Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

waarom oogst voederbieten met de hand?

92 views
Skip to first unread message

Gerry Houben

unread,
Oct 27, 2000, 1:42:58 PM10/27/00
to
Hoi tuinsterren,

Even een vraagje.
Ik heb altijd gedacht, dat voederbieten en suikerbieten hetzelfde waren. Dat
is dus niet zo, ben ik onlangs achter gekomen.
Ik was gisteren bij een zwager van mij, en op het veld achter zijn huis
werden, met de hand en een schop, voederbieten geoogst door twee wat oudere
mensen. Ik maakte een opmerking in de trant van: goh, wat leuk om dat nog
eens te zien, hebben zeker tijd genoeg, die doen het oogsten met de hand,
wat een zwaar werk.Voederbieten moeten handmatig geoogst worden, zei mijn
zwager. Dit in tegenstelling tot suikerbieten, wat machinaal met grote
machines gebeurd.

Maar hij wist niet, waarom voederbieten niet machinaal geoogst kunnen
worden. Weet een van jullie het antwoord? Laat eens weten, ben benieuwd.


groetjes, gerry,
e-mail: nelispl...@planet.nl

deze dag is ook voor jou, geniet ervan.


hendrik

unread,
Oct 27, 2000, 5:28:14 PM10/27/00
to

Gerry Houben <nelispl...@planet.nl> schreef in berichtnieuws
8tcij2$18te$1...@reader2.wxs.nl...
Suikerbieten groeien grotendeels in de grond, en behalve loof maar een klein
stukje boven de grond. Bovendien is dat stukje van de eigenlijke biet dat
boven de grond uitkomt bij alle bieten ongeveer gelijk. Zo kan men dus op
een vaste hoogte het loof afmaaien en vervolgens de bieten rooien.
Voederbieten groeien vaak grotendeels boven de grond en ook nog eens heel
verschillend. Het machinaal 'maaien' van het loof wordt hierdoor wel erg
moeilijk. Bovendien zouden bij machinaal rooien de bieten beschadigd worden,
zodat ze veel minder goed houdbaar zijn.
Hendrik


Gerry Houben

unread,
Oct 28, 2000, 9:20:44 AM10/28/00
to
Hoi Hendrik,

bedankt voor je reactie, zo is het duidelijk.

groetjes, gerry,
e-mail: nelispl...@planet.nl

deze dag is ook voor jou, geniet ervan.


hendrik <h.de...@chello.nospam.nl.invalid> schreef in berichtnieuws
OrmK5.165683$u8.1626008@Flipper...

Gerry Houben

unread,
Oct 28, 2000, 9:32:24 AM10/28/00
to
Hoi Hendrik,

Kijk, dat is nog eens duidelijk. Hartelijk dank voor je reactie

--
groetjes, gerry,
e-mail: nelispl...@planet.nl

deze dag is ook voor jou, geniet ervan.

hendrik <h.de...@chello.nospam.nl.invalid> schreef in berichtnieuws
OrmK5.165683$u8.1626008@Flipper...
>

Filip Vercambre - Filantex

unread,
Oct 30, 2000, 2:35:38 AM10/30/00
to
Beste,

Ik heb ook nog een vraagje.

Waarom worden er nog voederbieten geteeld?

Mais is toch veel interessanter qua rendement ?
1/ bijna 100% water.
2/ handwerk
3/ opslag.

rgds

Filip


Baukje

unread,
Oct 30, 2000, 6:25:54 AM10/30/00
to
On Mon, 30 Oct 2000 08:35:38 +0100, "Filip Vercambre - Filantex"
<fila...@filantex.be> wrote:

>Waarom worden er nog voederbieten geteeld?
>
>Mais is toch veel interessanter qua rendement ?
>1/ bijna 100% water.

Dat lijkt me dan toch een stuk minder voedzaam, niet?

Baukje

juiste e-mailadres: jvanb...@castel.nl (dus eerste b weglaten)

Filip Vercambre - Filantex

unread,
Oct 30, 2000, 7:45:19 AM10/30/00
to

nee, nee, ik heb me verkeerd uitgedrukt.

Bieten bestaan uit bijn 100% water, zijn meer arbeidintensief en zijn
moeilijker op te slaan.

Dus mijn vraag was; waarom worden er nog voederbieten geteeld.

m.v.g.

Filip


Henk Van.De.Weerdt

unread,
Oct 30, 2000, 7:16:43 AM10/30/00
to
Hello,

"Filip Vercambre - Filantex" <fila...@filantex.be> wrote:

FVF> Mais is toch veel interessanter qua rendement ?

Oja? Ik heb wel eens begrepen dat ze op het ogenblik de mais aan de
straatstenen niet kwijt raken!!!

