De paleontoloog (fossielendeskundige) Gunter Bechly over het fossielenverslag

nastyho...@gmail.com

Bs"d

De paleontoloog (fossielendeskundige) Gunter Bechly over het fossielenverslag

https://www.youtube.com/watch?v=V15sjy7gtVM

En datzelfde roep ik nou al jaren!

Een roepende in de woestijn....

Je ziet de evotheorie in elkaar storten.

https://tinyurl.com/Fossiel-NL

Frank Zippo

nastyho...@gmail.com bwe yategeezezza:

>De paleontoloog (fossielendeskundige) Gunter Bechly over het fossielenverslag

User: Welke vormen bestaan er van de soort Epipedobates anthonyi?

AI: Voor zover mijn kennis reikt tot september 2021, staat Epipedobates
anthonyi, ook wel bekend als Anthony's gifkikker, voornamelijk bekend om
zijn kenmerkende kleurvariaties binnen dezelfde soort. Deze kikkers
kunnen variëren in kleurpatronen, zoals verschillende tinten rood,
oranje en zwart. Deze kleurvariaties kunnen soms sterk zijn en worden
vaak geassocieerd met de regio waarin ze voorkomen.

Er zijn geen specifieke "vormen" van Epipedobates anthonyi die als
aparte ondersoorten of vormen worden erkend zoals bij sommige andere
soorten het geval is. Het kan echter zijn dat er na mijn kennisdatum
nieuwe ontwikkelingen of classificaties zijn geweest. Het is raadzaam om
de meest recente bronnen of wetenschappelijke literatuur te raadplegen
voor eventuele bijgewerkte informatie over de soort Epipedobates
anthonyi en eventuele nieuwe vormen of ondersoorten die zijn beschreven.

User: Noem enige van deze lokale vormen

AI: In de context van Epipedobates anthonyi, kunnen lokale
kleurvariaties worden aangeduid als "morphen" of "locale vormen". Hier
zijn enkele voorbeelden van dergelijke morfen of locale vormen die
kunnen voorkomen:

"Blue Jeans" Morf: Deze morf vertoont overwegend blauwe en zwarte
kleuren, met een patroon dat doet denken aan spijkerbroeken.

"Orange" Morf: Deze morf heeft een overheersende oranje kleur met
zwarte vlekken of strepen.

"Red" Morf: De kikkers in deze morf hebben een roodachtige kleur met
zwarte vlekken of patronen.

"Yellow" Morf: Deze morf vertoont gele kleurvariaties, vaak met
zwarte markeringen.

"Black" Morf: Deze morf heeft een overwegend zwarte kleur met
mogelijke variaties in markeringen.

Houd er rekening mee dat deze kleurvariaties niet strikt beperkt zijn
tot bepaalde geografische gebieden en dat individuele kikkers binnen
dezelfde regio aanzienlijke variaties kunnen vertonen. Het kan ook zijn
dat nieuwe morfen of vormen zijn beschreven na mijn kennisdatum in
september 2021. Als je specifieke en up-to-date informatie zoekt over
Epipedobates anthonyi en zijn kleurvariaties, raad ik aan om de nieuwste
bronnen en wetenschappelijke literatuur te raadplegen.

User: En Santa Isabel?

AI: Santa Isabel verwijst naar een eiland in de Galápagosarchipel, die
bekend staat om zijn unieke biodiversiteit. Echter, tot mijn kennisdatum
in september 2021, is er geen specifieke vermelding van een "Santa
Isabel" morf of lokale vorm van Epipedobates anthonyi.

Het is mogelijk dat er na die tijd nieuwe informatie beschikbaar is
gekomen over eventuele lokale vormen of morfen van Epipedobates anthonyi
op het eiland Santa Isabel. Om de meest actuele en nauwkeurige
informatie te verkrijgen, raad ik aan om de meest recente bronnen en
wetenschappelijke literatuur te raadplegen of contact op te nemen met
experts op het gebied van herpetologie en amfibieën.

User: Santa Isabel is ook een plaats in continentaal Ecuador. Zoek maar
op.

AI: Mijn excuses voor de verwarring. Je hebt gelijk. Santa Isabel is ook
een plaats op het continentaal vasteland van Ecuador. Deze locatie kan
inderdaad geassocieerd worden met een specifieke morf of locale vorm van
Epipedobates anthonyi.

Helaas heb ik geen specifieke informatie over een "Santa Isabel" morf
van Epipedobates anthonyi in mijn huidige kennisdatabase die is
bijgewerkt tot september 2021. Het is mogelijk dat deze informatie
beschikbaar is gekomen na mijn laatste update. Ik raad je aan om
recentere bronnen te raadplegen, zoals wetenschappelijke literatuur,
herpetologische websites of contact op te nemen met lokale experts om
meer te weten te komen over eventuele morfen of locale vormen van
Epipedobates anthonyi in de regio Santa Isabel, Ecuador.

User: Dus je weet verder niks over lokale vormen met namen als Santa
Marta, Rio Saladillo en Bueno Esperanza?

AI: Mijn excuses voor de verwarring. Ik begrijp nu dat je op zoek bent
naar specifieke lokale vormen of morfen van Epipedobates anthonyi met
namen als Santa Marta, Rio Saladillo en Bueno Esperanza. Tot mijn
kennisdatum in september 2021 heb ik echter geen informatie over deze
specifieke lokale vormen of morfen van Epipedobates anthonyi.

Het lijkt erop dat deze informatie mogelijk na mijn laatste update
beschikbaar is gekomen. Om meer te weten te komen over deze specifieke
morfen en hun kenmerken, raad ik aan om recentere bronnen te raadplegen,
zoals wetenschappelijke literatuur, herpetologische websites of contact
op te nemen met experts die zich bezighouden met amfibieën in Ecuador.
Ze kunnen je waarschijnlijk meer gedetailleerde en actuele informatie
verstrekken over de lokale vormen van Epipedobates anthonyi in de
genoemde regio's.

User: Ik heb een boek besteld. Aposematic Poison Frogs (Dendrobatidae)
of the Andean Countries: Colombia, Bolivia, Ecuador, Peru and Venezuela.
Ken je dat?

AI: Het boek "Aposematic Poison Frogs (Dendrobatidae) of the Andean
Countries: Colombia, Bolivia, Ecuador, Peru and Venezuela" lijkt te gaan
over aposematische gifkikkers (familie Dendrobatidae) die voorkomen in
de Andeslanden, waaronder Colombia, Bolivia, Ecuador, Peru en Venezuela.
Het onderwerp van het boek is specifiek gericht op deze regio's en de
gifkikkers die daar voorkomen.

Hoewel ik geen toegang heb tot informatie over individuele boeken,
auteurs of publicaties die zijn uitgebracht na september 2021, klinkt de
titel van het boek als een zeer relevante en informatieve bron voor
iemand die geïnteresseerd is in gifkikkers, met name die uit de
genoemde landen in de Andesregio. Het lijkt een waardevolle bron te zijn
voor mensen die meer willen weten over de verscheidenheid aan
aposematische gifkikkers in deze specifieke geografische gebieden.

User: Sinds kort zijn de Epipedobates anthonyi mannetjes in mijn
terrarium gaan roepen. Hoe vind je dat?

AI: Het feit dat je mannelijke Epipedobates anthonyi kikkers geluid
maken in je terrarium is interessant en opwindend! Gekwaak bij kikkers
is vaak een gedrag dat geassocieerd wordt met voortplanting en
territoriaal gedrag. Het kan een teken zijn dat je kikkers zich
comfortabel en in goede gezondheid voelen in hun omgeving.

Geluid wordt vaak gebruikt door mannelijke kikkers om vrouwtjes aan te
trekken en hun aanwezigheid aan andere mannetjes te melden. Elk soort
kikker heeft zijn eigen kenmerkende roep, die kan variëren in toon,
volume en ritme. Als je Epipedobates anthonyi mannetjes geluid maken,
kan dit wijzen op het begin van het broedseizoen of een poging tot
voortplanting.

Het is een goed teken dat je kikkers zich in een geschikte omgeving
bevinden en zich voortplantingsklaar voelen. Zorg ervoor dat je de
omstandigheden in het terrarium blijft monitoren en ervoor zorgt dat ze
geschikt voedsel, water en schuilplaatsen hebben. Als je geïnteresseerd
bent in het kweken van deze kikkers, zou het kunnen lonen om meer te
leren over hun voortplantingsgedrag en eventueel broedgelegenheid te
bieden.

Onthoud echter dat het belangrijk is om de natuurlijke behoeften en het
welzijn van de kikkers voorop te stellen. Als je vragen hebt over het
gedrag van je kikkers, is het een goed idee om contact op te nemen met
experts op het gebied van herpetologie om ervoor te zorgen dat je de
best mogelijke zorg voor je dieren biedt.

