Waarom is het koud op bergen?

Dennis Dams

Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

--Dennis.

Johan Wevers

wsi...@win.tue.nl (Dennis Dams) writes:

>Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

Ik denk omdat de lucht dunner wordt. De warmte wordt minder goed
vastgehouden door het broeikaseffect.

>--Dennis.

* J.C.A. Wevers * u\ _\ /e+ 2 *
* jo...@blade.stack.urc.tue.nl * 1 | \ u \ X / | *
******************************** P = - | > >---< + ...| *
* The only nature of * N | / / \ | *
* reality is physics * u/ /d u\ *

Jos Horsmeier

In article <WSINDD.92A...@wsinti04.win.tue.nl> wsi...@win.tue.nl (Dennis Dams) writes:
|Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

|--Dennis.

Omdat daar sneeuw ligt naturlijk! Dommie! ;-)

Jos aka j...@and.nl

Message has been deleted

Frank Teusink

wsi...@win.tue.nl (Dennis Dams) writes:

>Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?
>--Dennis.

Ikke. Omdat je dan dichter bij de sneeuwgrens komt.

Frank

Kees Huizing

wsi...@win.tue.nl (Dennis Dams) writes:

>Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het kwam doordat de aarde, verwarmd
door de instraling van de zon, de lucht erboven verwarmt. Hoe verder je je
daarvan begeeft, hoe kouder het wordt.

Of het komt door al die sneeuw :-)
--
Kees Huizing - Eindhoven Univ of Techn - Dept Math & Comp Sc - The Netherlands
e-mail: ke...@win.tue.nl telephone: +31-40-474120 fax: +31-40-463992

Gustav Rossner

>Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

>--Dennis.

Mischien omdat de lucht ijler wordt en daardoor minder warmte kan afdragen.
Maar aan de andere kant ben je op een berg ook dichter bij de zon.
Denk daar maar 's over na ?!

Gustav

Gustav Rossner |----\ /----|---------\
Hogeschool Alkmaar (hts) | \/ |---------/
The Netherlands | | \
E-Mail: e9...@titan.hts.hsa.nl | | \____

The Graphical Gnome

wsi...@win.tue.nl (Dennis Dams) writes:

>Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

>--Dennis.

MINDER LUCHTDEELTJES DIE HUN BEWEGING (LEES WARMTE) KUNNEN OVERDRAGEN.

ROB

Jos Horsmeier

In article <52...@tuegate.tue.nl> jo...@blade.stack.urc.tue.nl (Johan Wevers) writes:

|Ik denk omdat de lucht dunner wordt. De warmte wordt minder goed
|vastgehouden door het broeikaseffect.

IJler Johan, `ijler'. Lucht wordt niet dunner. Je kunt hooguit spreken
van `dunne lucht' als synoniem van `ijle lucht'. Maar lucht wordt niet
dunner. De Weight Watchers hebben hier niets mee te maken. En je zou
ook eens kunnen denken aan de afstand die de reflectiewarmte van de
aarde moet afleggen om zo hoog op die berg te komen ...

Jos aka j...@and.nl

Message has been deleted

mv...@et.tudelft.nl

Toch is het daarboven meestal veeeeel zonniger...

vraag: WORDT het wel kouder ? ik heb het ook maar van horen zeggen....

Michel.

Johan Thole

j...@and.nl (Jos Horsmeier) writes:

> [...]
>ook eens kunnen denken aan de afstand die de reflectiewarmte van de
>aarde moet afleggen om zo hoog op die berg te komen ...

Aan de andere kant reflecteert al die sneeuw ook lekker.
Heel fijn wanneer je je zonnebrandcreme vergeten hebt.

>Jos aka j...@and.nl

Johan. (Nee, niet DE johan)
Johan Thole (th...@cs.rulimburg.nl) | The wrong side of a door is
University of Limburg | where the dog is.
Dept. of computer science | #include <std/disclaimer.h>

Martien Kuunders

In article <1992Aug31.1...@ktibv.uucp> r...@ktibv.uucp (The Graphical Gnome) writes:

>MINDER LUCHTDEELTJES DIE HUN BEWEGING (LEES WARMTE) KUNNEN OVERDRAGEN.

Dus minder luchtdeeltje die iemands warmte afvoeren, dus betere isolatie, dus
je hebt het warmer naar mate je hoger komt...

