Wij hebben sinds 1,5 jaar een vijver van ca. 12 m doorsnede met schuin
oplopende oevers aan de noordkant en steilere oevers op de zuidkant. In het
midden ca. 1,60 m diep, dus zo'n 125 M3 water. Met een dompelpomp is er een
beekloop gemaakt, er circuleert ca. 5 m3/uur. Er is geen fontein, geen
waterval en ook geen filtersysteem. Wel kunnen we er lucht in pompen, de
beluchtingspomp levert onbelast 3000 l/uur. In de vijver liggen een paar
grote zwerfkeien van 500-1000 kg. Er zwemmen een paar mannetjes zonnebaarzen
in ter bestrijding van muggelarven. De plantenbegroeiing (mn. waterpest) is
al uit de vijver verwijderd ivm. vastzwemmen. Er ligt nog wel een paar mm
fijn bezinksel op de bodem die gemakkelijk opdwarrelt en het water
vertroebelt. Her en der zit nog een pluk waterpest die het komende jaar weer
zal uitgroeien.
Hoe nu verder? We zitten met de volgende vragen:
- Is de capaciteit van de beluchtingspomp voldoende?
- Moeten er geen waterplanten in (en welke) ivm. het natuurlijk evenwicht?
- In welke (zuurstof?)waterplanten zwemmen steuren zich niet vast?
- Moeten we planten in manden plaatsen?
- Moet de bodem handmatig schoongemaakt worden tegen vertroebeling?
- Is er toch een filtersysteem nodig, gezien het grote oppervlak?
- Hoe kunnen we kontroleren of er teveel nitriet en/of ammoniak ontstaat?
- Kunnen steuren zich ook onder grote stenen vastzwemmen?
- De moeilijkste vraag: Kent iemand boeken over steuren (mag ook engels
zijn)?
Bij voorbaat is onze dank groot!
Nico Westerhof
Ik heb twee steuren van 20cm grootgebracht tot 1m20 lengte ( een sterlet en
een guldenstaetti (of hoe schrijf je dat))
en kan nu dus één en ander zeggen over steuren.
Benodigdheden :
1) Zeer zuurstofrijke vijver
2) Steile wanden
3) Diepe vijver
4) Geen zuurstofplanten, enkel een waterlelie
....
Zal er wegens momenteel tijdsgebrek wel later verder op ingaan....
Kijk eens naar de slideshow van mijn vijver, daar zie je op één van de fotos
een steur zijn neus omhoogsteken...dat was drie jaar geleden, deze steur is
dus nu 1m20 lang en is tam en komt uit de hand eten...toffe beesten...
--
Groeten,
Blueblood...
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
_/ E-mail : info@VERWIJDER_DIT_blueblood.be
_/ HomePage : http://www.blueblood.be http://www.nishikigoi.be
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Beste Frank,
Dank voor je eerste reaktie. Ik heb je indrukwekkende site bekeken en mn. de
handleiding voor het maken van het plantenfilter gelezen. Overigens valt op
dat de vijver waar de steuren met de koi's in zwemmen toch een flinke
hoeveelheid onderwaterplanten bevat. Kennelijk zwemmen ze zich daar niet in
vast.
Ik ben benieuwd naar de rest van je tips en adviezen.
Groet, Nico Westerhof.
Dat was drie jaar geleden, nu vind je er geen enkele zuurstofplant meer in
terug,. Ze zijn gewoonweg, ofwel enorm beginnen te woekeren, zodat van dat
open water festijn niet veel meer te beleven viel, ofwel hebben de grote
loebassen er met hun volledig gewicht constant liggen doorzwemmen zodat ze
afbraken en begonnen te drijven. De enige die het wat uithoud is de
waterlelie.
(en die doet het dit jaar niet zo best, waarschijnlijk wegens
voedinggebrek...zal moeten herpot worden)
Nu zal ik je vragen trachten één voor één te beantwoorden...
> Is de capaciteit van de beluchtingspomp voldoende?
Ik heb een vijverinhoud van 15000 liter waarvan 3000 liter gaat naar de
filter
(inhoud is eigenlijk 5000 liter, maar met het filtermateriaal (3 ton kiezel)
erin gaat er nog 3000 liter water bij)
Ik gebruik een namaak hi-blow zuurstofpomp van Koreaanse makelij van 6000
liter/uur. Deze geeft en druk die zonder probleem kan aangewend worden voor
dieptes tot 3 meter (een membraanpomp geeft het al op na een meter).
Ik heb daar twee van die bruine fijnmazige bollen opstaan (je ziet de
luchtbellenfonteinen duidelijk op één van de fotos).
