Hoe behoud ik mijn waardigheid in en uit de Bijstand

Klientenraad

Hoe behoud ik mijn waardigheid in en uit de Bijstand

Maandag 18 juni van 13.30 - 16.30, centrum Trijn van Leemput, Oudkerkhof
13a, Utrecht

13.00 Welkom, ontvangst met koffie en thee
13.30 Opening door Joke Goslinga, centrum Trijn van Leemput en schets van
de uitgangspunten van deze voorlichtingsmiddag

· Hoe zit de Wet Werk en Bijstand in elkaar: wat zijn mogelijkheden,
kansen en hobbels

· Hoe kom ik op voor mijzelf: wat zijn stressvolle ervaringen en hoe
hanteer je die?Hoe blijf je in contact met je klantmanager en kun je je
plannen presenteren

· Wat geldt als algemene strategie om aan het werk te komen èn aan
het werk te blijven: stap voor stap benadering, belastbaarheid opbouwen
(zelfvertrouwen, spanningsboog, incasseringsvermogen, steun buiten je
werksituatie)

13.45 Inleiding door Loran Kuipers: klantmanager bij SOZAWE: Welke
mogelijkheden zijn er binnen de wet Werk en Bijstand om ruimte voor jezelf
te creëren

14.00 Inleiding door Ishwari van Tellingen, ervaringsdeskundige hoe en
wanneer kun je opkomen voor jezelf in de Bijstand? En hoe kom je op een
leerzame manier de Bijstand uit?

14.15 Inleiding door Stichting Gids :Wat geldt als een goede strategie om
weer aan het werk te komen: hoe bouw je je belastbaarheid weer op: stap voor
stap benadering via vrijwilligerswerk of vangnetbaan

Pauze

15.00 workshops met bovengenoemde inleiders :

· Workshop 1 : Wat is er mogelijk rond re-integratie:
wanneer kan ik een beroep doen op een Vangnetbaan en/of scholing of een
PRB?: Loran Kuipers en Joke Goslinga

· Workshop 2: Hoe presenteer ik mijn plannen aan mijn
klantmanager: wat staat mij te doen? Ishwari van Tellingen en Oda van
Steenhoven

· Workshop 3 : Hoe kom ik aan het werk : hoe zorg je dat
je niet alleen aan het werk komt, maar het ook kunt volhouden? Stichting
Gids en Anita Kamminga van CliëntenBelang Utrecht

16.15 Plenaire afronding

16.30 Napraten

Deze middag wordt georganiseerd door centrum Trijn van Leemput en
CliëntenBelang Utrecht en vindt plaats in centrum Trijn van Leemput

Aanmeldingen telefonisch of per e-mail vooraf bij centrum Trijn van
Leemput, Oudkerkhof 13a, tel. 030 - 231 84 81

Behoud je waardigheid . in en uit de Bijstand!!

Rond dit thema organiseren Trijn van Leemput en CliëntenBelang Utrecht een
voorlichtingsmiddag voor (ex)Bijstands cliënten door ex-Bijstandscliënten
en belangenbehartigers die een boekje open doen over hun ervaringen op:

Maandag 18 juni in Centrum Trijn van Leemput, 13.30 - 16.30

Oudkerkhof 13a, tel.030 - 231 84 81 of in...@trijn.nl

NB. Toegang is gratis : aanmelden vooraf verplicht in verband met het
beperkte aantal plaatsen

Aanleiding voor het organiseren van deze middag was de vraag die steeds weer
opduikt bij veel mensen met een Bijstandsuitkering: hoe kan ik op mijn eigen
manier en op mijn eigen tempo de Bijstand uit?

Veel mensen met een Bijstandsuitkering ervaren de benadering van SOZAWE als
dwingend en onnodige stress veroorzakend: bijvoorbeeld het feit dat een
brief van SOZAWE nog standaard wordt uitgerust met de toevoeging: als je
niet komt dan kan dat gevolgen hebben voor je uitkering.

Onduidelijk vooral is vaak hoe en waar je met je klachten terecht kunt.

Bijvoorbeeld: als je vindt dat je onterecht een Persoonsgebonden Budget is
geweigerd, bij wie kun je dan aankloppen?

En moet je het op een beroepszaak aan laten komen of is er een
tussenoplossing mogelijk? En hoe schrijf je zo'n beroepsschrift? En wat is
de kans van slagen?

En in hoeverre heb je recht op scholing? En hoe lang mag deze dan wel duren?

Of als je ontevreden bent over het resultaat van een keuring in de het kader
van de wet REA, wat kun je dan ondernemen?

