Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Dood aan BINAS!!!

938 views
Skip to first unread message

DONDERVOGEL!!!!

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to
Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
je geneens opzoeken hoeveel
moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
mensen als mij een jaartje
langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
zelfde ervaringen met dit
"naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
zijn ook welkom, ik ga
zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...

Alvast bedankt (diepe zucht),

Aris...


Gameboy

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to

Getal van Avogadro weleens gezien? 6.0223 x10^23 (of zoiets). Zoveel moleculen
zitten er in een Mol, en dat getal staat gewoon bij de natuurconstanten aan het
begin in BINAS......iedere schoolknul weet dat.....(diepere zucht)
--
Greetz,

Hindrik "remove .blabla from my reply-to-address" Deelstra

Ralph Oei

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to
On Fri, 12 Feb 1999 20:15:13 +0100, Gameboy
<h.h.de...@student.utwente.nl> wrote:

>Getal van Avogadro weleens gezien? 6.0223 x10^23 (of zoiets).

>begin in BINAS......iedere schoolknul weet dat...

Nu nog wel, maar ik las laatst in de krant dat het kunnen rekenen met
mollen straks niet meer tot de verplichte leerstof behoord. Ach,
ach...

--
Ralph Oei
R.H....@Delta.TUDelft.NL
America! the land of the Chrysler 440 cubic inch engine!

Martijn Uffing

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to
On Fri, 12 Feb 1999 19:39:28 +0100, "DONDERVOGEL!!!!" <a...@wirehub.nl>
wrote:

>Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
>je geneens opzoeken hoeveel
>moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
>mensen als mij een jaartje
>langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
>zelfde ervaringen met dit
>"naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
>zijn ook welkom, ik ga
>zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
>

Binas is zo'n beetje de middelbare school bijbel voor technici! Don't
touch my Binas

--------------------------------------------------------------------------
Scott Crossfield on the human factor in John Glenns mercury 7 flight.
"Where else would you get a non-linear computer weighing only 160 pounds, having a billion binary decision elements, that can be mass-produced by unskilled labor?"

DONDERVOGEL!!!!

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to
Thanks....

Ik moet toegeven dat na een kwartier zoeken mijn blik wel eventjes bij avogadro
bleef hangen...
Maaruh inmiddels 6 jaar na laatste maal avogadro gebruikt te hebben was die link
vervaagd...
En waarom staat avogadro niet gewoon bij mol, als ik de encyclopedie gebruik is dat
getal het
eerste wat ik tegenkom bij mol... Maw Binas zuigt!!!


Blijft toch aspect duidelijkheid en Binas bestaan en moet je toch een behoorlijke
puzzeloog
zijn om snel aan je gegevens te komen... Een simpel iets als kleurendruk bestond in
mijn tijd nog
niet, misschien dat dat inmiddels is verbeterd, wat de duidelijkheid waarschijnlijk
wel zal vergroten...

Greetz Back,

(minder dan) schoolknul...:-)))..

Gameboy wrote:

> "DONDERVOGEL!!!!" wrote:
> >
> > Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
> > je geneens opzoeken hoeveel
> > moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> > mensen als mij een jaartje
> > langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
> > zelfde ervaringen met dit
> > "naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
> > zijn ook welkom, ik ga
> > zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
> >

DONDERVOGEL!!!!

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to R.H....@delta.tudelft.nl
Jaja, het nivo blijft dalen...:-(((

ps waar staat Delta voor???

Ralph Oei wrote:

> On Fri, 12 Feb 1999 20:15:13 +0100, Gameboy
> <h.h.de...@student.utwente.nl> wrote:
>

> >Getal van Avogadro weleens gezien? 6.0223 x10^23 (of zoiets).

DONDERVOGEL!!!!

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to
Hehehe ik iedereen bij ons in de klas ging flippen wanneer we niet onze 'eigen verbeterde' binassen
mochten gebruiken... Verbeterd omdat wij wel de juiste tabellen met potlood hadden toegevoegd...

Alleen hadden de leraren dat na een laaaaaaaaaaaange periode door en waar er een aantal gelukkige
die een binas kregen waar toevallig nog wat extra tabelletjes in stonden... Was wel humor...:-)))

Martijn Uffing wrote:

> On Fri, 12 Feb 1999 19:39:28 +0100, "DONDERVOGEL!!!!" <a...@wirehub.nl>

> wrote:
>
> >Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
> >je geneens opzoeken hoeveel
> >moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> >mensen als mij een jaartje
> >langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
> >zelfde ervaringen met dit
> >"naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
> >zijn ook welkom, ik ga
> >zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
> >

Johan Wevers

unread,
Feb 12, 1999, 3:00:00 AM2/12/99
to
DONDERVOGEL!!!! <a...@wirehub.nl> wrote:

>Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan je
>geneens opzoeken hoeveel moleculen een mol is... Volgens mij een
>teringstreek van de auteurs om mensen als mij een jaartje langer op de
>middelbare school te houden...

