Tunfisk ikke bra for katter???

Bubbles

Noen skrev i en annen tråd at tunfisk var farlig for katter. Dette har jeg
aldri hørt før (og tunfisk i vann på boks er snadder for kattene her i
huset). Noen som kan forklare hvorfor dette er farlig?

Og hvilket stoff i sjokolade er det som er farlig for katter?

Og - er det noen flere mattyper som de kanskje kunne tenkes å like - som de
likevel ikke bør få?

Båbla - som lurer på om hun har vært slem når hun egentlig skulle være snill
og gi snop til pusene sine.

Anne Berit Nyland

> Og - er det noen flere mattyper som de kanskje kunne tenkes å like - som de
> likevel ikke bør få?

Var det ikke noe om at katter ikke skulle ha potet? Katta mi spiser ikke kokt
fisk med mindre hun får potet til hun... Merkelig dyr. :o)

Anne Berit

Catharina Uhlmann

OY! Jeg håper ikke det er sant at katter ikke tåler tunfisk for det er
favorittmaten til Pusa!

I VANN vel og merke - hun fikk i OLJE ved en feiltakelse og det skal jeg si
hun jobba fælt med å få ut av munnen igjen. Det viste hun tydelig at hun
syns var motbydelige greier.

Vel, Pusa får tunfisk nesten hver helg (!) og ser da ikke ut til å ta skade
av det............

Catharina

Bubbles <eastonnixspam@c2i..net> skrev i artikkelen
<XxEs4.1849$fS6.1...@juliett.dax.net>...

Hege og Brede

Catharina Uhlmann wrote:

> [...]
> syns var motbydelige greier.
>
> Vel, Pusa får tunfisk nesten hver helg (!) og ser da ikke ut til å ta skade

Hei!
For mye og for lite skjemmer alt, er det noen som sier... Litt tunfisk som
snadder / helgekos er ikke farlig. En diett av utelukkende tunfisk, derimot,
ville slett ikke være bra, Pus ville rett og slett få mangelssykdommer.... Rå
fisk skal katter heller ikke ha noe særlig av, da det inneholder et enzym som
bryter ned B-vit.
mvh
Hege

Britt Hagar Alvestad

Jeg skrev det - og her er forklaringen:
Katter som får store mengder av umettede fettsyrer f eks gjennom
tunfisk risikerer å utvikle vitamin E-mangel med påfølgende
pansteatitis - eller 'yellow fat disease' - gult fett, og fett
oppsamlet i ulike deler av kroppen. Livsfarlig hvis ikke behandlet -
behandles ved å ta bort all fisk fra maten, vitamin E-tillegg og
muligens et steriod til å avhjelpe eventuelle inflammasjoner.

OK - tunfisk (i vann eller olje) er bittesmå godbiter som kan lyse opp
hverdagen til enhver katt, men det er ikke kattemat per ce.

Sjokolade vet jeg ikke, men det foresvever meg at jeg har hørt noe om
det også. En av mine var håpløs med sjokolade. Hver gang jeg hadde
satt meg ned med en god bok og et godt marsipanbrød eller en fristende
bolle med Twist, så stjal han som en ravn. Ble ikke mye koselesing av
å fyke husrundt på jakt etter sjokoladen min (eller som min bedre
halvdel sa: sloss dere nå igjen?)

Britt

"Bubbles" <eastonnixspam@c2i..net> skrev i melding

övö

Britt Hagar Alvestad skrev i meddelandet ...
(klipp fiskinfo)|

> [...]
|bolle med Twist, så stjal han som en ravn. Ble ikke mye koselesing av
|å fyke husrundt på jakt etter sjokoladen min (eller som min bedre

det finns ett ämne i choklad som är giftigt för katter och hundar, tror det
heter teobromin
(något sånt, kan kolla sen om någon är intresserad)

-- lewe
___________________________________

Linda K

Anne Berit Nyland wrote:
> Var det ikke noe om at katter ikke skulle ha potet? Katta mi spiser ikke
kokt
> fisk med mindre hun får potet til hun... Merkelig dyr. :o)

Scarlett er også veldig glad i potet til fisken :) Hvorfor skal ikke katter
ha potet? Jeg bor for tida hos et meget plagsomt familiemedlem (min onkel)
som insisterer på å mate katta med alt mulig rart (katta er 4 mnd), alt fra
nøtter til banan, kjøtt, fisk og hva som ellers måtte passe... Nå har katta
begynt å sultestreike fordi hun bare vil ha fisk :( Jeg har bedt onkelen
min flere ganger om å ikke mate henne, fordi hun kan bli syk av det. Da får
jeg til svar at "katta vet da selv hva som er best for henne!" Jeg blir så
provosert av dette, men vet ikke hva jeg skal gjøre...
Er det noe slags mat katter absolutt ikke tåler?

