Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

hoeveel ganzen hebben ik nodig om 2.000 m2 weide te onderhouden.

414 views
Skip to first unread message

A Jozef

unread,
Jun 4, 2003, 4:03:08 PM6/4/03
to
Mijn tuin is een ex-weide van ong. 2000 m2.
Ik ben het moe dit met mijn grasmaaierke af te rijden.
Mischien ga ik het wel omheinen en dieren houden.
Maar hoeveel ganzen kunnen die job aan ?
Bedankt voor elke hint


annet

unread,
Jun 4, 2003, 4:47:04 PM6/4/03
to
"A Jozef" <jozefleon(remove anti spam)@hotmail.com> schreef:

Ik heb geen idee, maar ik vind je vragen met de dag leuker worden ;)
Dag, Annet


A Jozef

unread,
Jun 4, 2003, 5:43:26 PM6/4/03
to
ja..
want hier komt mijn volgende vraag .
wat kost een gans ?
en wat kost een schaap ...bedankt

"annet" <the....@XXXplanet.nl> schreef in bericht
news:rkmsdvsss4i9vars8...@4ax.com...

KostunRix

unread,
Jun 4, 2003, 6:31:39 PM6/4/03
to

A Jozef schreef:

Wat denk je van dat gegak dag-en-nacht-door :-((

Het mooiste is dat je "rotganzen" zo ver krijgt dat ze gaan fourageren op
je grasveld. Die "maaien" dan overdag het gras voor je en je krijgt er
gratis bemesting voor terug. 's Avonds trekken ze zich weer terug op hun
slaapgebied. Is een beschermde diersoort dus wie weet vang je ook nog wat
schadevergoeding (subsidie) omdat ze je gras op eten.

--
KostunRix.
Forentientje bv.


filip

unread,
Jun 5, 2003, 2:50:40 AM6/5/03
to
of "ouessant" shaapjes, vroeg of laat schaf ik er me een paar aan.(zie
google voor meer info)


"A Jozef" <jozefleon(remove anti spam)@hotmail.com> schreef in bericht
news:3ede4f87$0$284$ba62...@reader0.news.skynet.be...

A Jozef

unread,
Jun 5, 2003, 4:38:00 AM6/5/03
to
OK bedankt
Er zijn blijkbaar voor en tegenstanders ...
Bedoel je met gegak .. het geluid van ganzen ? Wij zouden eerder spreken
overgekwaak.
Ik zal daar eens over nadenken en zo ja klein beginnen.
En er is nog 15 meter tot mijn slaapkamervensters.
Toch bedankt.
"KostunRix" <Kost...@DazTogFoor.Nix> schreef in bericht
news:3EDE734B...@DazTogFoor.Nix...

annet

unread,
Jun 5, 2003, 8:18:06 AM6/5/03
to
"A Jozef" <jozefleon(remove anti spam)@hotmail.com> schreef:

>ja..


>want hier komt mijn volgende vraag .
>wat kost een gans ?
>en wat kost een schaap ...bedankt

Gans deed 40 euro op de markt, zo rond kerstmis. Daar zal 400 % winst
op zitten, net als bij stoelen, dus reken maar uit.
Ganzen moet je hoeden, weet je dat wel? Moet je een cursus voor doen
en een raar hoedje voor op je hoofd zetten. Veel te ingewikkeld.
Wat een gedegenereerd schaap kost weet ik niet. Dan moet je ook een
hondje aanschaffen, een Border Terrier, en daar een jaar mee trainen
om samen schapen te leren drijven.
Ook ingewikkeld, als een zitmaaier al ingewikkeld is ;)

Dus waarom ga je niet naar de lokale superhyper en hang je een
advertentie op 'Ponyweitje aangeboden'? Gratizz voor niks, want
die pony's (altijd meer dan 1 in de wei zetten, anders worden ze
depressief) maaien jouw gras, wat op z'n minst benzine scheelt en op
z'n meest rondrijden, wat tijd kost en tijd is money..

Voor wat gratizz hoort wat: de ponyeigenaar zorgt voor een touwtje
tussen dieren en keukendeur.

Dag, Annet

Gea

unread,
Jun 5, 2003, 10:43:52 AM6/5/03
to
Hallo Jozef,

Over het houden van schapen kan ik je wel wat wijzer maken. Ook met ganzen
hebben we ervaring (zij het strikt voor de aardigheid), maar die zijn bij
ons niet te houden. We zitten namelijk vlak aan de bosgrens en hebben nogal
wat last van vossen.