Als je niet eens weet wat het getal van Avogadro betekent verdien je dat
extra jaar ook.

--
ir. J.C.A. Wevers // For Physics and science fiction information:
joh...@vulcan.xs4all.nl // http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html
Finger joh...@xs4all.nl for my PGP public key. PGP-KeyID: 0xD42F80B1

Jasper Rengenhart

unread,
Feb 13, 1999, 3:00:00 AM2/13/99
to
Hoi,

Delta staat voor verschil\verandering


DONDERVOGEL!!!! heeft geschreven in bericht
<36C49C21...@wirehub.nl>...

Richard Winterberg

unread,
Feb 13, 1999, 3:00:00 AM2/13/99
to
En het is ook de universiteitskrant van TU Delft.

Jasper Rengenhart heeft geschreven in bericht <36c5a0d6$0$9974@newton>...

Izak van Langevelde

unread,
Feb 13, 1999, 3:00:00 AM2/13/99
to
In article <36C49D16...@wirehub.nl>, "DONDERVOGEL!!!!"
<a...@wirehub.nl> wrote:

>Hehehe ik iedereen bij ons in de klas ging flippen wanneer we niet onze
'eigen verbeterde' binassen
>mochten gebruiken... Verbeterd omdat wij wel de juiste tabellen met
potlood hadden toegevoegd...

Staan er dan ook foute tabellen in binas?
Noem er zo eens een paar?

Ik durf te wedden dat er ook in binas fouten staan,
maar het wil er bij mij niet in dta het zo erg is dat middelbare
scholieren zomaar even wat verbeteringen aanbrengen...

(in de hoek, jij...)

--
Grinnikend door het leven...

DONDERVOGEL!!!!

unread,
Feb 13, 1999, 3:00:00 AM2/13/99
to Johan Wevers
Ai, ai, ai, dat doet zeer...

Blijkbaar is mijn gevoelige ondertoon niet goed overgekomen... Ik moet er bij
zeggen
dat ik me altijd prima vermaakt heb op de middelbare school en dat het van mij
part
tien jaar langer had mogen duren... Misschien dat ik ooit nog eens ga
solliciteren en dan
computerles oid ga geven... Dat terzijde... Ik raap je handschoen op...

De volgende stelling: Differentatie van het onderwijs is de nekslag voor de
maatschappij...

Ik zal hem toelichten en ik hoop dat je 'het spelletje' mee wil spelen... Het
opdelen van
vakken als met verschillende leraren en vervolgens studies met aparte
richtingen ver van
elkaar gescheiden, zorgt er uiteindelijk voor dat goede oplossingen voor
maatschappelijke
problemen niet opgelost kan worden... Dit komt ook overeen met een bloeiende
behoefte
aan 'generalisten' (mensen die alle vakgebieden weten te combineren) die er
voor kunnen
zorgen dat mensen en hun bezigheden uiteindelijk in een land optimaal kunnen
werken...

Dat laatste is momenteel niet het geval, neem nou als voorbeeld 6 miljoen
gulden belastingeld
verspilling bij de TU in eidhoven waar een milieu vriendelijke auto werd
ontwikkeld met een
vliegwiel iets erin... In mijn ogen gokken op een dood paard, want in een
bibliotheek van een
beetje omvang kan je wel een boek vinden van twintig jaar oud waar een
aandrijfmethode
uitgebreid omschreven staat die toendertijd niet werd toegepast vanwege
economische
onhaalbaarheid... In twintig jaar is de benzineprijs dusdanig gestegen dat het
in de huidige
maatschappij wel rendabel is om dat systeem toe te passen dus die zes miljoen
gulden had
beter geinvesteerd kunnen worden hoe zo'n bestaand systeem op een goede manier
in de
huidige maatschappij geimplementeerd had kunnen worden... Dus hadden economen
veel
goeds kunnen doen met dat geld en nu is er door 'ondoorzichtigheid' niets
bereikt...

Om bij het binas verhaal te blijven is dat ik moeite had met verschillende
lerearen voor
natuurkunde en scheikunde... Had mijn natuurkunde leraar ook scheikunde gegeven
dan
had ik daar twee punten hoger voor gescoord... Hetzelfde geld voor al mijn
andere vakken
want die leraar mocht ik gewoon erg graag en hij wist dde lesstof goed op mij
over te brengen...
Natuurkunde was ook het enige vak waarbij ik helemaal vooraan zat in de klas
terwijl ik bij
ander vakken (leraren) helemaal achteraan zat... Ik denk ook dat door natuur en
scheikunde
te combineren er een veel beter beeld geschept kan worden van beide vakken,
elektronen
configuraties krijgen we bij scheikunde wat ook bij de natuurkunde hoort
(misschien meer)...

