Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Rask dataoverføring

1 view
Skip to first unread message

Steinar Børmer

unread,
May 5, 2005, 9:38:07 AM5/5/05
to
Ikke bare duer,

<URL: http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article1030980.ece >

men også snegler er raskere enn ADSL:

<URL: http://www.notes.co.il/benbasat/10991.asp >

--
SB

Horses are forbidden to eat fire hydrants in Marshalltown, Iowa, USA.

Morten Øen

unread,
May 5, 2005, 11:47:52 AM5/5/05
to
steina...@ifi.uio.no (Steinar Børmer) skreiv 05.05 15:38 i
no.alt.geek.pludring...

> Ikke bare duer,
>
> <URL: http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article1030980.ece >
>
> men også snegler er raskere enn ADSL:
>
> <URL: http://www.notes.co.il/benbasat/10991.asp >

Det er som den gode gamle «Du skal ikkje undervurdere bandbreidda på ein
varebil fyllt opp med magnetband».

I dag ville me vel nytta USB-pennar i staden for magnetband.

--
Morten
Newsarar mot X-No-Archive

Ein vanleg feil mange gjer er å lese n.a.f før dei les andre grupper.

Jan Ingvoldstad

unread,
May 19, 2005, 7:34:05 AM5/19/05
to
On Thu, 05 May 2005 17:47:52 +0200, "Morten Øen" <mor...@kreativdame.com> said:

> Det er som den gode gamle «Du skal ikkje undervurdere bandbreidda på ein
> varebil fyllt opp med magnetband».

> I dag ville me vel nytta USB-pennar i staden for magnetband.

Det er jo idiotisk, magnetbånd har mye større kapasitet per
kubikkmeter. :)

Et 400 GB LTO-bånd er 105x102x21 mm, eller ca. 2,25 dl.

En 2048 MB pendrive fra Iomega er 87.34x26x13.6mm, eller ca. 0,31 dl.

I samme volum får du altså ca. 16 GB lagringsplass med en pendrive,
eller 400 GB med LTO-bånd.

Jeg tar gjerne en Corolla fylt med LTO-bånd mens du strever i
oppoverbakkene med dine USB-penner, jeg.
--
Fire små biler
på ferie i jula
blåste av veien

Morten Øen

unread,
May 19, 2005, 4:32:00 PM5/19/05
to
Jan Ingvoldstad <jani+n...@nntp.ifi.uio.no> skreiv 19.05 13:34 i
no.alt.geek.pludring...

> Jeg tar gjerne en Corolla fylt med LTO-bånd mens du strever i
> oppoverbakkene med dine USB-penner, jeg.

Får ein stabla slik at ein fyller ut rommet like godt?

(Jadå, eg veit eg har tapt, men eg kan då prøve å få trøstemål?)

--
Morten


For å vite meir om andre på no.*: <URL:http://www.newsergalleriet.no/>

Jan Ingvoldstad

unread,
May 20, 2005, 3:37:29 AM5/20/05
to
On Thu, 19 May 2005 22:32:00 +0200, "Morten Øen" <mor...@kreativdame.com> said:

> Får ein stabla slik at ein fyller ut rommet like godt?

Ja, USB-pennene er som regel ikke rektangulære på alle sider, men
LTO-båndene er svært nær rektangulære. :)

> (Jadå, eg veit eg har tapt, men eg kan då prøve å få trøstemål?)

Trøsten er vel at LTO-båndene ikke er de med høyest tetthet, jeg mener
å huske at det var alternativer som tilbød nesten dobbelt
lagringskapasitet per kubikkmeter.

Morten Øen

unread,
May 20, 2005, 10:25:41 AM5/20/05
to
Jan Ingvoldstad <jani+n...@nntp.ifi.uio.no> skreiv 20.05 09:37 i
no.alt.geek.pludring...

> On Thu, 19 May 2005 22:32:00 +0200, "Morten Øen"
> <mor...@kreativdame.com> said:
>
>> Får ein stabla slik at ein fyller ut rommet like godt?
>
> Ja, USB-pennene er som regel ikke rektangulære på alle sider, men
> LTO-båndene er svært nær rektangulære. :)

Fillern!

