Goede provider voor nood-internet

Paul van der Vlis

Hallo,

Ik heb een 4G mifi-router voor noodgevallen waarbij internet uitvalt,
bij mij of bij een klant. In de praktijk gebeurd dat zelden.

Nu wil ik graag een provider waar ik maandelijks niet zoveel betaal,
maar waar ik gemakkelijk meteen en liefst automatisch kan opwaarderen
bij een storing zodat ik dan over veel dataverkeer kan beschikken.

Bij een pre-paid SIM kaart ben ik bang dat het niet of ingewikkeld zal
werken op het moment dat het nodig is.

Wie heeft een goede tip?

Groeten,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Rob

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:
> [...]
> bij een storing zodat ik dan over veel dataverkeer kan beschikken.
>
> Bij een pre-paid SIM kaart ben ik bang dat het niet of ingewikkeld zal

Bij XS4ALL Basic is dat inbegrepen. Voor zolang het duurt, dan.

Paul van der Vlis

Op 02-06-2021 om 21:50 schreef Rob:
Ik ben aan het overstappen naar Freedom, en die heeft dat niet.

O.U. de Man

Op 02/06/2021 om 22:08 schreef Paul van der Vlis:
Ik hoor Freedom noemen door meerderen die XS4ALL hebben. Dat vind ik
geen alternatief omdat ik mijn xs4all mailadressen dan kwijtraak en dat
wil ik niet. Als Freedom ook dat datakaartje niet heeft, valt dat voor
mij des te meer af als alternatief. Zo lang XS4ALL er is blijf ik daar
dus. Mocht KPN zo dom zijn om deze provider te gaan opheffen wordt het
een ander verhaal.

Rob

O.U. de Man <onwer...@nomail.rs> wrote:
> [...]
> mij des te meer af als alternatief. Zo lang XS4ALL er is blijf ik daar
> dus. Mocht KPN zo dom zijn om deze provider te gaan opheffen wordt het

Tja als je waarde hecht aan je xs4all mailadressen dan zul je daar tot
het einde der tijden niet weg kunnen, en zelfs dan maak je je er van
afhankelijk dat deze adressen blijven bestaan.

KPN is NU bezig om XS4ALL op te heffen, daar zal het vervallen van het
gratis SIM kaartje ongetwijfeld een onderdeel van zijn, maar ze kunnen
natuurlijk de @xs4all.nl adressen in stand houden.

Op dit moment lijkt het daar wel op, maar zeg niet dat die nooit weg
gaan. Ik ben in het verleden ook al provider mail adressen kwijt geraakt
omdat die provider een keer of 3 is overgenomen en uiteindelijk de
nieuwe eigenaar het niet meer de moeite vond om die oude adressen
(waar ik nog steeds een forward op had ondanks dat ik was overgestapt
voor de connectivity) eeuwig in stand te houden.

Een jaartje geleden heb ik toch maar een eigen domein geregistreerd
en gebruik dat nu voor mijn mail, zodat ik niet aan XS4ALL gebonden
ben voor mail. Ja er zijn nog wel mensen die naar mijn xs4all adressen
mailen maar die vertel ik gaandeweg mijn nieuwe adres als ze dat doen
en als ik het voortbestaan daarvan van belang vind.
(dwz niet bij bedrijven die ongevraagd mailings sturen)

O.U. de Man

Op 03/06/2021 om 09:34 schreef Rob:
Nee dat is het probleem niet. Wel dat ik het emailadres dat ik gebruik
voor een aantal toepassingen gebruik waar ik zo maar niet even
verandering in kan brengen. B.v. omdat ik de oorspronkelijke aanmelding
niet eens meer weet, of omdat het iets betreft wat je niet meer (althans
zo maar even) kunt wijzigen. Zoals in een of andere oude autorisatie of
inlogrecht dat niet (meer) te wijzigen valt. Of iets dat je zelf
vergeten bent, maar nog wel degelijk betekenis heeft of kan hebben. Het
is echt niet uit liefde voor de provider dat ik die adressen niet kwijt
wil.
Het datakaartje is erg handig, maar is natuurlijk simpel een kwestie van
geld, je kunt dat natuurlijk best vervangen door iets anders, maar dat
kost dan wel extra geld. En moeite
De belangrijkste reden is dat ik in xs4all en de medewerkers het meeste
vertrouwen heb en ook in de wifirouters die ze de klanten aanbieden.
Zo'n Experia box hoef ik niet. Daarnaast heb ik grote moeite gehad met
b.v. dect telefonie werkend krijgen, daar heb ik heel wat steun en hulp
voor nodig gehad van xs4all en ik voel er helemaal niets voor om die
ellende opnieuw te moeten gaan meemaken.
Of Freedom de oplossing is? Ik ken mensen die er al wel een account
hebben, maar nog wachten met overstappen. Dus mensen met ervaring met
Freedom (nog) niet.