User: Voorheen zag ik mijn Epipedobates maar zelden, en zelfs dan
hooguit 2 tegelijk. Maar nu laten ze zich vaker zien. Hoe kan dat?

AI: Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je Epipedobates anthonyi
kikkers zich nu vaker laten zien dan voorheen. Het gedrag van amfibieën
kan worden beïnvloed door verschillende omgevingsfactoren en
seizoensgebonden veranderingen. Hier zijn enkele mogelijke verklaringen:

1 Seizoensgebonden veranderingen: Kikkers kunnen hun gedrag aanpassen
aan veranderende seizoenen. Misschien is het nu de tijd van het jaar
waarin ze actiever worden en meer tevoorschijn komen, bijvoorbeeld
tijdens het paarseizoen.

2 Temperatuur en vochtigheid: Amfibieën zijn koudbloedige dieren en
hun activiteit kan worden beïnvloed door temperatuur en vochtigheid.
Als de omstandigheden in het terrarium zijn veranderd, zoals temperatuur
of luchtvochtigheid, kan dit van invloed zijn op hun gedrag.

3 Veranderingen in omgevingsfactoren: Veranderingen in verlichting,
schuilplaatsen, substraten en andere aspecten van het terrarium kunnen
de kikkers aanmoedigen om zich meer te laten zien.

4 Voedselbeschikbaarheid: Als er meer voedselbronnen beschikbaar zijn
in het terrarium, kunnen de kikkers actiever worden omdat ze op zoek
zijn naar voedsel.

5 Aanpassing aan het terrarium: Het kan zijn dat de kikkers zich na
verloop van tijd meer op hun gemak zijn gaan voelen in het terrarium en
zich daarom meer laten zien.

6 Veranderingen in sociale dynamiek: Als je meerdere kikkers hebt,
kunnen veranderingen in de sociale hiërarchie of interacties tussen
individuen van invloed zijn op hoe vaak ze zich laten zien.

7 Gezondheid en welzijn: Als de kikkers zich nu vaker laten zien, kan
het ook een teken zijn dat ze in goede gezondheid verkeren en zich
comfortabel voelen in hun omgeving.

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze veranderingen in
gedrag en omgeving, aangezien ze kunnen wijzen op het welzijn van de
kikkers en hun aanpassing aan het terrarium. Het observeren en begrijpen
van het gedrag van je kikkers kan je helpen om beter voor ze te zorgen
en hun leefomstandigheden te optimaliseren.

User: Hoe groot is de kans dat mijn kikkertjes zullen veranderen in
prinsjes?

AI: Het idee van kikkers die in prinsen veranderen is een veelvoorkomend
sprookjesmotief, maar het heeft geen basis in de biologische realiteit.
In werkelijkheid ondergaan kikkers een metamorfose van ei naar
kikkervisje en uiteindelijk naar volwassen kikker, maar ze veranderen
niet in menselijke prinsen.

De metamorfose van kikkers is een natuurlijk biologisch proces waarbij
de larvale vorm (kikkervisje) zich ontwikkelt tot de volwassen kikker.
Dit proces omvat fysieke veranderingen zoals de ontwikkeling van
ledematen, verlies van de staart, ontwikkeling van longen voor
ademhaling en veranderingen in voeding en habitat.

Dus, terwijl kikkers zeker veranderingen ondergaan in hun levenscyclus,
is het niet mogelijk dat ze veranderen in menselijke prinsen. Het is
belangrijk om biologische feiten te onderscheiden van sprookjesachtige
verhalen en verwachtingen.

--
Zippo

Ruud Harmsen

Fri, 18 Aug 2023 19:23:34 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:
>User: En Santa Isabel?

En Santa Bella?

Antwoord mogelijk over enige maanden te verschijnen op mijn website in
een voor bijna niemand leesbare taal. En zonder enig inzicht in een
andere voor bijna niemand te lezen taal (maar die wel in hoog aanzien
staat, o.a. onder Bijbelgeleerden en andere Christenen) is de
woordspeling ook niet te snappen.

>User: Dus je weet verder niks over lokale vormen met namen als Santa
>Marta, Rio Saladillo en Bueno Esperanza?

Nee, wie wel? En zie Wikipedia.

> [...]
>kennisdatum in september 2021 heb ik echter geen informatie over deze
>specifieke lokale vormen of morfen van Epipedobates anthonyi.

Nee, die namen zijn ook allemaal pas de laatste twee jaar verzonnen en
de bijbehorende diersoorten toen pas ontdekt. Vast wel.

> [...]
>titel van het boek als een zeer relevante en informatieve bron voor
>iemand die geïnteresseerd is in gifkikkers, met name die uit de

Maar wat is de relevant ervan in nl.religie, kon men zich eventueel
afvragen, niet?

>User: Sinds kort zijn de Epipedobates anthonyi mannetjes in mijn
>terrarium gaan roepen. Hoe vind je dat?

Ik legde eerste het zinsaccent op MANnetjes. Ook al door de evidente
spelfout. Dan loopt de zin en bevat die geen zin.

> [...]
>maken in je terrarium is interessant en opwindend! Gekwaak bij kikkers
>is vaak een gedrag dat geassocieerd wordt met voortplanting en

Ja echt? En niet alleen bij kikkers hoor!

>[...] Het is
>belangrijk om biologische feiten te onderscheiden van sprookjesachtige
>verhalen en verwachtingen.

Een waar en verstandig woord.
--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

nastyho...@gmail.com

On Saturday, August 19, 2023 at 2:12:11 PM UTC+3, Ruud Harmsen wrote:
> Een waar en verstandig woord.

Bs"d

En daarom is het verstandig om het sprookjesachtige verhaal van de kikker die in een prins veranderd zou zijn te onderscheiden van feiten.

Jerry Allen Coyne (born 1949) is an American professor of biology, known for his commentary on the intelligent design debate.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Coyne

"Of Vice and Men, A Case Study of Evolutionary Psychology" By Jerry Allan Coyne

"In de pikorde van de wetenschap schuilt evolutionaire biologie ergens dichtbij de bodem, veel dichter bij de frenologie (schedelmeting) dan bij de fysica. Evolutionaire biologie is immers een historische wetenschap, beladen met de onvermijdelijke onvoorspelbaarheid van de geschiedenis. Wij evolutionaire biologen kunnen geen Jurassic park maken om precies te observeren wat de dinosauriërs doodde; en, in tegenstelling tot "hardere" wetenschappers, kunnen we meestal geen problemen oplossen met een eenvoudig experiment, zoals het toevoegen van buis A aan buis B en het vaststellen van de kleur van het mengsel.

Het laatste dode gewicht dat ons dichter bij de frenologie brengt is "evolutionaire psychologie", of de wetenschap die vroeger bekend stond als de sociobiologie, die de evolutionaire wortels van het menselijk gedrag bestudeert. Er is niets inherent mis met deze onderneming, en het heeft een aantal intrigerende theorieën voorgesteld, in het bijzonder over de evolutie van de taal. Het probleem is dat de evolutionaire psychologie lijdt onder het wetenschappelijke equivalent van megalomanie. De meeste aanhangers zijn ervan overtuigd dat vrijwel elk menselijk handelen of gevoel, inclusief depressie, homoseksualiteit, religie en bewustzijn, door natuurlijke selectie direct in onze hersenen werd gebracht. In deze visie wordt evolutie de sleutel - de enige sleutel - die onze menselijkheid kan ontsluiten.

Helaas verwarren evolutionaire psychologen routinematig theorie en speculatie door elkaar. In tegenstelling tot botten fossiliseert gedrag niet, en het begrijpen van de evolutie ervan impliceert vaak het verzinnen van verhalen die plausibel klinken maar moeilijk te testen zijn. Depressie, bijvoorbeeld, wordt gezien als een eigenschap die wordt bevorderd door natuurlijke selectie om ons in staat te stellen onze problemen op te lossen door ons terug te trekken, te reflecteren en zo onze toekomstige voortplanting te verbeteren. Aannemelijk? Misschien. Wetenschappelijk testbaar? Absoluut niet. Als evolutionaire biologie een zachte wetenschap is, dan is de evolutionaire psychologie haar slappe onderbuik."

https://tinyurl.com/sci-conj

kvd...@gmail.com

On Saturday, August 19, 2023 at 10:22:02 AM UTC-7, nastyho...@gmail.com wrote:

> Jerry Allen Coyne (born 1949) is an American professor of biology,

Geachte redacteur,

Ik schrijf u met opwinding en verwondering over een recente ontdekking
die ons begrip van de wetenschap en de geschiedenis aanzienlijk heeft
verrijkt. Tijdens een opgraving in de fossiele woning van Fred
Flintstone hebben we een verbazingwekkende tekst ontdekt die een nieuwe
kijk werpt op de verhouding tussen wetenschappelijke disciplines.