>> (Jadå, eg veit eg har tapt, men eg kan då prøve å få trøstemål?)
>
> Trøsten er vel at LTO-båndene ikke er de med høyest tetthet, jeg
> mener å huske at det var alternativer som tilbød nesten dobbelt
> lagringskapasitet per kubikkmeter.

Eg kjøper den, eg. :o)

Eystein Roll Aarseth

unread,
May 20, 2005, 1:59:22 PM5/20/05
to
On 2005-05-19, Morten Øen <mor...@kreativdame.com> wrote:
> Jan Ingvoldstad <jani+n...@nntp.ifi.uio.no> skreiv 19.05 13:34 i
> no.alt.geek.pludring...
>
>> Jeg tar gjerne en Corolla fylt med LTO-bånd mens du strever i
>> oppoverbakkene med dine USB-penner, jeg.
>
> Får ein stabla slik at ein fyller ut rommet like godt?

Tja, "Pretec i-Disk Tiny" lar seg ihvertfall stable ganske godt, men de
har såvidt jeg kan se ikke kommet med mer enn 1GB enda, så teipene
vinner vel fortsatt.
<URL: http://tilbehor.emcom.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5806 >

> (Jadå, eg veit eg har tapt, men eg kan då prøve å få trøstemål?)

Det må jo være lov. =)

EAa
--
There is now a mixed-media work on my door entitled "The tape drive doesn't
seem to be working." Scotch tape and digital audio tape on paper. I don't
know if it qualifies as art or not, but I find it soothing to look at.
-- D J Trindle, in the Monastery

Jan Ingvoldstad

unread,
May 20, 2005, 6:18:23 PM5/20/05
to
On 20 May 2005 17:59:22 GMT, Eystein Roll Aarseth <eys...@online.no> said:

> Tja, "Pretec i-Disk Tiny" lar seg ihvertfall stable ganske godt, men de
> har såvidt jeg kan se ikke kommet med mer enn 1GB enda, så teipene
> vinner vel fortsatt.
> <URL: http://tilbehor.emcom.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5806 >

"The document contains no data"

Men jeg ville heller satset på Compact Flash, Secure Digital eller
Memory Stick for å forsøke å pakke data tettere.

8 GB CF: 36.4x42.8x3.3mm, eller ca. 5,1 ml. 1.57 GB/ml
2 GB SD: 24x32x2.1mm, eller ca. 1,6 ml. 1.25 GB/ml.
4 GB MS: 21.6x50x2.8mm, eller ca. 3 ml. 1.33 GB/ml.

Med 8 GB CF-kort vil 225 ml (eller 2,25 dl) være nok til å stable 44
kort, eller 360 GB. Det er _nesten_ like bra som LTO-3. Det er bare
nesten 50 ganger dyrere (eller er det verre -- jeg husker ikke prisene
for LTO-3-bånd).

En 3,5-tommers 500 GB disk er 101.6x146x25.4mm, eller 377 ml, så her
er det lite håp. 1.33 GB/ml.

2,5-tommers 100 GB: 70x100x9,5mm, eller 66,5 ml. 1.50 GB/ml.

1,8-tommers 60 GB: 60x70x9,5mm, eller 39,9 ml. 1.50 GB/ml.

LTO-4 skal gi 800 GB lagringskapasitet, 3,56 GB/ml.

Sonys S-AIT-1 på 500 GB er 95x62.5x15.0mm (den _skal_ være samme volum
som det gamle AIT-formatet), eller ca. 89 ml. 5.62 GB/ml.

Blu-Ray 100 GB er 60x60xPIx1.2mm, eller 13,6 ml. 7.37 GB/ml.

Jeg tror vi har en vinner på gang der. Vel, fram til Sony lanserer
S-AIT-2 med 800 GB ukomprimert, da. ;)

thecommie

unread,
Aug 4, 2011, 6:52:09 AM8/4/11
to
Hvorfor ikke bare seriekoble en haug med harddisker?

0 new messages