Druebrennevin og ren sprit

Sigurd Koran

Hepp..

Vi ble litt i tvil her...

Hva er forskjellen på druebrennevin og ren sprit?

Jeg trodde iallfall om man fikk hel ren druesprit så var den tilnærma ren
sprit. Er dette feil?

hmm..

*usikker*

--
Sigurd Koran
Institutt for databehandling

"I get drunk 4 fun!"

Knut Kleiven

On 29 Apr 1999 16:39:44 +0200, Sigurd Koran
<sig...@colargol.tihlde.hist.no> wrote:

>Hva er forskjellen på druebrennevin og ren sprit?
>
>Jeg trodde iallfall om man fikk hel ren druesprit så var den tilnærma ren
> sprit. Er dette feil?

Rein sprit er rein sprit, anten den vert laga av poteter, korn,
plommer eller druer. Ikkje noko krydder, med andre ord.

Kkl

--
"You cannot hold back a good | Knut Kleiven,6065 ULSTEINVIK,NORWAY
laugh any more than you can | e-mail: knkl...@online.no

Bjørn S

Knut Kleiven skrev i meldingen <3728afcc...@news.online.no>...

>Rein sprit er rein sprit, anten den vert laga av poteter, korn,
>plommer eller druer. Ikkje noko krydder, med andre ord.
>

>Kkl

Jepp, men druebrennevin på ca 60% e ein søtare smak på enn potesprit feks.

:)

Knut Kleiven

On Sun, 02 May 1999 21:21:25 GMT, "Bjørn S"
<halvdan.kar...@hl.telia.no> wrote:

>Jepp, men druebrennevin på ca 60% e ein søtare smak på enn potesprit feks.

Kvifor det ? Når spriten er rein, er der berre alkohol og vatn i
spriten. Korleis kan den då vere søtare ?

Bjorn Tore Knudsen

On Mon, 3 May 1999, Knut Kleiven wrote:

> Kvifor det ? Når spriten er rein, er der berre alkohol og vatn i
> spriten. Korleis kan den då vere søtare ?

Han sa 60% sprit, ikke ren sprit.

Men om det er smaksforskjell på ymse arter 96% skal ikke jeg uttale meg
om.

btk
--
Bjørn Tore Haugan Knudsen URL: http://www.fi.uib.no/~btk/

Geir Bjornsen

Bjorn Tore Knudsen wrote:

> Han sa 60% sprit, ikke ren sprit.
>
> Men om det er smaksforskjell på ymse arter 96% skal ikke jeg uttale meg
> om.

Siden jeg bare har smakt en kan jeg vel egentlig ikke uttale meg. (Men ren 96%
smaker ikke spesielt godt.)

| Geir Bjornsen OFFICE: Rom 2051 Realfagbygget |
| Phone: +47 55 58 98 56 |
| Mobil: +47 91 84 32 73 |

Eirik Halvorsen

Sturle Fladmark wrote in message
<1dr8xfw.1if...@mp-217-243-188.daxnet.no>...

>96% svir av smaksløkene, samt brenner bort all hud og slimhinner
>i munnhulen.
>
>Å snakke om "smak" i en slik sammenheng gir lite mening.

Sant. Men jeg mener å huske at 96 % druesprit gir en "tørrere smak" Jfr.
tygging av druesteiner.

Eirik
som ikke har drukket nevnte vare på flere år.

Bjorn Tore Knudsen

On Mon, 3 May 1999, Sturle Fladmark wrote:

> 96% svir av smaksløkene, samt brenner bort all hud og slimhinner
> i munnhulen.
>
> Å snakke om "smak" i en slik sammenheng gir lite mening.

Har smakt en liten slurk engang. Det var noe av det verste jeg har vært
med på.

Knut Kleiven

On Mon, 3 May 1999 17:16:53 +0200, Bjorn Tore Knudsen
<b...@kvark.fi.uib.no> wrote:

>Han sa 60% sprit, ikke ren sprit.

Det veit eg og.
Kven seier at ikkje alkoholen i den spriten kan vere rein ? Rein
alkohol er rein alkohol, anten den er 3 % eller 96 % Og vert den
tilsatt reint vatn er den forsatt like rein og smaklaus. Ikkje søtare
som han over sa.

Dersom ein tilsett alkoholen krydder, som i Smirnoff og ein del andre
typar, vert saka noko anna !

Knut Kleiven

On Mon, 3 May 1999 20:53:53 +0200, bigballs_l...@Bigfoot.com
(Sturle Fladmark) wrote:

>96% svir av smaksløkene, samt brenner bort all hud og slimhinner
>i munnhulen.

