Leveringsbijdrage NLExtract Downloads

Just van den Broecke

to nlextract
Beste Mensen,

Na bijna 10 jaar NLExtract gratis data downloads via data.nlextract.nl
verzorgd te hebben, is er vanaf heden hiervoor een leveringsbijdrage.
Die verloopt via geotoko.nl [1] in combinatie met de nieuwe
geocatalogus.nl [2] (CKAN-gebaseerd, metadata en voorbeeldbestanden).

Dit in overleg met Frank, die de laatste jaren zich ook sterk voor
ingezet heeft m.n. BGT en BRT.

Om lang verhaal kort te maken vind je de motivatie onder de "Help/FAQ"
[3]. Frank gaat verder met eigen projecten, ik doe de exploitatie van
geotoko.nl. De GeoCatalogus.nl staat daar los van dus als je interesse
hebt daaraan mee te werken of bijv data/web services, kan ook zelfs via
geotoko.nl, aan te bieden hoor ik dat graag.

Ik kan mij voorstellen dat er veel vragen zijn, in ieder geval is er
geen verandering voor de software van NLExtract, dit project blijft
gewoon onder dezelfde (GPL) condities bestaan.

[1] https://geotoko.nl
[2] https://geocatalogus.nl
[3] https://geotoko.nl/help

Met vriendelijke groet,

--Just

Frank Steggink

to nlex...@googlegroups.com
Just,

Bedankt voor de jarenlange samenwerking m.b.t. het onderhouden van
data.nlextract.nl. Het hing al een poos in de lucht, maar nu is de tijd
gekomen dat onze wegen zich op dit vlak gaan scheiden. Naast de redenen
die jij in de FAQ noemt, was voor mij de belangrijkste reden om te
stoppen mijn betrokkenheid bij SPOTinfo. Omdat wij een geodataplatform
aanbieden, kon data.nlextract.nl worden gezien als een gratis
concurrent. Voor mij was deze realisatie het moment om een keuze te maken.

Deze stap geeft ook aan dat iets niet zomaar "gratis" en dus
vanzelfsprekend is. Vaak wordt de tijd en moeite "vergeten" van de
mensen die achter het schermen het werk zitten uit te voeren. Gelukkig
had ik zelf weinig last van "supportvragen". Die kwamen vooral bij jou
terecht. Niet iedereen zal het leuk vinden dat de basisregistraties zijn
verdwenen van data.nlextract.nl, maar hopelijk beseffen ze dat dat geen
vanzelfsprekendheid is. Gelukkig staat het iedereen vrij om de software
te blijven gebruiken!

Met vriendelijke groet,

Frank Steggink
--
Steggink Geo-ICT
Frank Steggink

frank.vcf

Bart van Leeuwen

to nlex...@googlegroups.com
Heren,

Mag ik jullie beide bedanken voor de geboden dienst van de afgelopen jaren!

Als ik het goed begrijp kan ik de levering zelf bouwen ( e.a. deed ik in het verleden zelf ook al )

Blijft er via deze weg wel ondersteuning voor de programmatuur zelf, bijv vragen over de Docker Image?

Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards
Bart van Leeuwen

twitter: @semanticfire

tel. +31(0)6-53182997
Netage B.V.
http://netage.nl
Esdoornstraat 3
3461ER Linschoten
The Netherlands

fr...@steggink.it
KVK: 63767066

Dit is een bericht van de Google Groups "nlextract" group.
Home pagina:
http://www.nlextract.nl
Groep mailen: nlex...@googlegroups.com
Afmelden: nlextract+...@googlegroups.com
Meer opties:
http://groups.google.com/group/nlextract?hl=en

---
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'nlextract' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar nlextract+...@googlegroups.com.
Ga naar
https://groups.google.com/d/msgid/nlextract/80aafab9-bf83-e4e4-d773-85584b150eef%40steggink.it om deze discussie op het internet te bekijken.
[attachment "frank.vcf" deleted by Bart van Leeuwen/netage]

Just van den Broecke

to nlex...@googlegroups.com
Beste Bart en Allen,

Bedankt. Ja je kunt de levering zelf bouwen, maar je zult al snel merken
dat dit je meer tijd/geld gaat kosten dan een abonnement. Denk ook aan
updates van de NLExtract software, straks komt nieuwe versie BAG. Ik zou
zelf geen moeite mee hebben met een betaalde versie als ik de data
voor mijn werk nodig zou hebben. Er is nu ook een echte Helpdesk [1].
Als je zelf bijv afgeleide bestanden wilt aanbieden, kan dat ook via de
GeoCatalogus [2], al niet verkoop via geotoko.nl of eigen site/winkel.

