Nlextract documentatie en gebruikersvriendelijkheid - een overpeinzing

Hèlen Grives

to nlextract
Goedendag allen,

Ik volg al jaren NLextract als een geinteresseerde leek. Daarom allereerst 'dankjewel"; ik ben erg blij dat er zoiets bestaat als BAG-extract! Ik ben nu bezig met het eigen maken van de software.

De handleiding van NLExtract is vooral gericht op de professionele gebruiker met kennis van Postgresql en GIS. Het mooie van open source data is eigenlijk dat mensen met minder gedetailleerde kennis gebruik kunnen maken van een tool. Het document mist deze beginnersvriendelijkheid. In vergelijking met bv Python. R of andere tools blijf ik ergens zweven.

Het is fijn dat de kant en klare dumps verkrijgbaar zijn; alleen dat is eigenlijk stap 2. Om een product goed naar waarde te kunnen schatten moet je weten wat je aan het doen bent. In deze fase zit ik nu.

Ik zit nu dus met een vragenlijst, die denk ik waardevol kan zijn als het tot uitbreiding en verbetering leidt van het NLExtract product/tool. Wellicht is iedereen druk met andere werkzaamheden. Zou het niet interessant kunnen zijn om een aantal zaken bij bijvoorbeeld studenten neer te leggen. Ik ben nu alvast zo vrij om een aantal dingen te benoemen. Het is geenzins een persoonlijke aanval op degene die de moeite en intenties hebben genomen!

Mijn configuratie: Ubuntu 22.10 64 (Windows niet getest)

  • Het eerste hoofdstuk loopt prima en is enthousiast makend.
  • Er zijn links die niet meer werken
  • Services is duidelijk (maar zie mijn eerste opmerking)
  • Het testen met Python was gedeeltelijk succesvol. Uiteindelijk het bash script gebruikt en dat gaf geen problemen.
  • Inmiddels is V2 uit; maar daarvoor is de informatie bijna geheel ontbrekend
  • Er is veel technische algemene informatie; maar niet veel technische toepasbare informatie
  • ETL is ook te summier. Hoe kun je er snel mee aan de slag (verdieping komt later)
Positieve verbeteringen zouden kunnen zijn:
  • Een duidelijke tutorial van een simpele toepassing
  • Concrete voorbeelden van toepassingen met de service producten
  • Een kleine uitleg van Postgresql Gis in samenhang met de tool
  • Screenshots als voorbeeld
  • Een lijst van benodigde kennis of voorkennis
  • Met andere woorden maak het zo dat een nieuwe generatie diy vrijwilligers er makkelijker mee aan de slag kan.
Om een concreet voorbeeld te geven.
Stel ik ben op zoek naar alle bouwvallen in Nederland en openbare groenplekken die als moestuin onderhouden worden door buurtbewoners. Een aantal vragen voor mij zouden dan zijn:
  • Ik heb bag of een ander product ingelezen in de database. Hoe nu verder. Ik gebruik QGIS. Wat zijn de vervolgstappen om daar te gebruiken.
  • Stel ik wil Google Earth koppelen of zo, heb je dan aan long en lat coordinaten genoeg
  • Hoe controleer je de database etc.
Waarschijnlijk allemaal triviale vragen; maar als je met open source echt creatieve projecten van de grond wilt krijgen, dan moet de basis zo simpel zijn of goed gedocumenteerd, dat dat uitnodigt om je fantasie los te laten op nieuwe toepassingen.

Met vriendelijke groet,

Helen

Just van den Broecke

to nlex...@googlegroups.com
Beste Hèlen,

Bedankt voor je woorden. Inderdaad kan de documentatie m.n. voor BAG v2
vollediger. Bijdragen hierin zijn welkom. In verleden zijn die er wel
geweest, bijv WIndows installaties.
Het punt nu is misschien dat voor velen, m.n. die eerder in project
betrokken waren,, "NLExtract gewoon werkt". De basisregistraties
veranderen ook niet, althans heel soms een nieuwe versie. Een ander punt
is dat veel (de meeste?) gebruikers, zoals ik, NLExtract draaien met
Docker. Dan is eigenlijk die hele installatie-procedure, bijv op Ubuntu,
niet nodig.

Zeker als je Ubuntu gebruikt kan ik je aanraden Docker te gebruiken,
sowieso voor Open GIS componenten zoals ook PostGIS. Maar goed, voor
Docker is nu ook niet echt een handleiding voor. Het project draait op
vrijwilligers. Donaties worden zo goed als niet gedaan.

Jouw input is waardevol, zeker als je deze wat specifieker maakt, bijv
welke link werkt niet, etc. Kun je dan jouw gewenste punten in 1 of meer
GitHub issues [1] plaatsen? Dan zijn ze zichtbaarder en wordt hopelijk
opgepikt. Deze mailing lijst wordt erg weinig gebruikt, er loopt meer
via "Gitter" (nu Matrix) [2].

Je andere GIS vragen kun je beste stellen op het GeoForum [3], en voor
QGIS kan ik je aanraden je aan te sluiten bij de QGIS Gebruikersgroep NL
[4], die hebben ook een Matrix kanaal.

[1] https://github.com/nlextract/NLExtract/issues
[2] https://app.gitter.im/#/room/#nlextract_NLExtract:gitter.im
[3] https://geoforum.nl