Øl på forskjellige språk???

Espen Gotteberg

Er det noen språkgenier der ute? Jeg lurer på hva ordet "øl" heter på
italiensk, polsk, russisk, osv. jo fler jo bedre. Jeg blir veldig
takknemmelig for svar.

Bjorn Tore Knudsen

Som regel holder det om man benytter en versjon av 'beer' (bierre osv)
eller pivo/piva etc. 'Beer'-versjonene i vest-europa, pivo-versjonene når
kommer lenger øst. (pivo er tsjekkisk etc.)

btk
--

Bjoern Tore Haugan Knudsen, Experimental Nuclear Physics - CERN WA97
Department of Physics, University of Bergen URL: www.fi.uib.no/~btk/

Eirik Halvorsen

Bjorn Tore Knudsen wrote in message ...

On Thu, 8 Apr 1999, Espen Gotteberg wrote:

> [...]

eller pivo/piva etc. 'Beer'-versjonene i vest-europa, pivo-versjonene når
kommer lenger øst. (pivo er tsjekkisk etc.)

Mulig det er noe å finne her :
url: http://www.travlang.com/

Eirik

Bjorn Tore Knudsen

On Fri, 9 Apr 1999, Eirik Halvorsen wrote:

> Mulig det er noe å finne her :
> url: http://www.travlang.com/

Budweiser hadde en side en gang i tiden med 'øl' oversatt til en drøss med
språk. Men finner jeg den igjen? Ehhh, nei. Men litt leting på
www.budweiser.com kan nok ordne biffen.

Line Halvorsen

> [...]

>Er det noen språkgenier der ute? Jeg lurer på hva ordet "øl" heter på
>italiensk, polsk, russisk, osv. jo fler jo bedre. Jeg blir veldig

Italiensk=birra
Spansk=cerveza
Tysk=Bier
Portugisisk=cerveja
Fransk=bière
Nederlandsk=beer
Ungarsk=sör
Esperanto=biero
Latin=cerevisia, cervisia

Så enkelt er det: http://babelfish.altavista.digital.com/ eller
http://dictionaries.travlang.com/

Og jeg ble bare nysgjerrig selv, hadde ikke egentlig tenkt å gjøre jobben
for deg! :))

Line

David Hsu

"Line Halvorsen" <Line.Ha...@eunet.no> writes:

| Italiensk=birra
| Spansk=cerveza
| Tysk=Bier
| Portugisisk=cerveja
| Fransk=bière
| Nederlandsk=beer
| Ungarsk=sör
| Esperanto=biero
| Latin=cerevisia, cervisia

kinesisk = "Pi Ji`o"
japansk = "biru" (tatt fra engelsk "beer")

--
- David Hsu, member of M.I.T (Made in Taiwan) ^ Penguin Power! beee!!!!
beee-mail: dav...@ifi.uio.no beee-web: http://beee.studby.uio.no/