groepsimmuniteit corona?

wugi

Ik weet niet of er al een percentage te geven valt waarboven
groepsimmuniteit bereikt wordt voor corona. Wel krijgen we systematisch
vaccinatiecijfers voorgelepeld, maar weinig of niets over
besmettingen-genezingen. Is de som van gevaccineerden + besmettingen
niet een betere graadmeter om naar groepsimmuniteit uit te kijken, en
waar vind je de twee samengeteld? (voor ne, be, en in't algemeen)

--

guido wugi

Johan Wevers

On 31-07-2021 16:57, wugi wrote:

> besmettingen-genezingen. Is de som van gevaccineerden + besmettingen> niet een betere graadmeter om naar groepsimmuniteit uit te kijken,

Dat lijkt me wel. Ik meen dat 93% van de bloeddonoren antistoffen tegen
corona in het bloed heeft, dus inclusief de niet ingeente personen. We
zitten dus al dicht tegen de 100% afweer aan.

> en waar vind je de twee samengeteld? (voor ne, be, en in't algemeen)
Nergens, men kijkt alleen maar naar het totaal aantal positief getesten.
De verhousing positieve tegen totaal aantal testen die afgenomen zijn
wordt niet eens bekeken, nu het "testen voor toegang" op z'n gat ligt en
er dus veel minder getest wordt neemt het aantal positief getesten ook
af dus gaat het goed, aldus onze politici en de model fetisjisten van
het RIVM en OMT. Als je niet kijkt is het er niet.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Rob

Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

> Dat lijkt me wel. Ik meen dat 93% van de bloeddonoren antistoffen tegen
> corona in het bloed heeft, dus inclusief de niet ingeente personen. We
> zitten dus al dicht tegen de 100% afweer aan.

Het is natuurlijk de vraag of we ooit immuniteit tegen de voortschrijdende
varianten van Covid gaan ontwikkelen, met of zonder inenten.

Met de griep en de verkoudheid is dat ook nooit gelukt.

Johan Wevers

On 31-07-2021 20:58, Rob wrote:

> Het is natuurlijk de vraag of we ooit immuniteit tegen de voortschrijdende
> varianten van Covid gaan ontwikkelen, met of zonder inenten.
>
> Met de griep en de verkoudheid is dat ook nooit gelukt.

Maar we hebben ons aangepast aan dat virus, en dat virus aan ons. Het is
evolutionair ook voordelig voor een virus om niet al te dodelijk te zijn
want zonder gastheren komt het virus niet ver.

Wat er gebeurt als een volk totaal niet samen met het griepvirus
geevolueerd is konden we zien toen de Europeanen in Amerika aankwamen.
De indianen gingen massaal dood aan de griep en andere virussen en
bacterien waar ze nooit weerstand tegen opgebouwd hadden.

Dus mocht corona endemisch blijven dan passen we ons wel aan. En anders,
het Spaanse griep virus is ook "spontaan" verdwenen na 2 jaar, zonder
vaccinaties.

Jos Bergervoet

On 21/07/31 8:49 PM, Johan Wevers wrote:

> [...]
> er dus veel minder getest wordt neemt het aantal positief getesten ook
> af dus gaat het goed, aldus onze politici en de model fetisjisten van

Als dat argument werkt waarom zouden ze het dan voor
de mensen moeilijker maken? Die horen graag een simpel
verhaal. En dat weten die politici (het is hun vak!)

> Als je niet kijkt is het er niet.

Je draait het om. "Als je het niet meer nodig hebt kijk
je er gewoon niet meer naar," geldt voor die politici.

--
Jos

Jos Bergervoet

On 21/07/31 9:22 PM, Johan Wevers wrote:

> Maar we hebben ons aangepast aan dat virus, en dat virus aan ons. Het is
> evolutionair ook voordelig voor een virus om niet al te dodelijk te zijn
> want zonder gastheren komt het virus niet ver.

En COVID is wat dat betreft een heel welopgevoed virus, zo
lijkt het! Want zelfs bij de eerste golf toen er niemand was
gevaccineerd, was het dodental vergelijkbaar met een flinke
griepepidemie waarbij veel mensen juist wel zijn gevaccineerd
(zoals die van 2018).

> Wat er gebeurt als een volk totaal niet samen met het griepvirus
> geevolueerd is konden we zien toen de Europeanen in Amerika aankwamen.

Ja, de 2020 COVID-golf was voor ons nog net wat minder erg dan
dat, want Corona-virussen schijnen in de middeleeuwen ook in
Europa wel eens aanwezig te zijn geweest.

Hoewel het griepvirus in Amerika ook wel eens door de Romeinen
of de oude Egyptenaren meegebracht zal zijn (die kwamen er niet
vaak, maar heel af en toe toch wel..)

--
Jos

Ruud Harmsen

Sat, 31 Jul 2021 22:01:22 +0200: Jos Bergervoet
<jos.ber...@xs4all.nl> scribeva:

> [...]
>gevaccineerd, was het dodental vergelijkbaar met een flinke
>griepepidemie waarbij veel mensen juist wel zijn gevaccineerd

Stop met liegen. Met is tot 20 keer hoger.

>Ja, de 2020 COVID-golf was voor ons nog net wat minder erg dan
>dat, want Corona-virussen schijnen in de middeleeuwen ook in
>Europa wel eens aanwezig te zijn geweest.

Maar niet dezelfde en ca. 4 van de ca. 20 mogelijke veroorzakers van
gewone verkoudheid zijn ook coronavirussen. Het is namelijk een
familie van virussen, met zeer verschillende leden onder de leden
onder de leden.

>Hoewel het griepvirus in Amerika ook wel eens door de Romeinen
>of de oude Egyptenaren meegebracht zal zijn (die kwamen er niet
>vaak, maar heel af en toe toch wel..)

Tuurlijk, joh, wat jij wil.

Jos Bergervoet

On 21/08/01 10:19 AM, Ruud Harmsen wrote:
> Sat, 31 Jul 2021 22:01:22 +0200: Jos Bergervoet
> <jos.ber...@xs4all.nl> scribeva:

> Stop met liegen.

Sla jij je vrouw nog steeds, Harmsen?

> Met is tot 20 keer hoger.

Weet jij eigenlijk wel hoe je tot 20 moet tellen, Ruud? (Dat is
twee keer twee handjes vol! Wist je dat?!) RIVM meldde over de
2018 griepgolf: <https://archive.is/LnVhN> "De oversterfte
tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444".
Over de eerste COVID golf shreef RIVM: <https://archive.is/IWRFo>
"De oversterfte in week 10 tot en met 19 van de COVID-19 epidemie
was 9.768" (Die eerste golf was geheel voorbij, mei 2020.)

