Heimebrent

Bjorn Bleie

On 9 Aug 2000, Størker Moe wrote:

> On 21 jul 2000, Gjermund Dahl wrote:
> [...]
>
> Ikke helt enig. Sjekk alkoholens historie i Norge. Ifølge nøktern
> statistikk om antatt alkoholforbruk for vel 100 år siden, må
> mesteparten av Norge ha vært bortimot dritings store deler av dagen.
> Det var ikke _bare_ pietistisk ideologi som førte til opprettelsen av
> avholdsbevegelsen.

Sådidt eg har forstått oppstod pietismen _og_ totalfråhaldsrøyrsla som
ei motvekt til, til dels på grunn av, den utstrakte drikkinga i Noreg
på 1700- og 1800-talet.

Me kjenner alle til Jørgen Moes dikt Fanitullen. Med slike tlstandar
er det ikkje rart om nokre tykkte det var på tide å setja foten
ned. Når det ikkje var eit godt brullaup utan at minst ein mann var
drepen kan det ikkje ha vori så kjekt. I tillegg _må_ det ha gått ut
over produksjonen, då t.d. brullaup gjerne varte i _minst- tre dagar,
og mange av gjestene gjekk rundt i ei søa ei heil veka. Ta eit par
slike brullaup i løpet av somaren (me snakkar store brullaup der store
delar av bygda var bedne). Elles var det og mykje drikk og fyll nbår
me les beskrivelsar frå den tid.

Det kan og vera verdt å leggja merke til at mange av dei som stod i
spissen i alle fall for fråhaldsrøyrsla (pietismen kjenner eg lite
til) var relativt lærde folk, bygdas beste menn, som ikkje likte det
dei såg rundt seg, med drap, konemishandling, unhgar som går for lut
og kaldt vatn, generell fattigdom et.c.

Og dette var alkoholkultur som hadde fått utvikla seg fritt sidan
seinmiddelalderen.

Men sjølvsagt, det er ikkje sikkert det hadde vorti slik om ein hadde
hatt ein friare alkoholpolitikk i dag. Tross alt er samfunnet helt
annsleis.

> Og nei, jeg er verken totalist eller ansatt i kripos...

Langt ifrå eg heller, men eg tykkjer det er litt viktigt å forstå at
faktisk er fråhaldsrøyrsla oppstod som ein intellektuell og frilynt
organisasjon, og ikkje ein gjeng med mørkemenn som ville nekta folket
alkoholens gleder.

> </offtopic>

Litt, så difor over til no.alkohol, og fut dit.

bb
--
Det er bedre med en murer i hånden enn ti frimurere på taket.
-E.N.-