druppeltjes pure wiskunde

sobriquet

Jos Bergervoet

On 21/10/16 11:20 PM, sobriquet wrote:

> https://i.imgur.com/BNzpFAQ.png

Heel mooi. (Vooral de keuze voor zwart-wit.)

> https://www.desmos.com/calculator/xa0etvptj4

Ik vermoed dat het in Fortran toch sneller gaat en
de code daarin ook duidelijker is..

--
Jos

sobriquet

On Sunday, October 17, 2021 at 10:06:02 AM UTC+2, Jos Bergervoet wrote:

> Heel mooi. (Vooral de keuze voor zwart-wit.)

Druppeltjes zijn visueel meestal vrij aantrekkelijk.

https://i.imgur.com/j3FSEWk.png

> Ik vermoed dat het in Fortran toch sneller gaat en
> de code daarin ook duidelijker is..

De wiskunde is een beetje vaag omdat desmos nog in ontwikkeling is,
dus dan moet je soms een beetje moeilijk doen terwijl het makkelijker
zou moeten kunnen.
Voordeel is wel dat het eenvoudig te delen is en ook interactief is
(bv het aantal druppels kiezen met de slider variabele B_0, of een
andere random verdeling met de randomize knop bovenaan de
lijst met wiskundige expressies links).

Op zich zijn de ideeën wel relatief duidelijk denk ik. Zoals het
concept van de random verdeling:
https://www.desmos.com/calculator/e8pa73bnik

sobriquet

On Saturday, October 16, 2021 at 11:20:36 PM UTC+2, sobriquet wrote:
> https://i.imgur.com/BNzpFAQ.png
>
> https://www.desmos.com/calculator/xa0etvptj4

Er zaten nog wat bugs in.. deze doet het beter.

https://www.desmos.com/calculator/2txjfuxmob

Nu ook met Fibonacci verdeling.

https://i.imgur.com/Zu8HR61.png

Izak van Langevelde

Als ik zin heb dan zal 'ns mijn zelfgekweekte bomen van Pythagoras laten
zien. Vroegah deed ik zoiets op mijn ZX Spectrum, tegenwoordig gaat het
wat sneller...

--
Grinnikend door het leven...

sobriquet

Dit soort bomen?
https://www.desmos.com/calculator/4smjfxknk5

Die kwam ik op reddit tegen.

Je kunt tegenwoordig op veel plekken terecht voor sociaal programmeren (shadertoy, openprocessing, etc..), maar desmos is ook best geschikt voor abstracte kunst.

https://sites.google.com/view/math4abstractart/home

Pandora

On Sun, 24 Oct 2021 10:06:35 -0700 (PDT), sobriquet
<dohd...@yahoo.com> wrote:

>Dit soort bomen?
>https://www.desmos.com/calculator/4smjfxknk5

Dat lijkt op Lindenmayer:
https://en.wikipedia.org/wiki/L-system

https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4613-8476-2

> [...]
>
>Je kunt tegenwoordig op veel plekken terecht voor sociaal programmeren (shadertoy, openprocessing, etc..), maar desmos is ook best geschikt voor abstracte kunst.

Doet erg aan Victor Vasarely denken:
http://www.dreamideamachine.com/en/?p=11684

Jos Bergervoet

Penrose tiling moet ook kunnen! (Maar of je dan ruitvormige
druppeltjes dan wel ruiten van druppeltjes maakt, of gewoon
druppeltjes op de ruiten, dat moet de kunstenaar beslissen.)

--
Jos

Izak van Langevelde

On 24/10/2021 19:06, sobriquet wrote:

> Dit soort bomen?
> https://www.desmos.com/calculator/4smjfxknk5
Zo ongeveer, maar dan mooi...

sobriquet

On Sunday, October 24, 2021 at 7:30:06 PM UTC+2, Pandora wrote:

> Dat lijkt op Lindenmayer:
> https://en.wikipedia.org/wiki/L-system
>
> https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4613-8476-2

De natuur is een onuitputtelijke bron van inspiratie.
https://www.youtube.com/watch?v=yGwhnt7mZ50

> Doet erg aan Victor Vasarely denken:
> http://www.dreamideamachine.com/en/?p=11684

Ja, grotendeels wiskundige reproducties van verschillende abstracte kunstenaars (Edna Andrade, Bridget Riley, Sol LeWitt, ...).

sobriquet

Ja, of een soort Penrose variant van de Truchet tiling.

https://openprocessing.org/sketch/1241191

Jos Bergervoet

Ik zie er niet meteen erg veel Pythagoras in.. misschien zouden
ze net iets driehoekiger kunnen?

--
Jos

sobriquet

Cirkels zijn natuurlijk nauw gerelateerd aan Pythagoras. Per slot van rekening is
(cos(t))^2+(sin(t))^2=1 een variant van a^2+b^2 = c^2, en dat drukt een cirkelvorm uit
als t waarden aanneemt van 0 tot tau.

sobriquet

Oh wacht, meer dit idee..
https://imgur.com/a/5We1PQN

Jos Bergervoet

Zo heel mooi vind ik die toch niet..
<https://duckduckgo.com/?q=Truchet+tiling&iax=images&ia=images>
Maar als je de dualiteit van Voronoi naar Delaunay gebruikt
worden ze misschien beter..?