En 9768 is slechts 3% meer dan 9444, Ruud. Dat is niet 20 keer
zoveel, maar ongeveer hetzelfde ("vergelijkbaar" schreef ik,
dat is een moeilijk woord natuurlijk!)

--
Jos

Ruud Harmsen

Sun, 1 Aug 2021 11:34:49 +0200: Jos Bergervoet
CFR, kent u die uitdrukking? Heeft overigens twee zeer verschillende
betekenis.

En iedereen die nu over IFR begint, is een FvD'er of Van Haga-adept,
en daar ga ik niet mee discussisiëren.

Jos Bergervoet

Ik vind het meer een afkorting (dan een uitdrukking, of een
zegswijze, of wat dan ook.. een afkorting is echt de beste
omschrijving. Een acroniem is het namelijk ook niet!)

> Heeft overigens twee zeer verschillende
> betekenis.

Dat is altijd erg handig, in een discussie (lijkt mij..)

> En iedereen die nu over IFR begint, is een FvD'er of Van Haga-adept,
> en daar ga ik niet mee discussisiëren.

Oei, dat moet een zware slag voor ze zijn.. (Waarschijnlijk begrijpen
ze wel dat nu alles verloren is en leggen zich erbij neer).

--
Jos

kvd...@gmail.com

On Sunday, August 1, 2021 at 10:43:23 AM UTC-7, Ruud Harmsen wrote:

> [...]

Dus de meer-dan ratio is (9768/9)/(9444/18). Misschien kan Bert
wetenschapfelijk berekenen of dat op 3% uitkompt. Of we kunnen Gerard 't
Hooft kid nappen en waterboarden totdat-ie het voor ons berekent.

312 is nog minder.

> CFR, kent u die uitdrukking? Heeft overigens twee zeer verschillende
> betekenis.

Ho ho, uw uitdruk wetenschap loopt 8er want het Internet zegt "What does
CFR stand for? Your abbreviation search returned 88 meanings."

Die 2 zeer verschillende betekenis is dan zeker een soort heilige
twee-eenheid, aan de grammatica te beoordelen.

Ruud Harmsen

Sun, 1 Aug 2021 20:14:42 +0200: Jos Bergervoet
“Kent u die uitdrukking?”, kent u die uitdrukking?

"Dominee Gremdaat", kent u die uitdrukking?

Inderdaad. Duidelijk.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Jos Bergervoet

On 21/08/01 9:03 PM, kvd...@gmail.com wrote:

> Dus de meer-dan ratio is (9768/9)/(9444/18).

Nee hoor Kees, ik had het duidelijk over het dodental van zo'n golf,
niet over het dodental per week. De plaatjes in de archive-links laten
duidelijk zien dat de griepgolf-piek breder was en de COVID piek hoger.

Maar het is wel mooi dat jij dat kunt uitrekenen!

> ... Misschien kan Bert
> wetenschapfelijk berekenen of dat op 3% uitkompt. Of we kunnen Gerard 't
> Hooft kid nappen en waterboarden totdat-ie het voor ons berekent.

O, dus je ziet niet hoe je zelf ook de laatste stap in die uitwerking
nog kunt doen.. (Jammer is dat, het ontbreekt die studenten van
tegenwoordig aan doorzettingsvermogen. Dat komt omdat de ontgroening
veel te slap is geworden!)

> 312 is nog minder.

Er zijn in de wiskunde van die waarheden waar zelfs Kurt Gödel geen
verweer tegen heeft..

> Ho ho, uw uitdruk wetenschap loopt 8er want het Internet zegt "What does
> CFR stand for? Your abbreviation search returned 88 meanings."

Nou, het kan toch zijn dat 86 van die 88 meanings veel op elkaar
lijken en er slechts 2 een zeer afwijkende betekenis hebben? Ik
geef Ruud hier het voordeel van de twijfel! (Puur gevoelsmatig is
dat, maar dat gevoel is heel sterk.)

> Die 2 zeer verschillende betekenis is dan zeker een soort heilige
> twee-eenheid, aan de grammatica te beoordelen.

Het Doel is de middelen te heiligen, van der Doel! (Het lijkt mij
dat daarmee het vraagstuk van die groepsimmuniteit wel opgelost is.)

--
Jos

Rob

Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> duidelijk zien dat de griepgolf-piek breder was en de COVID piek hoger.
>
> Maar het is wel mooi dat jij dat kunt uitrekenen!

Nou ik vind het wel zwak dat hij "week 10 tot en met 19" in zijn
formule als "9 weken" rekent. Dat is een fout die programmeurs wel
kennen (en soms maken), maar die toch niet hoort.

kvd...@gmail.com

On Monday, August 2, 2021 at 12:12:02 AM UTC-7, Rob wrote:

> Nou ik vind het wel zwak dat hij "week 10 tot en met 19" in zijn
> formule als "9 weken" rekent. Dat is een fout die programmeurs wel

Die getallen zijn alleen zinvol als je door de tijd en ook nog het
aantal deelt, waaronder onder meer het land opper vlak.

Want dat speelt allemaal een rol van betekenis.

Pas wel op dat je niet deelt door NUL want dat mag niet.

Rob

Je snapt kennelijk niet dat "week 10 tot en met 19" totaal TIEN weken zijn.
Maar ach, je snapt zoveel niet. Je snapt eigenlijk opvallend weinig.

kvd...@gmail.com

On Monday, August 2, 2021 at 3:36:22 AM UTC-7, Rob wrote:

> Je snapt kennelijk niet dat "week 10 tot en met 19" totaal TIEN weken zijn.
> Maar ach, je snapt zoveel niet. Je snapt eigenlijk opvallend weinig.

Jij bent zeker gezakt voor je eind examen kleuterschool.

19-10 = 9, ik het het nagerekendt met een reken machine. Hoe iemand daar
10 van kan maken gaat mijn begrip te boven, dan moet je wel debieler dan
een rhesus aapje wiens hersen trans plantatie een zeekomkommer als donor
gebruikte zijn.

Rob

Dat bedoel ik: Je snapt eigenlijk opvallend weinig.

kvd...@gmail.com

On Monday, August 2, 2021 at 10:16:02 AM UTC-7, Rob wrote:

> Dat bedoel ik: Je snapt eigenlijk opvallend weinig.

BeDoel moet met een hoofDletter Dee, internet misbruiker!

Pas op want ik krijg zin om verschrikkelijk op jou te gaan schelden met
ziektes en erger.