Brenner av all hud ? Må vere ein merkelig variant du har smakt. Ellers
er eg enig. Å diskutere smak her er meiningslaust.

Rune Hatle

> [...]
> som han over sa.
>
> Dersom ein tilsett alkoholen krydder, som i Smirnoff og ein del andre

Nå tenker du ikke klart.
Vi snakket da ikke om fullstendig ren alkohol, men hele blandingen man får
i en flaske.
Og det tror jeg nok du skjønte.

Dessuten, ren sprit (96%) smaker ikke noe spesielt, men det brenner noe
helt for jævlig i halsen.
Tro meg, jeg fikk "smake" engang... grunnen var at jeg ikke var i edruelig
stand til å si nei.

Stian Aamodt

"Rune Hatle" <ru...@hatle.com> wrote:

> [...]
>helt for jævlig i halsen.
>Tro meg, jeg fikk "smake" engang... grunnen var at jeg ikke var i edruelig

Denne beskrivelsen viker på meg noe overdrevet. Har selv prøvd dette
ved en del anledninger, også i edru tilstand. Rett nok er det sterkt,
men noe særlig til brann kan jeg ikke si at jeg har merket noe til.
Mengden har selfølgelig en viss betydning.

Stian Aamodt

Knut Kleiven

On 9 May 1999 00:51:46 GMT, "Rune Hatle" <ru...@hatle.com> wrote:

>Nå tenker du ikke klart.

Jau, det gjer eg.

>Vi snakket da ikke om fullstendig ren alkohol....

Eg quoter det opprinnelige spørsmålet:

Rein sprit er pr. defenisjon rein alkohol med reint vatn. Er ikkje det
"fullstendig ren alkohol " som du skreiv ?

> men hele blandingen man fårr i en flaske....................

Kva blanding i kva flaske ? Det må du spesifisere.

>Og det tror jeg nok du skjønte.

Tru om igjen.

>Dessuten, ren sprit (96%) smaker ikke noe spesielt, men det brenner noe
>helt for jævlig i halsen.

At det smakar godt har eg aldri påstått. Sjå eit innlegg lenger oppe.

Knut Kleiven

On Sun, 09 May 1999 12:37:37 GMT, st...@softforum.no (Stian Aamodt)
wrote:

>Denne beskrivelsen viker på meg noe overdrevet. Har selv prøvd dette
>ved en del anledninger, også i edru tilstand. Rett nok er det sterkt,
>men noe særlig til brann kan jeg ikke si at jeg har merket noe til.

Ein over sa at det brann vekk all hud ?! Kanskje dei har miksa noko
uregelmentært oppi ?

Bjorn Bleie

On Sun, 9 May 1999, Knut Kleiven wrote:

> Ein over sa at det brann vekk all hud ?! Kanskje dei har miksa noko
> uregelmentært oppi ?

60% med kaustisk soda? Er ikkje det det vanlegaste trixet for å få
heimebrent til å smaka sterkare enn det er, og soleis auka profitten?

Elles er eg heilt einig med deg i tolkinga di av druebrennevin/rein
sprit-spyrsmålet.

bb
--
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam. -Cato-
Praeterea censeo Yougoslavinem esse delendam. -Nato-

Thomas Hansen

Knut Kleiven skrev i meldingen <372f0e7d...@news.online.no>...

>Brenner av all hud ? Må vere ein merkelig variant du har smakt. Ellers
>er eg enig. Å diskutere smak her er meiningslaust.

Som "Ækt trønder" må jeg jo forsvare "nasjonal-drikken" vår... 96% kommer i
mange forskjellige varianter, og det er mye søppel på dette (helt og holdent
u-regulerte!!) markedet... Men, uansett hva slags 96% jeg har smakt, har jeg
alltid fått beholdt både hud og smaksløker i munnen, selv om
spytt-produksjonen _virkelig_ får fart på seg etter en sup 96%...

96% m/kaustisk soda smaker ikke noe annerledes, men det gjør diverse mer
eller mindre skumle ting med innvollene dine, så det anbefales ikke i
særlige mengder... :-) Nå har jeg heller ikke drukket meg snydens på
kaustisk soda, men det kan hende at symptomene ovenfor trer inn ved større
mengder enn det jeg har hatt i meg... vet ikke... Ellers, ikke drikk 96%
rent, det ender ofte med pumping, ukontrollert oppkast og/eller andre
ubehageligheter...

Mvh
Thomas H.