> https://openprocessing.org/sketch/1241191

Sorry, maar "sketch, line 35:ReferenceError: seed is not defined",
is de wat cryptische foutmelding die de browser mij geeft..

Terug nu naar Penrose: weet jij waar het recept (gebaseerd op
lokale constructieregels) te vinden is? Zo'n algorithme heb ik
ooit ergens gezien. Martin Gardner in de Scientific American of
zo iets.. Ik kan het niet terugvinden.

--
Jos

Izak van Langevelde

Sjuustem...

J. J. Lodder

Ik voel met je mee...

Jan

sobriquet

On Sunday, October 24, 2021 at 8:42:02 PM UTC+2, Jos Bergervoet wrote:

> Zo heel mooi vind ik die toch niet..
> <https://duckduckgo.com/?q=Truchet+tiling&iax=images&ia=images>
> Maar als je de dualiteit van Voronoi naar Delaunay gebruikt
> worden ze misschien beter..?

Het is een soort discrete variant van diffusie reactie patronen.
https://imgbox.com/g/0wYfxyyCWU

> [...]
> lokale constructieregels) te vinden is? Zo'n algorithme heb ik
> ooit ergens gezien. Martin Gardner in de Scientific American of

Volgens mij zijn er verschillende recepten inderdaad.
http://www.ams.org/publicoutreach/feature-column/fcarc-ribbons

> --
> Jos

Izak van Langevelde

Ik ben geroerd, vrott,,,

Jos Bergervoet

O, dat.. dat kan ik met de oude ZX81 zelfs nog wel! (Mits uitgerust
met een goed vastgesoldeerde 16kB extensie natuurlijk..)

--
Jos

Izak van Langevelde

Alleen teken je zo'n boompje niet binnen de seconde...

Jos Bergervoet

On 21/10/25 1:31 PM, Izak van Langevelde wrote:

> Alleen teken je zo'n boompje niet binnen de seconde...

Haha, ja.. binnen een seconde kun je net overschakelen naar de "fast"
mode en uit Basic wegspringen naar een ordentelijk machinetaalprogramma.
Het begint dan pas.

--
Jos

Izak van Langevelde

Doos wur de dees!

Ruud Harmsen

Mon, 25 Oct 2021 17:10:04 +0200: Izak van Langevelde
<eeza...@xs4all.nl> scribeva:
Uit de tijd dat mijn HP41C 30 (zegge: dertig) optellingen of zelfs
vermenigvuldigingen (nota bene in 13 cijfers BCD, niks binair) kon
doen. Per seconde. Maar liefst. Eg wel!
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Johan Wevers

On 17-10-2021 10:00, Jos Bergervoet wrote:

> Ik vermoed dat het in Fortran toch sneller gaat en
> de code daarin ook duidelijker is..

Ik verwacht dat C+ compilers tegenwoordig veel betere optimalisaties
hebben dan een taal als Fortran die veel dingen niet kan optimaliseren
wegens gebrek aan taalconstructies als lokale variabelen (stack based
werken), pointers, etc.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Johan Wevers

On 25-10-2021 18:14, Ruud Harmsen wrote:

> Uit de tijd dat mijn HP41C 30 (zegge: dertig) optellingen of zelfs
> vermenigvuldigingen (nota bene in 13 cijfers BCD, niks binair) kon
> doen. Per seconde. Maar liefst. Eg wel!

Jammer dat die battarijen van die oude machines het al lang begeven
hebben en met enige pech zijn gaan lekken in het apparaat. Maar goed,
SwissMicros maakt nu mooie semi-replica's die nog een stuk sneller dan
het origineel zijn ook.

Ruud Harmsen

Mon, 25 Oct 2021 23:25:19 +0200: Johan Wevers <joh...@xs4all.nl>
scribeva:

> [...]
>hebben en met enige pech zijn gaan lekken in het apparaat. Maar goed,
>SwissMicros maakt nu mooie semi-replica's die nog een stuk sneller dan

Leuk, wist ik niet: https://www.swissmicros.com/products

HP zelf maakt ook modernere, die nog compatibel zijn, geloof ik.

J. J. Lodder

Johan Wevers <joh...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> hebben en met enige pech zijn gaan lekken in het apparaat. Maar goed,
> SwissMicros maakt nu mooie semi-replica's die nog een stuk sneller dan

En met idiote Zwitserse prijzen,

Jan

Jos Bergervoet

On 21/10/25 11:07 PM, Johan Wevers wrote:

> [...]
> hebben dan een taal als Fortran die veel dingen niet kan optimaliseren
> wegens gebrek aan taalconstructies als lokale variabelen (stack based

Je bent in de war met FORTRAN van 40 jaar geleden. Toen ANSI de zaak
nog beheerde op standaardisatiegebied. (Amerikaase toestanden.. Matlab
sprong in het gat om er nog iets aan toe te voegen, nog meer Amerikaanse
toestanden!)