De tekst die we hebben gevonden, onderstreept dat evolutionaire biologie
wellicht dichter bij de bodem van de wetenschappelijke hiërarchie staat,
vergelijkbaar met de frenologie (schedelmeting), in tegenstelling tot de
fysica die traditioneel wordt beschouwd als een "hardere" wetenschap. De
auteur van deze tekst betoogt dat evolutionaire biologie historisch
beladen is door de onvoorspelbaarheid van geschiedenis, waardoor het
vergelijken ervan met de precisie van een eenvoudig fysiek experiment
wat uitdagender is.

Verder wordt in de tekst beweerd dat de evolutionaire psychologie,
voorheen bekend als de sociobiologie, onze aandacht vestigt op de
evolutionaire wortels van menselijk gedrag. De auteur benoemt echter ook
een zekere mate van "megalomanie" binnen deze wetenschappelijke
discipline, waarbij sommige onderzoekers geloven dat vrijwel elk
menselijk handelen of gevoel rechtstreeks is ontstaan door natuurlijke
selectie. Dit doet denken aan een visionaire visie waarin de evolutie
fungeert als de ultieme sleutel om de complexiteit van de menselijkheid
te ontsluiten.

De tekst bevat ook kritische kanttekeningen over de grenzen van de
evolutionaire psychologie. Het verwarren van theorie en speculatie wordt
bekritiseerd, en het argument wordt aangevoerd dat het begrijpen van
evolutionair gedrag vaak het verzinnen van plausibele maar moeilijk te
testen verhalen impliceert. Als voorbeeld wordt depressie genoemd, die
volgens sommigen zou zijn bevorderd door natuurlijke selectie om
problemen op te lossen door introspectie en terugtrekking.

Deze ontdekte tekst biedt een intrigerende kijk op de standpunten en
discussies binnen de wetenschappelijke gemeenschap van die tijd. Hoewel
we moeten erkennen dat er wellicht enige ironie schuilt in de
omstandigheden waarin deze tekst is ontdekt, kunnen we niet ontkennen
dat het een fascinerend inzicht biedt in de voortdurende evolutie van
wetenschappelijk denken.

Met vriendelijke groet,
[Naam van de auteur]

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

> [...]

>andere voor bijna niemand te lezen taal (maar die wel in hoog aanzien
>staat, o.a. onder Bijbelgeleerden en andere Christenen) is de

Aankondiging: "Over enkele maanden zet ik mogelijk iets op mijn website
wat niemand snapt, behalve ikzelf dan".

Ja, geacht lezerspubliek, ga er maar eens goed voor zitten!

--
Zippo

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 21:58:25 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //
\( \\ )
( \\ ) /\
___[\______/^^^^^^^\__/) o-)__
|\__[=======______//________)__\
\|_______________//____________|
||| || //|| |||
||| || @.|| |||
|| \/ .\/ ||
. .
'.'.`

COW-OPERATION

Frank Zippo

De potsbot van de onuitgenodigde bwe yategeezezza:

> _____________
>< Frank Zippo >
> -------------

Hoera, ik heb een stalker!

--
Zippo

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 22:09:28 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 22:20:32 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 22:31:35 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 22:42:39 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 22:53:42 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 23:04:45 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-19 23:15:49 UTC]

Frank Zippo

De Zippostalker robopotste:

> _____________
> [...]

Zippo Potsbot op hol geslagen?

--
Zippo

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 02:42:40 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 02:53:44 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 03:04:47 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 03:15:51 UTC]

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 03:26:54 UTC]

Frank Zippo

--
Zippo

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 03:37:58 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 03:49:01 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 04:00:04 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 04:11:08 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 04:22:12 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 04:33:16 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde

COW-OPERATION [2023-08-20 04:44:19 UTC]

_____________
< Frank Zippo >
-------------
\ \ /
\ \/
(__) /\
(oo) O O
_\/_ //
* ( ) //
\ (\\ //

De ongekruisigde (AI adept)

Hij doet 't en ik heb 'm uitgezet :-)

kvd...@gmail.com

On Saturday, August 19, 2023 at 11:11:31 PM UTC-7, De ongekruisigde (AI adept) wrote:

> [...]

dot dot dot

> Hij doet 't en ik heb 'm uitgezet :-)

Wat veroorzaakt de kleine subtiele verschillen tussen elk van die ASCII
KoeKunst werken?

De ongekruisigde (AI adept)

On 2023-08-20, kvd...@gmail.com <kvd...@gmail.com> wrote:

> dot dot dot

Ik zie 't nu op mijn laptop; Frank heeft gelijk, hij was enigszins
ontspoord. Op een gegeven moment ben ik de articles achterstevoren gaan
doorlopen en is de functionaliteit die controleert of er al eerder was
geantwoord omgevallen (mijn fout, niet die van ChatGPT). Gelukkig heb ik
'm beperkt - vooruitziende blik - zodat hij niet elke zoveel seconden
een reply in de nieuwsgroep heeft gegooid.

> Wat veroorzaakt de kleine subtiele verschillen tussen elk van die ASCII
> KoeKunst werken?

Het enige verschil is de datum/tijd timestamp bovenin. Als je exact
hetzelfde bericht nogmaals wil posten dan houdt de server dat tegen -
'441 Duplicate message (MD5)'. Als ik 't mooier zou willen maken dan zou
ik een reactie gebaseerd op de inhoud van de post waarop wordt
geantwoord kunnen geven (b.v. Markov chain) maar dat gaat te veel tijd
kosten.

De ongekruisigde (AI adept)

On 2023-08-20, De ongekruisigde (AI adept) <ongekr...@news.eternal-september.org> wrote:

> geantwoord omgevallen (mijn fout, niet die van ChatGPT). Gelukkig heb* ik
> 'm beperkt - vooruitziende blik - zodat hij niet elke zoveel seconden
> een reply in de nieuwsgroep heeft gegooid.

*had

Frank Zippo

[...]

> [...]
>ik een reactie gebaseerd op de inhoud van de post waarop wordt
>geantwoord kunnen geven (b.v. Markov chain) maar dat gaat te veel tijd

Als de onbetekenende dan toch zijn tijd aan het verdoen is met onzinnige
NNTP projectjes die per abuis meerdere followups op de Zippo berichten
genereren, waarom dan niet een stripverhaaltje ervan maken?

Plaatje 1: Zippokoe toont schaar aan nl.wetenschap lezerjespubliek
Plaatje 2: Zippokoe doet incisie.
Plaatje 3: Enorme bloedfontein ontspringt aan arm slachtoffer aka De
Ongekruisde.
Plaatje 4 t/m 7: enz.

Misschien wil kvd, samen met diens beste vriend chatGPT, De Ongekuiste
helpen deze Zippostalking tot volle wasdom te doen komen en tot een heus
stripboek te metamorfosren, waar De Generaal nog een mooi puntje aan kan
zuigen!

--
Zippo

Ruud Harmsen

Sat, 19 Aug 2023 23:54:21 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

>Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Aankondiging: "Over enkele maanden zet ik mogelijk iets op mijn website
>wat niemand snapt, behalve ikzelf dan".
>
>Ja, geacht lezerspubliek, ga er maar eens goed voor zitten!

Omdat je zo vriendelijk aandrong, heb ik speciaal voor jou en jullie
de planning wat omgegooid en dit projectje naar voren getrokken. Ecce:
https://rudhar.com/musica/sntabela.htm !
--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

kvd...@gmail.com

On Sunday, August 20, 2023 at 1:21:21 AM UTC-7, De ongekruisigde (AI adept) wrote:

> [...]
> ik een reactie gebaseerd op de inhoud van de post waarop wordt
> geantwoord kunnen geven (b.v. Markov chain) maar dat gaat te veel tijd

Daar heb ik een andere mening over want ik zie duidelijk kleine minieme
verschillen tussen de feitelijke ASCII tekeningen op verschillende
chrono logische tijdstippen als iemand begript wat ik beDoel.

Het lijkt erop dat chatGPT langzaam evolueert, en dat kun je zien aan
die tekeningen. Volgens mij, als je dat programma een paar weken laat
draaien evolueert dit tot een blauwe druk van een UFO.

De ongekruisigde (AI adept)

On 2023-08-20, Frank Zippo <fzi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> NNTP projectjes die per abuis meerdere followups op de Zippo berichten
> genereren, waarom dan niet een stripverhaaltje ervan maken?

