Synd for deg at politiet ikke var enig :-)
Nina
:-)
Fikk du bildet jeg sendte deg ?
-line-
har ikke mottatt noe bilde :-(
Nina
Da prøver jeg sende igjen.
-line-
Filmen er ufyselig. Jeg har fortsatt ubehag i magen av den. Jeg setter pris
på og respekterer alt liv, noe alle burde gjøre. Hunden i filmen er
sannsynligvis idioteierens råtne frukt.
Jeg er til dels enig i at en hund med slik oppførsel bør avlives, vel å
merke på en smertefri og kontrollert måte. Men, man skal ha i bakodet at
egenskapen (bortsett fra ekstremt muskuløs kropp) som skiller Terriere fra
andre hunder er i størst grad fryktløsheten og staheten. Jeg har en
bullterrier, og jeg trodde jeg var sta....
Hvordan opptrådte politiet i denne videoen? Meget truende. En hund med
terrier-egenskaper blir forståelig nok helvetes forbannet for at noen
ukjente idioter kommer inn i hans høyt respekterte eiers hus og tror de kan
holde på som de vil. Det er dette hunden tenker, den føler seg selv, sitt
område og eieren truet, og da handler den. Det er bare at når en slik
kampmessig velutstyrt bikkje blir forbannet, blir det fort mer dramatisk enn
å få en chiwawa etter seg...
Derfor også er det en stor utfordring for eiere av slike hunder å være
veldig bevisst på seg selv og sin hund. Husk alle de ting du ikke tenker
over som eier av en "kamphund" (huff huff for et uttrykk), kan være svært
viktige for hvordan du blir oppfattet.
Amstaff, Bullterrier, Britisk Staffordshire Terrier, er alle raser som bare
ved første øyekast får puddel-eiere og nyhetsslukere uten kritikkevne til å
"hate". Man får blikk, kommentarer, synlige uttrykk for at ens nærvær er
uønsket. Dette har jeg selv opplevd. "Kom, gutten min, ikke gå bort til den
kamphunden" sa en pappa til guttungen sin, da jeg en gang var ute med min,
på daværende tidspunkt, 3 måneder gamle "vinke-øret" bullterriervalp. Og man
skal huske på at majoriteten ikke kjenner rasene, de bare trekker slutninger
og skaper seg bunnsolide meninger, på basis av ensporet informasjon media
forer publikum med. Derfor mener jeg man skal gå litt dypere i segselv,
sørge for å ha tenkt på slike banale ting, som sender ut tydelig leselige
signaler som man kanskje ikke tenker over:
- Hvordan halsbånd hunden har:
Brede halsbånd, piggete halsbånd, brystkassefremhevende skinnseler osv.
er provoserende og sender signaler om rebellisk/agressiv/kriminell atferd.
Dette fremhever hundens "kamphund" rykte, og antyder at man er sympatisør av
slikt, og dermed kriminell på alle andre måter og. Bruk nøytralt/"søtt"
halsbånd.
- Hvordan er du kledd mens du går med hunden:
Slitne klær: sender signaler om at du har dårlig råd, kombinert med at
du trenger en "kamphund", med andre ord oppfattes du da mest sannsynlig som
kriminell. Er du trøtt i tillegg, blir du med en gang sett på som en
rusmisbruker som har hunden som beskyttelse mot pengeinnkrevende langere.
Tenk eget utseende.
- Hvem du omgås med mens du går med hunden: går du sammen med personer som
passer til beskrivelsen ovenfor, er det straks ubetydelig hvor enn korrekt
du og hunden ser ut, negative antakelser om den du går sammen med, blir også
gjort gjeldende for deg, av skeptikere.
Husk, med sånn hundefiendlighet i samfunnet er det viktig å ikke "fore
hatet" hos folk, man vet aldri hvem på gata som har innflytelse i kretser
som kan true "på kanten rasers" lovlighet. (eks. bullterrier)
Videoen til høyre i linken er rene sinnsykdommen. Ok, i den filmen burde
eierne/arrangøren skytes, og hundene avlives hensynsfullt. Det er ikke deres
skyld at en evne og et instinkt hos disse hundene misbrukes av deres
sinnsforstyrrede eiere på den måten.
Men slikt som man ser på videoen til høyre, og hundekamper skjer nok i
utbredt grad i landet. En bekjent fortalte meg at han engang var på tur i
skogen, litt sent på kvelden, og han reagerte plutselig på at mange
mennesker med knurrende, pesende hunder var på vei gjennom skogen i samme
retning som han selv. Han turte ikke annet enn å fortsette i samme retning,
og "surfe på bølgen" av at han var ansett som en av de som hadde noe der å
gjøre. De kom alle etterhvert ut på en parkeringsplass, og det kom folk fra
alle retninger fra skogen inn på P-plassen. Plutselig ble det formet en tett
sirkel på midten av P-plassen, og forferdelige hundelyder kunne høres. Etter
kun få minutter forsvant alle inn i skogen igjen. Hundekampen hadde funnet
sted, og han var skrekkslagen og glad for at han ikke ble avslørt som
uteforstående. Dette var tydeligvis et godt organisert møte, og var
gjennomført med en effektivitet som sladrer om at dette er folk med erfaring
med slikt, dette var nok ikke deres første hundekamp.
Håper å ha fått plassert endel tanker hos de som gadd å lese alt dette, det
er mye man må tenke gjennom før man gjør seg opp meninger!
Mvh
Bulle
Legger denne teksten også ut som et eget innlegg, en ny tråd.