Maar goed, even terug naar de schapen...

Wij hebben een stuk weiland van 5.000 m2. Daarin grazen 5 Quessantschaapjes;
8 volgroeide Suffolkschapen (en dat zijn flinke dames hoor ;-) ) met
daarbij 2 lammeren van dit jaar.
Wij hebben gemerkt dat dit aantal niet genoeg is. Willen we de weide kort
houden, dan denk ik dat ik er zeker een Suffolk of 5 bij moet nemen. Het
gevolg namelijk van een te kort aantal schapen is een veel te rijke weide,
waardoor de schapen constant aan de race-kak zijn (hoe zal ik het eens
netjes verwoorden hier in zo'n beschaafde nieuwsgroep ;-) ).

Gaan we nu naar jouw situatie dan lijkt het me dat jij zeker aan 8 grote
schapen zou moeten denken. Quessants zijn ook heel leuk, maar die zijn als
grasmaaiers - waar jij de schapen tenslotte voor neemt - niet zo geschikt.
Deze soort kan namelijk helemaal met weinig toe. Wil je toch aan de
Quessant, dan zou ik rekenen op 3 Quessants tegen 1 Suffolk (of ander ras
groot schaap). Dan kom je zo gauw aan de 20 Quessantjes á ? 35 (bok) en ? 50
(ooi). Voor grote schapen moet je toch zeker denken aan zo'n ? 75.

Met deze aanschafkosten ben je er echter niet. Ook komt daar de kosten van
de diverse kuren bij (pillen die schapen 2 x per jaar moeten krijgen), de
schaapscheerder (in mei/juni), een hok of beschutting waarin of waaronder de
schapen bij slecht of juist er warm weer kunnen schuilen. En verder, als je
de schapen de winter door wilt houden, dan moet je ze ook op een gegeven
moment gaan voeren. Of je moet ze weer van de hand doen voor die tijd, maar
dat is ook niet altijd gemakkelijk.

Nou Jozef, ik hoop dat ik je wat wijzer heb kunnen maken. Wil je specifiek
advies, mail me dan even rechtstreeks, want ik weet niet of de rest van de
groep daar in geinteresseerd is. Ik weet niet of er onder ons nog meer
schapen of geitenhouders zijn?

Gea

"A Jozef" <jozefleon(remove anti spam)@hotmail.com> schreef in bericht
news:3ede4f87$0$284$ba62...@reader0.news.skynet.be...

Gea

unread,
Jun 5, 2003, 10:54:59 AM6/5/03
to
Hier wil ik ook wel even op reageren...

> > Wat denk je van dat gegak dag-en-nacht-door :-((

Daarin kan de schrijfster gelijk hebben. Zeker als je een groot koppel hebt.
Heb je alleen een stelletje hebt, zoals wij dat hebben gehad, dan is het
niet zo hinderlijk. Dan blijft het beperkt tot het aanslaan als er vreemd
volk op het terrein komt. Daarvoor worden ze ook wel op boerderijen
gehouden. En inderdaad ze maken dan een hard gak-gak-geluid. En zeker geen
gekwaak (dat zijn de kikkers ;-) of eenden)

Gea


"A Jozef" <jozefleon(remove anti spam)@hotmail.com> schreef in bericht
news:3edf0072$0$10831$ba62...@reader1.news.skynet.be...

Marco Roepers

unread,
Jun 5, 2003, 11:51:47 AM6/5/03
to
"Gea" <ge...@tiscali.nl> schreef in news:bbnlqk$jea$1...@reader08.wxs.nl:

> Hier wil ik ook wel even op reageren...
>
>> > Wat denk je van dat gegak dag-en-nacht-door :-((
>
> Daarin kan de schrijfster gelijk hebben. Zeker als je een groot koppel
> hebt. Heb je alleen een stelletje hebt, zoals wij dat hebben gehad,
> dan is het niet zo hinderlijk. Dan blijft het beperkt tot het aanslaan
> als er vreemd volk op het terrein komt. Daarvoor worden ze ook wel op
> boerderijen gehouden. En inderdaad ze maken dan een hard
> gak-gak-geluid. En zeker geen gekwaak (dat zijn de kikkers ;-) of
> eenden)

Ik heb in Oase (tijdschrift voor vrienden van natuurrijke tuinen en
parken) ooit een een artikelt gelezen over begrazing door.... cavia's!