Rob

Ga nou eerst maar eens leren hoeveel weken er zitten in week 10 tot en met 19!

kvd...@gmail.com

On Monday, August 2, 2021 at 11:36:02 AM UTC-7, Rob wrote:

> Ga nou eerst maar eens leren hoeveel weken er zitten in week 10 tot en met 19!

Wekentel nerd

Arid ace

Het is onwaarschijnlijk dat vaccinatie tijdens een pandemie tot groepsimmuniteit
kan leiden. Interessant en relevant leesvoer over dit onderwerp op
https://www.quantamagazine.org/how-vaccines-can-drive-pathogens-to-evolve-20180510/

Ruud Harmsen

Mon, 02 Aug 2021 20:34:03 +0200: Rob <nom...@example.com> scribeva:
Tip van een ouwe programmeur (en nog niet oud-programmeur): neem een
voorbeeld met maar één, twee of drie. Teken het mentaal of op papier
uit. Week 1 tot en met 2, dat zijn er duidelijk 2, hoewel 2 min 1 is
1.

Doe ik bijna dagelijks nog zo, bij de omgang met character strings,
andere arrays, newlines en nulbytes aan het eind van een string of
buffertje, zulke dingen. Zouden meer mensen moeten doen.

Ruud Harmsen

Mon, 2 Aug 2021 15:58:35 -0700 (PDT): "kvd...@gmail.com"
<kvd...@gmail.com> scribeva:
Het gaat NIET alleen om de dod^H^H^Hweken!!!

kvd...@gmail.com

On Monday, August 2, 2021 at 10:09:06 PM UTC-7, Ruud Harmsen wrote:

> Het gaat NIET alleen om de dod^H^H^Hweken!!!

WEL

Rob

Precies! Zo is het.
Als je dat soort dingen een beetje snapt en goed voor ogen ziet dan
maak je ook niet de hele tijd die "array bounds" fouten die Microsoft
wel maakt en die er voor zorgen dat je iedere maand weer updates zit
te downloaden.

Ik wilde hem nog gaan uitleggen: pak er eens een agenda of kalender
bij, kleur de weken 10 tot en met 19 met een stift, en ga ze dan tellen.
Een, twee, drie, ...., negen, TIEN. TIEN weken zijn dat.
Dus niet 19-10 = 9 maar er moet er dan nog een bij door dat "tot en MET".

Maar ja keesje snapt dat niet, die gaat liever foeteren en schelden.

Ruud Harmsen

Tue, 03 Aug 2021 09:32:44 +0200: Rob <nom...@example.com> scribeva:
Maar ja, Kees D. is dan ook wetenschapper, hè, dat scheelt.

wugi

Op 3/08/2021 om 2:56 schreef Arid ace:
Achterophinkende vaccinaties maken sommige landen tot kweekvijvers voor
nieuwe varianten.

Globale vaccinaties hebben sommige ziekten uitgeroeid, tenminste "hier".

--

guido wugi

Arid ace

De meeste vaccins doorlopen lange en verifieerbare tests, en geven tot bijna
100% zekerheid dat de ziekteverwekker, na geīnfecteerd te hebben, niet
overleeft. Van het Pfizer corona vaccin geeft de fabrikant zelf een zekerheid
van 95% die na vaccinatie niet meer wordt geīnfecteerd: het is echter niet door
onafhankelijke onderzoekers geverifieerd. Bij de concurrentie is het percentage
lager dan die 95%. Dus als iedereen gevaccineerd is en je per dag zo'n 100
mensen ontmoet, kunnen 5 of meer van die ontmoetingen tot besmetting leiden.

Ruud Harmsen

Tue, 03 Aug 2021 22:07:15 -0500: Arid ace
<nons...@freedom.smokes.oil> scribeva:
> [...]
>lager dan die 95%. Dus als iedereen gevaccineerd is en je per dag zo'n 100

Besmette mensen. En waarbij een overdracht van virus plaatsvindt.

wugi

Op 4/08/2021 om 5:07 schreef Arid ace:

> [...]
> mensen ontmoet, kunnen 5 of meer van die ontmoetingen tot besmetting leiden.

Vandaar dat wij als dubbel gevaccineerden de veiligheidsmaatregelen zo
strikt mogelijk blijven naleven, en meewarig het treurig schouwspel van
bvb de festivalomania gadeslaan...

--

guido wugi

Arid ace

On Wed, 4 Aug 2021 12:54:42 +0200, wugi <br...@wugi.be> wrote:

>Vandaar dat wij als dubbel gevaccineerden de veiligheidsmaatregelen zo
>strikt mogelijk blijven naleven, en meewarig het treurig schouwspel van
>bvb de festivalomania gadeslaan...

Heel verstandig. Toen er pandemie werd verklaard, luidde een Chileense arts de
noodklok omdat een hoog percentage van de bevolking leed aan "metabolisch
syndroom" wat al lang een risicofactor voor vrijwel iedere chronische ziekte was
(en waar geen actie tegen ondernomen werd en wordt). Dat artikel, nu "verdwenen"
werd nergens hier in Latijns Amerika genoemd, en een Panamees instituut begon
direct met onderzoek naar antivirale middelen - logisch alleen al omdat corona
virussen ervoor bekend staan dat gevormde antilichamen een volgende infectie
juist kunnen versnellen en verergeren. Toen werd de injectiecampagne gestart,
met zoals je waarnam, een flipflop tussen feesten, meer besmettingen,
uitgaansverboden enz. die voorlopig niet zal eindigen. Goed dieet houden,
voldoende lichaamsbeweging en de nodige enzymen om bloedklonters te verhinderen
of op te lossen zal voor geprikte feestvierders niet eenvoudig zijn.

Jos Bergervoet

On 21/08/05 2:46 AM, Arid ace wrote:

> Heel verstandig.

Als dubbel-gevaccineerden nu eens samen een gemeenschap zouden
vormen, in een eigen gebouw (met prive-cellen voor de bewoners)
zou dat dan niet nog veiliger zijn?

Met een muur of een gracht eromheen, denk ik dan. En een toegangs-
poort die goed bewaakt kan worden! Daar kunnen de nieuwelingen dan
goed onderricht krijgen in de leer der juiste maatregelen. En het
gezag kan gevoerd worden door een wijze oude dubbel-gevaccineerde
overste. Naast het zo strikt mogelijk naleven van die maatregelen
kunnen ze dan ook nog bierbrouwen, misschien?!

