I allefall når Bullterrieren vurderes å forbys, så er det mye mer korrekt å
forby mynder, mener jeg.
Les gjerne min historie, nedenfor har jeg felt inn brevet jeg skrev til
Ellen Evertsen, eier av den bitende mynden/borzoien som gikk løs på min på
daværende tidspunkt, 4 mnd gamle bulle-valp.
I ettertid (en måned senere) fikk min bulle betennelse i underkjeven, og
total behandlingskostnad endte i over 5000kr.
E.Evertsen, som holder til i Oslo, i Grefsenveien, fikk så skjult mobilnr.
så jeg ikke skulle få tak i henne mere.
Jeg anmeldte aldri saken, men fristes veldig nå, selv om det er gått noe
tid.
Mvh
Bulle
Les brevet jeg sendte henne:
========================================================================
til: Ellen Evertsen (tlf 959 71 582)
Emne: Utgifter i forbindelse med din bozois bitt i min
bullterrier-valp
Kopi: Veterinær ######## ####, Oppdretter ### #######
Den 7.mars 2004, ca. kl 15, i øvre del av Frognerparken fant episoden sted.
Din Borzoi/mynde, som jeg kommenterte den aggressive oppførselen til
allerede forrige gang vi Bullterrier-eiere møttes i parken, 1. februar 2004,
ble snust på av min valp som på tidspunket var i underkant av 4 mnd gammel.
Min valp innledet til lek, slik valper gjør, og la seg ned på rygg når han
merket at din hund reagerte med aggresjon på invitasjonen til lek. Din hund
la seg så dominerende oppå min valp. Deretter, på en slik måte, at hele
snuten/ansiktet til min valp kom inn i din hunds munn, bet din borzoi min
valp med en slik kraft at bittet etterlot flere dype sår i valpens
nese/snute, sår i leppe, sår halvveis mellom snute og øyne, og flere dype
sår under kjeven. En frisk, voksen hund skal under ingen omstendigheter bite
en valp til blods, og at bittet kom når valpen lå på rygg og dermed "viftet
med det hvite flagget", er ikke annet enn skremmende og hårreisende, samt at
det demonstrerer at din hund har et alvorlig problem med å kontrollere sin
aggresjon.
Umiddelbart etter episoden erkjente du skyld og fortalte meg gjentatte
ganger at du skulle dekke alle utgifter episoden ville påføre meg. Jeg
reiste da til veterinær på Veterinærhøyskolen, etter å ha gjennom
opplysningen omsider fått tlf.nr til Veterinærhøyskolen, og hadde ringt og
fått bekreftet at vi kunne komme samt fått en enkel veibeskrivelse. Der fikk
valpen narkose, og ble behandlet for bittskadene.
Så forsøkte jeg onsdag 10.mars 2004 å ringe deg, men fikk ikke annet enn
mobilsvar. Etter gjentatte forsøk gjennom uke 11 fikk jeg omsider tak i deg
søndag kveld 14.mars 2004.
Jeg presenterte regningen til deg, men du stilte deg uvillig til å dekke
denne i sin helhet. Etter min mening, skal alt av utgifter jeg er blitt
påført som følge av din hunds brutale angrep på min valp, hvilket etterlot
valpen i sjokktistand og blodig i hele ansiktet, dekkes av deg. Jeg
presenterer de totale utgiftene jeg krever dekket, og hvis du fast bestemt
mener at jeg ikke bør få alle mine utgifter dekket, men kun selve
behandlingen hos veterinær og medisiner, slik du sa i telefonsamtalen i går,
så får det bli slik.
Veterinærutgifter 1092,00
Medisiner
139,50
Telefon opplysningen (2 oppringninger: første oppringning ga meg et
mobilnummer som gikk rett på en mobilsvar)
20,00
Telefon veterinærhøyskolen 2 min. 60,00
Kjøring veterinærhøyskolen + apotek + tidsforbruk 100,00
SUM:
1401,50
Jeg sender originalen av giro for veterinærbehandling, da jeg ikke behøver
noen original av den. Kvittering for medisiner + resept får du kopi av.
Ønsker du disse bekreftet (selv om jeg ikke helt forstår kilden til din
tvil) så står telefonnummeret til apoteket på kvitteringskopien, og
behandlingsytende veterinær ######## ####, som til daglig jobber på Volvat
Dyreklinikk, har stemplet resepten og der kan hennes telefonnummer leses av
(### ## ###). Hun kan også treffes på Volvat Dyreklinikk, telefonnummer 22
06 05 20, og har fått en kopi av dette notatet, for at hun skal være klar
over at du muligens kontakter henne for å kontrollere regningens genuinitet.
Som jeg sa i telefon i går; jeg bruker ikke mer tid på saken, ved å
presentere bekreftet kopi til deg slik du forespurte. Det ville ha krevd at
jeg tok meg noe fri fra jobb (disse tjenestene yter politiet kun frem til kl
15) og ville generert ytterligere kostnader ved kjøring til politiet, pluss
ytterligere tidsforbruk. Men du har som sagt full mulighet til å kontrollere
de tilsendte kopiers innhold.
Slik det var tenkt, skulle jeg ringe deg i løpet av uken og får pengene slik
at regningen skulle så dekkes med penger fra deg. Den blir betalt i dag i og
med at den forfaller i dag. Medisinene ble betalt ved avhenting på apotek.
Med andre ord har jeg lagt ut for alle kostnader. Din overføring ventes til
konto ####.##.#####; jeg forventer at pengene er inne i løpet av denne uken
(uke 12), og setter pris på at du informerer meg gjennom for eksempel en SMS
når betalingen er foretatt.