De schrijver was geloof heel tevreden over het resultaat.

Die maken in ieder geval geen lawaai.

--
Met vriendelijke groet,

Marco Roepers
http://www.kerktuinen.nl

DUTCHY1221

unread,
Jun 5, 2003, 2:52:46 PM6/5/03
to

"A Jozef" <jozefleon(remove anti spam)@hotmail.com> schreef in bericht
news:3ede4f87$0$284$ba62...@reader0.news.skynet.be...
Hangbuikzwijnen nemen, in no time geen gras meer te bekennen. :-)

Kevin,
Heeft er zelf twee.

A Jozef

unread,
Jun 6, 2003, 4:46:52 AM6/6/03
to
bedankt voor all reacties.
Ik ben eigenlijk wel voor schapen ... als die ligusterhaag daar niet was.
Die staat binnen de omheining en als ik het goed begrijp gaat die eraan en,
dientengevolge de schapen ook.
Voor ganzen moet ik een volledig omheining zetten.
Momenteel zijn 2,5 van de 4 zijden afgezet met de prikkeldraad van de
aangrenzende weiden. Maar die houden de ganzen niet tegen (de schapen wel).
Moest iemand een pony willen brengen dan is dat mischien ook ok .. maar hij
is verantwoordelijk bij ontsnapping (alhoewel weinig verkeer voor mijn
deur). Eigenlijk zal hij ook verplicht zijn te omheinen en gezien hij geen
eigenaar is, zal dit wel niet optimum kwaliteit zijn.
Maar een geinteresseerde mag me altijd mailen . Ik woon ten zuiden van Ronse
in het "pays des collines" ... de waalse uitloper van de vlaamse ardennen.

Maar dat gras de baas blijven is een moeilijke opgave. Ik beschouw 1.000 m2
als tuin en rijd die af met mijn zelftrekkerke ... dat is al veel werk. En
dan blijft er nog 2.000 m2 weide ..

Mischien moest ik een herscholing als giggolo volgen dan komen er genoeg
vrouwen om mijn gras te laten afrijden. maar gezien mijn gevorderde leeftijd
wordt dat wel moeilijk en ik ben eigenlijk alleen bij regenachtig weer
gestimuleerd voor de lichamelijke liefde en dan kunnen ze mijn gras niet
afrijden ... dus dat is ook een probleem ... zucht ... kreun..

Het terrein is 3.000 m2 waarvan ik 1.000 m2 zelf afrijd met een
zelftrekkende grasmachine.
"DUTCHY1221" <kevin1...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:3edfa592$0$49104$e4fe...@news.xs4all.nl...

Cees Lameire

unread,
Jun 7, 2003, 9:28:40 AM6/7/03
to
Om de discussie over het kort houden van grasland te completeren: geiten
zijn ook nog een mogelijkheid. Het zijn weliswaar minder goede grazers dan
schapen, maar qua karakter (een merkwaardige combinatie van innemend onbenul
en sluwheid) krijg je er een hoop lol voor terug. Wel aan hele hoog hekwerk
denken (1,70 m als je geen risico wilt lopen op attente medeburgers aan je
voordeur). Verder eventuele boomstammen met gaas omzomen om kaalvreten van
de bast tegen te gaan.


Hedwig

unread,
Jun 7, 2003, 1:38:23 PM6/7/03
to

"Cees Lameire" <conf...@advalvas.be> schreef in bericht
news:3ee1e890$0$49102$e4fe...@news.xs4all.nl...


Geiten zijn van de innemendste weidedieren die er zijn.
Maar men mag daarbij toch niet vergeten dat ze erg gevoelig zijn en daardoor
veeleisend qua behuizing (vooral tochtvrij). Ook dienen ze gedurende de
winter extra voeding te krijgen.
Ouessant- schapen zijn daarentegen oersterk en dienen gedurende de winter
niet van de wei gehaald of bijgevoederd te worden. Alhoewel ze slimmer zijn
dan gewone schapen moeten ze qua intelligentie wel onderdoen voor geiten.

hedwig


>
>


0 new messages