Graver på gulvet etter at den har spist, hvorfor ??

Odd Helge Bø

Heisan,

Jeg har en 6mnd gammel pus (3/4 del skogkatt) som jeg har lagt merke til
graver litt rundt mat fatet etter at den har spist, det virker ikke som det
er på grunn av at den må på do (som jeg først trodde) kan det ha noe med
instinkt om og dekke et halvspist bytte ?
Er det noen som vet svaret ???

Torje Rørvik

Katten vår gjør nøyaktig det samme - men kun når den får mat den ikke er
spesielt glad i (den dagen). Hvis jeg f.eks setter min egen
middags-tallerken på gulvet et øyeblikk, løper katten bort - snuser litt
- og begynner å skrape. Hvis det tilfeldigvis finnes en jakke, avis e.l
i nærheten så gir den seg ikke før dette dekker maten helt..
Handlingen minner jo svært mye om skrapingen katten gjør i sandkassa når
den skal skjule avføringen.

..torje..

Bjorn Borud

[Torje Rørvik <torje....@norstat.no>]

| Handlingen minner jo svært mye om skrapingen katten gjør i sandkassa
| når den skal skjule avføringen.

så du mener katten bokstavelig talt mener "ikke gi meg sånn dritt"?

:-)

-Bjørn
--
Bjørn Borud <bo...@fast.no>, <URL:http://borud.priv.no/>

Rune Winsevik

On Mon, 19 Apr 1999 22:01:16 +0200, "Odd Helge Bø" <odd...@online.no>
wrote:

> [...]

>er på grunn av at den må på do (som jeg først trodde) kan det ha noe med
>instinkt om og dekke et halvspist bytte ?

Jeg mener å ha lest et sted at dette er et
grave-ned-uspist-mat-instinkt ja. Det er ikke fordi den "demonstrerer"
at det er noe "dritt"som blir servert... Det er typisk for katter å
"grave ned" maten hvis den f.eks. er halvmett. Men hvis det er noe
uimotståelig så spiser den maten uansett. Derfor vil den sannsynligvis
"grave ned" mat den ikke liker så godt oftere en god mat!

-Rune

Torje Rørvik

Jeg mener fortsatt at ihverfall vår katt gjør dette fordi det er "dritt"
:)
Hvis katten har gått uten mat en stund (som f.eks etter kastreringen),
og det ligger mat fremme (som den åpenbart aldri har likt - f.eks
pizza), så vil den skrape i vei. Setter jeg istedet frem nykokt torsk,
så slikker katten skåla ren i løpet av veldig kort tid..

Selvfølgelig kan det være noe i instinktet som sier at den skal grave
maten ned til senere bruk - men i praksis så rører den *aldri* mat den
har "gravd" ned tidligere (maten blir selvsagt ikke tildekt av gravingen
i lynoliumen:)

..torje..

Odd Helge Bø

Takk for svarene,

Jeg får begynne og se etter om det er "dritt" maten dette gjelder (når den
får "bokse mat" e.l så sluker den jo greiene rimelig kjapt) men men de får
jo jo nøye seg med tørrforet til hverdags, så da kan den jo grave så mye den
vil. Det var forresten rester av biff middag den "gravde" ned sist, da vel å
merke potetbiten som var igjen etter at biffen var slukt. !!!??
odd helge

Kjartan Iversen

Odd Helge Bø <odd...@online.no> wrote in message
> [...]

> Er det noen som vet svaret ???
>

> Cæsar gjør det samme som din katt, og jeg spurte derfor rundt, og fikk til
svar at de gjør det for å "gjemme"/ grave ned maten dersom de ikke har spist
opp ! (Stakkars, de tror at noen skal ta maten hvis ikke!)

Det er faktisk et problem for oss, for Cæsar klorer lenge og på flere
steder, slik at han nå har skrapt opp gulvet, skuffene, veggen og dørlisten.
Er det noen som har noen forslag til hvordan å forhindre dette?

Heidi

Nina El Falaki

Har du prøvet at klippe hans kløer?

Nina

Christina Hayton

Hvis det bare var ved siden av maten så kunne du ha prøvd å ha plast brikker
under matskålene. Da er det også lettere å gjøre rent, og du skåner gjerne
gulvet for slitasje.
Men det høres ut som om han klorer andre steder enn bare ved maten?!
Det er da ikke sikkert at all kloringen er relatert til maten.

- Chris -

Stein Espen Boe

(...)

Pusen min graver òg rundt matfatet i ny og ne. Særleg når han er misnøgd
med maten. Som om han prøver å seie at "den maten var berre dritt"
--

Helsing frå Stein Espen Bøe.

Sonja Midtlien

Det har ikke noe å gjøre med duftmarkering da kanskje?

Sonja.

Bjørn Steensrud

On Wed, 05 May 1999 19:46:37 +0200, Sonja Midtlien <smid...@online.no> wrote:
>Det har ikke noe å gjøre med duftmarkering da kanskje?

Kanskje? Det er jo duftkjertler under potene. Mine kattunger graver også,
men som regel som tegn på at de ikke er sultne akkurat nå.
Jeg setter ned en skål med tørrmat, ungen kommer bort og undersøker,
graver med poten på gulvet utenfor skålen og går sin vei.
En time senere kan den stå og knaske den samme maten med god apetitt...