--
Jos

Arid ace

On Fri, 6 Aug 2021 18:22:16 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:
Prima idee, maar niet voldoende. Inmiddels is er dringend behoefte aan een derde
shot, de zgn. booster, dus zijn er meer goed geļsoleerde gemeenschappen nodig.
Die kunnen communiceren via Facebook (dat beter vleesboek genoemd kan worden) en
als dat zoals hier, overbelast wordt, is er usenet! Goed gescheiden,
mileuvriendelijk en gedesinfecteerd voedsel en drank via de drones van Amazon,
en continu uitbreiding van het stelsel door het volgende boostershot, voor de
gevorderden die dan de titel van "vaccinaut" krijgen, in een stelsel van rangen.
Natuurlijk elektrisch vliegende drones, op energie verkregen door verbranding
van met glyfosaat verrijkt waaibomenhout. Ook het milieu zal er enorm op
vooruitgaan!

Jos Bergervoet

On 21/08/07 3:30 AM, Arid ace wrote:

> Prima idee, maar niet voldoende. Inmiddels is er dringend behoefte aan een derde
> shot, de zgn. booster,

Tripel!

De WTT-therapie van Fusti was zijn tijd ver vooruit..
<https://groups.google.com/g/nl.politiek/search?q=author%3Afustigator%20subject%3Awtt>

> ... dus zijn er meer goed geïsoleerde gemeenschappen nodig.
> Die kunnen communiceren via Facebook (dat beter vleesboek genoemd kan worden) en
> als dat zoals hier, overbelast wordt, is er usenet!

En dat zal er blijven tot in de eeuwen der eeuwen,
<https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuwigdurende_september>

--
Jos

Arid ace

On Sat, 7 Aug 2021 13:53:14 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:

>On 21/08/07 3:30 AM, Arid ace wrote:
[...]
>En dat zal er blijven tot in de eeuwen der eeuwen,
><https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuwigdurende_september>

Onwaarschijnlijk. De virus hoepla heeft de aandacht een beetje afgeleid van het
klimaat, en het ontdooien van de permafrost heeft inmiddels op een aantal
plaatsen ervoor gezorgd dat de C14 in de lucht al vervangen is door C12. En dat
is slechts het gevolg van 1 van de vele positieve terugkoppel-lussen die ook een
einde gaan maken aan usenet (en veel meer dan dat).

https://arctic-news.blogspot.com/2021/08/siberian-permafrost-turns-carbon-12-tap-on-radiocarbon-in-air.html

Jos Bergervoet

On 21/08/08 3:03 AM, Arid ace wrote:

> [...]
> plaatsen ervoor gezorgd dat de C14 in de lucht al vervangen is door C12.

Geen enkel probleem, Arid Ace! Bill Gates heeft ook hiervoor
al een remedie voorgesteld: gewoon een flink aantal kernbommen
laten ontploffen in de atmosfeer, en die C12 wordt weer tot
C14 omgevormd.

> En dat
> is slechts het gevolg van 1 van de vele positieve terugkoppel-lussen die ook een

Jij bent gewoon veel te negatief, met je terugkoppellussen..
Opgelost! <https://duckduckgo.com/?q=C14+nuclear+explosions>

--
Jos

Arid ace

On Sun, 8 Aug 2021 10:12:01 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:

> [...]
>al een remedie voorgesteld: gewoon een flink aantal kernbommen
>laten ontploffen in de atmosfeer, en die C12 wordt weer tot

Interessant idee, ook voor de farmaceutische industrie waarin hij zoveel in
heeft geīnvesteerd: mRNA injecties met de belofte dat die genetische defecten
kunnen opsporen en vervolgens repareren. En wegens de dan heersende
noodtoestand, beschermd voor eventuele bijverschijnselen dus direct testen op
mensen!

>Jij bent gewoon veel te negatief, met je terugkoppellussen..

Jij hebt geen idee dat moderne elektronica niet kan bestaan zonder negatieve
terugkoppeling. Ouderwetse elektronica wel, en er zijn massa's audio hobbyisten
die er alles aan doen om negatieve terugkoppeling te vermijden, hoewel ze hun
contrapties alleen kunnen aansluiten op weergevers, ontworpen voor bronnen met
lage uitgangsimpedantie (alleen mogelijk door negatieve terugkoppeling).

>Opgelost! <

Heb je je tuin / landgoed al aangeboden voor die operatie?

Jos Bergervoet

On 21/08/09 2:55 AM, Arid ace wrote:

> Interessant idee, ook voor de farmaceutische industrie waarin hij zoveel in
> heeft geïnvesteerd: mRNA injecties met de belofte dat die genetische defecten
> kunnen opsporen en vervolgens repareren.

Precies, Bill herinnert zich nog hoe de Norton Utilities alle
defecten in MSDOS altijd netjes repareerde!

> En wegens de dan heersende
> noodtoestand, beschermd voor eventuele bijverschijnselen dus direct testen op
> mensen!

Onzin, het wordt eerst volkomen normaal "voorlopig vrijgegeven".
Dat doet Bill met Windows ook altijd!

> Jij hebt geen idee dat moderne elektronica niet kan bestaan zonder negatieve
> terugkoppeling.

Dat kan makkelijk! De allermodernste electronica zijn de
quantum gates. (Gates, ook hier weer..) En in een quantum
gate zit geen negatieve feedback. In een gewone klassieke
Nand of Nor ook niet natuurlijk, maar laten we het modern
houden.

> Ouderwetse elektronica wel,

Je draait het om! Tijdens de IIe wereldoorlog stopte
Williamson er al negatieve feedback in:
<https://duckduckgo.com/?q=williamson+amplifier>

> [...]
> contrapties alleen kunnen aansluiten op weergevers, ontworpen voor bronnen met

Goed, maar die audio hobbyisten compenseren dat door heel dikke
goud/zilver-kabels te gebruiken met een heel lage impedantie!
Geen zinnig mens zal geloven dat dat niet ontzettend goed is.

> (alleen mogelijk door negatieve terugkoppeling).

Nou.. er zijn hobbyisten die een dikke PL519 als kathode-
volger inzetten (of in een "White cathode follower") en er
dan ook nog een transformator achter doen, alles in klasse A
uiteraard. En dan kom je makkelijk ver onder de 1 Ohm.

> Heb je je tuin / landgoed al aangeboden voor die operatie?

De echt-heel-ouderwetse electronica (van Hertz en Marconi)
werden inderdaad altijd in de tuin op het familie-landgoed
ontwikkeld! (En hun Ruhmkorffse klossen hadden best veel
negatieve feedback; als de stroom te hoog werd schakelde de
interruptor hem steeds weer uit:
<https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_coil#Interrupter>.)

--
Jos

Arid ace

On Mon, 9 Aug 2021 12:50:12 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:

>Precies, Bill herinnert zich nog hoe de Norton Utilities alle
>defecten in MSDOS altijd netjes repareerde!