De Wet op Werk en Bijstand is volgens veel belanghebbenden de oorzaak van
het kwaad: wat geldt is dat mensen met een Bijstandsuitkering zo snel
mogelijk aan het werk moeten worden gezet. Volgens anderen komt het door de
(overbelasting van)klantmanagers: in de tegenwoordige aanpak moeten
klantmanagers zowel zorgdragen voor het vlot afwikkelen van de uitkering
alswel dat zij verantwoordelijk zijn voor re-integratie.

Anderzijds zijn juist de afgelopen maanden positieve ontwikkelingen in gang
gezet: er is weer ruimte voor scholing, er zijn weer gesubsidieerde banen en
er is een eigen weg uit de Bijstand: het Persoonsgebonden
Re-integratiebudget.

Over deze en andere vragen organiseren wij deze middag, waarbij door
diverse sprekers met kennis van de Bijstand (door eigen ervaring of als
belangenbehartiger) informatie wordt gegeven. Informatie over wat je rechten
als cliënt met een bijstandsuitkering en hoe je in deze omstandigheden voor
jezelf op kunt komen.

Vaak kun je lastige situaties oplossen door duidelijk uit te leggen waarom
je iets nodig hebt. Een volgende stap is de wet zo goed te kennen dat je
weet ook wat je rechten zijn en de 3e stap is mondeling, schriftelijk en
desnoods in een bezwaarprocedure je wensen en klachten toe te lichten

Anton Vredegoor

In article <46569411$0$46673$dbd4...@news.wanadoo.nl>, nobody@(nospam)
wanadoo.nl says...

> Hoe behoud ik mijn waardigheid in en uit de Bijstand

Een belangrijk aspect is natuurlijk het vermijden van dergelijke wolf in
schaapsvacht constructies. Gemeentelijke sociale diensten in de huidige
vorm zijn criminele organisaties die de gemeenschap buitengewoon grote
schade berokkenen. Onder het mom van fraudebestrijding stelen zij
jaarlijks grote bedragen van hun clienten en zijn zij er mede
verantwoordelijk voor dat meer dan een derde van de mensen die eigenlijk
recht hebben op een uitkering zich uit schaamte niet eens meer meldt.
Dit zijn de zogenaamde 'wegblijvers aan de poort'. De enige manier om je
waardigheid in stand te houden is je zover mogelijk te distantieren van
eenieder die deze criminelen op welke manier dan ook steunt, direct of
indirect. Dit kan het soms noodzakelijk maken contacten met vrienden en
familieleden te verbreken. Probeer via internet op een of andere manier
de noodzakelijke sociale en of financiele ondersteuning te verkrijgen.
Pleeg desnoods zelfmoord maar ga op geen enkele manier in op welk aanbod
dan ook van deze schurken totdat er van overheidswege passende
juridische vervolging van de betrokken ambtenaren heeft plaatsgevonden.
Het kan een moeilijke periode in je leven zijn of zelf het einde ervan
maar het is nodig om ze ervan te overtuigen dat het nu werkelijk ernst
is en dat dergelijke terreur jegens de eigen bevolking niet meer
getolerereerd wordt. Ga ook heel anders denken over mensen die claimen
op van alles en nog wat recht te hebben 'omdat zij altijd gewerkt
hebben' vooral ouderen. Dit zijn meestal de mensen die altijd jouw
plaats in de samenleving hebben ingepikt en die daarom geen enkele
sympathie verdienen, evenmin als oorlogmisdadigers. Het gaat er nu om de
mogelijkheden tot onafhankelijkheid die het internet biedt ten volle uit
te buiten en de criminele zelfzuchtige rijken, ambtenaren,
baantjesjagers en andere voorkruipers eindelijk eens uit het sociale
netwerk te verwijderen zodat er weer enige sociale samenhang in de
samenleving kan onstaan. Uw individuele en persoonlijke
verantwoordelijkheid in deze is groot, de hulp van de overheid is nihil
of zelfs negatief, totdat de laatste sociale dienst ambtenaar achter de
tralies is verdwenen. Accepteer van hen ook niet het 'wir haben es nicht
gewusst' excuus totdat op zijn minst de grote jongens, de
verantwoordelijke wethouders en politici in het openbaar aan de
schandpaal genageld zijn en de smartegelden en de ingehouden of zelfs
helemaal nooit aangevraagde uitkeringen tot op de laatste cent en met
terugwerkende kracht alsnog zijn uitbetaald, op basis van de gegevens
van de belastingdienst.

A.

Message has been deleted

Gerardus

"Anton Vredegoor" <anton.v...@gmail.com> schreef in bericht

Mijn aanvraag is binnen 4 weken afgerond en het vermogen is met de natte
vinger vastgesteld. Ik kan voorlopig tevreden zijn!!

IederVoorZich

Precies !

Ze jagen je ook nog eens in de handen van kredietverstrekkers waardoor je
steeds verder de stront in zakt.

Gegroet door Peter