FVF> 1/ bijna 100% water.

Mais ook!

FVF> 3/ opslag.

Moet je mais niet opslaan dan? Moet gehakseld worden, en dan ook nog
ingekuild!

with regards, Henk van.de.Weerdt
E-mail: hvdw...@gmx.net
FTP: hvdweerdt.dyndns.org
IP: 212.187.15.202

Jack

unread,
Oct 30, 2000, 9:12:51 AM10/30/00
to
Mais wordt vooral geteeld omdat het grote hoeveelheden varkensmest kan
verdragen. (Die grote hoeveelheden komen vrij bij het houden van
duizenden varkens in een schuur op roosters boven gierkelders, zonder
enige varkens-privacy maar ten behoeve van de efficientie).
Andere gewassen zouden bij dergelijke hoeveelheden mest allang dood
zijn.
Vandaar dat het uitzicht op het landschap tegenwoordig op grote schaal
wordt verhinderd door maisplantages.
Bovendien zijn er dieren, herkauwers als koeien bijvoorbeeld., die mais
als voedsel verdragen, gehakseld en ingekuild.
Er zijn ook dieren die dat niet kunnen of willen eten. Voor hen zijn er
dan bijvoorbeeld voederbieten, als deel van het menu. Veel paarden
bijvoorbeeld. Die eten mais hooguit aanvullend.
Misschien hebben paarden een verfijndere smaak dan koeien en houden zij
niet zo van dat zurige kuilvoer. Of durven paarden meer voor hun mening
uit te komen dan koeien.


"Filip Vercambre - Filantex" <fila...@filantex.be> schreef in bericht
news:wafL5.2157$Aw3....@iguano.antw.online.be...

Baukje

unread,
Oct 30, 2000, 1:04:48 PM10/30/00
to
On Mon, 30 Oct 2000 15:12:51 +0100, "Jack" <JRusse...@skynet.be>
wrote:

>Misschien hebben paarden een verfijndere smaak dan koeien en houden zij
>niet zo van dat zurige kuilvoer. Of durven paarden meer voor hun mening
>uit te komen dan koeien.

:-)))

Baukje

unread,
Oct 30, 2000, 1:04:49 PM10/30/00
to
On Mon, 30 Oct 2000 13:45:19 +0100, "Filip Vercambre - Filantex"
<fila...@filantex.be> wrote:

>nee, nee, ik heb me verkeerd uitgedrukt.

Of ik begreep het gewoon verkeerd. ;-)
(Nu snap ik het hoor.)

Maurits van Tol

unread,
Oct 30, 2000, 2:32:14 PM10/30/00
to
On Mon, 30 Oct 2000 15:12:51 +0100, "Jack" <JRusse...@skynet.be>
wrote:

>Mais wordt vooral geteeld omdat het grote hoeveelheden varkensmest kan


>verdragen. (Die grote hoeveelheden komen vrij bij het houden van
>duizenden varkens in een schuur op roosters boven gierkelders, zonder
>enige varkens-privacy maar ten behoeve van de efficientie).
>Andere gewassen zouden bij dergelijke hoeveelheden mest allang dood
>zijn.
>Vandaar dat het uitzicht op het landschap tegenwoordig op grote schaal
>wordt verhinderd door maisplantages.
>Bovendien zijn er dieren, herkauwers als koeien bijvoorbeeld., die mais
>als voedsel verdragen, gehakseld en ingekuild.
>Er zijn ook dieren die dat niet kunnen of willen eten. Voor hen zijn er
>dan bijvoorbeeld voederbieten, als deel van het menu. Veel paarden
>bijvoorbeeld. Die eten mais hooguit aanvullend.
>Misschien hebben paarden een verfijndere smaak dan koeien en houden zij
>niet zo van dat zurige kuilvoer. Of durven paarden meer voor hun mening
>uit te komen dan koeien.
>
>

Ik heb nog nooit zo'n eerste klas lulverhaal gelezen
het gebruik van dierlijkemest is al 3 jaar volledig aan strenge
regels gebonden, dit alles met strenge controles en dito boetes.
Misschien wel eens van mestboekhouding gehoord? dit hele gebeuren heet

MINAS en is een grote molensteen om je nek.
Dat er nog voerbieten met de hand gerooid worden is omdat ze dan niet
beschadigen, en je ze dan zonder problemen tot in het voorjaar kunt
bewaren.
Machinaal gerooide bieten worden gehakseld en tesamen met snijmais
ingekuild
Dat er nog voederbieten worden gebruikt komt omdat men een rantsoen
samen steld dat ten eerste voedzaam naar behoefte is, en ten tweede
smakelijk ivm voedsel opname.
Jij eet toch ook graag gevarieerd

Jack

unread,
Oct 30, 2000, 4:30:05 PM10/30/00
to
Jij interpreteert mijn opmerking verkeerd.
Ik zeg alleen maar dat bij hoeveelheden drijfmest waarbij mais nog wil
groeien, de grens voor andere gewassen al lang is overschreden.