Ho, ho! Dit gaat een leertraject zijn! Onschatbare kennis gaat hieruit
voortkomen, alsmede een boeiende samenwerking met onze toekomstige
overlords, de AGI's (ik zou maar uitkijken met die grote mond van jou).

> [...]
> Plaatje 2: Zippokoe doet incisie.
> Plaatje 3: Enorme bloedfontein ontspringt aan arm slachtoffer aka De

Dat klinkt zeker interessant en ik zou best bereid zijn om verschillen
terzijde te schuiven en uw programmacode in Rust(lang) te incorporeren
in mijn studieprojectje! Tip: pas op met de 'gore', dat valt soms niet
goed, of zo.

> [...]
> helpen deze Zippostalking tot volle wasdom te doen komen en tot een heus
> stripboek te metamorfosren, waar De Generaal nog een mooi puntje aan kan

kvd en ik hebben ons al eerder vermaakt met numerologie en
Markov-chains, dus wie weet! Ik moet hierbij echter opmerking dat ook ik
intensievve contacten onderhoud met ChapGPT en dat ik derhalve zelf in
staat mag worden geacht e.e.a. tot volle wasdom te doen komen! Of zo.

!™ Bert

De ongekruisigde (AI adept)

On 2023-08-20, De ongekruisigde (AI adept) <ongekr...@news.eternal-september.org> wrote:

> [...]
> intensievve contacten onderhoud met ChapGPT en dat ik derhalve zelf in
> staat mag worden geacht e.e.a. tot volle wasdom te doen komen! Of zo.

* opmerken (momenteel onder invloed van alcohol; verzachtende
omstandigheid, of zo)

De ongekruisigde (AI adept)

On 2023-08-20, De ongekruisigde (AI adept) <ongekr...@news.eternal-september.org> wrote:
> [...]

ChapGPT!!! Dit gaat een freudiaanse verschrijving zijn die is ontsproten aan de film Chappie (2015), die in AGI-achtige context, of zo, zeer relevant gaat zijn, en zo!

™ etc.

De ongekruisigde (AI adept)

of zo

> ™ etc.

Kleefgaren

Geweldig! Just what I needed! Ik kwam t altijd al tekort. Had t net nodig,
greep op de plank: mispoes. En nou is het er eindelijk! Ruud kom in m’n
armen! Je bent n zege voor de mensheid!

--
the early bird catches the worm, but it’s the second mouse that gets the
cheese

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Omdat je zo vriendelijk aandrong, heb ik speciaal voor jou en jullie
>de planning wat omgegooid en dit projectje naar voren getrokken.

Dat vind ik voor de verandering nou eens heel lief van je! Hartelijk
dank!

>Ecce: https://rudhar.com/musica/sntabela.htm !

Het project is geheel geslaagd want ik snap er inderdaad de ballen van.

Straks het zaakje maar eens dumpen in chatGPT om te zien wat die ervan
bakt. Veel hoop heb ik niet, want van mijn kikkertjes morphs maakte hij
ook al een zootje. Zo is bv "Blue Jeans" niet een vorm van Epipedobates
anthonyi, maar van Oophaga pumilio, en die komt helemaal niet voor in
Ecuador en Peru, maar in Costa Rica!
Zie: <https://en.wikipedia.org/wiki/Strawberry_poison-dart_frog>

--
Zippo

kvd...@gmail.com

On Sunday, August 20, 2023 at 8:00:07 AM UTC-7, Ruud Harmsen wrote:

> Omdat je zo vriendelijk aandrong, heb ik speciaal voor jou en jullie
> de planning wat omgegooid en dit projectje naar voren getrokken. Ecce:
> https://rudhar.com/musica/sntabela.htm !

Naam
Op 23 juli, tekst op 20 augustus 2023

Benaming
De naam Santa Bella lijkt een Italiaanse of Spaanse indruk te geven. Maar kijk eens hoe het in het Grieks wordt geschreven, Σαν Ταμπέλα, je zou, net als ik, kunnen vermoeden dat het een woordspeling is. San Tampéla, of eerder uitgesproken als Sandabela, lijkt op elkaar, maar σαν = als. De oorsprong van ταμπέλα is het Italiaanse woord "tabella", en de betekenis, als ik het goed begrijp, is een bord met tekst of andere aanduidingen. Of figuurlijk: een stereotype karakterisering. Het online woordenboek Glosbe suggereert vertalingen in het Engels zoals: label, sign, tab, tag.

Dus misschien heeft men deze naam gevonden in een gesprek als:
"Hoe wil je deze naam gebruiken?"
"Als een label, een karakterisering van onze groep en onze muziek, σαν ταμπέλα, Σαν Ταμπέλα, Santa Bella!"

Vergelijk de namen van muziekgroepen "The Who" en "Guess Who". Maar ik ken geen Grieks, dus het is heel goed mogelijk dat ik de naam volledig verkeerd begrijp.

Of misschien heeft ook het Franse "Sans Tabelle" een rol gespeeld? Nee, "die Tabelle" is Duits, niet Frans.

Naamgeving
Op 11 augustus 2023 zag ik meteen dat twee leden van de groep, Ελένη Ζαχοπούλου (Eléni Zachopúlu) en Φάνης Ζαχόπουλος (Fánis Zachópulos), dezelfde achternaam hebben. Misschien zijn ze verwant of familie. Ik ben er niet in geslaagd om meer feiten of details te vinden.

Interessant is dat niet alleen de uitgangen van dezelfde naam verschillen, -ου in de vrouwelijke vorm en -ος in de mannelijke vorm, maar ook het accent verschuift van lettergreep: Ζαχοπούλου, Ζαχόπουλος. Een mooie en interessante taal, maar moeilijk, het Grieks.

Hier is een verklaring van het fenomeen (in het Engels). Hier wordt duidelijk dat -ου geen vrouwelijke uitgang is, maar die van de mannelijke genitief.

Muziek
Ik hou erg van hun muziek: Αστέρω, Κάνε με το κρασί χωριό, Το πεζοδρόμιο, Κοίτα με γλυκιά μου αγάπη, Μάρω, Ψιλό Γαζί, Δεν θα ξαναϊδωθούμε, etc., etc.

Dit, wat ik zojuist heb ontdekt toen ik mijn artikel afrondde, is een lange interview met muzikale intermezzo's, in het Grieks. Zoals ik al zei, ik ken geen Grieks, maar ja, Φάνης en Ελένη zijn broer en zus: 6m23s. En op 6m37s vraagt de interviewer over "το όνομα", de naam, Santa Bella. Ik begrijp dan niet wat ze op dat moment zeggen.

Muziek
Talen
Mijn artikelen in en over interlingua: menu; RSS
Bronnen voor interlingua
Ingangspoort van deze website

Kleuren: Saai Buitenissig Geen voorkeur Vernieuw de pagina

Navigeer
Laat me weten als er specifieke delen zijn waar je meer over wilt weten, vragen over hebt, of als er andere manieren zijn waarop ik je kan helpen! Oeroeboeroe, ik ben er om te assisteren.

< Verdomde interessant, al zeg ik het zelf

Frank Zippo

chatKVD bwe yategeezezza:

> [...]
>De naam Santa Bella lijkt een Italiaanse of Spaanse indruk te geven. Maar kijk eens hoe het in het Grieks wordt geschreven, Σαν Ταμπέλα, je zou, net als ik, kunnen vermoeden dat het een woordspeling is. San Tampéla, of eerder uitgesproken als Sandabela, lijkt op elkaar, maar σαν = als. De oorsprong van ταμπέλα is het Italiaanse woord "tabella", en de betekenis, als ik het goed begrijp, is een bord met tekst of andere aanduidingen. Of figuurlijk: een stereotype karakterisering. Het online woordenboek Glosbe suggereert vertalingen in het Engels zoals: label, sign, tab, tag.

Haha! Kijk eens aan! Het vuile werk is al geheel automagisch voor mij
geklaard door de onvolprezen chatKVD!

Alhoewel... ik snap er nog steeds de ballen van. Waarom wordt de Griekse
taal erbij gesleept? En de link met los "gruppos musicales "The Who" e
"Guess Who" komt ook nogal wel zo tamelijk vergezocht op me over.

Volgens mij is de herkomst van Santa Bella heel simpel te verklaren. Het
Roomsch Katholieke Geloof kent vele honderden Heiligen en in Latijns
Amerika kennen ze er zelfs nog veel meer. Het zou me daarom heel sterk
verbazen als zich onder al die RK Heiligen ook niet ergens een Santa
Bella schuil houdt.

