E=mc^2 niet universeel volgens laatse theorieen!

Kees van den Doel

Jan 31, 2024, 1:48:04 AMJan 31
Normaal gesproken hou ik er niet van om links naar youtube videoos te
potsen maar ik maak een uitzondering voor dit lecture, over nieuwe ont
wikkelingen die de massa-energie equivalentie van Einstein, in de
volcksmond bekend als de spreuk E = mc^2, zo niet weerleggen, deze ten
minste generalizeert:

https://www.youtube.com/watch?v=mWSMK7UUuQ8

Jos Bergervoet

Jan 31, 2024, 3:23:29 AMJan 31
On 1/31/2024 7:48 AM, Kees van den Doel wrote:
> Normaal gesproken hou ik er niet van om links naar youtube videoos te
> potsen maar ik maak een uitzondering

Ja van den Doel, sommige zijn erg leerzaam. Ook Deze:
https://www.youtube.com/results?search_query=paulus+en+oehoeboeroe

(Let vooral op de spelling...)

--
Jos

het varken van Breslau

Jan 31, 2024, 3:46:36 AMJan 31
Ik dacht dat e=mc^2 zelf al een generalisatie was...

--
"In the beginning there was nothing, which exploded. (Terry Pratchett)"

J. J. Lodder

Jan 31, 2024, 5:53:01 AMJan 31
het varken van Breslau <ha...@seldon.net> wrote:

> Ik dacht dat e=mc^2 zelf al een generalisatie was...

Ja, ooit. Vandaag de dag is er niets fundamenteels meer aan.
Het is tegenwoordig niet meer dan een omrekenformule tussen eenheden,
net zo fundamenteel als dat er 12 duimen in een voet gaan,

Jan

Manok62

Jan 31, 2024, 6:40:53 AMJan 31
Op 31-1-2024 om 07:48 schreef Kees van den Doel:
Verkeerde NG optiefen dus...

--
Sgtmarnszm Royal Dutch Marines
Ned Nieuw Guinea 030162-301062

Kees van den Doel

Jan 31, 2024, 11:55:27 AMJan 31
In article <6lquN.5372595$ee1.1...@fx16.ams4>, man...@gmail.com says...

> Verkeerde NG optiefen dus...

Hoewel je mijn respect hebt omdat je dapper voor Vaderland hebt
gestreden in de 80-jarige oorlog en ons hebt helpen bevrijden van het
Spaanse Graan of weet-ik-veel, keur ik een dergelijke impertinent en
insubornatief gedrag noet op prijs, als iemand begript wat ik beDoel.

Kees van den Doel

Jan 31, 2024, 12:00:18 PMJan 31
In article <nnd$0b4d5bbc$551639ca@293f234eaa38879a>, Jos.ber...@xs4all.nl says...
Ja, die is fout, dat heb je goed gezien Jos!

Dank, ik heb eeb kl8 ingedient, videoos zijn in middels verwijderd door
goegel. Ik heb de followup hedder weer goed gezet zodat jullie
verschoond blijven van de Manok vervuiling. Ik isoleer zijn Padvinder
ant woord, en zal hier een samen vatting potsen indien nood zakelijk ge8
door iemand of iets ofzo.

Onderzoeker

Feb 3, 2024, 9:03:15 AMFeb 3
J. J. Lodder stelde de volgende uitleg voor :

Eerder degeneratie op veel gebieden inclusief op cel en hersen niveau.

> [...]
> Het is tegenwoordig niet meer dan een omrekenformule tussen eenheden,
> net zo fundamenteel als dat er 12 duimen in een voet gaan,

Een ChatGPT reactie:
Het lijkt erop dat je verwijst naar de beroemde vergelijking van
Albert Einstein, E=mc^2, die de relatie tussen energie (E), massa (m)
en de lichtsnelheid (c) beschrijft. Hoewel de vergelijking inderdaad
algemeen bekend is, is het belangrijk op te merken dat het niet slechts
een "omrekenformule tussen eenheden" is.

De vergelijking is afgeleid van de speciale relativiteitstheorie, die
Einstein in 1905 introduceerde. Het revolutionaire aspect van E=mc^2 is
dat het laat zien dat energie en massa equivalent zijn en onderling
kunnen worden omgezet. Deze relatie heeft diepgaande implicaties voor
ons begrip van energie, massa en zelfs de structuur van het universum
op kosmische schaal.

Hoewel het waar is dat E=mc^2 tegenwoordig vaak wordt gebruikt als een
middel om energie in massa-eenheden om te rekenen, heeft het een
diepere betekenis en heeft het een belangrijke rol gespeeld in de
ontwikkeling van de moderne natuurkunde. Het is meer dan alleen een
eenvoudige omrekenformule en blijft een essentieel onderdeel van de
fysica.

--
-- onderzoeker --