Zo had ik laatst een hersenspinsel en ik wilde dat theoritisch berekenen, het
is me gelukt en
aan jou de vraag of jij dat ook zou willen doen... Het zou een hele leuke
eindexamen opgave
kunnen zijn en ik hoop dat jij hem kan beantwoorden...

Vraag 1:

(2 punten)

A) Aan een zonnepaneel met maximale opbrengst van 1000 watt wordt op een
zonnige dag
aan de plus en de min pool elektrodes geplaatst... Hoe het de elektrode aan de
pluspool en hoe
heet de elektrode aan de minpool...

(10 punten)

B) Hoeveel mol waterstof en hoeveel mol zuurstof ontstaat er na een uur aan de
kathode en de
anode...(foutje van de examen commisie..:-))

BONUSVRAAG

(!0 punten)

C) Met hoeveel procent kan de opbrengst van de proefopstelling verhoogd worden
wanner er
op tien meter diepte (onder water) waterstof en zuurstof in een ballon worden
opgevangen en na
een uur losgelaten worden, waarbij deze ballonnen via een touw een generator
aandreven met
een rendement van 75%...

Hans

unread,
Feb 13, 1999, 3:00:00 AM2/13/99
to
In article <36C49BBF...@wirehub.nl>, DONDERVOGEL!!!! wrote:
>
>Ik moet toegeven dat na een kwartier zoeken mijn blik wel eventjes bij
>avogadro bleef hangen... Maaruh inmiddels 6 jaar na laatste maal avogadro
>gebruikt te hebben was die link vervaagd... En waarom staat avogadro niet
>gewoon bij mol, als ik de encyclopedie gebruik is dat getal het eerste wat
>ik tegenkom bij mol... Maw Binas zuigt!!!

Binas is geen encyclopedie.

>Blijft toch aspect duidelijkheid en Binas bestaan en moet je toch een
>behoorlijke puzzeloog zijn om snel aan je gegevens te komen...

Erg vervelend om te moeten nadenken

>Een simpel iets als kleurendruk bestond in mijn tijd nog niet, misschien
>dat dat inmiddels is verbeterd, wat de duidelijkheid waarschijnlijk wel zal
>vergroten...

Ik vrees dat het de prijs-kwaliteitverhouding niet ten goede zou komen.

Hans

Hans

unread,
Feb 13, 1999, 3:00:00 AM2/13/99
to
In article <F72C...@vulcan.xs4all.nl>, Johan Wevers wrote:
>DONDERVOGEL!!!! <a...@wirehub.nl> wrote:
>
>>Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan je
>>geneens opzoeken hoeveel moleculen een mol is... Volgens mij een
>>teringstreek van de auteurs om mensen als mij een jaartje langer op de
>>middelbare school te houden...
>
>Als je niet eens weet wat het getal van Avogadro betekent verdien je dat
>extra jaar ook.

Het heeft blijkbaar niet geholpen.

Hans

Fly-by

unread,
Feb 14, 1999, 3:00:00 AM2/14/99
to

DONDERVOGEL!!!! wrote in message <36C5E64D...@wirehub.nl>...
>

>
>Om bij het binas verhaal te blijven is dat ik moeite had met verschillende
>lerearen voor
>natuurkunde en scheikunde... Had mijn natuurkunde leraar ook scheikunde
gegeven
>dan
>had ik daar twee punten hoger voor gescoord... Hetzelfde geld voor al mijn
>andere vakken
>want die leraar mocht ik gewoon erg graag en hij wist dde lesstof goed op
mij
>over te brengen...


Het is sowieso bekend dat leerlingen bereid zijn meer te doen voor een vak
waar ze een leuke leraar voor hebben... Want wie wil er nu huiswerk maken en
leren voor een vak waar je alleen maar wordt afgezeken door je docent....

>Natuurkunde was ook het enige vak waarbij ik helemaal vooraan zat in de
klas
>terwijl ik bij
>ander vakken (leraren) helemaal achteraan zat... Ik denk ook dat door
natuur en
>scheikunde
>te combineren er een veel beter beeld geschept kan worden van beide vakken,
>elektronen
>configuraties krijgen we bij scheikunde wat ook bij de natuurkunde hoort
>(misschien meer)...
>

Natuurkunde en scheikunde hebben een heleboel raakvlakken met elkaar, en die
kom je steeds meer tegen als je dieper op de stof ingaat. Dus dan kom je bij
de natuurkunde-onderwerpen die te maken hebben met elektronen en al die
ongein.. Dat is maar een heel klein deel van de natuurkunde voor de
middelbare school. Je krijgt namelijk voor het grootste deel een basis over
krachten, botsingen, trillingen en noem maar op. Die zijn dan in bepaalde
mate ook wel weer toepasbaar op de scheikunde (gedrag van atomen/elektronen
etc.) maar niet op de middelbare school. Daarvoor weet de gemiddelde
middelbare scholier nog te weinig. M.i. is het dus niet nodig (lees:
onzinnig) om op de middelbare school deze vakken samen te voegen.
Een bijkomend probleem is dat sommige mensen b.v. wel scheikunde
nodig hebben voor hun vervolg opleiding en geen natuurkunde kunnen, of
andersom, en die mensen hebben dan toch wel een groot probleem....

