ST_Force_3D error bij runnen adres-tabel.sql

jhpoo...@gmail.com

to nlextract

Hallo,

De stappen om de BAG in te laden met NLExtract lukken behalve bij het aanmaken van de adres tabel.

Als ik adres-tabel.sql run krijg ik de volgende error terug:
INFO: Start 2020-09-10 23:51:19
INFO: SQL van file = ./NLExtract-master/bag/db/script/adres-tabel.sql uitvoeren...
ERROR: fout function st_force_3d(geometry) does not exist
LINE 108:  ST_Force_3D(ST_Centroid(l.geovlak))  as geopunt
           ^
HINT:  No function matches the given name and argument types. You might need to add explicit type casts.
 voor query: --
Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Met vriendelijke groet,

Jelmer Oosthoek

Just van den Broecke

to nlex...@googlegroups.com
Beste Jelmer,

Probeer bij dit soort vragen altijd even alle versies te vermelden:
NLExtract, Postgres, PostGIS etc.

In dit geval zal dit met je PostGIS versie te maken hebben.
Kwam in web search als eerste naar boven:
https://postgis.net/docs/ST_Force_3D.html

Met vriendelijke groet,

Just

jhpoo...@gmail.com

to nlextract
Hoi Just,
Dank voor je snelle reactie. Het gaat om PostgreSQL 12 op Windows 10 en daarbij PostGIS via Stack Builder geinstalleerd.
Met vriendelijke groet,
Jelmer

Adriaan

to nlextract
Gokje: "Changed: 2.1.0. Up to 2.0.x this was called ST_Force_3D." Zou in deze versie van ST_Force3D zijn.

jhpoo...@gmail.com

to nlextract
Het is me eerder gelukt om NLExtract BAG (en adres-tabel.sql) te runnen in Windows 10 met PostgreSQL 10 en PostGIS 2.4.

jhpoo...@gmail.com

to nlextract
Daar ik NLExtract BAG (en adres-tabel.sql) op Windows 10 met PostgreSQL 10 en PostGIS 2.4 heb weten te installeren en ik nu met PostgreSQL 12 een error krijg, zou dit daar aan kunnen liggen? Ik kan de PostGIS versie achterhalen indien nodig (is niet geinstalleerd op mijn eigen computer) maar neem aan dat deze 2.4 of 2.5 is.

Adriaan

to nlextract
Denk dat Just en ik een aardig voorzetje hebben gegeven waar misschien eerst een antwoord op verwacht wordt. De functie ST_Force_3D lijkt niet te bestaan, afgaande op je eerste mailtje. Dat is naar verwachting, want die functie bestaat sinds PostGIS 2.1.0 niet meer en heet nu ST_Force3D. Dat je het eerder aan de gang hebt gekregen zou dan een interessante uitzondering zijn. Mogelijk moet je dus even stoeien met NLExtract om het met deze versie van PostGIS aan de gang te krijgen.

jhpoo...@gmail.com

to nlextract
Dank iedereen voor de antwoorden en suggesties. Het enige verschil tussen de configuratie waar het wel werkte en waar het niet werkte was de versie van PostgreSQL (10 werkt wel, 12 niet). Ik heb het voor nu even laten liggen, zodra ik het nodig acht om versie 12 te installeren kom ik wellicht nog een keer terug op dit forum. Maar voor nu zie ik dit probleem als opgelost. Hartelijk dank, Jelmer Oosthoek