Voor DOS maakte je gewoon backups op floppie. En daarna het defecte exemplaar
scannen op fouten en die verwijderen, totdat de schijf teveel gebieden met
fouten had en onbruikbaar werd. Ging prima zonder Norton.

>Onzin, het wordt eerst volkomen normaal "voorlopig vrijgegeven".
>Dat doet Bill met Windows ook altijd!

Niet meer, de tegenwoordige termen (op mijn systeem) zijn "optional quality
update" en preview update". Eufemismen voor "test het zonder ervoor betaald te
worden, eventuele schade is voor eigen rekening".

> [...]
>gate zit geen negatieve feedback. In een gewone klassieke
>Nand of Nor ook niet natuurlijk, maar laten we het modern

Klassieke poorten zijn zonder uitzondering opgegebouwd uit discrete
halfgeleiders. Die quantum poortjes blijven voorlopig niet beschikbaar voor
massaproductie.

>Je draait het om! Tijdens de IIe wereldoorlog stopte
>Williamson er al negatieve feedback in:
><https://duckduckgo.com/?q=williamson+amplifier>

Negatieve feedback dateert van 1934 (H.S. Black, Stabilized Feedback
Amplifiers).

>Goed, maar die audio hobbyisten compenseren dat door heel dikke
>goud/zilver-kabels te gebruiken met een heel lage impedantie!
>Geen zinnig mens zal geloven dat dat niet ontzettend goed is.

Die hobbyisten hebben nog nooit gehoord of gemeten dat een spreekspoel ook ohmse
weerstand heeft.

> [...]
>dan ook nog een transformator achter doen, alles in klasse A
>uiteraard. En dan kom je makkelijk ver onder de 1 Ohm.

Die transformator moet dus een hoge gelijkstroom kunnen verwerken en heeft
daardoor een hoge spreidingszelfinductie. En dan komt die impedantie snel boven
1 ohm, op frequenties waar het gehoor het gevoeligst is. Overigens zijn er zelfs
fanaten die versterkers ontwerpen als stroombon, ondanks metingen dat het de
vervorming verhoogt i.p.v. verlaagt.

> [...]
>ontwikkeld! (En hun Ruhmkorffse klossen hadden best veel
>negatieve feedback; als de stroom te hoog werd schakelde de

Zelfs een bliksemontlading schakelt vanzelf uit.

Jos Bergervoet

On 21/08/10 3:53 AM, Arid ace wrote:

> Klassieke poorten zijn zonder uitzondering opgegebouwd uit discrete
> halfgeleiders.

Nou en? Negatieve feedback zit er niet in, geef het maar toe!
(Positieve soms wel natuurlijk, dat zat al in de SN7414.)

> Die hobbyisten hebben nog nooit gehoord of gemeten dat een spreekspoel ook ohmse
> weerstand heeft.

Het belangrijkste (hoorbare) effect zit toch gewoon in de
aanstuurimpedantie en niet in die spreekspoel. Dat is de niet-
vlakke frequentiekarakterestiek, wanneer de impedantie van speakers
plus cross-over filters niet constant is (en er zonder spannings-
sturing dus geen constant signaal bij de speakerbox arriveert).

Maar dat alles weten die hobbyisten wellicht ook niet. (Zodat
we ons toch echt ernstig zorgen over die groepsimmuniteit corona
moeten maken , om even on-topic te blijven!)

> Die transformator moet dus een hoge gelijkstroom kunnen verwerken en heeft
> daardoor een hoge spreidingszelfinductie. En dan komt die impedantie snel boven
> 1 ohm, op frequenties waar het gehoor het gevoeligst is.

Daarom: <https://duckduckgo.com/?q=white+cathode+follower>
Merk op dat de ondertrap een vorm van positieve feed-forward
is, verder dan dat kun je je niet van negatieve feedback
verwijderen! (Er is dus nog hoop, voor die groepsimmuniteit..)

> Zelfs een bliksemontlading schakelt vanzelf uit.

Dat mag zo zijn, maar hoe begint zo'n electrische onlading?!
Juist: <https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_discharge>, je
kon erop wachten!

De ernst van de situatie kan niet genoeg onderstreept worden,
Arid. Die groepsimmuniteit is ook hier van het grootste belang..

--
Jos

Arid ace

On Tue, 10 Aug 2021 12:12:05 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:

>Nou en? Negatieve feedback zit er niet in, geef het maar toe!
>(Positieve soms wel natuurlijk, dat zat al in de SN7414.)

Negatieve feedback zit erin als je de parasitaire capaciteit meetelt (Cbc bij
transistoren, Cgs bij MOS poorten enz.).

> [...]
>plus cross-over filters niet constant is (en er zonder spannings-
>sturing dus geen constant signaal bij de speakerbox arriveert).

Met name hobbyisten voor wie "near field response" prioriteit heeft, passen
breedbandspeakers toe, dus geen issue met X-over filters en de eventuele
(nadelige) capacitieve belasting voor de versterker. En door de geringe
oor-speaker afstand is weinig vermogen nodig. Daardoor blijft de conusuitslag
klein en de vervorming laag.

>Maar dat alles weten die hobbyisten wellicht ook niet. (Zodat
>we ons toch echt ernstig zorgen over die groepsimmuniteit corona
>moeten maken , om even on-topic te blijven!)

Maar weinig hobbyisten zijn professionals in dezelfde discipline(s). En bij
corona is dat niet anders.
Hier wacht ik daar liever niet op. Voor bewoners in de regio is het een
hardloopwedstrijd om snel genoeg alle stekkers eruit te trekken. Dat vanwege de
ervaring van defecten plus de ervaring dat beveiligingen altijd de geest geven
als de schade maximal kan zijn.

>De ernst van de situatie kan niet genoeg onderstreept worden,
>Arid. Die groepsimmuniteit is ook hier van het grootste belang..

Het zou geen punt geweest zijn als metabolisch syndroom vermeden zou zijn omdat
dan het immuunsysteem zo'n infectie aankan. Zonder training / praktijk
atrofieert een biologisch organisme en het menselijk immuunsysteem is hierop
geen uitzondering. Zelfs een bigfoot kleuter kan dat begrijpen (en dus ook dat
de meeste sanitaire maatregelen contraproductief zijn):
https://www.goerie.com/entertainmentlife/20171022/microbes-rule-your-health---and-further-prove-that-kids-should-eat-dir

Jos Bergervoet

On 21/08/11 4:13 AM, Arid ace wrote:

> Negatieve feedback zit erin als je de parasitaire capaciteit meetelt (Cbc bij
> transistoren, Cgs bij MOS poorten enz.).