Rob

> [...]
> vergeten bent, maar nog wel degelijk betekenis heeft of kan hebben. Het
> is echt niet uit liefde voor de provider dat ik die adressen niet kwijt

Dat is iets wat je stap voor stap moet aanpakken en dan liefst over een
langere tijd zodat je kunt zien wie nog mail op je xs4all adres stuurt
waar je niet aan gedacht had.

> [...]
> voor nodig gehad van xs4all en ik voel er helemaal niets voor om die
> ellende opnieuw te moeten gaan meemaken.

Daar heb je geen keuze in, dat gaat sowieso gebeuren. Ik weet niet of
KPN het beheer van die Fritzboxen gaat overnemen, maar je gaat zeker
bij de gewone KPN helpdesk terecht komen waar dan wellicht hooguit nog
een verdwaalde ex-XS4ALL medewerker rondloopt die ze een baan aangeboden
hebben, en als ik een mail die aan bepaalde klanten gestuurd is dan gaan
we sowieso op het KPN netwerk over (dus nieuw IP adres) en ook wordt
zeker de mail overgezet naar het KPN platform. Het zou me niet verbazen
als er ook nieuwe routers verstuurd worden om het allemaal standaard te
maken, mocht er een nieuwe technologie komen dan gaat dat zeker gebeuren.

Paul van der Vlis

Op 03-06-2021 om 13:12 schreef O.U. de Man:
Bij Freedom bieden ze ook Fritzboxen. Zelf heb ik echter voor wat anders
gekozen.

> [...]
> voor nodig gehad van xs4all en ik voel er helemaal niets voor om die
> ellende opnieuw te moeten gaan meemaken.

Je kunt de configuratie uit je huidige Fritzbox opslaan, en importeren
in de andere.

> Of Freedom de oplossing is? Ik ken mensen die er al wel een account
> hebben, maar nog wachten met overstappen. Dus mensen met ervaring met
> Freedom (nog) niet.

Ik ken verschillende mensen met ervaring, het werkt prima.

Zelf heb ik meegedaan aan de beta-test voor GPON. Ik ben helemaal geen
problemen tegen gekomen.

Groet,

Frank Slootweg

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> schreef:
> [...]
> bij een storing zodat ik dan over veel dataverkeer kan beschikken.
>
> Bij een pre-paid SIM kaart ben ik bang dat het niet of ingewikkeld zal

Suggesties:

- Simyo. Contract of pre-paid. Contract is relatief goedkoop, maar
natuurlijk wel een bedrag per maand. Pre-paid kan automatisch
opwaarderen bij te laag saldo en je kan je gekozen databundel (als je
die hebt) automatisch verlengen.

- Vodafone. Prepaid is heel flexibel. Automatisch opwaarderen is alleen
per maand, niet bij te laag saldo. Maar je kan opwaarderen via
(gratis) SMS (of (gratis) bellen). Data bundels kan je ook via
(gratis) SMS kopen.
Dus stel je hebt data nodig en je hebt geen of te weinig saldo, i.e.
worst case scenario. Dan stuur je 1 (klaarstaand) SMSje om
op te waarderen en 1 (klaarstaand) SMSje om een data bundel te kopen.

- Lebara. Hebben prepaid met 1ct/MB. Geen vaste kosten. Op het moment
dat je veel/meer data nodig hebt, koop je een databundel.
Ik heb nog niet gekeken hoe het met automatisch opwaarderen zit.

Al deze drie providers vereisen enig gebruik (bellen/SMS/data) per 6
maanden. Dat kost 1ct tot 20ct. Niet iets om wakker van te liggen.

Ik heb Vodafone prepaid voor nood-internet - i.e. zoals jouw 4G
mifi-router [1] - en Lebara prepaid voor het kleine beetje data dat mijn
smartphone gebruikt.

SWMBO, had Simyo prepaid voor het kleine beetje data dat haar
smartphone gebruikt, maar voor dat kleine beetje is Lebara prepaid nog
goedkoper.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gezien jouw beschrijving denk ik dat Vodafone prepaid voor jou het
beste is.

[1] Smartphone als mobile Wi-Fi hotspot.

Paul van der Vlis

Op 03-06-2021 om 17:26 schreef Frank Slootweg:
Bedankt voor je hulp!

Zelf vind ik een smartphone als wifi hotspot niet voldoende.

Opwaarderen via SMS of telefoon is niet handig met een mifi router, dan
moet je hem al steeds omsteken.

