong eit greitt næringsmedel, og mange tykkjer og det er
godt. Sjølvsagt skal ein ikkje drikka for mykje av det, men ein skal
heller ikkje eta for mykje frukt for den del. Til og med poteter kan det
verta for mykje av.

Og kvar har dei som hevdar 'Melk er sunt for kalver og barn - punktum.'
fått ideane sine frå? Eg har høyrt denne påstanden i ofte, i diverse
varuiasjonar. Er det berre eit oprør mot 50-talsgenerasjonen, eller noko
liknande?


bønnien
--
Lord of The Ring Haiku by gonzoron:
Ring of great evil
Small one casts it into flame
Bringing rise of Men

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 17, 2003, 5:50:37 AM1/17/03
to
Bjorn Bleie <st0...@rasmus.uib.no> writes:
> Eg har aldri merka dette gedigne, allestadsnærverande presset for å
> drikka mjølk enkelte snakkar om. Ja, på skulekjøkenet var det kanskje

Det gikk da en
spedbarn-drikker-melk-sammen-med-Dæhlie-og-gjengen-reklame under OL
eller så, gjorde det ikke? "Melk er sunt og gjør deg sprek" var
meldingen.

De fleste tenker sikkert tilbake på litt eldre kampanjer. En gang i
fortiden skulle jo til og med folk spise melkesjokolade, for den
inneholdt melk, og det var bra for deg. Nå er det stikk motsatt - jo
renere sjokolade/kakaomasse, jo bedre skal det være.

Geir

Erik Olsen

unread,
Jan 17, 2003, 7:23:28 AM1/17/03
to
17 Jan 2003 09:00:49 +0100, skrev "Ketil Malde" <ket...@ii.uib.no>:

<snip>

> ....og juice er et godt eksempel på det. Det er surt, og sliter på


> tenner og mage, og inneholder mye, svært lett tilgjengelig,
> sukker.
>
> OK, din kjepphest er det norske samfunnets fokus på melk, min er
> kanskje det moderne synet på at melk er skyld i alt fra astma til
> lyskebrokk.

Du har helt rett, vi har alle våre kjepphester å ri, og du tok mine på
kornet. ;-)

-Erik


Erik Olsen

unread,
Jan 17, 2003, 7:37:59 AM1/17/03
to
17 Jan 2003 09:16:47 +0100, skrev Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no>:
> Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:
> > Fleip til side. Melk er sunt for kalver og barn - punktum. Vi
voksne
>
> Jeg synes det er litt nusselig med disse menneskene som synes
> melkekampanjene til staten er for bastante, og som i sin iver etter å
> være en motpol gjør akkurat samme feilen med motsatt fortegn.

Spissformuleringer er ofte en grei måte å få i gang en diskusjon på.

>
> Jeg drikker et par liter skummet melk i uka. Jeg tror absolutt null

> at det ikke er sunt.

At du ut fra dine erfaringer som enkeltperson generaliserer for "alle
andre " (TM), er ikke korrekt. Skal man generalisere/ekstrapolere må du
ha et sample som er representativt, og betraktelig større enn en
person.


>
> Jeg har en bestemor med osteoporose. Hun trenger kalsium, og melk er
> en av de beste kalsiumkildene vi har.

Hvis hun drikker melk hvorfor har hun da utviklet ostoperose? Dette er
IMHO den mest iøyenfallende selvmotsigelsen i melke-propagandaen. Når
melk er en så god kalsiumkilde og nordmenn drikker så mye melk hvorfor
har da så mange nordmenn ostoperose? En annen poster skrev i samme tråd
at: "I følge en teori er hovedproblemet hvaslags mat vi spiser. Jo

surere de nedbrutte næringsemnene er, jo mer kalk forsvinner fordi

kroppen nøytraliserer syren ved å hente kalk fra skjellettet." Hvis
dette er korrekt betyr det av vår norske diett inneholder så mye syre
at det oppveier kalktillførselsen fra melken. Diettrådene burde da
heller være fokusert på å spise mindre syreholdig mat samtidig som man
drakk melk (eller annen kalsiumrik mat som div grønnsaker) i stedet for
bare å oppfordre til å drikke mye melk da melkedrikking alene ikke
forebygger ostoperose.


Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 17, 2003, 7:48:59 AM1/17/03
to
Erik Olsen <Erik....@ifm.uib.nospam> writes:
> > Jeg har en bestemor med osteoporose. Hun trenger kalsium, og melk er
> > en av de beste kalsiumkildene vi har.
> Hvis hun drikker melk hvorfor har hun da utviklet ostoperose? Dette er

Fordi osteoporose ikke er en mangelsykdom. I hennes tilfelle er det så
vidt jeg vet genetisk betinget kombinert med at hun er ferdig med
overgangsalderen for årevis siden.

Det at man får osteoporose selv om man drikker melk betyr ikke at det
er bra for folk med osteoporose å ikke ha tilgang på kalsium. Melk er
ikke en medisin _mot_ osteoporose slik du ser ut til å tro.

Mer info på http://www.fhi.no/publ/veiledere/osteoporose.html

Geir

Bjørn Rehoff Larsen

unread,
Jan 17, 2003, 9:38:19 AM1/17/03
to

"Geir Harris Hedemark" <ge...@dod.no> skrev i melding
news:xq3d6mw...@sex.ifi.uio.no...

> Jeg drikker et par liter skummet melk i uka. Jeg tror absolutt null på
> at det ikke er sunt.
>
> Jeg har en bestemor med osteoporose. Hun trenger kalsium, og melk er
> en av de beste kalsiumkildene vi har.
>
> Vær så snill, ikke vær så bastant?
>
> > Nei, melk i store mengder er ikke sunt for voksne.

Leste for noen år siden at 90% av jordens voksne var allergisk for melk. (De
siste 10% lever i nord Europa og nord Amerika.)
Melk er beregnet for barn.
Bjørn


Alf Christophersen

unread,
Jan 17, 2003, 3:34:13 PM1/17/03
to
On Fri, 17 Jan 2003 15:38:19 +0100, "Bjørn Rehoff Larsen"
<bre...@online.no> wrote:

>Leste for noen år siden at 90% av jordens voksne var allergisk for melk. (De
>siste 10% lever i nord Europa og nord Amerika.)

Neppe. Journalister vet ikke forskjell på allergier og intoleranser.
Melksesukkerintoleranse er meget utbredt, men det kan enkelt botes på
med å syrne melken. Da omdanner melkesyrebakterier melkesukkeret om
til syre og samtidig blir melka meget utrivelig for patogene
bakterier. I nesten alle afrikanske land hvor man ikke kan drikke
søtmelk pga. melkesukkerintoleranse, så drikker man like fullt
surmelk.

Derimot, er man allergisk mot melk, kan man ikke drikke melk uansett,
om det da ikke er en spesiell form for allergi hvor det skal spesielle
tiltak til for å gjøre den allergen. Dessverre ble jeg seg preget for
H-melk som nyfødt, men kunne drikke melk helt ok til jeg var 12 år da
nysilt melk ble helt forbudt og jeg måtte drikke H-melk. Da slo
elveblest og andre allergier ut for fullt og jeg måtte kutte ut all
melk i mer enn 20-25 år. I dag kan jeg ihvertfall spise rømme uten
særlige problemer, men andre melkeprodukter må jeg fortsatt være
forsiktig med. Og ja, osteoporose har det blitt :-(

Alf Christophersen

unread,
Jan 17, 2003, 3:34:14 PM1/17/03
to
On 17 Jan 2003 09:20:59 +0100, "Tarjei T. Jensen"
<tarjei...@akerkvaerner.com> wrote:

>Hvis vi antar at melketoleransen oppstod i midtøsten for ca 10.000 år siden
>og har spredt seg derifra siden, så kan det se ut til at melketoleranse for
>voksne er et stort fortrinn. I alle fall i Europa.

De aller fleste kulturer har hele tiden brukt syrnet melk.Det er
usyrnet melk det er snakk om som vi tåler i tillegg her i Norge (med
nye målemetoder viser det seg at ca. 10% av befolkningen på Østlandet
ermelkesukkerintolerante, på Sørlandet en god del lavere.