@Allen: Wat ik vergeten ben te vermelden is dat er een systeem van
Kortingscodes is, bijv 90% korting, tot 1 EUR, tot gratis download voor
partijen die niet-commercieel gebruik maken van de data downloads. Denk
aan onderzoekers, prive-personen, OpenStreetMappers, HOT, t/m AMBI
stichtingen. Staat ook op geotoko.nl vermeld. Ik wil daar niet al te
moeilijk over doen. Maar er zijn zeer grote partijen, denk aan grote
telecom-providers, die al jaren de downloads gebruikten en daar ook
support bij nodig hadden. Het omgekeerde (data openzetten en commerciële
partijen een bijdrage vragen) werkte gewoon niet...Is misschien iets
Hollands ;-).

De software NLExtract staat los van alles. Dat project blijft gewoon
onder zelfde (GPL) condities bestaan. Sterker: ik denk dat dit project
meer aandacht gaat krijgen. Bart: Ik weet eigenlijk niet van een Docker
image (voor BAG), of bedoel je Stetl [3]? Ook dat project blijft als het is.

[1] https://geotoko.freshdesk.com of sup...@geotoko.nl
[2] https://geocatalogus.nl
[3] https://stetl.org

Met vriendelijke groet,

--Just

On 12-02-20 20:11, Bart van Leeuwen wrote:
> [...]
> om deze discussie op internet te bekijken.

Just van den Broecke

to nlex...@googlegroups.com
Frank,

Bedankt voor je woorden, en jij ook bedankt voor jarenlang de lastigste
datasets (BGT, BRT) onder je hoede te nemen! We hebben natuurlijk al
zeker een jaar hierover gesproken, kwam voor jou niet uit de lucht
vallen, jij hebt ook keuzes gemaakt die voor de hand liggen.

De tijden lijken lastiger voor zelfstandige Open Source Ontwikkelaars:
veel Open Source producten zijn volwassen en hebben nauwelijks
ondersteuning nodig (viz. GeoServer, QGIS, PostGIS). Ook zie ik dat
grote bedrijven, "Mantelcontracten" bij partijen als Kadaster afsluiten
voor de complete Open Source (Geo) inhuur/ondersteuning. Is op zich
prima, al zie ik weinig (inkomsten) terugvloeien naar de projecten zelf:
bijv GDAL en PostGIS hebben het al jaren lastig en drijven op enkele
personen. Ik weet dat velen onder ons verdienmodellen zoeken om ook
uiteindelijk tijd vrij te maken (althans ik) om aan de software van de
Open Source projecten te werken en zaken als OSGeo.nl. Het bouwen van
Cloud-Diensten op basis FOSS is een daarvan, denk aan bijv QGIS-Cloud en
de vele kaartdiensten. Iets voor een Panel op FOSS4G-NL? Tot zover.

Met vriendelijke groet,

Just

Bas Couwenberg

to nlex...@googlegroups.com
De NLExtract documentatie [0] linkt nog naar:

https://data.nlextract.nl/bag/bron/BAG_Amstelveen_2011feb01.zip

Welke niet meer beschikbaar is.

Het is niet moeilijk om zelf een minimale inspireadressen dataset te
maken t.b.v. testing door XML files uit de zip files te verwijderen,
maar dit mist de regionale consistentie.

[0] https://docs.nlextract.nl/en/latest/bagextract.html#bag-bronbestanden-downloaden

Wim Blanken

to nlex...@googlegroups.com
Dag Just en Frank,

Ik ben jullie erg dankbaar voor de inzet voor NL-Extract. Ik gebruik het bijvoorbeeld voor de Dienstverlening op mijnbeving op bevinggevoeld.nl
Ik zal vragen of er in het potje van de GBB of het NPG ook fondsen zijn voor een abonnement op geoloko of een jaarlijkse levering.
Lijkt me niet meer dan logisch. Wellicht met beetje korting aangezien we geen commerciële partij zijn.

Succes met deze nieuwe aanpak. Wellicht krijg je juist meer gebruikers door geld te vragen. Das iets Hollands......

Groet

Wim Blanken

to nlex...@googlegroups.com
Hoi Wim,

Ja is zeker korting voor te bedingen.
Kun je mail sturen naar sup...@geotoko.nl (Helpdesk) ? Dan praten we
daar verder. Dat is gemakkelijkst dan via mailing lijst.

Met vriendelijke groet,

--Just

Richard Hinkamp

to nlextract
Hoi Just,

Begrijpelijk verhaal, heel mooi dat het bijna 10 jaar kon, maar ik snap dat je dit niet eeuwig blijft doen zonder inkomsten. Wat ik niet snap is dat je alles wat in die bijna 10 jaar gratis beschikbaar was gewoon offline hebt gehaald. Er zijn waarschijnlijk vele bedrijven, instellingen en personen die ergens in een workflow gebruik maken van de downloads via data.nlextract.nl en dat werkt nu ineens niet meer. Dat dit ook nog eens is gebeurd zonder enige aankondiging vooraf maakt het nog vreemder. Niemand heeft zich voor kunnen bereiden hier op en wordt ineens geconfronteerd met een stevige kostenpost om de data op te halen die vorige week nog gratis was.

