Kattemoren avviser kattungen på 4 uker

Frank Rosenhaug

Hva kan grunne være til at kattemoren avviser kattungen på 4 uker?
Kattemoren freser, gir den ikke mat, "slår" til den med labben og vil ikke
ha noe kontakt med kattungen. Kattungen er tross alt bare 4 uker - den har
behov for omsorg fra moren. Kattemoren har tidligere hatt ca. 7 - 8 kull, og
den har tidligere avvist en av kattungene (da kattungen var ca. 7 uker).

Dette resulterer i at kattungen blir avhengig av meg, går i beina på meg
hvor enn jeg beveger meg....

Torgunn Vinje

Hei, Frank!

Dette minner meg om da en av mine hunnkatter hadde betennelse i
melkekjertlene sine, og naar jeg tenker over det, har jeg opplevd samme
reaksjon med en annen da hun hadde livmorbetennelse...... Ingen av dem var
videre snille mot ungene sine mens det stod paa, men antibiotika rettet paa
det. Freser eller knurrer hun til deg ogsaa hvis du stryker henne over
magen? Virker det som om hun har feber? I saa tilfelle boer du ta med deg
kattemor til veterinaeren.

Spiser kattungen paa egenhaand allerede, eller maa du fore den for haand?
Jeg har maattet gi kattunger taateflaske med spesialmelk (pulver/flytende
paa boks faas stort sett hos dyrlegen, men kondensert melk kan ogsaa brukes)
fordi mor ikke har foelt seg helt bra til tider. Det kan vaere vanskelig aa
faa tak i taateflasker for kattunger, saa en engangssproeyte uten naal kan
ogsaa brukes.

Naar de er saa gamle som 4 uker er det ogsaa mulig aa fore dem paa
kjoettdeig (oksekjoett). Det er noe de pleier aa like svaert godt. Lag smaa
kuler av kjoettdeigen og putt dem i munnen paa kattungen. Det burde ikke ta
lang tid foer den setter pris paa smaken! Naar den foerst har begynt aa
spise kjoettdeig, tar det ikke lang tid foer den liker boksemat ogsaa.

Haaper kattungen klarer seg selv om mor ikke er saa interessert at det gjoer
noe! Lykke til!!

Hilsen Torgunn

http://www.vinje.demon.nl

"Frank Rosenhaug" <takf...@online.no> wrote in message

stine solaas

Frank Rosenhaug wrote:

Min katt avviste kattungen sin pga at kattungen var syk.
Ikke synlig for oss men hun merket det.. Da var tross alt
ungen veldig liten, og ikke så stor som 4 uker gml.

Stine

Evy.K

Dette opplevde jeg med min katt da hennes unger var 5 uker gamle.
Årsaken ble synlig 2 mnd etterpå.
Det var et nytt kull på tur.
Evy.K

Marie Myklebust

"Torgunn Vinje" <tor...@vinje.demon.nl> wrote in message
Man får også kjøpt sett med liten flaske og 3 spesialsmokker hos dyrelegen.
Jeg fikk hvertfall tak i det her hos vet'en her. Disse smokkene er ganske
lange og slanke.

mvh
Marie

NØS

Akkurat dette som Evy sier slo meg også. Det er vel ikke en ny løpetid på
gang....?? Men utelukk evt. sykdommer først! Er hun for langt inne i
løpetiden er det være skummelt å begynne med p-piller (livmorbetennelse). Da
må du bare vente, og følge de andre gode rådene som de andre har kommet med.

9na

Evy.K <ev...@c2i.net> skrev i
meldingsnyheter:ORnl6.12711$Xp4.7...@juliett.dax.net...

Torgunn Vinje

Hei!!

Det er akkurat slike 'taateflasker' jeg mener! Det er noen smaa hull i
toppen av 'smukken', men der er etter min (og andre nederlandske
oppretteres) erfaring ofte ikke store nok for kattungen, saa det loenner seg
aa lage et stoerre hull ved hjelp av en stoppenaal. Varm foerst opp
stoppenaalen ved aa holde en brennende fyrstikk e.l. under foer du stikker
den gjennom smukken. Gummien vil smelte ganske fort, saa vaer forsiktig.

Hilsen Torgunn

http://www.vinje.demon.nl

"Marie Myklebust" <tul...@sensewave.com> wrote in message

stine solaas

"Evy.K" wrote:

> Dette opplevde jeg med min katt da hennes unger var 5 uker gamle.
> Årsaken ble synlig 2 mnd etterpå.
> Det var et nytt kull på tur.
> Evy.K

Akkurat i vårt tilfelle var den lille syk. Vi tok henne med til
vet'en og det ble konstantert en "lyd" på hjertet som det heter.
Hun vokste heller ikke.. vi måtte avlive den lille. Det var ikke
noe nytt kull på vei :-)

Mvh Stine

Marie Myklebust

"NØS" <sah...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
Da
> må du bare vente, og følge de andre gode rådene som de andre har kommet

Sitat fra min kjære mamma: "Marie, husk å gi katten første p-pille ca 8
dager etter fødselen. De får fort løpetid igjen...!" Dette var standard for
vår huskatt da jeg bodde hjemme og da var det ikke snakk om, såvidt jeg kan
huske, livmorbetennelser og annet. Nå har man heldigvis mere kunnskap og kan
ta bedre og klokere avgjørelser (for kattens del, mener jeg).

uansett en god kjøreregel både for mamma'n og de små

-marie