अब Google Groups, यूज़नेट फ़ोरम में नई पोस्ट करने या उसकी सदस्यता लेने की सुविधा नहीं देता है. हालांकि, यूज़नेट फ़ोरम में मौजूद पुराना कॉन्टेंट देखा जा सकता है.

vertraging DAB-radio

12 बार देखा गया
नहीं पढ़े गए पहले मैसेज पर जाएं

denkbaar

नहीं पढ़ी गई,
21 अग॰ 2021, 4:15:28 am21/8/21
ईमेल पाने वाला
Ik luister wel eens naar een 'gouwe ouwe' zender op mijn DAB-radio, of
naar dezelfde zender op onlineradiobox punt com op mijn pc. Ik merkte al
eerder dat het geluid niet gelijk liep en heb het verschil nu eens
gemeten. De songs komen op mijn pc ongeveer 90 seconden (!) eerder door
dan op mijn radio. Waar komt dat door?

Rob

नहीं पढ़ी गई,
21 अग॰ 2021, 4:52:02 am21/8/21
ईमेल पाने वाला
Ik had eerder verwacht dat het andersom was.
Maar waar het door komt: bij digitale radio (en TV) is er geen sprake
meer van 1 bepaald "moment van uitzenden" wat voor iedereen gelijk is.

Er is een digitale datastroom die wordt samengesteld uit het inkomende
audio en waarin compressietechnieken gebruikt worden die veelal al
vereisen dat je naar een bepaalde tijdsperiode van audio/video kijkt
om een digitale code te maken die die hele tijdsperiode beschrijft.
Het is dus niet zo dat men steeds alleen naar de huidige signaalwaarde
kijkt, er wordt aan patroonherkenning gedaan.

Daardoor ontstaat er bij het "coderen" van de muziek als digitale
datastroom meteen al een vertraging. Maar die vertraging loopt verder
op omdat men de data transporteert via verbindingen die geen tijdgarantie
hebben (het is geen 1:1 verbinding maar een verbinding die bijvoorbeeld
via internet loopt) en om te voorkomen dat de muziek "hikt" als er
even geen data doorkomt doet men aan "buffering".
Dwz er wordt genoeg data verzameld om meerdere seconden vooruit te
kunnen zonder nieuwe data, en als de verbinding het dan even niet doet
wordt er uit die "buffer" afgespeeld en men gaat die gauw weer vullen
als de verbinding weer werkt.

Dit laatste is iets wat je op een PC meestal meer hebt dan op een
"professionele verbinding" zoals naar een zender, vandaar dat meestal
het geluid op een PC achterloopt op dat van een zender. Echter het
kan zijn dat iemand, wellicht na problemen, op die zender een flinke
buffer heeft ingesteld. Zodat die nu achterloopt maar het zelfs blijft
doen als het internet even niet werkt, bijvoorbeeld omdat er ergens
een router herstart wordt.

Jos Bergervoet

नहीं पढ़ी गई,
21 अग॰ 2021, 6:54:02 am21/8/21
ईमेल पाने वाला
On 21/08/21 10:50 AM, Rob wrote:
> [...]

Bij Veronica op http://www.192radio.nl loopt het geluid zelfs meer
dan 50 jaar achter, heb ik gehoord.

> [...]
> vereisen dat je naar een bepaalde tijdsperiode van audio/video kijkt
> om een digitale code te maken die die hele tijdsperiode beschrijft.

Het kan ook zijn dat hun prioriteit is om reclameblokken uit te
zebden, en de programma's dan alleen als een soort 'dressing'
daar tussen worden geschoven, wat natuurlijk betekent dat ze
soms een tijdje in de wacht moeten staan. First things first!

> [...]
> buffer heeft ingesteld. Zodat die nu achterloopt maar het zelfs blijft
> doen als het internet even niet werkt, bijvoorbeeld omdat er ergens

Voor live-events (zoals een voetbalfinale of zoiets) lijkt het me
toch minder gewenst. Het zou me niets verbazen als ze dan opeens toch
een wat minder lange buffering nodig blijken te hebben..

--
Jos

Rob

नहीं पढ़ी गई,
21 अग॰ 2021, 9:06:02 am21/8/21
ईमेल पाने वाला
Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl> wrote:

> Voor live-events (zoals een voetbalfinale of zoiets) lijkt het me
> toch minder gewenst. Het zou me niets verbazen als ze dan opeens toch
> een wat minder lange buffering nodig blijken te hebben..