Nadat evenwel Fortran een ISO/IEC standaard werd is het gemoderniseerd
en eigenlijk al sinds de revisie van 2008 weer redelijk up-to-date.
Alles wat jij noemt zit er zelfs al sinds 1990 in.

<https://en.wikipedia.org/wiki/Fortran>

In feite is Fortran de enige moderne taal met "native" support voor
parallel computing (PGAS concept), ingebouwde compatibility met C,
en toch een sterke backward compatibility (waar Python het af laat
weten, bijvoorbeeld..)

--
Jos

Jos Bergervoet

In de TI 59 waren de oplaadbare batterijen gewoon AA size,
met een beetje handigheid zijn ze gewoon uit het accupack
waar er 3 inzitten los te maken en door nieuwe te vervangen.

(Het mechanisme voor de kaartlezer is een groter probleem..)

--
Jos

Johan Wevers

On 26-10-2021 9:15, Ruud Harmsen wrote:

> HP zelf maakt ook modernere, die nog compatibel zijn, geloof ik.

Amper. De 12C is nog inproductie (een financieel model), verder verkopen
ze VZIW alleen nog oude voorraden. Van de Prime, 12C en 15C zijn er wel
mobiele apps te koop. Die zijn nogal duur voor een app maar er zijn vele
onofficiele HP calculator apps die gratis of veel goedkoper zijn.

Johan Wevers

On 26-10-2021 10:04, J. J. Lodder wrote:

> En met idiote Zwitserse prijzen,

Tja, handwerk voor de liefhebber die over het algemeen de leeftijd
hebben dat ze die apparaten in de jaren 70 en 80 zelf gebruikt hebben,
dus dat worden er ook steeds minder. Kleine series dus. Puur qua
rekenkracht zijn emulatoren op een niet al te antieke telefoon
natuurlijk een stuk sneller en verwerken dezelfde programma's.

Johan Wevers

On 26-10-2021 12:17, Jos Bergervoet wrote:

> In de TI 59 waren de oplaadbare batterijen gewoon AA size,
> met een beetje handigheid zijn ze gewoon uit het accupack
> waar er 3 inzitten los te maken en door nieuwe te vervangen.

En als de houder kapot gegaan is door lekkende batterijen kun je
tegenwoordig een nieuwe laten 3D printen.

> (Het mechanisme voor de kaartlezer is een groter probleem..)

Wat ik er van lees is het grootste probleem de rubberen wieltjes, en
daar zijn vervangers voor te koop.

Veel liefhebbers van dat soort apparaten vind je op
https://www.hpmuseum.org/forum/ , ook voor niet-HP calculators.

Jos Bergervoet

On 21/10/27 9:34 PM, Johan Wevers wrote:

> En als de houder kapot gegaan is door lekkende batterijen kun je
> tegenwoordig een nieuwe laten 3D printen.

De 3 batterijtjes relatief ten opzichte van het achterklepje in
positie houden is niet zo'n probleem, maar de 2 stukjes veerstaal
die het contact met de print moeten maken.

> [...]
> daar zijn vervangers voor te koop.
>
> Veel liefhebbers van dat soort apparaten vind je op

Tja, om als TI-bezitten nu naar een HP forum te gaan.. dat is
zoiets als op het laatste moment de overwinning toch nog uit
handen geven!

--
Jos

Johan Wevers

On 28-10-2021 9:59, Jos Bergervoet wrote:

> De 3 batterijtjes relatief ten opzichte van het achterklepje in
> positie houden is niet zo'n probleem, maar de 2 stukjes veerstaal
> die het contact met de print moeten maken.

Ik heb op dat HP forum foto's gezien van mensen die dat zelf gerecreeerd
hebben. Al zal dat veerstaal in veel gevallen nog wel bruikbaar zijn,
ook al is de houder stuk. Voorzichtig schoonmaken en oxiden en andere
troep uit de batterijen er af halen. Maar constructies met draden
gesoldeerd op oplaadbare batterijen heb ik ook gezien.

> Tja, om als TI-bezitten nu naar een HP forum te gaan.. dat is
> zoiets als op het laatste moment de overwinning toch nog uit
> handen geven!

Er zijn daar, behalve specifieke HP afdelingen, ook threads over andere
merken calculators (meestal TI en Casio, maar bv. ook oude Basic
calculators uit de USSR, of zelfs discussies over het allergoedkoopste
model dat hier in de Action ligt voor EUR 3 en daar voor $1 verkocht
wordt, en hoe lang dat het uithoudt).

Het is toch zo'n specifieke hobby dat er niet zoveel levendige plekken
kunnen zijn waar liefhebbers samenkomen. Er zijn wat Facebook groepen
maar het publiek daar is veel minder technisch.