--
- M. Kuunders, m.m.l.k...@research.ptt.nl, +31-703326049 ICBM 52.05N 4.24E -
- These opinions are mine and mine alone but can be licensed for a nominal fee.-

Geert-Jan Giezeman

>Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het kwam doordat de aarde, verwarmd
>door de instraling van de zon, de lucht erboven verwarmt. Hoe verder je je
>daarvan begeeft, hoe kouder het wordt.

Maar als je een berg beklimt begeef je je helemaal niet verder van de aarde.
De grootste afstand tussen jou en de aarde blijft ongeveer twee meter.

Mijn verklaring: als lucht het dal invalt wordt de potentiele energie omgezet
in kinetische energie en andersom. En, zoals wij allen weten, voelt lucht met
veel kinetische energie warm aan.
Overdracht van energie tijdens botsingen compliceert de boel natuurlijk.

Bert Muller

writes:

> Ik denk omdat de lucht dunner wordt. De warmte wordt minder goed
> vastgehouden door het broeikaseffect.

Volgens mij heeft het meer te maken met de weerkaatsing van de zonnewarmte
op het aardoppervlak. Vlak bij de grond is het warmer omdat je daar dicht
bij het weerkaatsings-punt zit, en hoe hoger je komt, hoe minder warmte
er overblijft, dus hoe kouder het wordt. Zo vertelde onze aardrijkskunde-
leraar op de middelbare school het ongeveer. Maar ik ben natuurlijk geen
natuurkundige... :-)
--
|~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~|
| Bert Muller |

Duco Fijma

In article <40...@svin09.info.win.tue.nl>, ke...@wsinti01.info.win.tue.nl (Kees Huizing) writes:
> [...]

Echter, bovenop een berg is er ook 'aarde', die direct door de zon verwarmd wordt.
Volgens mij heeft het iets met de luchtdruk te maken.

--

Duco Fijma tel. X31-53-893718
University of Twente fax. X31-53-893811

Johan Wevers

m.m.l.k...@research.ptt.nl (Martien Kuunders) writes:

>Dus minder luchtdeeltje die iemands warmte afvoeren, dus betere isolatie, dus
>je hebt het warmer naar mate je hoger komt...

Nee, warmte afgifte gaat ook (in dit geval dus voornamelijk) via straling,
bij benadering volgens de stralingswet van Stefan-Boltzmann denk ik
P=\sigma A T^4, waarin P het uitgestraalde vermogen, A de stralende
oppervlakte, T de temperatuur en \sigma een constante is.

Johan Wevers

>Toch is het daarboven meestal veeeeel zonniger...
>
>vraag: WORDT het wel kouder ? ik heb het ook maar van horen zeggen....

Als je heel erg hoog komt wordt het weer warmer. Maar dan is de lucht
al te dun (sorry, te ijl) om nog te kunnen ademen. De warmtecapaciteit
van de lucht is dan ook zeer sterk afgenomen. Temperatuur is dan ook
geen maat voor warmte, maar voor de gemiddelde energie van de deeltjes.

Kijk anders maar eens in de BINAS: daar staat een tabel van de atmosfeer
in met tempoeraturen erbij.

Johan Wevers

elm...@urc.tue.nl (Bert Muller) writes:

> [...]
>bij het weerkaatsings-punt zit, en hoe hoger je komt, hoe minder warmte
>er overblijft, dus hoe kouder het wordt.

Dat zal er mischien ook iets meet te amken hebben, maar het lijkt mij dat
die teruggestraalde warmte niet z\'o erg verdunt wordt. De atmosfeer is zo
dun t.o.v. de aardstraal dat je die volgens mij als benadering lokaal als
een plat vlak mag beschouwen.

Duco Fijma

Zeg, we zitten hier op nlnet.misc die spelling van Johan wel een beetje af te
zeiken, maar ik begin het idee te krijgen dat die jongen leesblind is. Zielig he?

Dennis Breuker

th...@cs.rulimburg.nl (Johan Thole) writes:

>Aan de andere kant reflecteert al die sneeuw ook lekker.
>Heel fijn wanneer je je zonnebrandcreme vergeten hebt.

^^^^

Of is het nu vergeten *bent* ?