Derimot - om jeg tilbyr mat de slett ikke vil ha, kan de gjøre grave-
bevegelser over selve skåla, ikke utenfor. DA er det ikke vanskelig å
oppfatte signalet :-)

>Sonja.

Bjørn

--
| bjo...@powertech.no | Linux and cats - anarchy in practice |
| http://home.powertech.no/bjornst/bergtun.html | Død over 7-bits email!

Eli Haug Svendsås

Har forstått det slik at kattene skal mates X antall ganger for dagen. Er
det bare meg som har maten stående framme hele tiden? Jeg tenker da på
tørrfòret. På meg virker det som kattene selv regulerer hvor mye og når de
vil spise. Boksemat får det bare av og til, og da forsvinner det i løpet av
kvelden/natta - det ikke kattene spiser stjeler hunden men menneskene sover.

Eli A

övö

Hej,
Nej då, det är inte bara du som har mat framme, det skulle jag tro de flesta
har? Jag antar att när man pratar om "matningar" syftar på de gånger man ger
burk/boksemat. Som du säger så äter katter gärna lite då och då och mår som
regel bäst av att ha fri tillgång till torrfoder. (Undantag kan ju vara
diet/medicinska skäl)
Vi ger enbart torrfoder och serverar nytt varje morgon och kväll för att det
ska vara fräscht. Katterna äter oftast när vi sätter fram nytt men tuggar
sedan i sig lite efter hand, när det passar, under hela dygnet.
Hälsningar
Lena

Nina El Falaki

Nej, du er ikke den eneste, jeg har også tørfoder stående fremme.

Nina

Ina Kristine Berg

Eli Haug Svendsås wrote:

>Har forstått det slik at kattene skal mates X antall ganger for dagen. Er
>det bare meg som har maten stående framme hele tiden? Jeg tenker da på
>tørrfòret.

Nei, både jeg og andre jeg kjenner praktiserer fri tilgang på tørrfôr.

> På meg virker det som kattene selv regulerer hvor mye og når de
>vil spise.

De aller fleste katter regulerer fôrinntaket helt greit selv. Generelt
spiser katter lite og ofte, slik at fri tilgang etter min mening er det
beste. Når man snakker om hvor ofte katten skal fores, snakker man gjerne
om fôr som ikke har samme holdbarhet som tørrfôr, f.eks. våtfôr (boksemat
o.l.)

Ina

--
Ina Kristine Berg
Kattehuset - Foreningen for Omplassering av Dyr

Keera A. Fox

Nina El Falaki <fe...@image.dk> wrote:

> Nej, du er ikke den eneste, jeg har også tørfoder stående fremme.
>
> Nina

Jeg lar alltid tørrforet og vann stå fremme og så får katten min fersk
boksemat morgen og kveld. Katter er ikke som hunder når det gjelder
spisevaner, men jeg tipper at en del av "problemet" for hunder er at de
er flokkdyr og vi mennesker ("flokken") spiser oftere enn 2 ganger for
dagen og da skal hunden være "med".

--
****** Keera in Norway ******
** Think big. Shrink to fit. **

Kjartan Iversen

> [...]
> om fôr som ikke har samme holdbarhet som tørrfôr, f.eks. våtfôr (boksemat

Cæsar ble kastrert for ca. en måned siden, og er nå USTOPPELIG når det
gjelder mat! Jeg hadde tørrfor og rent vann fremme hele tiden FØR han ble
kastrert, men nå kan jeg ikke! Han går etter oss hele tiden mjauer og bærer
seg bare vi nærmer oss kjøkkenet! Selv når han nettopp har spist tigger han
etter mer!
(Jeg er sikker på at jeg gir ham nok mat!)
Han tigger også ved bordet (noe som han ikke gjorde før). Jeg må derfor
porsjonere ut passende mengder, ellers spiser han til han kaster opp!!!! Jeg
har nettopp gitt ham ormekur, så jeg tror det må ha med kastreringen å
gjøre? ( Det er tydelig før/ etter - forskjell )
Hva kan jeg gjøre?

Når jeg da har gitt ham mat begynner denne kloringen, og som jeg skrev
forrige gang er dette litt dumt, p.g.a. at lister, gulv og kjøkkenskuffer
ripes veldig opp. Jeg fikk en del gode råd sist, og har klippet klørne hans
litt. Det hjalp noe.... men fremdeles hadde det vært greit å kunne gjøre noe
mer med dette her!
Jeg blir veldig glad for alle gode råd om begge tingene!

Heidi M. Sperre

tinkerbe...@gmail.com

Mi katt gjør også dettan KUN når han får mat han ikkje vil ha. Da snur han demonstrativt ræva te og bynne å skrape i gulvet forran matskåla så æ må si mæ enig i dæ Torje😻

gg

mandag 19. april 1999 09.00.00 UTC+2 skrev Odd Helge Bø følgende:
> [...]
> er på grunn av at den må på do (som jeg først trodde) kan det ha noe med
> instinkt om og dekke et halvspist bytte ?

min katt graver oppi maten sin