FLy-By


Fly-by

unread,
Feb 14, 1999, 3:00:00 AM2/14/99
to

DONDERVOGEL!!!! wrote in message <36C49D16...@wirehub.nl>...

>Hehehe ik iedereen bij ons in de klas ging flippen wanneer we niet onze
'eigen verbeterde' binassen
>mochten gebruiken... Verbeterd omdat wij wel de juiste tabellen met potlood
hadden toegevoegd...
>

Dit heeft er niets mee te maken dat BINAS zuigt... Heeft meer te maken met
het feit dat je leermethode zuigt...

Thunderbird

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
Grinnikend zeker vanwege die flauwe taalspelletjes..:-)))

Dat iets JUISTer is betekend nog niet dat iets anders FOUT is...

Waar ik op doelde is feitelijk bruikbaardere tabellen, tabellen waarmee je
makkelijker
en sneller tot een JUIST antwoord kan komen, tabellen beter afgestemd op de
lesstof...

En in de hoek staan is iets wat ik op de middelbare school NOOIT heb moeten
doen...
Koen wel maar die ken jij nog minder dan mij dus die laten we er buiten...

Huppelend door het leven...

Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> schreef in artikel
<eezacque-130...@dc2-modem1360.dial.xs4all.nl>...


> In article <36C49D16...@wirehub.nl>, "DONDERVOGEL!!!!"
> <a...@wirehub.nl> wrote:
>

> >Hehehe ik iedereen bij ons in de klas ging flippen wanneer we niet onze
> 'eigen verbeterde' binassen
> >mochten gebruiken... Verbeterd omdat wij wel de juiste tabellen met
> potlood hadden toegevoegd...
>

Thunderbird

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
> Een bijkomend probleem is dat sommige mensen b.v. wel scheikunde
> nodig hebben voor hun vervolg opleiding en geen natuurkunde kunnen, of
> andersom, en die mensen hebben dan toch wel een groot probleem....
>
> FLy-By

Je leert toch voor je plezier??? Of was dat die grote fout van het
leerstelsel???

En hoe serieus kan je een natuurkunde student nemen die niet alle
technische vakken
in zijn pakket heeft???

Thunderbird

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
> Dit heeft er niets mee te maken dat BINAS zuigt... Heeft meer te maken
met
> het feit dat je leermethode zuigt...

Jaja alles zuigt zeker behalve Binas... Heb ik een hele leuke formule voor
je..(uit binas)

Fg = G (m1*m2)/r in het kwadraat...

Conclusie de hele aarde zuigt.... (zwaartekracht..:-)))

Thunderbird

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to

> >Alleen hadden de leraren dat na een laaaaaaaaaaaange periode door en
waar
> er een aantal gelukkige
> >die een binas kregen waar toevallig nog wat extra tabelletjes in
stonden...
> Was wel humor...:-)))

Dus wij waren niet de enig..:-))))


Thunderbird

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
> Binas is geen encyclopedie.

Nee Binas is een informatieboek vwo/havo voor het onderwijs in de
natuurwetenschappen....



> >Blijft toch aspect duidelijkheid en Binas bestaan en moet je toch een
> >behoorlijke puzzeloog zijn om snel aan je gegevens te komen...
>
> Erg vervelend om te moeten nadenken

Het probleem is niet of ik het erg vind om na te denken of niet... Het gaat
erom dat het voorwoord
niet nakomt wat het heeft beloofd..."Om de overzichtelijkheid te bevorderen
is getracht een zo logische
volgorde aan te houden." En ik zie die logica er dus niet in bij dat
getal van Avogadro... En dat kan op
sommige momenten knap lastig zijn als je het nodig hebt... Gelukkig is er
internet en een boekwinkel...

> >Een simpel iets als kleurendruk bestond in mijn tijd nog niet, misschien
> >dat dat inmiddels is verbeterd, wat de duidelijkheid waarschijnlijk wel
zal
> >vergroten...
>
> Ik vrees dat het de prijs-kwaliteitverhouding niet ten goede zou komen.

Ik persoonlijk betaal graag tien gulden meer voor een goed boek en wanneer
het een goed boek is heb
ik er nog eens een tientje voor over voor een harde kaft... Ik zie boeken
als een investering in mijn
(levens)kwaliteit en ben dan ook niet krenterig... Ik heb dus ook een
relatief dure providor omdat ik geen
gezemel wil met overslaande modems... Om bij die boeken te blijven en
gelijk het tweede probleem
van het onderwijs aan te kaarten is dat daar blijkbaar alleen aan de pegels
gedacht wordt... Zo had ik
een boek nodig wat mijn broer nog in de kast had liggen en ik kon het niet
gebruiken omdat het een
verouderde druk was... Achteraf bleek de inhoud identiek te zijn alleen de
paginanummering was anders...
Ik geloof niet in komplotten maar weet wel wanneer ik besodemieterd
wordt....(soms heb ik het door..:-))
>
> Hans
>

Marc Schrijver

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
DONDERVOGEL!!!! wrote:
>
> Thanks....