(bre...@cs.rulimburg.nl)

mv...@et.tudelft.nl

In article <1992Sep...@cs.utwente.nl>, fi...@cs.utwente.nl (Duco Fijma) writes:

> Zeg, we zitten hier op nlnet.misc die spelling van Johan wel een beetje af te
> zeiken, maar ik begin het idee te krijgen dat die jongen leesblind is. Zielig he?

Dat, OF hij gebruikt VI....

Michel.

Ton Koelman

(Kees Huizing) writes:

> [...]
verwarmd
> door de instraling van de zon, de lucht erboven verwarmt. Hoe verder je

Nonsens, het komt door de lage temperatuur!

>--
Ton Koelman e-mail: koe...@stc.nato.int (NeXT Mail Welcome!)
SHAPE Technical Centre, P.O. Box 174, 2501 CD The Hague
The Netherlands (voice: 31-70-3142429, fax: 31-70-3142111)

Hans Oey

mv...@et.tudelft.nl writes:

Yep. 0,7 tot 1,0 graden per honderd meter afhankelijk van
de luchtvochtigheid. Zoek maar eens op: adiabatisch verval.
--
Hans Oey
ha...@mo.hobby.nl

Johan Wevers

(Dit geldt allemaal in thermisch evenwicht, maar dat is hier een goede
benadering). Boven op de berg is er minder materiaal om die warmte weer te
absorberen, dus zal daar meer warmte wegstralen, en dus zal T_2 afnemen.

De uitgestraalde warmte is in evenwicht met de
ingestraalde warmte. Voor de totale stralings balans geldt dus:
P=\sigma A(T_1^4 - T_2^4), met T_1 de temp. van de straler, en T_2 die
van de omgeving. Als T_1=T_2 wordt er door straling netto niets verloren

> De instraling (van de zon) neemt echter wel toe
>(minder atmosfeer dus minder verlies),

Volgens mij is de absortie in de atmosfeer erg klein. Maar dat zou je
eigenlijk moeten navregen, want ik weet het niet zeker.

>en aangezien al die energie ook in
>warmte wordt omgezet krijg je het dus nog warmer.

De absorbtie van die zonnestraling neemt zelfs nog af, o.a. door sneeuw.

Hans Oey

> [...]

>leraar op de middelbare school het ongeveer. Maar ik ben natuurlijk geen

Juist en daarom moeten aardrijkskundeleraren maar niet over
dit soort onderwerpen beginnen. Zij zijn namelijk ook geen
natuurkundigen.
Waarom wordt het 's-nachts donkerder? Omdat er minder licht
overblijft. Tjee.
Heeft nou echt niemand het woord adiabatisch opgezocht?
--
Hans Oey
ha...@mo.hobby.nl

Hans Oey

> [...]

>P=\sigma A T^4, waarin P het uitgestraalde vermogen, A de stralende
>oppervlakte, T de temperatuur en \sigma een constante is.

En zou je me eens willen vertellen hoe je tot de conclusie
komt dat straling de voornaamste factor is? Hoe hoog zijn
die bergen daar in Eindhoven wel niet?
--
Hans Oey
ha...@mo.hobby.nl

Johan Wevers

ha...@mo.hobby.nl (Hans Oey) writes:

>En zou je me eens willen vertellen hoe je tot de conclusie
>komt dat straling de voornaamste factor is?

Uit het feit dat het afkoeld, en dat de geleiding afneemt, concludeer ik
dat het belang van straling relatief toeneemt. Of dat het belangrijkste
is zou ik niet weten, dan zou ik een totale energiebalans op moeten stellen
en dat is met te veel werk.

> Hoe hoog zijn die bergen daar in Eindhoven wel niet?

Ik dacht dat we het over bergen hadden. De enige ``berg'' in Nederland
staat is Zuid-Limburg.

Bert Muller

In article <1992Sep2.0...@mo.hobby.nl>, ha...@mo.hobby.nl (Hans Oey) writes:
> Juist en daarom moeten aardrijkskundeleraren maar niet over
> dit soort onderwerpen beginnen. Zij zijn namelijk ook geen
> natuurkundigen.
> Heeft nou echt niemand het woord adiabatisch opgezocht?

Mijn aardrijkskundeleraar in ieder geval niet. :-)

Steven van Uitert

In article <52...@tuegate.tue.nl> jo...@blade.stack.urc.tue.nl (Johan Wevers) writes:

>Ik dacht dat we het over bergen hadden. De enige ``berg'' in Nederland
>staat is Zuid-Limburg.

