Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Re: Nettet kom til Norge i 1991

20 views
Skip to first unread message
Message has been deleted

Eystein Roll Aarseth

unread,
Jan 23, 2006, 2:53:17 PM1/23/06
to
On 2006-01-23, Thomas Skogestad <barryg...@gmail.com> wrote:
> Og det var vel ikke Gore som skapte det, men Hannemyr.
>
> «Cand.scienter fra Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo sto bak
> da Internett-teknologien kom til Norge og stiftet Oslonett (senere
> Schibstednett og så Scandinavian Online (SOL) osv., osv.) i desember 1991»
>
> Norges store NTH-problem
> http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1203733.ece
> ERLING FOSSEN, Oslo Byaksjon
> Publisert: 22. januar 2006-Oppdatert: 22. januar 2006 kl.23:58

Det er vel bare delvis riktig. Skal man pirke litt, så er 1973 mer
korrekt: http://www.norsar.no/NORSAR/history/internet.html
(1991 er jo riktig hvis man ser på når _allmennheten_ fikk tilgang til
Internet i Norge.)

EAa
--
As a client for MS Exchange, MS Outlook is quite good. As an Internet
e-mail client (e.g, POP3/IMAP), it's roughly equivalent to strapping a
few pounds of plastique to your gonads and painting a day-glo orange
bulls-eye on your knickers. -- Morely Dotes in nan-ae

Helge Selstř

unread,
Jan 23, 2006, 4:05:43 PM1/23/06
to
Eystein Roll Aarseth <eys...@online.no> skrev Mon, 23 Jan 2006
13:53:17 -0600:

>Det er vel bare delvis riktig. Skal man pirke litt, så er 1973 mer
>korrekt: http://www.norsar.no/NORSAR/history/internet.html
>(1991 er jo riktig hvis man ser på når _allmennheten_ fikk tilgang til
>Internet i Norge.)

Knall, akkurat den infoen her jeg sett etter før, og ikke husket hvor
den var. Er det noen som vet hvem som hadde den første epostadressen
(i Norge) som var tilknyttet Internet?
--
Helge Selstø

Dag-Erling Smørgrav

unread,
Jan 23, 2006, 4:31:14 PM1/23/06
to
Helge Selstø <helges.ne...@chello.no> writes:
> Knall, akkurat den infoen her jeg sett etter før, og ikke husket hvor
> den var. Er det noen som vet hvem som hadde den første epostadressen
> (i Norge) som var tilknyttet Internet?

Litt av et meningsfylt spørsmål. Er det noen som vet hvem som hadde
den første Mazdaen (i Norge) som var tilknyttet veinettet?

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

Helge Selstř

unread,
Jan 23, 2006, 4:36:35 PM1/23/06
to
d...@des.no (Dag-Erling Smørgrav) skrev Mon, 23 Jan 2006 22:31:14
+0100:

>Helge Selstø <helges.ne...@chello.no> writes:
>> Knall, akkurat den infoen her jeg sett etter før, og ikke husket hvor
>> den var. Er det noen som vet hvem som hadde den første epostadressen
>> (i Norge) som var tilknyttet Internet?
>
>Litt av et meningsfylt spørsmål. Er det noen som vet hvem som hadde
>den første Mazdaen (i Norge) som var tilknyttet veinettet?

Du kan le du men i et intenetthistorisk perspektiv så er det
interessant. Mazda er det ikke, siden den er en riskoker!
--
Helge Selstø

Steinar Haug

unread,
Jan 23, 2006, 4:32:44 PM1/23/06
to
> Knall, akkurat den infoen her jeg sett etter før, og ikke husket hvor
> den var. Er det noen som vet hvem som hadde den første epostadressen
> (i Norge) som var tilknyttet Internet?

Sannsynligvis Yngvar Lundh eller Pål Spilling.