~Linda~

Marie Myklebust

Hei Linda.

Du vet, hvis onkelen din er av den "eldre garde", så var det før sånn at
katter og hunder fikk værsgo spise restene av det de andre i huset spiste.
Men ellers syns jeg kanskje at onkel og katt bør skilles, hvis det er slik
at matingen plager deg, som katte-eier.
Tunfisk ble vel nevnt som veldig fet, og at det var det som ikke var bra for
katten. Ellers må det vel være fritt fram å gi katter kokt torsk og sei, som
jo er magre, gode og veldig sunne fiskeslag.
Å ikke gi katten fisk, hvis den vil ha det, ser jeg på nesten som
dyreplageri...:)
Min forrige katt snakket til mølja, mens hun spiste. Samtidig trodde hun nok
at fiskemiddagen frøs, og la seg like godt over fatet for å varme den - mens
hun spiste.....:) En ordentlig omtenksom katt var hun, ja. Dette var en
vanlig huskatt, som var usansynlig glad i mat. Tørrfor og boksmat var en
ikke-ting for henne. Fisk og kjøtt fra middagen til husfolket var ja-mat.

med fiskehilsen fra Lofoten
-marie

Linda K <lind...@sensewave.com> wrote in message

Linda K

Marie Myklebust wrote :

> Hei Linda.
>
> Du vet, hvis onkelen din er av den "eldre garde", så var det før sånn at
> katter og hunder fikk værsgo spise restene av det de andre i huset
spiste.

Joda, det er omtrent det som er instillingen hans. "Hva tror du katter
spiste før i tida?" osv. Jeg prøver så godt jeg kan å forklare han at da
levde katter bare en tienedel så lenge som de lever nå, men det vil han
ikke høre på...

> Men ellers syns jeg kanskje at onkel og katt bør skilles, hvis det er
slik
> at matingen plager deg, som katte-eier.

Han skal heldigvis kun bo hos oss en mnd til. Grunnen til at matingen
plager meg er at Scarlett er såpass ung (4 mnd), og at kostholdet er
spesielt viktig nå. Veterinæren likte ikke at vi gav henne Whiskas
kattungemat fordi det var for lite næring i den (hun anbefalte Iams), og
siden Scarlett spiser ganske lite (omtrent halvparten av det hun burde
spise) er jeg veldig opptatt av at den lille maten hun spiser er bra for
henne...

~Linda~

Jon Søreng

Min nydelige katt spiser tunfisk nesten hver dag ,og den er fortsatt nesten
like nydelig.

LOVE FROM ISABELL

lise

Jeg har hørt at katter ikke skal ha mat med masse salt i, nyrene deres tåler
det ikke

Lise

Bubbles <eastonnixspam@c2i..net> skrev i
meldingsnyheter:XxEs4.1849$fS6.1...@juliett.dax.net...

Trine Avnung

kl. 09:00:00 UTC+1 tirsdag 22. februar 2000 skrev Bubbles følgende:
> [...]
> likevel ikke bør få?
>
> Båbla - som lurer på om hun har vært slem når hun egentlig skulle være snill

Tunfisk i vann /gele er ikke giftig men skal IKKE gis som eneste kost. Kun innimellom. Her er en link til hva de ikke skal ha i seg http://pets.webmd.com/cats/ss/slideshow-foods-your-cat-should-never-eat

MmeMonnet Berisha

Du har blitt nektet av banken fordi kreditt ikke oppfyller sine standard. Drømmer du om å lage din egen virksomhet, ditt hjem, betale en gjeld forklarlig i behov av penger; Denne damen er tilgjengelig. Det gir € 8000 til € 4.000.000 til en rente på 2% per år. E-post: bmmem...@gmail.com

Damian Bienoszek

Behöver du ett akut lån? Ger vi privatlån? Företagslån; Bostadslån? Lantbrukslån? Utbildningslån? Lån för skuldkonsolidering? Lastbilslån? Billån? Hotelllån? Refinansiera lån? och fler skollån? Startlån? .Vi erbjuder 2% ränta! Kontakta oss via: ekotle...@gmail.com eller skicka mig ett whatsappmeddelande via: +48 531 318 331

Damian Bienoszek