"Enig gebruik" vind ik ook heel vervelend, want de kans is reëel dat je
het vergeet. Vooral als je hem weleens gebruikt weet je niet meer
wanneer dat voor het laatst was, en dan vergeet je hem wellicht te
gebruiken. Lastig hoor...

Groet,

Rob

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:
> Zelf vind ik een smartphone als wifi hotspot niet voldoende.
>
> Opwaarderen via SMS of telefoon is niet handig met een mifi router, dan
> moet je hem al steeds omsteken.

De MiFi routers die we op het werk hebben (van die bekende Chinese
fabrikant die van die mooie spullen maakt, maar die zwart gemaakt wordt
door jaloerse politici) die kunnen gewoon SMS verzenden en ontvangen
via de web interface.

> [...]
> het vergeet. Vooral als je hem weleens gebruikt weet je niet meer
> wanneer dat voor het laatst was, en dan vergeet je hem wellicht te

Dat is wel vervelend, maar dat geldt voor ALLE sim kaarten.
Het kan hooguit zijn dat het maandelijks betalen van abonnementsgeld
als gebruik gezien wordt. Maar de providers zijn min of meer verplicht
om inactieve nummers vrij te geven.

Frank Slootweg

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> schreef:
[...]

> Bedankt voor je hulp!

Graag gedaan.

> Zelf vind ik een smartphone als wifi hotspot niet voldoende.

Dat begrijp ik. Ik noemde alleen mijn gebruik. Voor jou is een mifi
router handiger.

> Opwaarderen via SMS of telefoon is niet handig met een mifi router, dan
> moet je hem al steeds omsteken.

Hmmm. Vreemd. Zoals Rob ook zegt, ging ik ervan uit dat je ook SMS kan
verzenden/ontvangen met een mifi router. Dat kon al toen we nog modems
in USB-dongles hadden.

Hoe dan ook, al de genoemde providers kunnen het ook via hun website,
maar dan moet je natuurlijk wel een beetje 'beltegoed' hebben om dat te
kunnen doen.

> [...]
> het vergeet. Vooral als je hem weleens gebruikt weet je niet meer
> wanneer dat voor het laatst was, en dan vergeet je hem wellicht te

Ik heb een reminder programma voor dat soort dingen. Er zijn veel te
veel dingen om te onthouden en agenda's zijn *zo* 20e (of 19e) eeuw! :-)

N.B. Bij Simyo kon je vroeger een SMS schedulen voor een bepaalde
datum, maar ik weet niet of dat nog zo is.

Paul van der Vlis

Op 07-06-2021 om 19:35 schreef Rob:

> [...]
> fabrikant die van die mooie spullen maakt, maar die zwart gemaakt wordt
> door jaloerse politici) die kunnen gewoon SMS verzenden en ontvangen

Het kan meestal wel, maar het is lastig. Het is dan handiger hem even
aan te zetten, maar daar moet je wel aan denken.

> [...]
> Het kan hooguit zijn dat het maandelijks betalen van abonnementsgeld
> als gebruik gezien wordt. Maar de providers zijn min of meer verplicht

Mijn huidige Xs4all SIM kaart heb ik al wel anderhalf jaar niet meer
gebruikt. Maar ik verwacht dat hij het nog gewoon doet.

Paul van der Vlis

Op 07-06-2021 om 20:06 schreef Frank Slootweg:
> [...]
>
> Hmmm. Vreemd. Zoals Rob ook zegt, ging ik ervan uit dat je ook SMS kan
> verzenden/ontvangen met een mifi router. Dat kon al toen we nog modems

Je hebt gelijk, het kan vast.

> Hoe dan ook, al de genoemde providers kunnen het ook via hun website,
> maar dan moet je natuurlijk wel een beetje 'beltegoed' hebben om dat te
> kunnen doen.

Je moet het vooral niet vergeten. Als het automatisch kon, geen probleem.

> Ik heb een reminder programma voor dat soort dingen. Er zijn veel te
> veel dingen om te onthouden en agenda's zijn *zo* 20e (of 19e) eeuw! :-)

Ik ben wellicht wat ouderwetser en zet het in mijn agenda. Maar het
loopt altijd weer anders bij mij met die prepaid SIM kaarten.

En verder kun je vaak alleen maandelijks de bundel aanpassen. Daarom is
die 1 cent per MB buiten bundel waar je mee kwam wellicht interessant.

> N.B. Bij Simyo kon je vroeger een SMS schedulen voor een bepaalde
> datum, maar ik weet niet of dat nog zo is.

Kijk, zoiets zou nou interessant zijn.

Joe

SMS versturen kun je automatiseren via een SMS gateway maar natuurlijk kun je ook een webinterface automatiseren. Ik denk dan
meteen Raspberry Pi + cron job.