Die heuveltjes stellen niks voor vergeleken bij Nederlands grootste berg:

De AFVALBERG

Steven van Uitert

Johan Wevers

ste...@luna.rivm.nl (Steven van Uitert) writes:

>Die heuveltjes stellen niks voor vergeleken bij Nederlands grootste berg:
>
>De AFVALBERG

De hoogste afvalbergen in Nederland zijn anders de afvalbergen van de
voormalige staatsmijnen, en die liggen ook in Zuid-Limburg.

>Steven van Uitert

Frank Teusink

Over hoogtekou gesproken, volgens mij is de windfactor ook een belangrijke
kandidaat. Het waait daarboven harder, en er is minder beschutting (als
je boven de bomengrens zit).

Frank Teusink

Andre Hoekstra

In article <33...@dozo.and.nl> j...@and.nl (Jos Horsmeier) writes:

>|--Dennis.
>
>Omdat daar sneeuw ligt naturlijk! Dommie! ;-)
>
>Jos aka j...@and.nl

Andersom Oen ! ;-)

Groets, Andre

Andre Hoekstra

In article <52...@tuegate.tue.nl> jo...@blade.stack.urc.tue.nl (Johan Wevers) writes:

>Ik dacht dat we het over bergen hadden. De enige ``berg'' in Nederland
>staat is Zuid-Limburg.

en die ligt.

>********************************************************************
>* J.C.A. Wevers * u\ _\ /e+ 2 *
>* jo...@blade.stack.urc.tue.nl * 1 | \ u \ X / | *
>******************************** P = - | > >---< + ...| *
>* The only nature of * N | / / \ | *
>* reality is physics * u/ /d u\ *
>********************************************************************

groets, Andre

Jos Horsmeier

Andersom? Ok:

!Dommie !natuurlijk ligt sneeuw daar Omdat

Zo goed? ;-)

groetjes, Jos aka j...@and.nl

Andre Hoekstra

>|>|

>Andersom? Ok:
>
>!Dommie !natuurlijk ligt sneeuw daar Omdat
>
>Zo goed? ;-)
.eeN
)-; !iemmoD !kjilrutan tgil wueens raad tadmO

;-). Andre

Hans Oey

> [...]

>is zou ik niet weten, dan zou ik een totale energiebalans op moeten stellen

Ha, het AI programma krabbelt terug op zijn eerdere stelling
dat warmte afgifte op bergen _voornamelijk_ via straling gaat
(zie message <52...@tuegate.tue.nl>).

>Ik dacht dat we het over bergen hadden. De enige ``berg'' in Nederland
>staat is Zuid-Limburg.

Ach, ik dacht dat natuurkundigen onder die Eindhovense techneuten
wel een proefberg zouden hebben gemaakt en die zou volgens mij
aardig hoog hebben moeten zijn om tot de conclusie te komen dat
straling de voornaamste factor zou zijn. Maar ja, bij jullie
huissponsor is het geld zeker wel zo een beetje op.
--
Hans Oey
ha...@mo.hobby.nl

Hans Oey

jo...@blade.stack.urc.tue.nl (Johan Wevers) writes:

>De hoogste afvalbergen in Nederland zijn anders de afvalbergen van de
>voormalige staatsmijnen, en die liggen ook in Zuid-Limburg.

Limburg doet helemaal niet mee wat dat is eigenlijk niet
meer dan een kolonie van Nederland. Wat mij betreft mogen
de Belgen Zeeuws-Vlaanderen hebben als ze Limburg er bij
nemen. (Kijken of ze gek genoeg zijn :-)

PS Waarom wordt er in de Hall of Flame geen rekening gehouden
met de inhoud van de postings. Het starten van een thread of
het veranderen van subject is toch wel even wat anders.

--
Hans Oey
ha...@mo.hobby.nl

Hans Oey

fra...@cwi.nl (Frank Teusink) writes:

Maar er is veel minder Ola ijs.