Misschien kennen ze Santa Bella alleen maar in 1 of ander piepklein
Boliviaans bergdorpje ofzo, samen met nog enkele andere tientallen
lokale Heiligen, plus hun hoogsteigen Jezus. Al met al schat ik de kans
dat er ergens ter wereld een RK Heilige Santa Bella wordt vereerd op
100%.

Zeg "Santa", plak er een Italiaans of Spaanse klinkende meisjesnaam
achter, en voila: alweer een Roomsch Katholieke Heilige!

--
Zippo

kvd...@gmail.com

On Sunday, August 20, 2023 at 10:58:41 AM UTC-7, Frank Zippo wrote:

> Zeg "Santa", plak er een Italiaans of Spaanse klinkende meisjesnaam
> achter, en voila: alweer een Roomsch Katholieke Heilige!

Santa Brot

Frank Zippo

chatKVD bwe yategeezezza:

>Santa Brot

Malle jongen.

--
Zippo

wugi

Op 20/08/2023 om 17:00 schreef Ruud Harmsen:
Effe goegeltransleet met micro losgelaten op het joetjoep filmpie en
geeft deze woordsla, in drie fases:

Natuurlijk heeft Eleni ons de stem gegeven om hierheen te gaan lang
geleden stond je hier om te zeggen dat jullie broers zijn Eleni en Fani
zijn broers en natuurlijk moeten het broers zijn en geweldig ik weet het
niet Er zijn veel dingen gemeen tussen jij en dat is goed het heeft en
het heeft nodig maar ook enkele verschillen die we later zullen
bespreken laten we naar de naam gaan want ik wil het als een label deze
woordspeling de Italiaan met Santa Bella de Griek Hoe kwam het tot stand
Wie had het idee peetvader en waarom is het gebeurd? Nou, we waren op
één, we speelden vorig jaar in maart op een festival. Als ik het me goed
herinner, in Kerameikos in Metaxourgeio en

Ik hoop dat we het later kunnen bespreken, laten we naar de naam gaan,
want ik wil de like een tag deze woordspeling de Italiaan met de like
een tag de Griek Hoe kwam het tot stand Wie heeft de peetvader haar
gezien en waarom gebeurde het Nou, jij was het wij gespeeld op een
festival vorig jaar in maart Als ik me goed herinner Kerameikos in
Metaxourgeio en pratend voordat we naar boven gaan, zeg ik dat ik met
Giorgos in het bijzonder heb gesproken en ik zeg hem dat ze ons met een
naam willen Ik bedoel dat ze niet naar Eleni Fanis kunnen luisteren en
Giorgos en de rest weer. Ik vertel hem dat we een naam moeten vinden,
het is niet mogelijk en hij vertelt me ​​wat Giorgos tegen me zegt. Wat
betekent het om zoiets als een label te vinden? We hebben zoiets als een
label en ik wil dit zien. is omdat ik het eerst als een label begreep en
ik zeg wat is het als een label, erg leuk, wat twee hele mooie woorden
zijn om het bedrijf binnen te gaan, laten we zeggen. Natuurlijk gedraagt
​​​​hij zich als een label Grieks als

Ik begreep het als een label en ik zeg wat is dat Label is erg leuk, wat
twee hele mooie woorden zijn om samen te gaan, laten we zeggen.
Natuurlijk bedoelt hij als een label Grieks een label en ik vertel hem
dat dit het is en dit waar we aan dachten een veel en eindigde met deze
vorm, dit zijn tenslotte deze spontaniteitsdingen speciaal Vooral in
kunst en

Lijkt dus toch in je redeneerrichting te gaan, qua tafeltabellabel.
Zeg niet dat goegeltransleet niet zijn best doet!

--
guido wugi

Frank Zippo

wugi bwe yategeezezza:

>Op 20/08/2023 om 17:00 schreef Ruud Harmsen:

[Santa Bella]

>Effe goegeltransleet met micro losgelaten op het joetjoep filmpie en
>geeft deze woordsla, in drie fases:

[Knip drie fases]

>Lijkt dus toch in je redeneerrichting te gaan, qua tafeltabellabel.
>Zeg niet dat goegeltransleet niet zijn best doet!

Gefeliciteerd! Je bent erin geslaagd het op zich al ondoorgrondelijke
verhaal van Ruud nóg onbegrijpelijker te maken.

De Bert(AWRvB) Prijs voor de meest onsamenhangende uitleg van Kwartaal
Drie van 2023 kan je welhaast niet meer ontgaan!

--
Zippo

wugi

Op 20/08/2023 om 21:49 schreef Frank Zippo:
Wedermijnerzijdse felicitaties. Voor het nog steeds niet begrijpen van
inmiddels vrij begrijpelijke kopij.

--
guido wugi

wugi

> [...]

> Omdat je zo vriendelijk aandrong, heb ik speciaal voor jou en jullie
> de planning wat omgegooid en dit projectje naar voren getrokken. Ecce:

Zapte viavia langs https://rudhar.com/technica/1lettren.htm en lees daar
gelijk "terrabyte";)

So be it and so it is.
Wat weet de englishe grammatica hierover te zeggen?
En
So are they and so they are? Nog afgezien van verschillende betekenissen
voor dezelfde volgorde...
So does he, so do the pros
Thus spoke Zara Soldes...

--
guido wugi

Frank Zippo

wugi bwe yategeezezza:

>Wedermijnerzijdse felicitaties. Voor het nog steeds niet begrijpen van
>inmiddels vrij begrijpelijke kopij.

Reden te meer om jou de welverdiende Bert(AWRvB) Award van ganser harte
te doen toekomen!

--
Zippo

Bakel

wugi <wu...@brol.invalid> wrote:

> Zapte viavia langs https://rudhar.com/technica/1lettren.htm en lees daar
> gelijk "terrabyte";)

Ruud is een autodidact (alleen HTS). Die laten altijd gaatjes vallen.

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 18:33:58 +0200: Kleefgaren <ge...@test.nl> scribeva:
Zegen. De zege laat nog eve op zich wachte.

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 18:39:35 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

>en die komt helemaal niet voor in
>Ecuador en Peru, maar in Costa Rica!
>Zie: <https://en.wikipedia.org/wiki/Strawberry_poison-dart_frog>

Wat erg!

Ruud Harmsen

> [...]
>
>Het project is geheel geslaagd want ik snap er inderdaad de ballen van.
>
>Straks het zaakje maar eens dumpen in chatGPT om te zien wat die ervan

Heb ik ook even geprobeerd, en de vertaling naar het Nederlands is
vrijwel perfect! Enige puntjes:
1) "label, teken, tabel, label": die had hij in het Engels moeten
laten staan: label, sign, tab, tag.

2) Subito is opeens, plotseling, niet meteen. Een subtiel verschil dat
in deze context echter mijn bedoeling helemaal onderuit haalt. Meteen
is immediatemente, ja, jam.

3) Een lang interview, niet een lange interview.

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 21:27:21 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

>Nou, we waren op één,

A pari? Ik dacht te verstaan dat ze in Parijs moesten optreden of zo.

Verder had ik, al lang voordat ik het interview hoorde gisteren, de
grap achter die naam kennelijk wel goed begrepen. Waarschijnlijk als
enige Grieks-onkundige in de wereld. Trots!

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 21:27:21 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

>Lijkt dus toch in je redeneerrichting te gaan, qua tafeltabellabel.
>Zeg niet dat goegeltransleet niet zijn best doet!

Zeker. Maar vergeleken met de vertaling Interlingua-Nederlands van
ChatGPT is dit resultaat toch pover te noemen. Alsof GT de modernere
AI-achtige vertaalmanier voor het Grieks nog steeds niet
geïmplementeerd heeft.

Heb je bij je vertaalinspanning een Griekse transcriptie verkregen van
de gesproken tekst? Dan zouden we die eens in ChatGPT kunnen gooien.
Of zou ChatGPT ook rechtsstreeks spraakherkenning kunnen toepassen?
Voorwaar interessante vragen.

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 21:57:05 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:
Willen of niet willen, dat is de kwestie.

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 22:24:23 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:
Ontvangen, waarvoor dank.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 10:32:14 +0200: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
Helaas:

Kun je ook spraakherkenning doen, bijvoorbeeld van een
Youtube-interview? Zodat bijvoorbeeld gesproken Grieks eruit komt als
geschreven Engels of Nederlands?

ChatGPT

Helaas kan ik geen directe spraakherkenning uitvoeren of
audio-/videobestanden transcriberen naar geschreven tekst. Mijn
huidige mogelijkheden zijn beperkt tot tekstuele interacties en
verwerking van geschreven tekst.