>
> Ik moet toegeven dat na een kwartier zoeken mijn blik wel eventjes bij avogadro
> bleef hangen...
> Maaruh inmiddels 6 jaar na laatste maal avogadro gebruikt te hebben was die link
> vervaagd...
> En waarom staat avogadro niet gewoon bij mol, als ik de encyclopedie gebruik is dat
> getal het
> eerste wat ik tegenkom bij mol... Maw Binas zuigt!!!
>
> Blijft toch aspect duidelijkheid en Binas bestaan en moet je toch een behoorlijke
> puzzeloog
> zijn om snel aan je gegevens te komen... Een simpel iets als kleurendruk bestond in

> mijn tijd nog
> niet, misschien dat dat inmiddels is verbeterd, wat de duidelijkheid waarschijnlijk
> wel zal vergroten...
>
> Greetz Back,
>
> (minder dan) schoolknul...:-)))..
>
KNIP

Nee, BINAS is ook een *naslagwerk*: als je niet weet waar je mee bezig
bent, heb je inderdaad niets aan BINAS, maar als je dat wel weet, is het
een prima boek. Vergelijk maar eens met een 'beter' boek als "Handbook
of Chemistry and Physics". Daar staat het gegarandeerd in, maar vindt
het maar eens ....

Groet, Marc

--
==========================================
ir. Marc Schrijver
Faculty of Electrical Engineering (S&S NT)
University of Twente
==========================================

Orcrist

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
"Thunderbird" <a...@wirehub.nl> wrote:

>> >Blijft toch aspect duidelijkheid en Binas bestaan en moet je toch een
>> >behoorlijke puzzeloog zijn om snel aan je gegevens te komen...

>> Erg vervelend om te moeten nadenken
>Het probleem is niet of ik het erg vind om na te denken of niet... Het gaat
>erom dat het voorwoord niet nakomt wat het heeft beloofd..."Om de
>overzichtelijkheid te bevorderen is getracht een zo logische
>volgorde aan te houden." En ik zie die logica er dus niet in bij dat
>getal van Avogadro...

Als je niet weet dat dat getal het getal van Avogadro is moet je
automatisch zakken voor je eindexamen. Het staat tussen de
"natuurconstanten" en dat vind ik vrij logisch

BINAS is goed; er staat veel meer in dan een VWO'er nodig heeft. Ik
ben blij hem nog te hebben trouwens.

--
Ivo aka Orcrist

Through Pain I Grow
<Redecorating .sig list>

SH@OLIN©

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to DONDERVOGEL!!!!
Dat kun je wel zeker. Kijk eens in de tabel van constanten bij scheikunde.
Hier staat Na, het getal van Avagadro. Dit is het aantal moleculen per mol!

Misschien had je gewoon wat beter op moeten letten bij de les....
Mazzel,
Wim

DONDERVOGEL!!!! wrote:

> Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
> je geneens opzoeken hoeveel
> moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> mensen als mij een jaartje

> langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
> zelfde ervaringen met dit
> "naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
> zijn ook welkom, ik ga
> zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
>

Johan Wevers

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
Thunderbird <a...@wirehub.nl> wrote:

>En hoe serieus kan je een natuurkunde student nemen die niet alle
>technische vakken in zijn pakket heeft???

Natuurkunde studenten die geen scheikunde hebben zijn in mijn ervaring
gewoonlijk liefhebbers van zaken als fenomenologie en black-box modellen.

Typisch het soort zaken waar ik een hekel aan heb en als last resort optie
zie omdat ik wil weten _hoe_ iets werkt. Pas als dat niet lukt kun je eens
beginnen met fenomenologie.

Het _hoe_ zie je op de middelbare school veel meer terug bij scheikunde dan
natuurkunde, pas als je verder komt, op 6VWO en op de universiteit (ik weet
niet of het Bohrmodel nog gegeven wordt op 6VWO, er gaat meestal iets af van
de vakinhoud i.p.v. dat er bijkomt bij die onderwijshervormingen) begint dat
te veranderen.

Izak van Langevelde

unread,
Feb 15, 1999, 3:00:00 AM2/15/99
to
In article <01be5880$226d5000$643056c3@default>, "Thunderbird"
<a...@wirehub.nl> wrote:

>Grinnikend zeker vanwege die flauwe taalspelletjes..:-)))

Onder meer...

>Dat iets JUISTer is betekend nog niet dat iets anders FOUT is...