PS Het samenvoegen van threads is natuurlijk ook
een extra vermelding waard.
--
Hans Oey
ha...@mo.hobby.nl

mv...@et.tudelft.nl

In article <92090...@clifton.hobby.nl>, ba...@clifton.hobby.nl (Wim `Blue Baron' van Dorst) writes:

> [tekst met taalfouten verwijderd]

> Denk je echt dat hij een editor gebruikt? Zo een waarmee je eenmaal gemaakte
> typefouten nog kan verbeteren, achteraf? Nah.

Dat is logisch equivalent met het gebruik van VI....

Michel.

> Eigenlijk denk ik dat bij heel veel van de artikeltjes de laatste tijd
> in nlnet.misc. Zou het ooit weer normaal rustig worden n.m?

Laten we hopen van niet....

Kees van der Wal

In article <1992Sep4.0...@mo.hobby.nl>, ha...@mo.hobby.nl (Hans Oey)
writes:

> [...]

Net terug uit Zwitserland dacht ik daar wel over te kunnen meepraten.

Overigens herinner ik me het volgende verhaal. De luchtdruk neemt af hoe hoger
je komt (omdat er minder lucht boven je zit). Als er geen wind is bestaat er
een stabiele situatie met een naar boven toe afnemend drukverloop. Omdat gas
bij het afnemen van de druk uitzet en kouder wordt hoort bij die stabiele
situatie met afnemende druk eveneens een stabiele situatie met afnemende
temperatuur. Vroeger kon ik dat temperatuurverloop zelfs voorrekenen maar ik
zou niet meer weten hoe dat moet. Is er geen meteoroloog in de zaal?

Overigens valt dat temperatuurverschil van als ik me goed herinner iets van
-0.8C per 100m naar mijn recente ervaring in 't niet bij het verschil tussen
15% helling op- of af-fietsen.

Groeten, <kees>

Kees van der Wal.

Wim `Blue Baron' van Dorst

mv...@et.tudelft.nl () writes:
> [...]

Eigenlijk denk ik dat bij heel veel van de artikeltjes de laatste tijd

in nlnet.misc. Zou het ooit weer normaal rustig worden n.m?

Sjaak Lagewaard

Ha! Zeker nog nooit gehoord van de BOTERBERG!
(precies ja, met aan de voet ervan de melkplas)
Sjaak Lagewaard @ PHILIPS Medical Systems Nederland BV, Dept. XCB-CDS
Building QP-1105 / PO Box 1000 / 5680 DA Best / The Netherlands

Internet : slag...@mswe.dnet.ms.philips.nl
DECNET : MSWE::SLAGEWAA
Voice : +31 40 763118

Toon Moene

In article <1992Sep6...@research.ptt.nl> walv...@research.ptt.nl
(Kees van der Wal) writes:

> [...]
> temperatuurverloop zelfs voorrekenen maar ik zou niet meer weten hoe dat
> moet. Is er geen meteoroloog in de zaal?

Geen paniek mensuh, d'r wordt aan gewerrukt - maar eerst moeten een aantal
urgentere netwerk-tekortkomingen bij het KNMI rechtgetrokken worden. Het
bovenstaand verhaal is voorlopig goed genoeg, maar het is niet het hele
verhaal (geldt alleen voor de troposfeer). Iedereen die zich bedenkt dat
het aardoppervlak een temperatuur heeft van ca. 270 - 300 kelvin en de
ruimte een van ca. 3 kelvin, realiseert zich dat de temperatuur daartussen
'af zal moeten nemen'. De verassing is dat dit niet monotoon gebeurd, en
de reden daarvoor is gelegen in de manier waarop onze belangrijkste
warmtebron de aarde verwarmd en welke gassen waar de straling van deze
warmtebron absorberen of terugkaatsen. Het hele verhaal is veel te
ingewikkeld om rond 1 uur 's nachts te reproduceren, maar het effect is
dat in de troposfeer (0-10 km hoogte) de temperatuur met de hoogte
afneemt, terwijl in de stratosfeer (daarboven) het omgekeerde plaats
vindt. Een kollega van mij heeft dat eens fraai aangetoond door het
iso-surface van 220 kelvin door een plot-pakket te laten tekenen op basis
van de uitvoer van ons weervoorspel-model (dat op 't ogenblik bezig is
mijn interaktieve responsie tijd te verzieken): Boven gematigde breedten
(zoals boven Nederland) zijn er twee punten waar het -50 graden is: een
maal in de troposfeer en eenmaal in de stratosfeer (boven - ten noorden
van - de poolcirkel ziet het er anders uit). Het betreffende oppervlak
ziet er dus uit als een - ongeveer - bij de poolcirkel in zichzelf
terugvouwende strip folie.