Ach, een ongewnst bij-effectje.. een kniesoor die daarop let! Het
is absoluut niet gewenst in het ontwerp, dus jouw stelling dat die
electronica niet kan werken zonder negatieve feedback is onzin.

> [...]
> oor-speaker afstand is weinig vermogen nodig. Daardoor blijft de conusuitslag

Dan zal het met de "twee-kabels-proef" helemaal moeilijk worden
om verschil te horen! Overigens zijn niet alleen X-over filters
de boosdoeners maar ook het feit dat niet alle speakers de weerstand
hebben die erop staat. Ik ben tweaters tegengekomen waar 8 Ohm op
stond maar slechts 5 a 6 Ohm in zat.. De complete box klinkt dan
met een lange dunne kabel doffer dan met een dikke en/of korte.

> Hier wacht ik daar liever niet op. Voor bewoners in de regio is het een
> hardloopwedstrijd om snel genoeg alle stekkers eruit te trekken.

Voor die Corona patienten op de IC's lijkt me dat toch niet zo heel
erg gunstig. (Je ziet hoe dat virus in het omgaan met technologische
middelen de mens evolutionair al inhaalt! Huiveringwekkend..)

> [...]
> geen uitzondering. Zelfs een bigfoot kleuter kan dat begrijpen (en dus ook dat
> de meeste sanitaire maatregelen contraproductief zijn):

Het kabinetsbeleid kan op dit punt natuurlijk alsnog worden
bijgesteld, lijkt mij.

> https://www.goerie.com/entertainmentlife/20171022/microbes-rule-your-health---and-further-prove-that-kids-should-eat-dir

En op de IC's moet elk apparaat worden voorzien van zo'n door
Tolkien uitgevonden magische ring:
<https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_ring>

--
Jos

J. J. Lodder

Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl> wrote:

> On 21/08/09 2:55 AM, Arid ace wrote:
[-]

> Je draait het om! Tijdens de IIe wereldoorlog stopte
> Williamson er al negatieve feedback in:
> <https://duckduckgo.com/?q=williamson+amplifier>

Dat kwam van de vooroorlogse radio ontvangers.
(die met die Mexicaanse honden erin)

> Goed, maar die audio hobbyisten compenseren dat door heel dikke
> goud/zilver-kabels te gebruiken met een heel lage impedantie!
> Geen zinnig mens zal geloven dat dat niet ontzettend goed is.

Zinnige mensen bedenken dat een luidspreker
een electro-acoustische omzetter is met een heel laag rendement.
(dus met grote interne verliezen)
En dat dus dat beetje externe demping er nauwelijks toe doet.

Maar vergeet niet om ook vergulde stoppen in de meterkast te monteren.
En denk eraan, geen zekeringautomaten,

Jan

nastyho...@gmail.com

On Saturday, July 31, 2021 at 5:57:54 PM UTC+3, wugi wrote:
> [...]
> niet een betere graadmeter om naar groepsimmuniteit uit te kijken, en
> waar vind je de twee samengeteld? (voor ne, be, en in't algemeen)

Bs"d

Israel heeft na 3 inentingen per persoon de handdoek in de ring gegooid en gezegd dat we maar moeten leren om samen te leven met het virus.

Lijkt me verder helemaal geen probleem, omdat er vrijwel uitsluitend hoogbejaarden aan doodgaan die toch al met één been in het graf staan, en omdat er prima medicijnen voor zijn.

Het enige probleem met die prima medicijnen is dat als een arts zijn patient daarmee geneest hij daarvoor in de USA een half jaar de gevangenis in gaat, en in NL krijgt hij dan een boete van maximaal €150.000. Maar zo gauw als die waanzin gestopt is is de coronacrisis voorbij.

https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/311517

Jos Bergervoet

On 21/08/11 12:30 PM, J. J. Lodder wrote:

> [-]

> Dat kwam van de vooroorlogse radio ontvangers.
> (die met die Mexicaanse honden erin)

Dat is een heel erg discriminerende term! De nieuwe richtlijnen
voor rapporten en publicaties staan dat niet meer toe. Daarnaast
is ook "insensitive language" (zoals master/slave) en terminologie
die "non-inclusive" is (e.g. motherboard, male/female connectors)
voortaan streng verboden.

> Zinnige mensen bedenken dat een luidspreker
> een electro-acoustische omzetter is met een heel laag rendement.
> (dus met grote interne verliezen)
> En dat dus dat beetje externe demping er nauwelijks toe doet.

Een lange (bijv. 10m) verbinding van "standaard luidspreker kabel"
kan makkelijk zo'n 4 Ohm weerstand hebben. Dat is dan 50% of 100%
van de spreekspoelweerstand (al naar gelang die laatste 8 dan wel
4 Ohm is..) En omdat vrijwel alle energie in die weerstand wordt
gedissipeerd (er wordt inderdaad bijnan niets in geluid omgezet)
zal zo'n kabel het totale rendement toch met 1.5 keer of 2 keer
verminderen.

Audio-hobbyisten snappen dat natuurlijk niet, die vergelijken de
4 Ohm van de kabel met de uitgangsimpedantie van de versterker (die
maar 0.1 Ohm of nog minder is) en beweren dan dat de "dempingsfactor"
er 40 keer slechter door wordt. Dat is wat overdreven, voor de stroom
zit die spreekspoel in hetzelfde pad en heeft hetzelfde effect als de
kabels, of het nu om vervorming of om rendement gaat. Dat die zaken
een factor 1.5 a 2 slechter kunnen worden is denkbaar, maar geen 40
keer.

> Maar vergeet niet om ook vergulde stoppen in de meterkast te monteren.

Absoluut! Normaal zit in die stoppen zo'n heel dun slap draadje, Die
moet je door dikke vergulde staafjes vervangen.
<https://www.youtube.com/results?search_query=Photonvids+5000A+fuse>

--
Jos

Arid ace

On Wed, 11 Aug 2021 12:21:10 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:

>Ach, een ongewnst bij-effectje.. een kniesoor die daarop let! Het
>is absoluut niet gewenst in het ontwerp, dus jouw stelling dat die
>electronica niet kan werken zonder negatieve feedback is onzin.

De natuur houdt geen rekening met wensen van mensen dus dient iedere ontwerper
rekening houden met natuurwetten: vertraging door de parasitaire capaciteiten
(whatever the name) is onvermijdelijk.
Voor iedere luidspreker geeft de fabrikant een aantal parameters op waarmee je
het akoestisch gedrag in een behuizing goed kunt simuleren. Die parameters geven
ook gelijkstroomweerstand en de zelfinductie van de spreekspoel bij 1 KHz en
vaak ook een grafiek van de impedantie als functie van de frequentie. Daardoor
is de opgegeven impedantie (in jouw geval 8 ohm) altijd hoger dan de weerstand
voor gelijkstroom (in jouw geval 5...6 ohm).