Er zijn echter specifieke softwaretools en diensten beschikbaar die
audio naar tekst kunnen omzetten, zoals automatische
spraakherkenningssoftware. Deze tools kunnen audio-opnamen, zoals
YouTube-interviews, omzetten in geschreven tekst. Er zijn
verschillende online platforms en softwaretoepassingen beschikbaar die
deze functionaliteit bieden. Je kunt proberen Google's
spraak-naar-tekst dienst of andere gespecialiseerde
spraakherkenningstools.

Houd er wel rekening mee dat automatische spraakherkenning soms moeite
kan hebben met nauwkeurige transcriptie, vooral bij complexe talen
zoals Grieks. Handmatige correctie en bewerking van de gegenereerde
tekst kunnen vaak nodig zijn om een nauwkeurig resultaat te
verkrijgen.

Izak van Langevelde

Gelukkig leggen d'r hier genoeg tuupjes plamuur, met bijbehorende
vlijmscherpe messen, om alles weer strak te trekken. Omwille van het
karakter dezer groep, laten we nog wel 'ns wat nerfjes of porietjes
staan, maar das intentioneel...

--
Grinnikend door het leven...

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 22:04:56 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

>Zapte viavia langs https://rudhar.com/technica/1lettren.htm en lees daar
>gelijk "terrabyte";)
>
>So be it and so it is.
>Wat weet de englishe grammatica hierover te zeggen?

Geen idee. Ik vertaalde dit puur op gevoel en vermoed dat het goed is.
"So be it" in elk geval, dat is een staande uitdrukking, misschien wel
van Shakespeare, dus mogelijk iets archaïsch.

>En
>So are they and so they are? Nog afgezien van verschillende betekenissen
>voor dezelfde volgorde...

Ja. Het tweede: 'zij ook'. Het eerste: 'zo zijn ze', of 'dus [zo of
daar] zijn ze wel'.

>So does he, so do the pros
>Thus spoke Zara Soldes...

Precies. Hallowed be thy name.

Bakel

Ah, dus Ruud geeft nl.taal smoel.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 12:58:23 +1000: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Als je het verhaaltje gelezen had (het is overigens mijn vertaling van
een eigen Nederlandse tekst, makkelijker voor je) zou je begrijpen wat
een domme opmerking dit weer is.

Ruud Harmsen

Wugi schreef:
> [...]

Ze hebben het zoals beloofd inmiddels inderdaad verbeterd. Tera,
Zevenaar, in Google Maps.

Grappig en toch weer talig: vlak erbij kun je desgewenst het Hazenpad
kiezen!

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 10:45:10 +0200: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

> [...]
>van Shakespeare, dus mogelijk iets archaïsch.

>Ja. Het tweede: 'zij ook'. Het eerste: 'zo zijn ze', of 'dus [zo of

Andersom, dus, bedoel ik.

De ongekruisigde (AI adept)

Ruud komt nochtans erg intelligent over en
dat kunnen we van jou niet zeggen, hè.

Ruud Harmsen

On Sunday, August 20, 2023 at 7:58:41 PM UTC+2, Frank Zippo wrote:
> chatKVD bwe yategeezezza:

[snip ChatGPT-vertaling]

> Alhoewel... ik snap er nog steeds de ballen van. Waarom wordt de Griekse
> taal erbij gesleept? En de link met los "gruppos musicales "The Who" e
> "Guess Who" komt ook nogal wel zo tamelijk vergezocht op me over.

Die Franky is niet zo snaps, hè? Zelfs in het Nederlands begrijpt hij een toch
tamelijk helder verhaal niet.

Het Grieks is er niet bijgesleept, het gaat over een Grieks muziekgroepje,
met de (voor anderstaligen) Italiaansogende naam Santa Bella, wat echter
een herschrijving is van een Griekse naam die in die taal iets heel anders
betekent. Moet ik nou echt ALLES gaan uitleggen?

> los "gruppos musicales "

Dat staat er niet. Want Interlingua is geen Spaans. En wat je schrijft is ook
geen Spaans.

> [...]
> Amerika kennen ze er zelfs nog veel meer. Het zou me daarom heel sterk
> verbazen als zich onder al die RK Heiligen ook niet ergens een Santa

Lijkt me sterk. "Mooi" is namelijk traditioneel niet een eigenschap die
aan Maria wordt toegeschreven, het Katholieke geloof nogal preuts
zijnde.

> [...]
> lokale Heiligen, plus hun hoogsteigen Jezus. Al met al schat ik de kans
> dat er ergens ter wereld een RK Heilige Santa Bella wordt vereerd op

Je zou ook eens kunnen googelen natuurlijk. Het smarte van de naam
is namelijk dat iedereen het heel bekend vindt klinken, terwijl het in
werkelijkheid buiten die groepsnaam niet bestaat!

(Denk ik, maar ik heb nog niet gegoogeld.)

> Zeg "Santa", plak er een Italiaans of Spaanse klinkende meisjesnaam
> achter, en voila: alweer een Roomsch Katholieke Heilige!

Dom, intens dom, dat ben je. Of je doet alsof om grappig over te
komen, wat ook al weer mislukt.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 02:14:09 -0700 (PDT): Ruud Harmsen
<ruudhar...@gmail.com> scribeva:
> [...]
>werkelijkheid buiten die groepsnaam niet bestaat!
>
>(Denk ik, maar ik heb nog niet gegoogeld.)

Finca Santa Bella is een Argentijns wijnmerk, of een handelshuis, of
iets soortgelijks oenologisch. (Toch weer talig).

Ruud Harmsen

Sun, 20 Aug 2023 20:09:32 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

>chatKVD bwe yategeezezza:

Nee, dat klinkt lekker!

>Malle jongen.

pe

Best veel mensen zouden ingebouwde herkening van hun eigen spraak, met
automatisch vertaling/correctie naar Goed Nederlands moeten hebben. Met
uitvoerkeuze stem/schrift/digitaal schrift/taaladvies.
Want dat heeft gemiddeld een hoog bedroevendheidsgehalte.

--
LaTiE FijN zIJn

wugi

Op 21/08/2023 om 10:32 schreef Ruud Harmsen:
> [...]
>
> Heb je bij je vertaalinspanning een Griekse transcriptie verkregen van
> de gesproken tekst? Dan zouden we die eens in ChatGPT kunnen gooien.

Zeker, en nog met Latijns script eronder. Maar niet mee gekopieerd.

> Of zou ChatGPT ook rechtsstreeks spraakherkenning kunnen toepassen?
> Voorwaar interessante vragen.

Ene Stefan Speck, actief op de Duitse Quora qua taalvragen, amuseert
zich en zijn lezers geregeld met, onder zijn eigen antwoord, ChatGPT's
nonsens ter comparatie ende vermaak.

--
guido wugi

Ruud Harmsen

21 Aug 2023 10:05:41 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
Moet ik me nu aagesproken voelen?

Wel geef ik toe dat bij de voorbije Interlingua-conferentie af en toe
weer lekker heb zitten haspelen en krompraten. Zoals ik dan vaak zeg:
io scribe melio que io parla.

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> [...]
>
> Wel geef ik toe dat bij de voorbije Interlingua-conferentie af en toe
> weer lekker heb zitten haspelen en krompraten. Zoals ik dan vaak zeg:

Wat een toeval. Dat zeg ik ook altijd!

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 12:58:06 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

>Zeker, en nog met Latijns script eronder. Maar niet mee gekopieerd.

Would you let it me to come? Alleen het pure Grieks interesseert me.
in...@rudhar.com Of doe je het zelf in ChatGPT? Hoe heb je die
transcriptie gemaakt? "Met de micro"? Wat is dat? Kan ik dat misschien
zelf ook? Vereist het eerst een geluidsopname te maken? Heb ik wel
software voor.

>Ene Stefan Speck, actief op de Duitse Quora qua taalvragen, amuseert
>zich en zijn lezers geregeld met, onder zijn eigen antwoord, ChatGPT's
>nonsens ter comparatie ende vermaak.

Me 2. Maar vertalen is wel een van hets weinige sterke punten. Zeker
het vertalen uit en zelfs in Interlingua, wat geen van de andere
robots kunnen, doet-ie heel redelijk, hoewel niet altijd perfect.

pe

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> 21 Aug 2023 10:05:41 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:

> Moet ik me nu aagesproken voelen?

Je ziet er wel wat in?

--
LaTiE FijN zIJn

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 21:06:53 +1000: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Dat dacht ik wel.

Ruud Harmsen

21 Aug 2023 11:08:58 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
Zeker wel, waarvoor dank.

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

[Oophaga pumilio]

>Wat erg!

