avondgeurende planten

miek

Deze vraag kreeg ik per mail toegestuurd, evt. antwoorden graag in
de ng plaatsen, heeft iedereen er wat aan. Groet Miek

Ik werk de hele dag en ik zou het zo leuk vinden als ik een terras
heb met planten die ´s avonds geuren. De Verbena en Datura ken ik
maar zijn er meer en zijn er ook vaste planten die ik in kuipen op
een terras kan zetten met avondgeur. En wanneer kan ik die kopen en
planten.
Hartelijke groeten Marjan Huisman

Renee Missel

Kamperfoelie doet het ook altijd heel goed.

Renée

miek <s...@kabelfoon.nl> schreef in berichtnieuws
390783B3...@kabelfoon.nl...

Martin Stevens

En teunisbloem, avondkoekoeksbloem, nachtsilene, damastbloem, zijn nu te
koop en kunnen allemaal in kuipen. Komen veel vlinders op af!

Martin Stevens

Renee Missel <renee....@iselinge.nl> schreef in berichtnieuws
8e8n7v$ov6$1...@porthos.nl.uu.net...

Antoinet

On Thu, 27 Apr 2000 02:02:59 +0200, in nl.tuinen you wrote:

> [...]

>maar zijn er meer en zijn er ook vaste planten die ik in kuipen op
>een terras kan zetten met avondgeur. En wanneer kan ik die kopen en

Hoi Marjan,

In mijn voortuin heb ik Lavendel staan. Als ik 's avonds thuis kom
loop ik er (de eerste keer per ongeluk) nu dus iedere keer expres
tegenaan. De geur komt je direct tegemoet.
Heerlijk!

Groet
Antoinet

Origanum

miek versleet vlijtige vingertoppen om met verve het volgende te vragen,
vertellen of verdedigen ...

> [...]

> maar zijn er meer en zijn er ook vaste planten die ik in kuipen op
> een terras kan zetten met avondgeur. En wanneer kan ik die kopen en

Mirabilis jalapa (nachtschone), kan je zelf zaaien of als wortelstokken
in plastic zakken (net als bollen) kopen.

Zaluzianski ... (ben de exacte naam kwijt, maar staat in de Cruydthoeck
catalogus, die ik nu even niet bij de hand heb): heerlijke zoete
nachtelijke geur. Heb 'm jaren geleden zelf gezaaid en *genoten*. Maakt
nog leuke witte bloempjes ook!

En wat dacht je van Nicotiana's? Of geuren die tegenwoordig niet meer?

(De kamperfoelie is natuurlijk een *topper*)
--
C""""D
.\oo/ Groetjes!

Antoinet

miek <s...@kabelfoon.nl> schreef:

> [...]

>maar zijn er meer en zijn er ook vaste planten die ik in kuipen op
>een terras kan zetten met avondgeur. En wanneer kan ik die kopen en

Gisteren nog gehoord: De Brugmansia arborea.
De naam arborea verwijst naar de boomachtige groeiwijze. In de nazomer
verschijnen er relatief korte, brede, witte bloemen, die bedwelmend
geuren.

groet
Antoinet

iris

Origanum <rigani@world'DelThis'mail.nl> schreef in berichtnieuws
MPG.137413a9e...@news.worldonline.nl..

> [...]

> En wat dacht je van Nicotiana's? Of geuren die tegenwoordig niet meer?
>
> (De kamperfoelie is natuurlijk een *topper*)

Nóg een *topper*: de Polyanthes tuberosa ( Tuberooos). Een bolgewas
afkomstig uit Indonesië. De indonesische naam is Sedap malam (avondgeur).
Een lange bloemaar met veel witte bloemen, die vooral ' s avonds en 's
nachts heerlijk ruiken.. De bollen zijn niet winterhard, maar desondanks
gemakkelijk over te houden. Na ontvangst oppotten en warm weg zetten,
waarna ze snel uitlopen.
Als de bladeren eenmaal boven de grond komen moet de pot op een lichte
plaats gezet worden. Half Juni kunnen ze naar het terras, liefst op een
warme, zonnige plek. Op het einde van het seizoen kunnen ze in pot (of
zonder) op een koele droge plek bewaard worden. De Tuberoos vormt
gemakkelijk jonge bolletjes.
Verkrijgbaar bij: Xotus b.v., Middelweg 1, 2641 SM Delft-Pijnacker,
Telef. 015-214667 Deze Firma verzendt ook. Iris

Valca

sering en jasmijn! Hyacinten in het voorjaar.