beluchtingsstok

J3

Hallo,

Een poos geleden had ik hier gevraagd waar ik een beluchtingsstok kon vinden
voor de composthoop. Toen werd er gezegd dat je er eentje makkelijk zelf kon
maken.
Nou, dat is dus toch niet zo voor mij althans.

Heeft er niet iemand zo'n ding ergens ongebruikt liggen? Of weet iemand een
adresje?

Groetjes,
Josien

magda

"J3" <jos...@kabelfoon.nl> wrote in message

hallo,
hier in België kan je die gewoon kopen bij de gemeente-groendienst. Vraag
daar eens?

Magda

Peter

Wat is een beluchtingsstok ?

gr. P...

Willem-Jan

"Peter" <mp...@hotmail.com> skrev i meddelandet

> Wat is een beluchtingsstok ?
>
> gr. P...

Ik kocht er vorige herfst een in de uitverkoop, alleen omdat
ie de helft van de prijs was - hoe dom te zijn is
toegestaan?
Maar wonder boven wonder: het is echt een successtok! De
mijne heeft een goed handvat, en dan zo'n 80 cm lang, of een
meter misschien, en onderaan een soort weerhaken, die uit
gaan als je de stok weer door de kompost naar boven trekt.
Die haken verkleuren ook nog met de temp , maar daar kijk ik
niet naar, want ik ben de verpakking kwijt en weet niet of
roze nou warm is of paars. Nou ja, wat maakt dat uit. Maar
ik hutsel de boel fijn door elkaar, en zoals je juist niet
met levensgeschiedenis altijd moet doen: het onderste komt
makkelijk boven - zonder traumas. Ja, de wormen en ander
gedierte zit natuurlijk wel met de traumas. Hele familieband
door de war. Dat wel.
Er zijn ook grote schroefmodellen, maar die heb ik nooit
gebruikt.
WJ

Jack Bogaert

Waarschijnlijk daar waar ze die compostvaten verkopen.
Groetjes en succes,
Jack
"J3" <jos...@kabelfoon.nl> schreef in bericht

Peter

Begrijp ik goed dat een beluchtingstok een 'speciaal' apparaat is waarmee je
de inhoud van je compostton door elkaar kan mengen ? (datgene dus wat ik met
spitvork en grondboor doe, maar dat terzijde...)

gr. P...

Willem-Jan

> Nouja apparaat is wel wat te veel gezegd. Een stok is een
stok. Hoe kom jij met een spitvork in de kompostton? Kan je
toch geen kracht zetten en het onderste boven halen?
Grondboormodel is er ook. Een echte grondboor lijkt mij een
investering. En stel je voor dat je te diep gaat! Komt er
olie in je tuin naar boven. of de waterleiding naar je huis.
WJ
WJ

J3

Dat klinkt goed, maar waar was die uitverkoop????
Het probleem hier is dat elk tuincentrum zegt..."beluchtingsstok, ja die
hadden we wel maar die verkochten we te slecht"

En de tip van de gemeente, ik had inderdaad al vernomen dat in Belgie daar
anders mee om wordt gesprongen dan in Nederland. Voor een tientje koop je
daar een vat plus stok. Hier betaal je al zo'n 40 euri voor een vat zonder!
Tweedehands natuurlijk niet, gelukkig.
En een stok enkel? 1,50 zag ik op een Belgse gemeentesite! Maar ja ik
betwijfel of iemand van buiten de gemeente, laat staan het land daar ook een
stokkie kan kopen. En mijn eigen gemeente? "Nee mevrouw daar doen we niet
aan"
Tja...

Vriendelijke groet,
Josien

"Willem-Jan" <tabortofhaalweg...@swipnet.se> schreef in bericht

annet planten

>stok. Hoe kom jij met een spitvork in de kompostton? Kan je
>toch geen kracht zetten en het onderste boven halen?

Dus als ik het nou goed begrijp, kan ik me een bezemsteel voorstellen
waar je een buitenmodel schroefhaak in draait en kwatta!, klaar.
Of twee schroefhaken...
Ja?

Dag, Annet

Willem-Jan

"annet planten" <me...@foetsie.nl> skrev i meddelandet
Als ik nou wist wat een schoefhaak was kon ik antwoorden ja
of nee.
Ik heb wel eens op zeilboten 'opvouwbare ankers gezien. Denk
er zo een, maar dan niet met 4 haken, maar met twee, en niet
zo lange haken, en een wat langere steel., Zie je iets voor
je. Ik zal een foto maken en op een of andre manier ergens
laten zien.
WJ

Peter

> je. Ik zal een foto maken en op een of andre manier ergens laten zien.
> WJ

Ik hou mij ook aanbevolen.

gr. P...

annet planten

> [...]

>voorstellen
>klaar.

>Als ik nou wist wat een schoefhaak was kon ik antwoorden ja

Een schroefhaak is gewoon een open oog (van ijzer/staal/met of zonder
een gezellig kleurtje plastic eromheen) met een schroefdraad eraan.
Zo'n ding om in hout te draaien, of in een plug.
Tussen twee schroef*ogen* span je een waslijntje, aan een
schroef*haak* hang je een handdoek.
Die dus. Die gewone dingen.
En dan een hele grote in een bezemstok draaien, leek me. Dan kun je
naar de bodem van de composthoop poken, en als je terughaalt blijft de
rommel van onderin aan die haak hangen. Of aan twee haken,
Ja?
Of toch nee?