Christina

unread,
Jan 19, 2003, 8:44:20 AM1/19/03
to
Fruktsukker er karbohydrater! Men det er likevel stor forskjell på sukker og
fruktsukker. Glykemist indeks viser hvor fort karbohydratene går inn i
blodet. Jo fortere, jo verre - og fetere blir man. Glykemisk indeks for
sukker er 70 ", mens det for fruktsukker er 22 - dva, fruktsukker går
svært langsomt inn i blodet. Derved rekker man kanskje å forbrenne
mesteparten etterhvert, i stedet for at de ikke-forbrente karbohydratene
lagrer seg som fett. Dessuten er matvarer / fruktsukker med lavt glykemisk
indeks også bedre for bykspyttkjertelen og produksjonen av insulin, idet man
slipper disse toppene av blodsukker som trenger masse insulin på kort tid.
(Min "Gud" er for tiden Dr. Fedon Lindberg (han med "Naturlig slank..."),
han tror jeg på!
Forøvrig er mitt motto: " Kalorier er til for å spises, ikke telles." Og de
"slemme" karbohydratene er det ikke så vanskelig å holde på avstand!
Christina.


"Anne Eilertsen" <an...@nvg.ntnu.no> wrote in message
news:1q692vogfu1ducfno...@4ax.com...
> Best_Boy-...@hotmail.com (Petter) skrev Tue, 14 Jan 2003
> 22:14:57 GMT :
> >Hva med appelsiner og sitrus frukter.
> >Inneholder de mye sukker?
>
> Jeg tror appelsiner inneholder omtrent 50 kcal pr. 100 gram, og dette
> er vel for det meste sukker - det skulle bety omtrent 12 g sukker pr.
> 100 g appelsin. Grapefrukt inneholder (ikke overraskende) noe mindre
> sukker, og dermed mindre kalorier, og sitron enda mindre.
>
> >Eller er det andre bivirkninger ved å spise mye sitrus frukter ?
> >Og da tenker jeg ikke på syklig unormalt store mengder !!
>
> Det er jo ganske surt, noe som kan være litt tøft for tennene, men i
> alminnelige mengder er det neppe noe problem. Litervis med
> appelsinjuice er nok mye verre. (Husk at en liter appelsinjuice
> tilsvarer omtrent 2 kg appelsiner, både når det gjelder sukker- og
> syreinnhold.)
>
> >Trodde forresten at fruktsukker ikke gjorde noe.
> >Inneholder fruktsukker karbohydrater da ?
>
> Fruktsukker _er_ sukker, og alle sorter sukker _er_ karbohydrater.
>
>
> mvh,
>
> --
> Anne Eilertsen
> http://anne.nvg.org
> Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.


Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 19, 2003, 11:02:39 AM1/19/03
to
"Christina" <chris...@c2i.net> writes:
> (Min "Gud" er for tiden Dr. Fedon Lindberg (han med "Naturlig slank..."),
> han tror jeg på!

Jeg tror du egentlig vil til en religionsgruppe.

Geir

Alf Christophersen

unread,
Jan 19, 2003, 2:18:08 PM1/19/03
to
On Sun, 19 Jan 2003 14:44:20 +0100, "Christina" <chris...@c2i.net>
wrote:

>indeks også bedre for bykspyttkjertelen og produksjonen av insulin, idet man
>slipper disse toppene av blodsukker som trenger masse insulin på kort tid.
>(Min "Gud" er for tiden Dr. Fedon Lindberg (han med "Naturlig slank..."),
>han tror jeg på!

Det er tydelig at det er lenge siden Lindberg leste om fruktose i sine
patologibøker (hvis han noensinne har lest dem) Fruktosedelen av
sukrosen er den delen av sukkermolekylet som ant. gjør mest skade i
kroppen, selv om den ikke gir opphav til så mye glukose.

Ketil Malde

unread,
Jan 20, 2003, 4:42:36 AM1/20/03
to
"Bjørn Rehoff Larsen" <bre...@online.no> writes:

> Melk er beregnet for barn.

Melk (antar du snakker om kumelk) er da vitterlig beregnet på kalver?

Omtrent som egg er ment å bli til kyllinger, hvetekorn er
beregnet på å bli til hveteplanter, osv.