Iets is juist of iets is fout.
Als iets echt juister is is dat andere dus echt fout.

>Waar ik op doelde is feitelijk bruikbaardere tabellen, tabellen waarmee je
>makkelijker
>en sneller tot een JUIST antwoord kan komen, tabellen beter afgestemd op de
>lesstof...

Makkelijker te gebruiken voor iemand die de stof niet begrijpt en alleen
maar getalletjes op kan zoeken?

>En in de hoek staan is iets wat ik op de middelbare school NOOIT heb moeten
>doen...

Het is nooit te laat om te leren.

IN DE HOEK, LUIE DONDER!

Thunderbird

unread,
Feb 17, 1999, 3:00:00 AM2/17/99
to
Kleine statement....

Ik heb zes jaar niets meer aan natuur/scheikunde gedaan en avocado was mij
even ontglipt...

Vroeger wist ik het wel en ik ben terecht geslaagd voor mijn VWO...!!!!...

IK BEN DUS NIET DOM... IK DOE ALLEEN DOM....(en daar wil ik niet over
praten...:-)))

mzzl

Orcrist <I.j.w...@student.tn.tudelft.nl> schreef in artikel
<36c8094...@news.tudelft.nl>...

Thunderbird

unread,
Feb 17, 1999, 3:00:00 AM2/17/99
to
Ach na zes jaar geen natuur/scheikunde berdeven te hebben kan ik nog wel
leuke opgaafjes bedenken EN berekenen...

Vraag 1:

(2 punten)

(10 punten)

BONUSVRAAG

(!0 punten)


mzzl


SH@OLIN© <W.J.K...@chem.uu.nl> schreef in artikel
<36C83937...@chem.uu.nl>...

Ronald vd Berg

unread,
Feb 17, 1999, 3:00:00 AM2/17/99
to

Thunderbird wrote:
>
> Ach na zes jaar geen natuur/scheikunde berdeven te hebben kan ik nog wel

Hmm .. En in je eerste mailtje:

"Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
mensen als mij een jaartje
langer op de middelbare school te houden."

tegenspraak??

> leuke opgaafjes bedenken EN berekenen...

Is dit om je 'image' weer wat op te krikken ofzo!?

-Ronald

ps: wat doe je op het moment dan voor de kost?


Thunderbird

unread,
Feb 17, 1999, 3:00:00 AM2/17/99
to
Hola Don Johan,

> Typisch het soort zaken waar ik een hekel aan heb en als last resort
optie
> zie omdat ik wil weten _hoe_ iets werkt. Pas als dat niet lukt kun je
eens
> beginnen met fenomenologie.

Johan let op je uitspraken..!!!.. Straks komt er een of andere suicidaal-
fenofundamentilistische-psychopaat mailbommen in postvak gooien...


> Het _hoe_ zie je op de middelbare school veel meer terug bij scheikunde
dan
> natuurkunde, pas als je verder komt, op 6VWO en op de universiteit (ik
weet
> niet of het Bohrmodel nog gegeven wordt op 6VWO, er gaat meestal iets af
van
> de vakinhoud i.p.v. dat er bijkomt bij die onderwijshervormingen) begint
dat
> te veranderen.

Jajaja die goeie ouwe tijd op zes VWO, het leek wel of de tijd toen twee
keer
zo langzaam ging...:-))).. Proppen gooien naar overspannen leraren en de
school onder kliederen op kolderdag...

Wat mag je toch weinig als volwassene...:-( IEMAND SUGGESTIES...!!!!???..)

Laurent Holtzer

unread,
Feb 18, 1999, 3:00:00 AM2/18/99
to

Hij schrijft vast opgaven-boeken voor het VWO, waarin dan meteen staat
wat het antwoord is zonder dat je er zelf nog over na hoeft te denken
:-)

GReetings,

Laurent


Ronald vd Berg

unread,
Feb 18, 1999, 3:00:00 AM2/18/99
to

Volgens mij heeft hij die opgaven gewoon overgenomen van een toets
waarvan de uitwerkingen inmiddels ook al zijn uitgedeeld (zelfs het
aantal punten dat je voor elke vraag kunt behalen heeft hij er bij
vermeld..)

Hoewel hij zegt dat hij wel slim is, komt hij zo niet op mij over
eigenlijk :)
Enkele citaten van de heer de dondervogel!!!! :
"KIEKEBOE"

"Domkoppen!!! Dat kan je dus uitreken met het getal van avocado...
En zoek dat maar eens op in BINAS!!!!!!!!!
hehehehehe"

"Ik heb zes jaar niets meer aan natuur/scheikunde gedaan en avocado was
mij
even ontglipt...
Vroeger wist ik het wel en ik ben terecht geslaagd voor mijn
VWO...!!!!...
IK BEN DUS NIET DOM... IK DOE ALLEEN DOM....(en daar wil ik niet over
praten...:-)))"

Je kunt mij niet wijs maken dat de schrijver van dit soort tekst al 24
jaar (of ouder) is..