>Ik heb wel eens op zeilboten 'opvouwbare ankers gezien. Denk
>er zo een, maar dan niet met 4 haken, maar met twee, en niet
>zo lange haken, en een wat langere steel., Zie je iets voor
>je.

En ik kan me een opvouw-anker voorstellen. Als je je een
opklap-paraplu kunt voorstellen, is een anker een fluitje van een
cent.
Ja?
Of toch nee?

Maar een beetje een anker zitten huisvlijten... een haak in een steel
draaien is gemakkelijker.

Dag, Annet

Willem-Jan

"annet planten" <me...@foetsie.nl> skrev i meddelandet
ik lach me wild! De mop met die stok die ik heb is dus dat
ie smal is als je um naar beneden in de kompost drukt, en
dan wips open gaat als je um op haalt! Nu weet ik het, ik
denk dat het ongeveer ut zelfde is als een harpoen, die men
bij walvisvangst gebruikte. Of nog. Nee, dit was een foute,
destruktieve vergelijking. Ik heb n iets dat aan harpoenen
doet denken in mijn kompost. Dan liever een paraplu. Ik
vergeet de hele tijd de digitale kamera op mijn werk te
lenen, dus nog even wachten met die foto. maar hij komt.
Op een of andere maniet moet ik aan het schaap Veronica
denken als ik deze konversatie zit te lezen. Bekent met 't
schaap?
Is in mijn liefste boek te vinden. Over de keukenhof, en in
de tuin werken zitten daar echt mooie stukjes in. (AMGS)
WJ

Willem-Jan

"Willem-Jan" <tabortofhaalweg...@swipnet.se>
skrev i meddelandet

JAAA, nu heb ik het. Ga naar www.jula.se en dan klik je op
'avancerad sök' en vul in artikelnr. 709038 en klik dan op
onderstreept artikel en je ziet een heel mooie foto. Denk er
dan aan dat die dingen op scharnieren zitten. Laat maar wel
even weten of je um zag. 129 kronen dat is nog geen
twaalf euro en ik had um voor de helft van de prijs, nou
daar wil ik niet voor zitten schroeven of hameren.
Hoef ik niet meer aan die kamera te denken!
WJ

Message has been deleted

Willem-Jan

"Yippee" <yippe...@intuh.net.invalid> skrev i meddelandet
.net...
> "Willem-Jan" <tabortofhaalweg...@swipnet.se>
realised it was
> Wed, 2 Jun 2004 20:59:09 +0200 and decided it was time to
write:

http://www.jula.se/img/bilder_650/709038_c.jpg

> --
> Y.

Een bééld van een beluchtingsstok. Of deze ook verkleurd met
de temperatuur verhaalt de text niet.
WJ

annet planten

Yippee <yippe...@intuh.net.invalid> schreef:

>"Willem-Jan" <tabortofhaalweg...@swipnet.se> realised it was
>Wed, 2 Jun 2004 20:59:09 +0200 and decided it was time to write:

Ah!, een sök met vleugeltjes . Een soort compost-Mercurius. Ja, nee,
daar kan geen schroefhaak tegenop, wat uiterlijk betreft... ;-)
Moet zeggen dat ik nog nooit van mijn leven van een
compost-ophijsomroer-paraplu had gehoord. Laat staan een gezien. Maar
ik snap dat het handig is.

Zou het komen doordat nederland geen compostbakkenland is dat zulke
uitvindsels niet in de tuinwinkels liggen?

Dag, Annet

J3

"annet planten" <me...@foetsie.nl> schreef in bericht

Zou goed kunne, maar jammer is het wel. Maar begrip ik uit jouw verhaal dat
jij "het doet" met een haak? Werkt dat goed?

Groeten,
Josien

Jack Bogaert

Heb geen homepage en geen idee hoe ik foto's kan delen, maar..........
De stok die ik heb, dewelke ik ooit eens meegeleverd kreeg bij mijn
'vam-vat', ziet er simpeler en deswege ook goedkoper uit. Als er iemand is
met een tip over delen van digitale beeldjes, kan ik hem eens showen.
Groetjes,

annet planten

"J3" <jos...@kabelfoon.nl> schreef:

>Zou goed kunne, maar jammer is het wel. Maar begrip ik uit jouw verhaal dat
>jij "het doet" met een haak? Werkt dat goed?

O djee. Ja nee, ik doe 'het' met haak noch sok. Ik ben ook geen nette
compostbakker. In bezit van een eigenaardig plastic geval-met-gaten,
van een soort lamelen die je in elkaar kunt schuiven. Daar gooi ik
dingsels in, en tegen te tijd dat ik denk KOM, schuif ik wat lamellen
omhoog en schep van onderop wat mooie kruimelaarde weg.

Voorzover ik ooit husselde, deed ik dat met een riek. Tot die paraplu
voorbijkwam: toen bedacht ik ter plekke een stok-met-haak :-)

Dag, Annet