Dit is zeer belangrijk; de zuurstof moet in zeer fijne kleine bellen worden
uitgestoten; dan pas heb je effectiviteit van je hi-blow. Ik zou zelfs
durven zeggen dat je meer zuurstof in je water krijgt van twee fijnmazige
bollen dan dat je er tien van die blauwe in zou zetten (dan heb je gewoon
dikke bellen die vlug boven zijn en die minder oppervlakte hebben dan
honderden vervangende kleine bellen waardoor er zich minder osmose vormt, de
bellen zijn dan nog vlugger boven ook (door hun massa aan zuurstof) waardoor
het water minder kans krijgt om zuurstof op te nemen van die bel)
Zelfs met dit bloedheet weer zwemmen de vele (toch 20 grote (+70cm), een
20-tal middenmaat (+/-35cm), en een 30-tal kleine (15cm)) vissen die ik heb
lustig de in de vijver (zelfs helemaal beneden). Ook de zuurstofbehoeftige
steuren zoeven over de bodem zonder problemen. Ik heb wel twee
noodoplossingen voor als de pomp het begeeft (de pomp is nu éénmaal vanwege
de vele vissen een noodzaak), dat is een drijvende fontein met bruiskop
(4000l/u) die ik op de vijver kan zetten en kan verankeren met twee
nylondraadjes en twee haringen. Dit is slechts een noodoplossing, want de
bruiskop moet om de twee dagen worden schoongemaakt (dus vlug een nieuwe
zuurstofpomp halen). Wat dan als er geen electriciteit is ??? Dan heb ik nog
drie stenen kruiken met waterstofperoxide (oxidators) om op de bodem te
plaatsen (grootste model). Die heb ik gelukkig nog niet moeten gebruiken.
Trouwens, onder 15°C mag de pomp uitvallen, het water neemt dan uit zichzelf
zuurstof genoeg op.
- Moeten er geen waterplanten in (en welke) ivm. het natuurlijk evenwicht?
Tuurlijk, maar onderwaterplanten heb je voor niks nodig. Een plantenfilter
(zoals je op de site al zag) is een ideaal. Sterke snelgroeiende planten in
die filter als de gele lis halen de meeste voedingsstoffen uit het water. In
de zomer kan dit ook nog eens ondersteund worden door een zone met watersla
(span twee nylon draadjes over je vijver op een afstand van een meter van
elkaar en zet daar de watersla uit). In de zomer (zoals nu) kan het zijn dat
de watersla zo snel groeit dat je er een kruiwagen per week moet uithalen,
omdat anders je vijver dichtgroeit. Op dese manier haal je natuurlijk heel
veel voeding uit je vijver, je kan de watersla aan kippen of ganzen geven,
die zijn er verzot op. Ook waterkers aan de rand van je vijver is een nuttig
plantje (en nog eetbaar ook, tenminste als de koi jouw niet voor zijn ;-)
Door de watersla creëer je ook een schaduw- of/en schuilplaats voor de
vissen, het water warmt dan ook zo snel niet op.
- In welke (zuurstof?)waterplanten zwemmen steuren zich niet vast?
Eigenlijk in alles. Als de steuren groot genoeg zijn rukken ze zich wel
verder een weg, met alle gevolgen van dien voor de plant.
- Moeten we planten in manden plaatsen?
Als je onderwaterplanten plaatst, doe dit dan in cocosmanden. De wortels van
de planten komen door de cocosmand en hechten zich in het substraat op de
bodem, waardoor de mand vast komt te staan (een cocsmand oogt ook
natuurlijker en is beter voor de plant)
- Moet de bodem handmatig schoongemaakt worden tegen vertroebeling?
Ik heb een laag van 10cm substraat, de bodem reinigt zichzelf dus biologisch
via bacteriewerking. Ook de waterlelie verspreid zijn wortels over de gehele
vijverbodem onder het substraat door, waardoor er ook door deze plant
afvalstoffen als mest worden opgenomen. (de substraat ziet er nog steeds
even zuiver uit bij mijn vijver).
Er is natuurlijk niks effectiever dan een gladde bodem dat je elke dag
stofzuigt.
Het vanzelfsprekend arbeidsintensief.
Bij de biologische bodem hoef je niets te doen, maar is dan ook enkel
berekend voor normale omstandigheden.
(bij abnormale omstandigheden reken ik bladval, een eventueel kadaver,
abnormale lozingen)
Een bodemdrain is ook nog een optie, maar ik vrres voor verstopping door
loofresten van de planten die er in terecht kunnen komen. Trouwens is de
aansluiting aan folie van zo'n bodemdrain niet altijd zonder risico's. Als
je een natuurlijk vijver hebt is het eigenlijk geen optie.
- Is er toch een filtersysteem nodig, gezien het grote oppervlak?
Ja, tenzij je je houdt aan 1 meter vis per 1m3 tot een maximum van 35cm
lengte per vis, of één vis van 0.5 meter per 1m3 of één vis van 1 meter per
3m3. Eén vis van 1m maakt vanzelfsprekend meer afvalstoffen dan drie van
35cm. Hou een verhouding van 1 op 10 (filter op vijver) aan voor een vijver
met normale vis en een verhouding van 1 op 5 tot 1 op 3 voor en vijver met
koi en/of steuren.
- Hoe kunnen we kontroleren of er teveel nitriet en/of ammoniak ontstaat?
Daar zijn testsets voor.
- Kunnen steuren zich ook onder grote stenen vastzwemmen?
Neen
- De moeilijkste vraag: Kent iemand boeken over steuren (mag ook engels
zijn)?
Neen. In de Macro (België) heb ik ooit wel eens een boek vastgehad over
steuren, maar ik heb niet op de auteur gelet (het ging trouwens over steuren
in hun natuurlijke omgeving, en niet over het houden van steuren)
_ Mag ik trouwens ook vermelden dat ik in mijn vijver in Mei twee
albinosteuren heb geplaatst (15cm, 1000BEF/stuk) en dat die het nog steeds
uitstekend maken (komen gelukkig nooit boven en blijven op de bodem (katten
!)). Ze zijn ondertussen 20cm groot.
"Blueblood" <info@VERWIJDER_DIT_blueblood.be> schreef in bericht
news:nQ5i7.16725$6x5.4...@afrodite.telenet-ops.be...