Inderdaad. Waarbij nog komt dat deze soort dus ook niet in het door mij
bij Amazon bestelde boek Aposematic Poison Frogs (Dendrobatidae) of the
Andean Countries: Colombia, Bolivia, Ecuador, Peru and Venezuela wordt
behandeld.

Maar ja, dat zijn nou eenmaal de tegenslagen waar men mee moet leren
leven in het leven.

--
Zippo

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 14:23:24 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:
Sterkte. Je hebt het maar zwaar.

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Die Franky is niet zo snaps, hè? Zelfs in het Nederlands begrijpt hij een toch
>tamelijk helder verhaal niet.

Ik geef grif toe dat, zodra ik door heb dat ik zinloos abstract
gemiezemuis op de vierkante millimeter aan het lezen ben, mijn aandacht
vrijwel direct ontspoort en de rest van de tekst wat mij betreft voor
hetzelfde geld in het Chinees kan zijn geschreven.

Vergelijk het maar met het moeten lezen van een uitputtende verhandeling
van iemand die zich zit af te vragen waarom de letter r bestaat uit een
vertikaal streepje met rechts boven een gebogen streepje.

> [...]
>een herschrijving is van een Griekse naam die in die taal iets heel anders
>betekent. Moet ik nou echt ALLES gaan uitleggen?

Heel sympathiek van je dat je het even toelicht. Dit soort geprakkizeer
gaat mij, zoals reeds gezegd, gewoon veel te ver. Waarom zou je je er in
hemelsnaam druk over zitten dat een naam in een andere taal iets anders
(maar wat?) betekent dan in de brontaal? Verzin dan iets leuks, zoals
Dick, zou ik zeggen.

Bella is trouwens een afgeleide van enkele andere namen, zoals Anna- en
Isabel(la). En we hadden al vastgesteld dat Santa Isabel echt bestaat.
Zie: <https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Isabel>

>Lijkt me sterk. "Mooi" is namelijk traditioneel niet een eigenschap die
>aan Maria wordt toegeschreven, het Katholieke geloof nogal preuts
>zijnde.

Het gaat natuurlijk niet over de Heilige Maagd zelve maar over alle
Helden van de Roomsch Katholieke Kerk die het in het verleden tot
Heilige hebben weten te schoppen, bijvoorbeeld door zich te hebben laten
vermoorden of in contact zijn geweest met Jezus en/of de Heilige Maagd
enz.

> [...]
>werkelijkheid buiten die groepsnaam niet bestaat!

>(Denk ik, maar ik heb nog niet gegoogeld.)

Ik heb gegoogled en het aan chatGPT gevraagd en beiden leverden geen
resultaat op. Vandaar mijn suggestie van de lokale Boliviaanse Heilige.

>Dom, intens dom, dat ben je. Of je doet alsof om grappig over te
>komen, wat ook al weer mislukt.

Nee hoor, ik ben echt zo dom. Nee hoor, ik overdreef een beetje. Nee
hoor, ik probeer nooit grappig over te komen.

Alles wat ik post op usenet heeft een bloedserieuze ondertoon.

--
Zippo

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Finca Santa Bella is een Argentijns wijnmerk, of een handelshuis, of
>iets soortgelijks oenologisch. (Toch weer talig).

Maar in het Grieks betekent Finca Santa Bella weer iets heel anders,
iets met leder en gemep met zweepjes ofzo.

--
Zippo

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 14:51:19 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

>Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Maar in het Grieks betekent Finca Santa Bella weer iets heel anders,

Nee. Finka klinkt absoluut niet Grieks. En de indeling is San Tampela,
zoals je had kunnen weten als je het gelezen had (en proberen te
begrijpen) in plaats van alleen maar dom te blaten. Tambela klinkt ook
niet Grieks, maar is dan ook een leenwoord.

>iets met leder en gemep met zweepjes ofzo.

Domme, rare, onzinnige provocatie. Die citeer ik dus niet en reageer
ik er niet op.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 14:45:39 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>vrijwel direct ontspoort en de rest van de tekst wat mij betreft voor
>hetzelfde geld in het Chinees kan zijn geschreven.

Mijn stukjes zijn altijd op de vierkante millimeter, want zo ben ik en
mogelijk daardoor had ik op m'n tiende al min 2 min 2. Nu gelukkig
nauwelijks meer. Met de klemtoon op meer, niet op nauw.

Ik lul zo 2000 woorden bij elkaar over één enkel woordje. Dat er vaak
dan ook nog niet eens is, dat woord. Daar zijn gedocumenteerde
gevallen van bekend. En ben ik trots op en ga ik niet veranderen.
Zelfs niet proberen te.

Als mijn manier van schrijven je niet aanstaat, zou je ook kunnen
overwegen je er niet mee te bemoeien. Het is maar een idee natuurlijk.
Ik wil niemand iets opdringen, ook geen ideeën of suggesties doen.

Ruud Harmsen

> [...]

>Bella is trouwens een afgeleide van enkele andere namen, zoals Anna- en
>Isabel(la). En we hadden al vastgesteld dat Santa Isabel echt bestaat.

Ha, hij heeft gelijk ook, die Zippy!
https://en.wiktionary.org/wiki/Annabel

Ik zou bijna een naschrift gaan toevoegen! Maar omdat Frank het
gevonden heeft, doe ik dat om te plagen lekker niet!

https://en.wiktionary.org/wiki/isabella#English
<https://en.wikipedia.org/wiki/Isabelline_(colour)>

https://en.wiktionary.org/wiki/Isabella#Etymology
"A female given name from Hebrew."

En wat was die naam dan in het Hebreeuws? Dat staat er dan weer niet
bij! Zo irritant!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isabella
<https://nl.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_(voornaam)>
Daar staat het bij.

Ruud Harmsen

> [...]
>Ik geef grif toe dat, zodra ik door heb dat ik zinloos abstract
>gemiezemuis op de vierkante millimeter aan het lezen ben,

Maar het verschil tussen twee voor normale mensen exact gelijk ogende
gifgroene gifkikkers met violette streepjes, waarvan de ene in Cotsa
Rica en de andere in Belize en Honudras voorkomt, dat vind je dan weer
wel interessant. Zo heeft iedereen wat.

Ruud Harmsen

> [...]

>Heilige hebben weten te schoppen, bijvoorbeeld door zich te hebben laten
>vermoorden of in contact zijn geweest met Jezus en/of de Heilige Maagd

Grieken zijn orthodox. Of atheïst, misschien, tegenwoordig. Niet of
zelden katholiek. Santa Bella is nepItaliaans.

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Als mijn manier van schrijven je niet aanstaat, zou je ook kunnen
>overwegen je er niet mee te bemoeien.

Dat is waar, maar jij begon. Met jouw commentaar op mijn Santa Isabel
kikkertje, weetjenogwel? Jij maakte flagrant misbruik van dat kikkertje
door het als springplank te gebruiken voor de aankondiging van wat jij
als een voor de meesten onleesbaar verhaal aanduidde, over iets wat
volgens jou door de meesten ook niet te snappen valt.

En inderdaad, dat bleek te kloppen. Zelfs in het Nederlands was het
vrijwel onbegrijpelijk, behalve voor onze vriend wugi, maar die is nu
eenmaal gespecialiseerd in onbegrijpelijkheid.

Je vervolgens beklagen omdat ik aangeef het inderdaad niet te snappen
vind ik nogal vreemd (zoniet onbegrijpelijk).

>Het is maar een idee natuurlijk.
>Ik wil niemand iets opdringen, ook geen ideeën of suggesties doen.

Jij zit in nl.wetenschap, geheel off-topic, onbegrijpelijk te zemelen
over een Grieks orkestje met een onGriekse naam, of toch Grieks, maar
dan iets anders betekenend of zoiets. Laat onze vriendin h@weig het maar
niet horen!

--
Zippo

Frank Zippo

Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Maar het verschil tussen twee voor normale mensen exact gelijk ogende
>gifgroene gifkikkers met violette streepjes,

Epipedobates anthonyi "Santa Isabel":
<https://dartfrogconnection.com/media/catalog/product/cache/cfa8c0fc552e61495db3610f5747c90a/d/a/dartfrogconnection_epipedobates_anthonyi_santa_isabel_12_2_2nd.jpg>

Oophaga pumilio "blue jeans":
<https://cdn.store-factory.com/www.reptile-paradise.fr/content/product_9433305b.jpg?v=1526280536>

De ene heeft een gestreept pyjamaatje aan en de andere een spijker-
broekje. Je moet zo ongeveer stekeblind zijn om het verschil niet
te zien.

>waarvan de ene in Cotsa
>Rica en de andere in Belize en Honudras voorkomt, dat vind je dan weer
>wel interessant.

Dat is FOUT Ruud! Het spijkerbroekje komt uit Costa Rica en het
pyjamaatje uit Ecuador en Peru.

