Stekken van laurier

hans345

Dag,
Ik weet dat het kan, alleen niet hoe en wanneer: het stekken van laurierstruiken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en die kennis hier met mij (en anderen) wil delen? Dank op voorhand.
Hans

de V@nep.invalid Willem de V

"hans345" <han...@gmail.com> schreef in bericht

Aan de onderkant een verhout stukje hebben.
3 blaadjes maximaal laten zitten.
Van de 10 slaan er 8 aan ook zonder stekpoeder...als de grond maar vochtig
blijft.

hans345

Dank voor het antwoord, maar welke tijd is de beste? Nu, of later in het jaar?

de V@nep.invalid Willem de V

> Dank voor het antwoord, maar welke tijd is de beste? Nu, of later in het
> jaar?
Nu heb je alleen groene uitlopers die nog niet verhout zijn.
Als je moet snoeien kun je het natuurlijk nu ook proberen , maar beter iets
later.

voor de zekerheid toch nog maar even nagekeken:

Hoe stek ik Laurier?

De vermenigvuldiging van een laurier (Laurus nobilis L.) kan op drie
manieren gebeuren:

Laurier kan worden gestekt in de herfst (september - november). Snij onder
een bladpaar de stengel met een scherp mes af. De lengte van de stek
bedraagt ongeveer 10 cm. Verwijder de eerste twee bladparen die direct boven
de snede zitten, zonder de ogen te beschadigen. De overige bladeren laat u
op de stengel staan. Knip de top van de stengel af. Maak verscheidene
stekken om het risico van mislukking te verkleinen. Gebruik als grondmengsel
een goede, gezeefde bladaarde met zand erdoor. Een verhouding van 1 deel
bladaarde en 2 delen zand is goed. Doe dit mengsel in een kistje of plastic
bak. Een laagdikte van 15 cm is goed. Zorg ervoor dat het kistje of de bak
met een glasplaat of een doorzichtige plastic folie afgedekt kan worden; de
luchtvochtigheid moet hoog blijven gedurende het bewortelingsproces. Vooraf
moet het grondmengsel worden begoten met water. Maak met een stokje een
gaatje in het grondmengsel en steek de stek hierin. Eventueel kunt u
'stekmedium' gebruiken. Dit groeimiddel kunt u aanschaffen in een
tuincentrum. Druk de grond rondom de stek goed aan. Lucht af en toe door de
glasplaat open te zetten of het folie eraf te halen. De temperatuur moet
absoluut boven de 20 graden gehouden worden! Een lagere temperatuur
veroorzaakt rot aan de stek of anders verloopt het bewortelingsproces
buitengewoon traag. Laat de stek minstens drie maanden in de grond staan.
http://www.neerlandstuin.nl/v_a/vastruiken2.html

hans345

Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee!
Hans

a.t.s...@gmail.com

Op woensdag 18 mei 2011 22:01:06 UTC+2 schreef hans345:
> [...]
> Ik weet dat het kan, alleen niet hoe en wanneer: het stekken van laurierstruiken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en die kennis hier met mij (en anderen) wil delen? Dank op voorhand.

Ik doe dit altijd in september als het niet meer heet is.
Pak het jongste hout en lengte van ongeveer 30-50 cm zet de stekken in de schaduw. Zo verdrogen en verbranden ze niet. in het voorjaar zitten er dan wortels aan,om ze uit te poten.
Ik doe dit al vele jaren zo.
Succes Adrie Steenis Wijk bij Duurstede

Ruud Parachuut

Op donderdag 19 mei 2011 23:56:34 UTC+2 schreef de V...@nep.invalid Willem de V:
Je kunt afhankelijk van de cultuurvariatie even goed het stek [ongeveer 20cm] direct in goede grond steken na het groeimiddel te hebben aangebracht.
Stek maak je in het algemeen met snijden op een halve centimeter boven
een oog en een halve centimeter onder het onderste oog. Je snijdt
met een geschikt mes. Ik gebruik een Tina zetmes die ik vooraf wet.
Met een snoeischaar beschadig je de bast en kan het stek verschimmelen.
En dan telt het bladoppervlak mee. In twee knippen met een keukenschaar
of snijden helpt tegen verdrogen van het stek. Het lukt best aardig zo
half oktober begin november als het wat vaker regent.