>Voor die Corona patienten op de IC's lijkt me dat toch niet zo heel
>erg gunstig. (Je ziet hoe dat virus in het omgaan met technologische
>middelen de mens evolutionair al inhaalt! Huiveringwekkend..)

Het plaatselijke ziekenhuis heeft zelfs geen generator voor noodgevallen. Ik heb
wel zo'n ding, en heb ook de installatie verbeterd. Want als de meterkast met
hoofdzekeringen zo'n 300m ver staat en ook nog 100m hoger dan de woning, vraagt
dat om creatieve oplossingen. Overigens was de goedgekeurde installatie
uitgerust met 100A zekeringen (netspanning 120V). Na gemerkt te hebben dat die
nooit afsloegen, weerstand gemeten en die was 3 ohm - er bleef dus altijd 40A
lopen bij kortsluiting.

>Het kabinetsbeleid kan op dit punt natuurlijk alsnog worden
>bijgesteld, lijkt mij.

Alleen in theorie (vanwege verzwegen commerciele belangen).

>En op de IC's moet elk apparaat worden voorzien van zo'n door
>Tolkien uitgevonden magische ring:
><https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_ring>

Gewoon een thermisch gezekerde overspanningsbeveiliging die minimaal 40KA
aankan. Plus een scheidingstrafo erachter die bij een eventuele piek via
magnetische verzadiging voldoende begrenst. Probleem opgelost en met die
thermische zekeringen heeft de overspanningsbeveiliging bijna het eeuwige leven.

Izak van Langevelde

Ik zou de opening volgieten met vloeibaar goud...

--
Grinnikend door het leven...

J. J. Lodder

Dat is overdone, inpakken van de stoppen in goudfolie
zou afdoende moeten zijn.
Overigens is er ooit iemand tot een paar jaar cel veroordeeld
wegens het inpakken van de stoppen in alu folie.
Maar voor het ware geluid moet je wat risicos willen lopen...

Jan

Jos Bergervoet

On 21/08/12 2:56 AM, Arid ace wrote:

> De natuur houdt geen rekening met wensen van mensen dus dient iedere ontwerper
> rekening houden met natuurwetten: vertraging door de parasitaire capaciteiten
> (whatever the name) is onvermijdelijk.

Daarom zijn die parasitaire capaciteiten in de loop der tijd ook steeds
kleiner gemaakt! De nieuwste IC-versies hebben dus *minder* negatieve
feedback dan de oudere, geheel in tegenspraak met je eerdere bewering.
(Die trouwens toch al ontkracht was door mijn quantum gates voorbeeld.)
En die klopten dus niet.

> [...]
> is de opgegeven impedantie (in jouw geval 8 ohm) altijd hoger dan de weerstand
> voor gelijkstroom (in jouw geval 5...6 ohm).

Dat beweerde ik niet. De impedantie op ca. 10 kHz was uiteraard
waar ik op doelde. Die was lager dan 8 Ohm waardoor de box met een
lange dunne kabel doffer ging klinken. (Want de middentoner en de
woofer hadden wel 8 Ohm op de frequenties van hun respectievelijke
werkingsgebied.)

> [...]
> aankan. Plus een scheidingstrafo erachter die bij een eventuele piek via
> magnetische verzadiging voldoende begrenst. Probleem opgelost

Ja, daar hebben die microben niet van terug, denk ik..

> ... en met die
> thermische zekeringen heeft de overspanningsbeveiliging bijna het eeuwige leven.

Het eeuwige leven, dat is de meest gunstige uitkomst van welke
medische behandeling dan ook! De COVID patienten zullen met
genoegen van dit nieuws kennis nemen.

--
Jos

Arid ace

On Sat, 14 Aug 2021 10:36:04 +0200, Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl>
wrote:

> [...]
Er blijft altijd genoeg negatieve feedback over voor oscillatie, en met de
kleinere capaciteit is de frequentie dan hoger. Vervelender zijn overgangen
waarbij door de bedrading de stijgtijd te hoog wordt dus ongewenste pulsen
kunnen worden opgewekt. Die blijven meestal onopgemerkt tot er "iets" fout gaat.
Bij grote afwijking kan het defecte exemplaar worden ingewisseld voor een
exemplaar dat wel aan de specs voldoet. De leverancier meet die dan zelf na.
Geld terug als blijkt dat geen enkel exemplaar aan de specs voldoet.

> [...]
>lange dunne kabel doffer ging klinken. (Want de middentoner en de
>woofer hadden wel 8 Ohm op de frequenties van hun respectievelijke

Voortaan alle geleverd materiaal direct nameten - of zo ontwerpen dat bepaalde
zaken dan irrelevant zijn. Bijvoorbeeld als iedere speaker wordt aangestuurd
door aparte versterker kunnen de scheidingsfilters actief zijn en die zijn
sneller en goedkoper aan te passen dan passieve filters. Afwijking van speaker
impedantie of gevoeligheid is dan een kwestie van een potmetertje.

>Ja, daar hebben die microben niet van terug, denk ik..

Beslist niet. Alleen nog de acculader (met ingang voor zonnepanelen) bouwen,
aansluiten op de accu's en die aansluiten op een 12V DC nar 120V AC omzetter.
Veel werk, geen practikanten beschikbaar.

>Het eeuwige leven, dat is de meest gunstige uitkomst van welke
>medische behandeling dan ook! De COVID patienten zullen met
>genoegen van dit nieuws kennis nemen.

De Covid patienten zijn dubbel de klos. Want ze denken na vaccinatie beschermd
te zijn hoewel het vaccin "lekt" omdat het niet meer dan 95% bescherming geeft.
Ze kregen covid vanwege een beschadigd immuunsysteem (metabolisch syndroom,
gebrek aan vitale stoffen enz.) en daar werd en wordt niets aan gedaan. Daardoor
lopen ze juist een grotere kans, broedmachines voor pathogene organismen te
worden en na verloop van tijd, slachtoffer van de volgende "variant".

Ruud Harmsen

Sun, 08 Aug 2021 19:55:51 -0500: Arid ace
<nons...@freedom.smokes.oil> scribeva:

>Jij hebt geen idee dat moderne elektronica niet kan bestaan zonder negatieve
>terugkoppeling. Ouderwetse elektronica wel,

Onzin. In een audioversterker met dubbele transistor zat die ook. En
opamps werden ook altijd met terugkoppeling gebruikt, aangezien een
versterkingsfactor honderdduizend is anders zelden zinvol.