Of al die goede bedoelingen met MINAS etc. ook bij iedereen oprecht zijn
is de vraag. Aan de Belgische grens bijvoorbeeld worden regelmatig 's
nachts illegale mesttransporten (naar Belgische akkers) staande gehouden
en teruggestuurd.

En dat dat hele MINAS systeem is ingevoerd, ja, daar zal wel een
noodzaak toe zijn geweest. Alles moest (op advies van Ministerie van
Landbouw etc.) groter, en uiteindelijk keert de wal het schip.


"Maurits van Tol" <van...@cistron.nl> schreef in bericht
news:39fec5d1...@news.cistron.nl...

Filip Vercambre - Filantex

unread,
Oct 31, 2000, 2:07:11 AM10/31/00
to
wat een taal, wat een taal


Jack

unread,
Oct 31, 2000, 4:01:06 PM10/31/00
to

"Filip Vercambre - Filantex" <fila...@filantex.be> schreef in bericht
news:v5vL5.2195$Aw3....@iguano.antw.online.be...

> wat een taal, wat een taal

Merk ik wel vaker, dat Belgen zich verbazen over wat Nederlanders als
normale spreektaal beschouwen.


Baukje

unread,
Oct 31, 2000, 6:03:20 PM10/31/00
to
On Tue, 31 Oct 2000 22:01:06 +0100, "Jack" <JRusse...@skynet.be>
wrote:

>Merk ik wel vaker, dat Belgen zich verbazen over wat Nederlanders als
>normale spreektaal beschouwen.

Ahum. In dit speciale geval reken ik mij niet tot die Nederlanders!
;-)

Filip Vercambre - Filantex

unread,
Nov 1, 2000, 4:01:41 PM11/1/00
to
Beste Jack,

Ik had het niet over jou maar over mauritz taalgebruik: als je het niet eens
bent met iemand moet je hem daarvoor niet direkt de grond inboren.

Groetjes,

Filip


Jack

unread,
Nov 1, 2000, 4:40:03 PM11/1/00
to
Begreep ik al Filip, ik woon in Belgie en stoor mij regelmatig aan het
taalgebruik van sommige Nederlanders (niet per se in de NG, maar in het
algemeen). Dat taalgebruik heeft niets te maken met de ontwikkeling van
de taal, maar alles met verlies van normbesef, en met gebrek aan
respect.
Overigens, dat de grond in boren doet mij niets. Het versterkt mijn
argumenten.


"Filip Vercambre - Filantex" <fila...@filantex.be> schreef in bericht

news:Vq0M5.2269$Aw3....@iguano.antw.online.be...

annet planten

unread,
Nov 3, 2000, 6:47:42 PM11/3/00
to
van...@cistron.nl (Maurits van Tol) schreef:

<hak>

>Misschien wel eens van mestboekhouding gehoord? dit hele gebeuren heet
>MINAS en is een grote molensteen om je nek.

Maurits, het kan reuze nuttig zijn om te kijken waar een
berichtjesschijver woont *voordat* je kwaad wordt . Het zou best
kunnen dat in .be (een afzender heeft b.v. @cistron.be achter
zijn naam) andere regels gelden dan hiero, in .nl

het schijnt menselijk te zijn om jezelf als de navel van de
wereld te zien, maar helaas: wereld heeft er geen...

Dag, Annet


Naar de FAQ van nl.tuinen?
http://huizen.dds.nl/~yoli/tuinen.htm
Naar de Tuinkrant? http://www.tuinkrant.com

hendrik

unread,
Nov 4, 2000, 3:00:00 AM11/4/00
to

annet planten <the....@planet.nl> schreef in berichtnieuws
jmg60t4hrm6uvd9hu...@4ax.com...

> van...@cistron.nl (Maurits van Tol) schreef:
>
> <hak>
>
> >Misschien wel eens van mestboekhouding gehoord? dit hele gebeuren heet
> >MINAS en is een grote molensteen om je nek.
>
> Maurits, het kan reuze nuttig zijn om te kijken waar een
> berichtjesschijver woont *voordat* je kwaad wordt . Het zou best
> kunnen dat in .be (een afzender heeft b.v. @cistron.be achter
> zijn naam) andere regels gelden dan hiero, in .nl
>
>
> Dag, Annet
>
>
Ik begrijp ook absoluut niet wat het handmatig oogsten van voederbieten met
de MINAS te maken heeft.

Hendrik

0 new messages