--
Toon Moene (to...@moene.indiv.nluug.nl)
Kantershof 269, 1104 GN Amsterdam, The Netherlands

Peter Busser

jo...@blade.stack.urc.tue.nl (Johan Wevers) writes:

: > Hoe hoog zijn die bergen daar in Eindhoven wel niet?

: Ik dacht dat we het over bergen hadden. De enige ``berg'' in Nederland
: staat is Zuid-Limburg.

STOND in Zuid-Limburg. De Sint-Pietersberg zal nu wel zo'n beetje afgegraven
zijn voor het maken van cement (om de 6 miljoenste woning van te kunnen
metselen). Overigens is/was die 'berg' volgens mij maar 375 meter hoog, maar
hoe dan ook, zo'n 'pukkeltje' een berg noemen werkt op de lachspieren, vooral
in het buitenland. ;-)

Greetings,
Peter Busser

Peter Busser

:
: >Volgens mij heeft het meer te maken met de weerkaatsing van de zonnewarmte
: >op het aardoppervlak. Vlak bij de grond is het warmer omdat je daar dicht

Wordt een spiegel warm van het weerkaatsen van licht? Nee. Alleen door het
*opnemen* van de energie uit het licht worden voorwerpen warmer. De lucht
is zo doorzichtig dat het grootste gedeelte van het licht het aardoppervlak
bereikt. De lucht heeft een isolerende werking en daarom worden de bovenste
lagen minder warm dan de onderste lagen. Op grotere hoogte is er minder
aardoppervlak en dat is een oorzaak dat het daar kouder is. Op grotere
hoogten waait het vaak ook harder (nauwelijks obstakels) en dat betekent dat
de warmte die een bergtop 'produceert' meteen wordt weggetransporteerd. De
sneeuw die je op die hoogte aantreft versterkt dat alleen nog maar door een
groot deel van het zonlicht te weerkaatsen.

: dun t.o.v. de aardstraal dat je die volgens mij als benadering lokaal als

: een plat vlak mag beschouwen.

Nou niet dus, anders zou de regen niet op je hoofd kunnen vallen... ;-) Je kunt
voor het gemak dan wel allerlei zaken tot 0 reduceren, maar als je kijkt naar
onze buren in de ruimte, dan kun je zien dat een atmosfeer toch veel uit kan
maken, ook al is de 'schil' nog zo dun... Op de maan komen veel extremere
temperaturen voor dan op Mars, terwijl de maan een aardig stuk dichter bij de
zon staat.

Greetings,
Peter Busser

laraw...@tweemasterweb.nl

Op maandag 31 augustus 1992 13:31:43 UTC+2 schreef Dennis Dams:
> Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?
>
> --Dennis.

Omdat jij niks weet en die berg wel!

laraw...@tweemasterweb.nl

Op maandag 31 augustus 1992 13:31:43 UTC+2 schreef Dennis Dams:
> Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?
>
> --Dennis.

Omdat een berg erg hoog is. Je zou denken dat hij dichter bij de zon staat dus dat het ook warmer is, maar ... warme lucht stijgt op, maar elke meter daalt de temperatuur met 6 graden celsius. Daarom is het daar koud.

laraw...@tweemasterweb.nl

laraw...@tweemasterweb.nl

Op maandag 31 augustus 1992 13:31:43 UTC+2 schreef Dennis Dams:
> Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?
>
> --Dennis.

looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooloooooooooooooooooooooooooooolo

ruudhar...@gmail.com

On Monday, August 31, 1992 at 1:31:43 PM UTC+2, Dennis Dams wrote:
> Wie weet waarom het kouder wordt naarmate je hoger op een berg klimt?

Koude lucht is zwaarder dus die zakt weg.

ruudhar...@gmail.com

On Monday, August 31, 1992 at 3:06:50 PM UTC+2, Kees Huizing wrote:

> Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het kwam doordat de aarde, verwarmd
> door de instraling van de zon, de lucht erboven verwarmt. Hoe verder je je
> daarvan begeeft, hoe kouder het wordt.

Dat is het, denk ik ook.