Re: Nieuwe bijbelvertaling

J. J. Lodder

Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl> wrote:
[Fto nlw]

> Dat is een raar argument, Jan, na wat je hier eerder postte:
> 1) Als het volgt uit metingen vind je het geen kunst om iets
> (achteraf) theoretisch te voorspellen. Dat is nog redelijk.
> 2) Als het - zoals in dit geval - een model is wat nog niet
> bevestigd is dan zuer je dat het "niet meer dan een model"
> is! Dus wat wil je nou?
> 3) Bovendien, als dit ene model "uit vele" dan het juiste
> blijkt te zijn is dat een extra verdienste, want blijkbaar
> waren er veel anderen die het mis hadden.

Ik probeerde je te vertellen hoe het Nobel committee
tegen dat soort zaken aankijkt.

> Ach, die Hubble gaf niet meer dan wat meetresultaten "uit vele",
> zo kunnen we dan ook wel zeggen.

Dat kan je wel zeggen, maar het is onzin.
Er waren geen anderen die wat hadden,
want die hadden geen 5 meter telescoop.

> Lemaitre en Hubble samen zou uiteraard een prima keuze zijn
> geweest. Het onstaan van het heelal is toch niet niks, zou ik
> zeggen!

Zeker, maar destijds vond het committee dat het astronomie was, [1]
en geen fysica, en dus niet in aanmerking komend voor een Nobelprijs.
Pas na Hubbles dood zijn ze van mening veranderd over astronomie,

Jan

[1] Bovendien, mijn gok, als ze het over H&L hadden willen hebben
dan hadden ze het ook weer over Einstein moeten hebben,
en dat wilden ze al helemaal niet.
Zoals je weet waren ze destijds te laf geweest
om Einstein die prijs voor de relativiteit toe te kennen,
dus dat had dan alsnog gemoeten.
Je kan gen prijs toekennen voor een uitwerking van een theorie
zonder eerst die theorie zelf aan de beurt te laten komen.

Johan Wevers

On 16-10-2021 13:47, J. J. Lodder wrote:

> Je kan gen prijs toekennen voor een uitwerking van een theorie
> zonder eerst die theorie zelf aan de beurt te laten komen.

De prijs van 2017 (ontdekkingen met LIGO) was natuurlijk indirect toch
voor de algemene relativiteits theorie. De theorie die geen prijs kreeg
maar de praktische ontdekkingen a.d.h.v. die theorie wel.

De prijs van 2018 was ook voor een nogal toegepast onderwerp, het
gebruik van bepaalde laser techieken. Ik kan in de lijst met Nobel
laureaten in de fysica
(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nobel_laureates_in_Physics)
niemand vinden die de prijs kreeg voor de theorie van de laser, maar
misschien heb ik ergens overheen gekeken.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

J. J. Lodder

Johan Wevers <joh...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> niemand vinden die de prijs kreeg voor de theorie van de laser, maar
> misschien heb ik ergens overheen gekeken.

De theoretische grondslag van de laser
was van de geheel onbekende heer A. Einstein,
dus absoluut niet nobelprijswaardig.
Einstein bedacht dat er gestimuleerde emissie moest bestaan.
(om de statistische mechanica en thermodynamica
van het photongas kloppend te krijgen)

Charles Townes kreeg zijn deel van de prijs
voor het ontwikkelen van de eerste Masers.
Hij gaf ook aan hoe je dat uit kon bouwen
naar 'optische masers',
maar het realiseren daarvan als de 'laser'
is door anderen gedaan,

Jan

Jos Bergervoet

On 21/10/16 1:47 PM, J. J. Lodder wrote:
> Jos Bergervoet <jos.ber...@xs4all.nl> wrote:
> [Fto nlw]

> Ik probeerde je te vertellen hoe het Nobel committee
> tegen dat soort zaken aankijkt.

Dat deel van je betoog vond ik ook redelijk, schreef ik toch!

> Zeker, maar destijds vond het committee dat het astronomie was, [1]
> en geen fysica, en dus niet in aanmerking komend voor een Nobelprijs.

Tja, regels zijn regels natuurlijk..

> Pas na Hubbles dood zijn ze van mening veranderd over astronomie,

OK, regels dienen flexibel te zijn uiteraard.

> Jan
>
> [1] Bovendien, mijn gok, als ze het over H&L hadden willen hebben
> dan hadden ze het ook weer over Einstein moeten hebben,

Ja goed, E+L+H had dus ook prima gekund.

> en dat wilden ze al helemaal niet.
> Zoals je weet waren ze destijds te laf geweest
> om Einstein die prijs voor de relativiteit toe te kennen,

Voordat er iets experimenteel bewezen is kun je ook als
committee niet op de zaak vooruit gaan lopen..

> dus dat had dan alsnog gemoeten.

Nadat het bewezen is (en ook van voldoende belang is, zoals het
ontstaan van het heelal bijvoorbeeld) zou dat inderdaad moeten..

> Je kan geen prijs toekennen voor een uitwerking van een theorie
> zonder eerst die theorie zelf aan de beurt te laten komen.

Hoeft niet eerst, tegelijkertijd kan ook, dus E+L+H.

--
Jos

Johan Wevers

On 17-10-2021 10:30, Jos Bergervoet wrote:

> Voordat er iets experimenteel bewezen is kun je ook als
> committee niet op de zaak vooruit gaan lopen..

Kuch neutrino oscillaties kuch... Dat is toch niet echt heel goed begrepen.

Om over de politiek gevoelige prijs van dit jaar maar helemaal te zwijgen.

Jos Bergervoet

On 21/10/17 2:19 PM, Johan Wevers wrote:

> Kuch neutrino oscillaties kuch... Dat is toch niet echt heel goed begrepen.
>
> Om over de politiek gevoelige prijs van dit jaar maar helemaal te zwijgen.

OK, zo'n committee moet ook wel weer flexibel zijn, natuurlijk!
(Had ik geloof ik al gezegd..)

--
Jos