-Ronald
"I think i'm dumb.
Or maybe just happy"..

Thunderbird

unread,
Feb 18, 1999, 3:00:00 AM2/18/99
to
Wooops volgens mij heb ik er een op mijn rug...(een potentiele
mailbommenlegger..:-))

Ronald vd Berg <r.van.d...@oprit.rug.nl> schreef in artikel
<36CACD40...@oprit.rug.nl>...


>
>
> Thunderbird wrote:
> >
> > Ach na zes jaar geen natuur/scheikunde berdeven te hebben kan ik nog
wel
>
> Hmm .. En in je eerste mailtje:
>
> "Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> mensen als mij een jaartje
> langer op de middelbare school te houden."
>
> tegenspraak??

Waar tegenspraak..??.. Ik zie iets niet wat jij wel schijnt te zien... Hmm
ik zie het al een schrijffoutje...
Mijn excuses als je dat bedoelt, er moest staan bedreven ipv berdeven wat
overigens geen bestaand
werkwoord is... Kun je je vraag verder toelichten..??..

>
> > leuke opgaafjes bedenken EN berekenen...
> Is dit om je 'image' weer wat op te krikken ofzo!?

Ja natuurlijk, ik ga met gevaar voor vierkante ogen, urenlang achter zo'n
beeldscherm zitten om mijn
'image' wat op te krikken...:-))).. Ofzo dus... Ofzo verder gedefinieerd;
ik was uit verveling, ik zit in de
uitkering momenteel vanwege een verdraaide ruggewervel, wat te denken en
daar kwam iets uit... Ik
dus rekenen en binas bladeren, totdat ik het verband tussen avocado en de
guacemollen miste...
Omdat ik ipv passief veel te lezen wat er in nieuwsgroepenland te beleven
was besloot ik ook maar
eens te kijken of dat nieuwe medium wat oplevert... JAAAA DUS... Mijn
eigenwaarde is wederom
gedaald tot onder het nulpunt en ik ga dus asap een omscholingscursus
aanvragen bij sozawe...


>
> -Ronald
>
> ps: wat doe je op het moment dan voor de kost?
>
>

(Gaat je) Geen flikker (aan) dus..!!!.. (, tenzij je serieus prive met me
erover wil mailen, dan zal je misschien
concluderen dat niet alle steuntrekkers profiterende parasieten
zijn...:-)))))))))))))

Next...

mzzl

janre...@gmail.com

unread,
May 27, 2016, 7:53:26 AM5/27/16
to
Op vrijdag 12 februari 1999 09:00:00 UTC+1 schreef DONDERVOGEL!!!!:
> Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
> je geneens opzoeken hoeveel
> moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> mensen als mij een jaartje
> langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
> zelfde ervaringen met dit
> "naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
> zijn ook welkom, ik ga
> zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
>
> Alvast bedankt (diepe zucht),
>
> Aris...

Het is nogal overdreven om zo te reageren op een vrij simpel getal wat je als je HAVO / VWO zit gewoon moet weten ;-)

janre...@gmail.com

unread,
May 27, 2016, 7:53:53 AM5/27/16
to
Rustàààààààààg

Casper H.S. Dik

unread,
May 27, 2016, 9:04:21 AM5/27/16
to
Weet je dan niet uit je hoofd?

6.022E23

Casper

Huibert Bol

unread,
May 27, 2016, 9:56:01 AM5/27/16
to
janre...@gmail.com schreef:
Het is nogal overdreven om na ruim 17 jaar nog te reageren op een topic.

--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see." --Raven

Alex Plantema

unread,
May 27, 2016, 5:35:19 PM5/27/16
to
Casper H.S. Dik schreef in news:574845d3$0$5906$e4fe...@news.xs4all.nl

>
> Weet je dan niet uit je hoofd?
>
> 6.022E23
>
> Casper

6,022E23

--
Alex.


J. J. Lodder

unread,
May 28, 2016, 2:55:42 AM5/28/16
to
Begrijpelijk lijkt me.
Hij is nu 35 en wordt nog steeds op die school gevangen gehouden
omdat hij te dom is om te begrijpen hoe je met een BINAS om moet gaan.

Logisch dat je dan verbitterd raakt,

Jan

joris.va...@gmail.com

unread,
Jun 17, 2016, 6:59:08 AM6/17/16
to
Op vrijdag 27 mei 2016 13:53:53 UTC+2 schreef janre...@gmail.com:
> Rustàààààààààg

Jij snapt het
Message has been deleted

René Artois

unread,
Sep 6, 2016, 5:29:58 AM9/6/16
to
Op 6-9-2016 om 08:51 schreef markkoste...@gmail.com:
> DONDERVOGEL!!!
>
> Volgens mij ben je echt gewoon een of andere achterlijke dyslect
>
alsof jij een aanwinst voor de maatschappij bent.

boebels

unread,
Sep 6, 2016, 5:45:30 AM9/6/16
to
Ongetwijfeld is markkoster25012001 een aanwinst voor de maatschappij;
maar wat irriteerde hem?