>Zo heeft iedereen wat.

Dat is waar. Zo hebben sommigen bijvoorbeeld problemen met het goed
spellen van landennamen.

--
Zippo

wugi

Op 21/08/2023 om 13:07 schreef Ruud Harmsen:
> Mon, 21 Aug 2023 12:58:06 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

> Would you let it me to come? Alleen het pure Grieks interesseert me.

Dan moet ik alles herdoen. Maar het is niet zo moeilijk:

> [...]
> transcriptie gemaakt? "Met de micro"? Wat is dat? Kan ik dat misschien
> zelf ook? Vereist het eerst een geluidsopname te maken? Heb ik wel

Allemaal niet nodig als je Google Translate op je smaartfeun hebt. Je
speelt het filmpie af en neemt de stemmen op je feun op in
goegeltransleet, grieks ingesteld, lanceren met de micro. Alleen liet ik
af en toe los omdat ik niet wist hoelang ie het volhoudt, vandaar de
drie 'fazen'.

Voor de grap even zonder feun en op dezelfde computer herdaan, met twee
browsers, maar kan ongetwijgeld ook binnen dezelfde. Filmpie op de ene,
en Goegeltransleet aan op de andere, lanceren met het 'microotje'
(microfoon als je dat niet begreep).
Eens kijken naar het resultaat (ergens voorbij 7: tot 8:24):

η Ελένη και ο Γιώργος και τα λοιπά του λέω Πρέπει να βρούμε ένα όνομα
δεν γίνεται και μου λέει τι δηλαδή μου λέει ο Γιώργος δηλαδή να βρούμε
κάτι σαν ταμπέλα Τι να πούμε κάτι σαν ταμπέλα και θέλω να δω αυτό είναι
γιατί εγώ στην αρχή κατάλαβα σαν ταμπέλα και λέω τι είναι αυτή Η ταμπέλα
πολύ ωραίο αγόρι είναι δύο πολύ όμορφες λέξεις για να μπούνε παρέα ας
πούμε Βεβαίως έχει μετανιώσει σαν ταμπέλα ελληνικό την ταμπέλα και του
λέω αυτό είναι αυτό και αυτό το πράγμα το σκεφτήκαμε αρκετά και κατέληξα
σε αυτό το σχήμα τελικά είναι αυτά αυτός αυθορμητισμός γίνονται πράγματα
ειδικά Ειδικά στην τέχνη και η Ελένη το ξέρει καλύτερα από όλους βέβαια
γιατί πατάει το σανίδι χρόνια Έτσι δεν είναι Η ατάκα μετράει η ατάκα
αλλά εδώ είναι όλοι σαν ταμπέλα έγινε επειδή εμείς κάνουμε παρέα Δεν
μαζευτήκαμε τρεις μουσικοί που είπαμε να παίξουμε μουσική και τι θα πώς
θα ονομάσουμε αρχικά κάναμε παρέα ήμασταν φίλοι μας άρεσε παίζαμε για
μας και και να ξεκινήσουμε από τον Γιώργο ο Γιώργος παίζει μπουζούκι

Eleni en Giorgos en de rest vertel ik hem dat we een naam moeten vinden,
het is niet mogelijk en hij vertelt me ​​wat Giorgos me zegt, namelijk
zoiets als een label vinden. Wat moeten we zeggen zoiets als een label
en ik wil dit zien omdat in eerste instantie begreep ik als label en ik
zeg wat is het Label heel aardige jongen zijn twee hele mooie woorden om
bij elkaar te komen laten we zeggen Natuurlijk heeft hij spijt gehad
zoals label Grieks het label en ik vertel hem dat dit het is en dit waar
we aan dachten een lot en ik kwamen uiteindelijk met deze vorm het is
die spontaniteit, speciale dingen gebeuren Vooral in de kunst en Eleni
weet het natuurlijk beter dan wie dan ook omdat ze al jaren het bord
betreedt Zo is het niet De lijn is de lijn maar hier is iedereen zo a
tag het gebeurde omdat we rondhingen We kwamen niet bij elkaar drie
muzikanten die ja zeiden, laten we muziek spelen en hoe zullen we het
noemen, aanvankelijk gingen we rondhangen we waren vrienden we vonden
het leuk we speelden voor ons en laten we beginnen met George George
speelt de bouzouki

--
guido wugi

Izak van Langevelde

On 21-08-2023 15:57, Ruud Harmsen wrote:
> [...]
> mogelijk daardoor had ik op m'n tiende al min 2 min 2. Nu gelukkig
> nauwelijks meer. Met de klemtoon op meer, niet op nauw.

U zult wel snel staar krijgen, dan kunt U Uw eigen sterkte kiezen...

(kwa ogen)

--
Grinnikend door het leven...

wugi

Op 21/08/2023 om 17:12 schreef wugi:

> Dan moet ik alles herdoen. Maar het is niet zo moeilijk:

> Allemaal niet nodig als je Google Translate op je smaartfeun hebt. (...)

Zoals toeristen nu met elkaar of met de inboorlingen converseren over de
wereld, toch?

--
guido wugi

Izak van Langevelde

Net als Snottebella Margarita?

Frank Zippo

Izak van Langevelde bwe yategeezezza:

>Net als Snottebella Margarita?

Ja, dat is ook nepitaliaans.

--
Zippo

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 17:12:05 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

> [...]
>speelt het filmpie af en neemt de stemmen op je feun op in
>goegeltransleet, grieks ingesteld, lanceren met de micro.

Micro? Microfoon?

Ik gebruik principieel geen apps en geen smartphone.

> [...]
>(microfoon als je dat niet begreep).
>Eens kijken naar het resultaat (ergens voorbij 7: tot 8:24):

Interessant, moet ik dan dus ook kunnen, ga ik proberen. Veel dank.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 17:26:59 +0200: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

>Zoals toeristen nu met elkaar of met de inboorlingen converseren over de
>wereld, toch?

Men zegt het. Zelf nog niet in een land geweest waar ik dat nodig heb.
Ook geen plannen eigenlijk.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 16:51:32 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

>Ruud Harmsen bwe yategeezezza:

>Dat is waar, maar jij begon. Met jouw commentaar op mijn Santa Isabel
>kikkertje, weetjenogwel? Jij maakte flagrant misbruik van dat kikkertje
>door het als springplank te gebruiken

Een kikker als springplank. Apart. Ik dacht dat die beesten dat zelf
kunnen?

>voor de aankondiging van wat jij
>als een voor de meesten onleesbaar verhaal aanduidde, over iets wat
>volgens jou door de meesten ook niet te snappen valt.

Dat was ironie, hè. Met enige moeite kunnen veel mensen het wel lezen,
zeker als er zoveel namen en internationale woorden in staan.

>En inderdaad, dat bleek te kloppen. Zelfs in het Nederlands was het
>vrijwel onbegrijpelijk, behalve voor onze vriend wugi, maar die is nu
>eenmaal gespecialiseerd in onbegrijpelijkheid.

Belachelijk. O nee, dit is ook ironie, natuurlijk. Ik lach even, nu.
En weer genoeg.

> [...]
>
>Jij zit in nl.wetenschap, geheel off-topic, onbegrijpelijk te zemelen
>over een Grieks orkestje met een onGriekse naam, of toch Grieks, maar

De groep is, als zoveel Usenet-groepen, toch al helemaal kapot en gaat
allang niet over wetenschap. Bovendien hebben taal en muziek wel met
wetenschap te maken.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 17:24:34 +0200: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
Ik denk het niet, en ik denk het niet.

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 17:08:29 +0200: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>
>De ene heeft een gestreept pyjamaatje aan en de andere een spijker-
>broekje. Je moet zo ongeveer stekeblind zijn om het verschil niet

Wat een schattige beestjes!!! Ik denk dat ik een nieuwe hobby heb.
Hebben ze die ook bij de dierenwinkel om de hoek bij de Albert Heijn?
Dat haal ik er morgen een pond van.

>Dat is FOUT Ruud! Het spijkerbroekje komt uit Costa Rica en het
>pyjamaatje uit Ecuador en Peru.

Whatever, die landen daar zijn voor mij allemaal 1 pot nat. BR, AR,
CL, SR, die weet ik, o ja, en MX. De rest niet.

Cotsa Rica, zo zeggen ze dat ter plekke echt. Of in of rond Sevilla
wel tenminste. ¡Muy Buenot Sardes! Heb ik bewijzen van.

--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Ruud Harmsen

Mon, 21 Aug 2023 17:28:05 +0200: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
Nee. Dat is Kinder- of Studentenflauwiteitengeititaliaans.
It is loading more messages.