Ruud Harmsen

> [...]

>lage uitgangsimpedantie (alleen mogelijk door negatieve terugkoppeling).

Onzin. Je lult maar wat. Heeft niks met impedanties te maken.

Ruud Harmsen

> [...]
>gate zit geen negatieve feedback. In een gewone klassieke
>Nand of Nor ook niet natuurlijk, maar laten we het modern

Onjuist. Er zat en zit hysteresis in, dat een niet-lineaire negatieve
terugkoppeling in de uiterste standen.

>Je draait het om! Tijdens de IIe wereldoorlog stopte
>Williamson er al negatieve feedback in:
><https://duckduckgo.com/?q=williamson+amplifier>

Natuurlijk. Om de vervorming te reduceren. Die is aanzienlijk bij
buizenversterkers. Bij gitaarversterkers hebben ze van die
oorspronkelijke bug een feature gemaakt.

>Goed, maar die audio hobbyisten compenseren dat door heel dikke
>goud/zilver-kabels te gebruiken met een heel lage impedantie!
>Geen zinnig mens zal geloven dat dat niet ontzettend goed is.

Ik geloof dat dat flauwekul is.

Ruud Harmsen

Mon, 09 Aug 2021 20:53:50 -0500: Arid ace
> [...]

>scannen op fouten en die verwijderen, totdat de schijf teveel gebieden met
>fouten had en onbruikbaar werd. Ging prima zonder Norton.

Het enige waarvoor in Windows nog gebruik is het met chkdsk /f
repareren van USB-schijven met NTFS. Daar zitten vaak fouten in. In
andere formaten nooit.

>Klassieke poorten zijn zonder uitzondering opgegebouwd uit discrete
>halfgeleiders. Die quantum poortjes blijven voorlopig niet beschikbaar voor
>massaproductie.

Maakt voor de werking niets uit.

>Negatieve feedback dateert van 1934 (H.S. Black, Stabilized Feedback
>Amplifiers).

Het is als biologisch principe natuurlijk al veel ouder, miljarden
jaren.

Jos Bergervoet

On 21/10/14 5:14 PM, Ruud Harmsen wrote:
> Sun, 08 Aug 2021 19:55:51 -0500: Arid ace
> <nons...@freedom.smokes.oil> scribeva:

> Onzin. Je lult maar wat.

Maar Ruud toch! Oude brompot.. Hier val je door de mand, want alle
beweringen hierboven zijn gewoon correct:

1) Er zijn inderdaad veel audiofielen die menen dat negatieve
terugkoppeling slecht is (wat ook hun redenen mogen zijn..)

2) Vrijwel alle weergevers zijn voor de demping van hun laagste
resonantie aangewezen op spanningsaansturing (door een bron die
dus een veel lagere impedantie heeft dan de 4 Ohm of 8 Ohm van
de weergever zelf).

3) Zowel transistors als buizen zijn in essentie gestuurde
stroombronnen, dus zonder negatieve terugkoppeling maak je
daar geen spanningsbron van.

> Heeft niks met impedanties te maken.

Nu zet je jezelf helemaal voor schut. De versterkerfabrikanten
drukken de lage uitgangsimpedantie van hun maaksels zelfs uit als
de "dempingsfactor". (En een kern van waarheid zit daar wel in,
hoewel zeer hoge waarden alleen nut hebben als propaganda.)

--
Jos

Ruud Harmsen

Sat, 16 Oct 2021 11:01:40 +0200: Jos Bergervoet
<jos.ber...@xs4all.nl> scribeva:
Je zal wel gelijk hebben. Waarschijnlijk daardoor ging de enige
versterker die ik ooit zelf heb gebouwd, na een tijdje toch weer
irritant fluiten. Toen heb er maar een echte gekocht, in de winkel.

Jos Bergervoet

On 21/10/16 2:41 PM, Ruud Harmsen wrote:
> Sat, 16 Oct 2021 11:01:40 +0200: Jos Bergervoet

> Je zal wel gelijk hebben. Waarschijnlijk daardoor ging de enige
> versterker die ik ooit zelf heb gebouwd, na een tijdje toch weer
> irritant fluiten.

Merkwaardig.. Weet je zeker dat je geen plaat aan het afspelen
was waar dat opstond? (Je had destijds Ian Anderson die fluit
speelde, Thijs van Leer, Matt Malloy van de Chieftains, etc.)

> Toen heb er maar een echte gekocht, in de winkel.

Maar misschien lag het dus helemaal niet aan die versterker!

--
Jos

Ruud Harmsen

Sat, 16 Oct 2021 18:14:29 +0200: Jos Bergervoet
<jos.ber...@xs4all.nl> scribeva:

>Merkwaardig.. Weet je zeker dat je geen plaat aan het afspelen
>was waar dat opstond?

Ja, dat weet ik heel zeker.

>(Je had destijds Ian Anderson die fluit
>speelde, Thijs van Leer, Matt Malloy van de Chieftains, etc.)

Mafkees. Matt Malloy nooit van gehoord.

>Maar misschien lag het dus helemaal niet aan die versterker!

Wel. Ik heb altijd al goed ontwikkelde analytische vaardigheden gehad.
Kwam me later in m'n softwarecarrière nog goed van pas. Recent nog en
wederom. Wel komt het voor dat de juiste analyse pas na 30 of 50 jaar
volgt. Such is life.

Jos Bergervoet

Dan had je toch de fasemarge van die terugkoppeling wat beter in
de gaten moeten houden. Te veel vertraging in de terugkoppellus
kan instabiliteit geven.

> wederom. Wel komt het voor dat de juiste analyse pas na 30 of 50 jaar
> volgt.

Juist, in een te late fase dus pas!

> ... Such is life.

En met terugkoppeling is het al niet veel anders..

--
Jos

Ruud Harmsen

Sat, 16 Oct 2021 23:10:42 +0200: Jos Bergervoet
Ja, dat moet het geweest zijn. Frequenties en paracitaire capaciteiten
zijn bitches.

>Juist, in een te late fase dus pas!

>En met terugkoppeling is het al niet veel anders..

Precies.

Jos Bergervoet

In een lijst voorbeelden geeft men er drie, dat hoort nu eenmaal.
Maar ik moest inderdaad even naar een derde zoeken! Achteraf bezien
had dat natuurlijk Ronald Ottenhoff van Alquin moeten zijn:
https://youtu.be/mmnRMLULqmk

Maar dat bedacht ik pas later..

--
Jos