Ja je kunt de levering zelf bouwen, maar je zult al snel merken
dat dit je meer tijd/geld gaat kosten dan een abonnement. Denk ook aan
updates van de NLExtract software, straks komt nieuwe versie BAG.

Wat is de visie voor de NLExtract software? Wordt dit doorontwikkeld of ga je zelf nieuwe software maken voor de nieuwe BAG voor je nieuwe service?

Groeten,
Richard Hinkamp

Just van den Broecke

to nlex...@googlegroups.com
Hoi Richard,

Ja ik begrijp je redenering. De download-dienst was echter zo opgezet
dat het onmogelijk was afnemers te achterhalen. De meeste downloaders
waren "scripts" vanuit anonieme IP-adressen waarachter ook veel "bots"
en "crawlers". 1000-en per dag, waarvan denk ik enkelen voor "echt"
gebruik. Een aantal grote afnemers, door wie ik ook regelmatig zelfs
gemaild/gebeld werd wanneer data dump uitbleef, en de stap logisch
vonden, waren wel op de hoogte. We kennen elkaar, zakelijk, ik wist bijv
niet dat jullie afnemer waren.

In feite is map5.nl ook zo begonnen: gratis dienst, tot ik allerlei
support-vragen kreeg en bleek dat er professioneel gebruik werd gemaakt.

Ok, ik had het misschien wel hier kunnen aankodigen, maar dit is in
eerste plaats een lijst voor de *Open Source Software* NLExtract. Door
de Downloads was er mogelijk ook minder "incentive" voor bijdragen aan
de software. Dat project blijft, nogmaals, onveranderd, zal zelfs
hernieuwde aandacht krijgen merk ik nu al.

De prijzen: ik heb wat vergelijkingen gedaan: de meeste afname is bijv
voor BAG Adressen CSV. Die is (Basis) 39,- (inc BTW) of 390,- p/j (12x).
Er zijn meerdere andere aanbieders die veel hogere prijzen (bijv 99,95
door [1]) rekenen voor m.i. de NLExtract dataset (ik herken de
kolomnamen). En ik kan wijzen op onze kortingscodes.

[1] https://www.postcodeafstanden.nl/adressen-in-nederland.htm

Met vriendelijke groet,

--Just

On 17-02-20 08:50, Richard Hinkamp wrote:
> [...]
> Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer
> wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar

Richard Hinkamp

to nlextract
Hoi Just,

Zoals gezegd snap ik je volledig, dit was een dienst zonder garanties en als mensen wel garanties (qua beschikbaarheid, snelheid updates etc) gaan vragen dan moeten ze betalen. Dat elke nieuwe update vanaf nu niet meer "vanzelf" beschikbaar komt is je goed recht. Maar waarom niet de bestanden die vorige week nog online stonden gewoon beschikbaar houden voor bepaalde tijd? Van mij part op een andere lokatie zodat mensen wel de melding zien dat het gaat verdwijnen en wat de nieuwe mogelijkheden zijn. Dit geeft mensen ook de mogelijkheid over te gaan naar een andere provider van de data, via jou of iets anders. Ik zou deze week nog een standaard wekelijks proces draaien die de BAG CSV gebruikt en dat kan nu niet meer, ik heb de komende 2 weken geen tijd hierin dingen aan te passen en abonnementen af te sluiten, dus alles valt ineens stil. Ik gok dat er veel meer mensen dit probleem hebben in de komende weken, dat hieraan voorbij wordt gegaan door geen mogelijkheid te creeeren om over te stappen binnen een redelijk periode vind ik nogal kort door de bocht.

Ik hoop dat je hierin gebruikers nog tegemoet kunt komen.

Groeten,
Richard

Op maandag 17 februari 2020 11:32:19 UTC+1 schreef Just van den Broecke:
> [...]
> Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer
> wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar

Thijs Schouten

to nlextract
Helaas, maar een begrijpelijke keuze. Hartelijk dank voor de gratis downloads afgelopen jaren.

Vriendelijke groet,
Thijs Schouten

Op woensdag 12 februari 2020 17:08:01 UTC+1 schreef Just van den Broecke:
Beste Mensen,

Paul

to nlextract
Bedankt voor de downloads!

Is er iets op tegen als iemand anders maandelijks de extracts beschikbaar stelt als download? Iedereen kan ze immers zelf gewoon draaien met de NLextract scripts.

Voor wie 'm wil, ik heb de bag adres extract van deze maand gewoon nog liggen.

Paul