Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Re: Internett er en flopp

12 views
Skip to first unread message

Thomas Skogestad

unread,
Oct 19, 2005, 10:57:44 AM10/19/05
to
* Odd H. Sandvik

| http://temp.durnk.org/ief.jpg

Finnes ikke i Atekst, men:

Internett en flopp?
Dagens Næringsliv - 1996-09-19
Leif Osvold påsto i DN 20. august at Internett er en flopp. Det er Anders
Reed Mohn sterkt uenig i. Han har tro på systemet. Leif Osvolds innlegg
forårsaket endel skjelvinger hos undertegnede. Han er ikke den første som har
fremsatt påstanden om at Internett er en flopp.

| Han her føler seg nok lur i dag. :)

Sammen med Cliff Stoll.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clifford_Stoll

Sjekk boken "Silicon Snake Oil: Second Thoughts on the Information Highway"
(1995).

På norsk: "Nettspenning: er Internett til nytte?" (1996).

(Det beste som har skjedd de siste 10 årene er at ingen snakker om
information (super) highway).

--
Thomas Skogestad

Bjørn Brox

unread,
Oct 19, 2005, 11:32:37 AM10/19/05
to
Thomas Skogestad skrev:

> * Odd H. Sandvik
>
> | http://temp.durnk.org/ief.jpg
>
> Finnes ikke i Atekst, men:
>
> Internett en flopp?
> Dagens Næringsliv - 1996-09-19

1999?
Da hadde jeg brukt NSCA Mosaik browseren i over tre år allerede og var
forlengst overbevist om at dette ikke var en flopp.

Hvilket jorde var denne typen på?

--
Bjørn Brox

Bjørn Brox

unread,
Oct 19, 2005, 11:39:51 AM10/19/05
to
Bjørn Brox skrev:

> Thomas Skogestad skrev:
>
>> * Odd H. Sandvik
>> | http://temp.durnk.org/ief.jpg
>>
>> Finnes ikke i Atekst, men:
>>
>> Internett en flopp?
>> Dagens Næringsliv - 1996-09-19
>
>
> 1999?
Mente 1996...

> Da hadde jeg brukt NSCA Mosaik browseren i over tre år allerede og var
> forlengst overbevist om at dette ikke var en flopp.
>

Husker jeg starta første betaen uten å helt vite hva Mosaik var, tok
lunch, og fikk hakeslepp da jeg kom tilbake og så hjemmesida til NSCA på
skjermen. Var fra før vant til news, og som jeg fortsatt bruker.

--
Bjørn Brox

Thomas Skogestad

unread,
Oct 19, 2005, 11:52:46 AM10/19/05
to
* Bjørn Brox

| Mente 1996...

1996-09-19 = 19. september 1996

--
Thomas Skogestad
Electronic Frontier Foundation (EFF) feirer 15-års-jubileum.
Organisasjonens norske avlegger, EFN, er oppe i 900 medlemmer.
http://www.computerworld.no/index.cfm/fuseaction/artikkel/id/54183

Ųistein Hauge

unread,
Nov 14, 2005, 2:57:16 AM11/14/05
to
*Thomas Skogestad

> Internett en flopp?
> Dagens Næringsliv - 1996-09-19
> Leif Osvold påsto i DN 20. august at Internett er en flopp.

Så at samme mann har kommer med nyere uttalelser senere:
<URL:http://soiland.no/blog/no/flopp>

###

Dato: 02-07-1998 Side: 3 Debatt

Tilbakegang for internett

I de tre siste måneder har de som følger godt med kunnet registrere at
bruken av internett i Norge har gått ned. Disse tallene finner man kun på
hjemmesidene til Norsk Gallup, som utfører disse målingene månedlig.
Målingen for mai viser at både den absolutte og relative bruken av
internett stagnerer eller synker for tredje måned på rad. Spesielt
oppsiktsvekkende er det at i en periode med stigende tilgang til nettet,
så synker andelen av dem som faktisk bruker det. Denne relative andelen
er nå nede i 24 prosent, fra en topp på 29 prosent for tre måneder siden.
"Det er ganske naturlig at bruken av internett nå har stagnert og begynner
å synke. Jeg har spådd dette for lenge siden, som eneste person i Norge,
og blitt ledd av. Den første nysgjerrigheten har nå lagt seg, og folk er
blitt lei av å lete mer eller mindre formålsløst på nettet. Hjemme-pcen
blir lite benyttet (det gjelder nok også for dem som har fått pc gratis av
arbeidsgiver), og bruken av internett på jobben reduseres etterhvert som
den første nyfikne surfingen har gitt seg. Den rene nytteverdien av
internett for vanlige ansatte i vanlige bedrifter er dessuten sterkt
overvurdert, sett fra ledelsens side. Internett er nok et godt verktøy for
vitenskapelige miljøer, mediene og en del bedrifter "business to
business". For allmennheten - på jobb eller hjemme - vil internett aldri
bli noe annet enn et medium vi bruker til adspredelse av og til, eller som
jeg tror: blir glemt etterhvert som tiden går.

Vi opplever den besynderlige situasjon at bedrifter og institusjoner
investerer i internett i økende grad, mens antallet brukere går ned. De
som har investert i internett med egne sider vil nok aldri tjene penger på
det. Den vanlige unnskyldningen om at "markedet er ennå ikke modent"
begynner nå å bli patetisk. Internett-markedet vil aldri ta av! Generell
bruk vil gå ned, og annonsering såvel som handel på nettet forbli av
marginal betydning. De fleste av de bedrifter som er på nettet i dag vil
bli nødt til å trekke seg ut, fordi det tross alt går en grense for hvor
lenge eierne vil tape penger. Vanlig økonomisk tankegang har hittil vært
fraværende, men innen utløpet av dette året vil vi se de første
nedleggelsene på nettet. Før år 2000 vil internett i all hovedsak være
redusert til å være et verktøy for spesielle akademiske miljøer og
datafreakere, samt et medium for e-mail.

LEIF OSVOLD
Oslo

###

<URL:http://www.dn.no/forsiden/article623957.ece>

25.10.2005
Føler seg uthengt

Osvold forteller til dn.no at han hørt om mailen som i disse dager går som
en farsott på nettet og at han føler seg hengt ut. Han ønsker bare å gi én
kommentar til dn.no:

- Min eneste kommentar er at jeg tok grundig feil den gangen, sier Osvold
til dn.no.

###


Odd H. Sandvik

unread,
Nov 14, 2005, 5:27:35 AM11/14/05
to
In article <dl9g0s$241q$1...@toralf.uib.no>, Øistein Hauge says...

> *Thomas Skogestad
> > Internett en flopp?
> > Dagens Næringsliv - 1996-09-19
> > Leif Osvold påsto i DN 20. august at Internett er en flopp.
>
> Så at samme mann har kommer med nyere uttalelser senere:
> <URL:http://soiland.no/blog/no/flopp>
-snip-

> <URL:http://www.dn.no/forsiden/article623957.ece>
>
> 25.10.2005
> Føler seg uthengt
>
> Osvold forteller til dn.no at han hørt om mailen som i disse dager går som
> en farsott på nettet og at han føler seg hengt ut. Han ønsker bare å gi én
> kommentar til dn.no:
>
> - Min eneste kommentar er at jeg tok grundig feil den gangen, sier Osvold
> til dn.no.

Jaja, man får håpe at Hr. Osvold lærte noe av denne episoden. :)

--
Odd H. Sandvik

0 new messages