Siden det tydeligvis er et poeng å spise mat som er "beregnet på"
mennesker, har du kanskje noen forslag?

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 20, 2003, 5:02:45 AM1/20/03
to
"Ketil Malde" <ket...@ii.uib.no> writes:
> > Melk er beregnet for barn.
> Melk (antar du snakker om kumelk) er da vitterlig beregnet på kalver?

Kubarn?

Han har et poeng. Melk fra pattedyr er beregnet på å få de søte små
til å vokse fortest mulig.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det blir usunt det øyeblikket man er
ferdig utvokst. Javel, alt er usunt i for store mengder, men det
gjelder vann også.

Geir

Bjørn Vaggen Konestabo

unread,
Jan 20, 2003, 5:16:19 AM1/20/03
to
[Best_Boy-...@hotmail.com (Petter)]

| Er det slik at om man vil slanke seg så kan man spise ubegrenset
| mengder av frukt (epler, bananer, appelsiner, pærer osv...) for på en
| måte å fylle magesekken for å unngå sult følelsen ?

Spis heller stangselleri. Jeg har latt meg fortelle at stangselleri
inneholder så få kalorier at man bruker mer energi på å tygge og
fordøye de enn man får ut av sellerien.

--
It's a dark day for mad science.

Ketil Malde

unread,
Jan 20, 2003, 5:09:15 AM1/20/03
to
Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no> writes:

> "Ketil Malde" <ket...@ii.uib.no> writes:
>>> Melk er beregnet for barn.
>> Melk (antar du snakker om kumelk) er da vitterlig beregnet på kalver?

> Kubarn?

Ku-unger¹ er noe annet. De drikker neppe melk.

> Han har et poeng. Melk fra pattedyr er beregnet på å få de søte små
> til å vokse fortest mulig.

Jeg har et poeng: det finnes ikke mat som er "beregnet på" mennesker².
Bortsett fra morsmelk, og vi har ikke nok mødre til at vi bare kan
leve av det.

-kzm

¹ Strandsnegler, siden du spør. ObNAM: Gjerne grillet.
² Med mindre du velger et religiøst perspektiv. Og da er melk
beregnet på mennesker, siden Gud tross alt har gitt oss kyrne.

Geir Harris Hedemark

unread,
Jan 20, 2003, 5:49:50 AM1/20/03
to
"Ketil Malde" <ket...@ii.uib.no> writes:
> ² Med mindre du velger et religiøst perspektiv. Og da er melk
> beregnet på mennesker, siden Gud tross alt har gitt oss kyrne.

En del millioner hinduer er ikke enig med deg.

Geir

Tarjei T. Jensen

unread,
Jan 20, 2003, 8:12:03 AM1/20/03
to

"Geir Harris Hedemark" <ge...@dod.no> wrote in message
news:xq3ptqs...@sex.ifi.uio.no...

Feil eksempel. Tviler på om hinduene har noe i mot melk. Noe sted må de jo
få tak i fløte til å lage ghee av.


helsingar,

Alf Christophersen

unread,
Jan 20, 2003, 9:57:20 AM1/20/03
to
On 20 Jan 2003 10:42:36 +0100, "Ketil Malde" <ket...@ii.uib.no> wrote:

>Melk (antar du snakker om kumelk) er da vitterlig beregnet på kalver?

Strengt tatt er det råmelka som er beregnet på kalver.

Tarjei T. Jensen

unread,
Jan 21, 2003, 5:06:14 AM1/21/03
to
Alf Christophersen wrote:
> Strengt tatt er det råmelka som er beregnet på kalver.

Helt feil! Råmelk er definitivt Guds gave til menneskeheten slik at vi kan
lage råmelkspudding.


helsingar :-)

Alf Christophersen

unread,
Jan 21, 2003, 11:10:19 AM1/21/03
to
On 21 Jan 2003 11:06:14 +0100, "Tarjei T. Jensen"
<tarjei...@akerkvaerner.com> wrote:

>Helt feil! Råmelk er definitivt Guds gave til menneskeheten slik at vi kan
>lage råmelkspudding.