Nee hoor, het is een "bekend probleem" (als je de media wel eens volgt)
dat tegenwoordig de verschillende aanbieders van beeldmateriaal van
voetbalwedstrijden niet meer "gelijk lopen" en je dus al gejuich bij de
buren hoort terwijl jij nog een voetballer op het doel af ziet rennen.

Jan van den Broek

नहीं पढ़ी गई,
21 अग॰ 2021, 9:38:36 am21/8/21
ईमेल पाने वाला
On 2021-08-21, Rob <nom...@example.com> wrote:
> Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl> wrote:

[Schnipp]

> [...]
> voetbalwedstrijden niet meer "gelijk lopen" en je dus al gejuich bij de
> buren hoort terwijl jij nog een voetballer op het doel af ziet rennen.

Herkenbaar, ik hoor de linkerburen eerder juichen dan de rechter.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Jos Bergervoet

नहीं पढ़ी गई,
21 अग॰ 2021, 12:44:02 pm21/8/21
ईमेल पाने वाला
On 21/08/21 3:38 PM, Jan van den Broek wrote:

> [Schnipp]

Dan nog kan er in die gevallen een wat minder lange buffering zijn.
Iets minder dus wellicht dan die 90s die iemand hier net noemde
(O. Dapper Dapper was het geloof ik, maar dan net iets in de tijd
verschoven natuurlijk..)

> Herkenbaar, ik hoor de linkerburen eerder juichen dan de rechter.

Als het echt 90 sec. verschil is (of nog meer) dan kan het ook zijn
dat ze gewoon niet hetzelfde team als favoriet hebben, misschien?

--
Jos

denkbaar

नहीं पढ़ी गई,
22 अग॰ 2021, 4:05:05 am22/8/21
ईमेल पाने वाला
On 21-Aug-21 10:50, Rob wrote:

> [...]
> Maar waar het door komt: bij digitale radio (en TV) is er geen sprake
> meer van 1 bepaald "moment van uitzenden" wat voor iedereen gelijk is.

Dank voor het uitgebreide antwoord. Voor wie zelf wil meten, de zender
in kwestie is Radio 10 60s en 70s.

Rink

नहीं पढ़ी गई,
1 सित॰ 2021, 8:44:25 am1/9/21
ईमेल पाने वाला
Op 21-8-2021 om 12:53 schreef Jos Bergervoet:

> Bij Veronica op http://www.192radio.nl loopt het geluid zelfs meer
> dan 50 jaar achter, heb ik gehoord.

Veronica en 192 Radio zijn twee verschillende radiozenders.

Caroline Flashback loopt ook zo'n 30 tot 60 jaar achter.....

Rink

Rink

नहीं पढ़ी गई,
1 सित॰ 2021, 8:45:32 am1/9/21
ईमेल पाने वाला
Op 21-8-2021 om 18:40 schreef Jos Bergervoet:
Als Nederland speelt?

Rob

नहीं पढ़ी गई,
1 सित॰ 2021, 9:22:02 am1/9/21
ईमेल पाने वाला
Nico uit Gouda loopt ook regelmatig 50 jaar achter met zijn "nieuws"...

Jan van den Broek

नहीं पढ़ी गई,
1 सित॰ 2021, 10:18:38 am1/9/21
ईमेल पाने वाला
Waarschijnlijk omdat Gouwenaars een traag volkje zijn, het is de enige
plaats waar regelmatig een fietser door een tectonische plaat ingehaald
wordt.

Rob

नहीं पढ़ी गई,
1 सित॰ 2021, 10:50:02 am1/9/21
ईमेल पाने वाला
Ik had daar eerder verwacht dat een fietser van de verharde weg af raakt
en meteen tot zijn assen in de grond zakt en niet meer vooruit komt...

Izak van Langevelde

नहीं पढ़ी गई,
1 सित॰ 2021, 11:25:02 am1/9/21
ईमेल पाने वाला
Da's een Gouwe Ouwe...

--
Grinnikend door het leven...

नहीं पढ़ी गई,
6 सित॰ 2021, 6:38:46 am6/9/21
ईमेल पाने वाला
De uitzendingen op de Ziggo GO app lopen ook niet gelijk met de gewone
lineaire tv.

Rink

नहीं पढ़ी गई,
16 सित॰ 2021, 4:43:54 pm16/9/21
ईमेल पाने वाला
Op 1-9-2021 om 17:13 schreef Izak van Langevelde:
Of een Ouwe Gouwe(naar)

0 नया मैसेज