Steinar Haug, Nethelp consulting, sth...@nethelp.no

Dag-Erling Smørgrav

unread,
Jan 23, 2006, 4:49:45 PM1/23/06
to
Helge Selstø <helges.ne...@chello.no> writes:

> Dag-Erling Smørgrav <d...@des.no> writes:
> > Helge Selstø <helges.ne...@chello.no> writes:
> > > Knall, akkurat den infoen her jeg sett etter før, og ikke husket hvor
> > > den var. Er det noen som vet hvem som hadde den første epostadressen
> > > (i Norge) som var tilknyttet Internet?
> > Litt av et meningsfylt spørsmål. Er det noen som vet hvem som hadde
> > den første Mazdaen (i Norge) som var tilknyttet veinettet?
> Du kan le du men i et intenetthistorisk perspektiv så er det
> interessant. Mazda er det ikke, siden den er en riskoker!

Ikke så veldig. De første norske nodene ble tilkoblet Internet
ca. femten år før det faktisk ble hetende Internet, og ca. ti år før
TCP/IP ble tatt i bruk. Epost eksisterte nok i 1973, men ikke i en
form som du ville gjenkjenne - dagens standard for utforming og
formidling av epost stammer fra 1982.

Helge Selstř

unread,
Jan 23, 2006, 5:18:45 PM1/23/06
to
Steinar Haug <sth...@bizet.nethelp.no> skrev 23 Jan 2006 22:32:44
+0100:

>> Knall, akkurat den infoen her jeg sett etter før, og ikke husket hvor
>> den var. Er det noen som vet hvem som hadde den første epostadressen
>> (i Norge) som var tilknyttet Internet?
>
>Sannsynligvis Yngvar Lundh eller Pål Spilling.
>

Joda, Pål Spilling sa at han var den første (på forelesninger på
Blindern), men det kan jo ha vært andre, som Yngvar Lundh selvsagt.
--
Helge Selstø

Peter N. M. Hansteen

unread,
Jan 24, 2006, 2:53:32 AM1/24/06
to
Eystein Roll Aarseth <eys...@online.no> writes:

> (1991 er jo riktig hvis man ser på når _allmennheten_ fikk tilgang til
> Internet i Norge.)

og jeg som trodde fullt og fast på at Kvinner og Klær hadde rett i sin
1995-artikkel der de sa at "Internett, som kom i fjor, vil få stor
betydning for kvinners arbeidssituasjon fremover"

- Peter (som en gang var pet...@oslonett.no)
--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://www.blug.linux.no/rfc1149/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/
"First, we kill all the spammers" The Usenet Bard, "Twice-forwarded tales"

Jon Kåre Hellan

unread,
Jan 24, 2006, 7:15:58 AM1/24/06
to
Eystein Roll Aarseth <eys...@online.no> writes:

> On 2006-01-23, Thomas Skogestad <barryg...@gmail.com> wrote:
> > Og det var vel ikke Gore som skapte det, men Hannemyr.
> >
> > «Cand.scienter fra Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo sto bak
> > da Internett-teknologien kom til Norge og stiftet Oslonett (senere
> > Schibstednett og så Scandinavian Online (SOL) osv., osv.) i desember 1991»
> >
> > Norges store NTH-problem
> > http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1203733.ece
> > ERLING FOSSEN, Oslo Byaksjon
> > Publisert: 22. januar 2006-Oppdatert: 22. januar 2006 kl.23:58
>
> Det er vel bare delvis riktig. Skal man pirke litt, så er 1973 mer
> korrekt: http://www.norsar.no/NORSAR/history/internet.html
> (1991 er jo riktig hvis man ser på når _allmennheten_ fikk tilgang til
> Internet i Norge.)

Her er Yngvar Lundhs foiler fra et foredrag han holdt om
internett-historie i Trondheim i 2004:

http://uninett.no/nettforskning/nfs2004/2_lundh_internet_history.pdf

Jon Kåre

Luke Th. Bullock

unread,
Feb 1, 2006, 9:49:06 AM2/1/06
to

Feil. Dagens standard og utforming og formidling av epost stammer
fra helvete. Hvorfor tror du ellers det er fullt av html, bilder
og spam??

--
MVH
Regards Luke Th. Bullock (Lucc) [ http://alge.anart.no/ ]
The ocean is a desert with it's life underground and a perfect disguise above

0 new messages