René Artois

unread,
Sep 6, 2016, 12:24:07 PM9/6/16
to
Op 6-9-2016 om 11:45 schreef boebels:
Waarschijnlijk zijn spiegelbeeld.

charlot_...@stmichaelcollege.nl

unread,
Feb 17, 2017, 2:45:55 AM2/17/17
to
Op vrijdag 12 februari 1999 09:00:00 UTC+1 schreef DONDERVOGEL!!!!:
> Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
> je geneens opzoeken hoeveel
> moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> mensen als mij een jaartje
> langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
> zelfde ervaringen met dit
> "naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
> zijn ook welkom, ik ga
> zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
>
> Alvast bedankt (diepe zucht),
>
> Aris...


wat je zegt is poep. een mol bestaat helemaal niet uit moleculen. Een mol is een relative massa. dus verschilt dus per atoom. gebruik gewoon google, of leer gewoon uit je boek ofzo, doei

Casper H.S. Dik

unread,
Feb 17, 2017, 5:26:24 AM2/17/17
to
Een mol is een dimensieloze eenheid; precies het getal van het aantal moleculen in
12 gram C-12 (SI herdefinitie); oorspronkelijk gedefineerd als het aantal moleculen een
1 gram waterstof.

In de vraag "hoeveel moleculen zitten in een mol" mist de stofnaam, alleen is dat
niet zo belangrijk omdat voor iedere stof een mol evenveel moleculen bevat.

Casper

Chris Jacobs

unread,
Feb 17, 2017, 5:53:58 AM2/17/17
to
En als je deze draad terugleest met Google vind je dat dat getal _wel_ in de Binas staat!
Zie de post van Gameboy van 12-02-99

Chris

kouba...@gmail.com

unread,
Nov 2, 2017, 5:26:37 AM11/2/17
to
Op vrijdag 12 februari 1999 09:00:00 UTC+1 schreef DONDERVOGEL!!!!:
> Wat een achterlijk boek is dat.... Ben ik eindelijk lekker op dreef kan
> je geneens opzoeken hoeveel
> moleculen een mol is... Volgens mij een teringstreek van de auteurs om
> mensen als mij een jaartje
> langer op de middelbare school te houden... Zijn er meer mensen met
> zelfde ervaringen met dit
> "naslagwerk", ik wil er GRAAG over praten... Eventuele reactie op mol
> zijn ook welkom, ik ga
> zelf ergens anders verder zoeken, hopelijk vind ik het wel...
>
> Alvast bedankt (diepe zucht),
>

> Aris...


Aris, same.

jesse...@gmail.com

unread,
Feb 2, 2020, 9:54:29 AM2/2/20
to
Beledig de Bijbel niet heiden

Pjojo

unread,
Feb 19, 2023, 5:20:42 PM2/19/23
to
Eens, BINAS is goated

J. J. Lodder

unread,
Feb 20, 2023, 3:38:59 AM2/20/23
to
Pjojo <dehaa...@gmail.com> wrote:

> Eens, BINAS is goated

Alweer?

Jan

Izak van Langevelde

unread,
Feb 20, 2023, 4:31:06 AM2/20/23
to
Nee hoor, het was eens, maar nooit weer...

--
Grinnikend door het leven...

Skybuck Flying

unread,
Feb 20, 2023, 9:55:03 PM2/20/23
to
Het is inderdaad een zooitje dat boek, ik kon er ook nooit echt iets in vinden, totale verwarring ! =D

Gelukkig zijn er nu computers ! =D

Doei,
Skybuck

J. J. Lodder

unread,
Feb 21, 2023, 5:56:26 AM2/21/23
to
Skybuck Flying <skybuc...@gmail.com> wrote:

> Het is inderdaad een zooitje dat boek, ik kon er ook nooit echt iets in
> vinden, totale verwarring ! =D
>
> Gelukkig zijn er nu computers ! =D

Zeker, en daarmee kan je geheel beredeneerd
ieder antwoord uit je natuurkunde sommetje krijgen wat je maar wilt.
En de correctie computer van je leraar vindt alles goed.

De vooruitgang is niet te stuiten !

Jan

Izak van Langevelde

unread,
Feb 21, 2023, 6:44:19 AM2/21/23
to
Soortelijke warmte is een mening!

Ruud Harmsen

unread,
Feb 21, 2023, 1:15:09 PM2/21/23
to
Tue, 21 Feb 2023 12:44:16 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
"Zwaartekracht is ook maar een mening", sprak de LSD-gebruiker, en
zhij overleefde dat helaas niet.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
0 new messages