Forutsetter at bonden avliver kalven umiddelbart. Rart ikke
dyrevernsfanatikere forlanger råmelksprodukter totalforbudt :-)

Øystein Larsen

unread,
Jan 21, 2003, 5:18:14 PM1/21/03
to

Unngå for mye stangselleri, har jeg "blitt fortalt", da det inneholder
stoffer som på ingen måte er gunstige for kroppen i større mengder. Dette
er sikkert noe AC kan mer om.

--

Øystein Larsen

oystein...@usit.uio.no

Tarjei T. Jensen

unread,
Jan 22, 2003, 3:15:24 AM1/22/03
to
Alf Christophersen wrote:
> Forutsetter at bonden avliver kalven umiddelbart. Rart ikke
> dyrevernsfanatikere forlanger råmelksprodukter totalforbudt :-)

Egentlig ikke, kua produserer mye mer melk enn det kalven trenger og da
passer det jo veldig bra at det er en bonde i nærheten som kan selge
overskuddet :-)


helsingar,


Annette Nordheim

unread,
Jan 22, 2003, 4:34:39 AM1/22/03
to

Jeg var på gård i sommer og ble relativt rystet over at kalven ble
tatt fra mora så og si umiddelbart etter fødselen (ja, jeg er naiv
byjente). Kalvene ser ikke mye av råmelka. De sto i en egen kalvebinge
som var utrivelig og mørk. Murfle. Hvordan er det på gårder som driver
økologisk?

annetten

--
|\ _,,,---,,_
/,`.-'`' -. ;-;;,_ Annette Nordheim
|,4- ) )-,_..;\ ( `'-' anne...@rasmus.uib.no
'---''(_/--' `-'\_) fL -- www.student.uib.no/~st03428/ --

Magni Onsoien

unread,
Jan 22, 2003, 5:35:54 AM1/22/03
to
Annette Nordheim <anne...@erasmus.uib.no> writes:

> Jeg var på gård i sommer og ble relativt rystet over at kalven ble
> tatt fra mora så og si umiddelbart etter fødselen (ja, jeg er naiv
> byjente). Kalvene ser ikke mye av råmelka. De sto i en egen kalvebinge
> som var utrivelig og mørk. Murfle. Hvordan er det på gårder som driver
> økologisk?

I prinsippet akkurat likedan. Men på økologiske såvel som konvensjonelle
gardar er det fullt mogleg å gjere det annleis.

Då eg jobba på (økologisk) gard, vart kalvane satt i kalvebingen "straks",
men fekk råmjølk frå bøtte. Kyrne vart mjølka som vanleg og råmjølka gjeve
til kalvane (pluss litt til råmjølkspudding ;-)). Sidan ei ku har meir enn
nok råmjølk, antar eg dette betydde at kvar kalv fekk råmjølk lenger enn
om haun hadde dia mora fordi dei også fekk overskotet frå andre kyr enn si
eiga mor.


Magni :)
--
sash is very good for you.

Alf Christophersen

unread,
Jan 23, 2003, 12:36:48 PM1/23/03
to
On Tue, 21 Jan 2003 23:18:14 +0100, Øystein Larsen
<oyst...@ulrik.uio.no> wrote:

>Unngå for mye stangselleri, har jeg "blitt fortalt", da det inneholder
>stoffer som på ingen måte er gunstige for kroppen i større mengder. Dette
>er sikkert noe AC kan mer om.

Nei, men i gamle dager trodde man at man ble overkåt av å spise det og
selleri og derfor ble det i gamle dager advart

Neppe noe hold i det der. (Det har visstnok noe med figurlære å gjøre,
stangselleri kan se ut som et fallossymbol og da må det være et
afrodisiakum.)

Line Halvorsen

unread,
Feb 11, 2003, 7:02:44 PM2/11/03
to
Jon Haugsand wrote:
> * Helle Moen
>>> For å spørre: Har du prøvd? Har du prøvd mer enn akkurat de dagene
>>> der du jobbet lenge og ikke fikk tak i mat?
>>
>> Ja. Vær så snill å ikke alltid anta at andre ikke vet hva de snakker
>> om.
>>
>
> Hvordan kan du påstå noe sånt? Ikke les ting jeg ikke skriver.
> Forøvrig påstod du at maks tre timer kan gå mellom dine måltider.
>
> Det høres pussig ut. De fleste har ikke slike problemer.

Sønnen vår på 8 må fores med høyst 4 timer mellom hvert måltid, det samme
gjelder meg. Han blir irritabel og sint og kverulantisk og hele verden går
ham i mot. Som et resultat av det har jeg alltid med brød/kjeks/vann i
vesken hvis jeg ikke er sikker på at vi får annen mat i tide.
Jeg får hodepine og kaldsvetter. Når hodet begynner å krangle med meg må jeg
ha i meg masse vann _og_ mat i løpet av en halv time, ellers kommer migrenen
og dundrer på pannebrasken.
Svigerfar blir sur hvis det går mer enn fire timer, min venninne blir
barnslig fornærmet og kranglevoren hvis du så mye som ser på henne,
nabogutten blir som vår sønn. Osv. osv..

Tror dette er mer vanlig enn vi tror.

Line


Håvard Sørensen

unread,
Feb 12, 2003, 4:07:55 AM2/12/03
to
"Line Halvorsen" <line.ha...@bakvendtland.com> wrote in
news:b2c3t1$ecv$1...@oslo-nntp.eunet.no:

Merkelig nabolag du har. Jeg kjenner ingen som har disse problemene du
beskriver her. Du er ikke tilfeldigvis fra Nord-Trøndelag? Mye innavl?

:)


--
Mvh
Håvard Sørensen
www.dill-dall.net

Geir Harris Hedemark

unread,
Feb 12, 2003, 4:16:40 AM2/12/03
to
"Håvard Sørensen" <use...@dill-dall.net> writes:
> Merkelig nabolag du har. Jeg kjenner ingen som har disse problemene du
> beskriver her. Du er ikke tilfeldigvis fra Nord-Trøndelag? Mye innavl?

Jeg lurer på hva slags stereotypier vi klarer å finne frem når det
gjelder folk totalt uten høflighet.

Ja, jeg så smileyen. Nei, den hjalp ikke. Nei, jeg har ikke fått mat
de siste fire timene.

Geir

Håvard Sørensen

unread,
Feb 12, 2003, 6:02:49 AM2/12/03
to
Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no> wrote in
news:xq3vfzp...@sex.ifi.uio.no:

> "Håvard Sørensen" <use...@dill-dall.net> writes:
>> Merkelig nabolag du har. Jeg kjenner ingen som har disse problemene du
>> beskriver her. Du er ikke tilfeldigvis fra Nord-Trøndelag? Mye innavl?
>
> Jeg lurer på hva slags stereotypier vi klarer å finne frem når det
> gjelder folk totalt uten høflighet.

Blir vel omtrent det samme som folk uten humor, det vel?

> Ja, jeg så smileyen. Nei, den hjalp ikke. Nei, jeg har ikke fått mat
> de siste fire timene.

Ojda...

Line Halvorsen

unread,
Feb 12, 2003, 7:48:18 PM2/12/03
to

Det var ikke særlig pent sagt (ja, jeg ser smileyen). Og nei, jeg er ikke
fra Nord-Trøndelag. Ingen av de jeg nevner heller, hvorav kun en hører til
nabolaget. Og det bør du være glad for, ellers hadde vi hoppet opp og bitt
deg i knærne. Så bare pass deg, din pudding!


Line


Alf Christophersen

unread,
Feb 13, 2003, 11:43:12 AM2/13/03
to
On Wed, 12 Feb 2003 01:02:44 +0100, "Line Halvorsen"
<line.ha...@bakvendtland.com> wrote:

>Sønnen vår på 8 må fores med høyst 4 timer mellom hvert måltid, det samme
>gjelder meg. Han blir irritabel og sint og kverulantisk og hele verden går
>ham i mot. Som et resultat av det har jeg alltid med brød/kjeks/vann i

Høres ut som om det kan være noe feil ett eller annet sted der. Har
lege vært inne i bildet? F.eks. sjekk av blodsukker etter et måltid om
det enten er veldig høyt eller går langt under normale verdier (og i
såfall hvordan står det til med glukagon-release, hormonet med motsatt
effekt av insulin som skal gjøre blodsukker tilgjengelig fra glykogen
når du ikke har spist på en tid)

0 new messages