Kern: Denk aan wat wel kan, niet aan wat niet kan.... Er is een oplossing denkbaar voor jouw probleem. Er zijn zelfs oplossingen
te bedenken voor nog niet bestaande problemen.

Paul van der Vlis

Op 08-06-2021 om 09:34 schreef Joe:
Kan dat terwijl de SIM kaart in de Mifi-router zit die uit staat?

> Ik denk dan meteen Raspberry Pi + cron job.

Ik ben niet zo van de Raspberry, maar ik heb vele servers draaien.

De Mifi-router is overigens ook een Linux kastje met OpenWRT, wel een
bijzonder ding: https://openwrt.org/toh/gl.inet/gl-mifi
Maar ja, als hij uit is en in de kast staat, dan draait cron niet ;-)

> Kern: Denk aan wat wel kan, niet aan wat niet kan.... Er is een oplossing denkbaar voor jouw probleem. Er zijn zelfs oplossingen
> te bedenken voor nog niet bestaande problemen.

Bij mij gaat het in de praktijk vaak mis met prepaid kaartjes, daarom
was ik op zoek naar een flexibel abonnement. Maar ze willen je daarbij
steeds dwingen in een bepaald gebruik. En ik ben er wat voorzichtig mee
om dingen voor iets anders te gebruiken dan waarvoor ze bedoeld zijn.

Dit is wellicht ook een optie:
https://www.prepaidsimkaart.net/product/data-simkaart-europa
Volgens mij komt dat hiervan: https://www.keepgo.com/

Rob

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:

> Het kan meestal wel, maar het is lastig. Het is dan handiger hem even
> aan te zetten, maar daar moet je wel aan denken.

Ja alleen aanzetten is denk ik al wel voldoende.

> Mijn huidige Xs4all SIM kaart heb ik al wel anderhalf jaar niet meer
> gebruikt. Maar ik verwacht dat hij het nog gewoon doet.

Het na een half jaar opheffen speelt zich meestal vooral af bij prepaid
constructies. Bij abonnement constructies (zoals ook de XS4ALL kaart is)
gaat dat meestal niet zo, daar zien ze jouw betaling als teken van
activiteit. Als een 06 nummer niet meer gebruikt wordt moet het uit
dienst worden genomen, een tijd in een afkoel pool gezet worden, en dan
weer opnieuw uitgegeven. Dat moet omdat er een "schaarste" is aan nummers.

Echter als het een kaart is die alleen voor internet is kan deze ook
een 097 nummer hebben die veel langer zijn en niet schaars. Wellicht
heffen ze die niet zo snel op.
(het is in feite verplicht om data-only SIMs zo'n nummer te geven, XS4ALL
doet dat volgens mij ook. maar T-Mobile niet, bijvoorbeeld. of deed
het lange tijd niet in ieder geval)

Zelf heb ik in het netwerk op de zaak 4G als backup in gebruik met
automatische failover dmv BGP. Dan is de kaart "altijd actief" en dat
verbruikt zo'n 10MB per maand schat ik. Die kaarten zitten in een pool
van verbruik dus als er een failover is dan gaan ze nog niet snel boven
de 1GB uit die er standaard per maand op zit. Met zo'n soort constructie
kun je het wellicht ook oplossen, en dan is er ook geen actie nodig
door de klant bij uitval van de verbinding. Wel moet je dan uiteraard
de boel monitoren zodat je een signaal krijgt bij failover en niet
omgemerkt op de 4G zit te werken omdat iemand over de telefoonlijn
gestruikeld is ofzo.

Rob

Nouja als je een serieuze (klein)zakelijke gebruiker bent dan kun je een
abonnement afsluiten met pooling van de data. Dus je koopt 10 kaarten
met ieder 1GB/maand maar dan mag je ook op 1 kaart 10GB/maand doen en
op de rest 0. Een/enkele van die kaarten zet je in je eigen devices en
de rest in die backup routers. Dan betaal je een redelijke prijs voor
je 10GB en als de nood aan de man komt (en je niet alles opsoupeert)
kunnen een of twee van die backup kaartjes ook ineens data trekken.

Joe

On Tue, 8 Jun 2021 10:45:23 +0200, Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:

>Kan dat terwijl de SIM kaart in de Mifi-router zit die uit staat?

SMS versturen kan zonder kaartje via SMS gateways. Vraag is of in dit geval je provider dat accepteert. Lukt dat niet dan
wake-up-on-lan? mifi op een IP gestuurde schakelaar (aan en weer uit)?

>Ik ben niet zo van de Raspberry, maar ik heb vele servers draaien.
De server is een hulpmiddel - soort maakt natuurlijk niet uit.

>De Mifi-router is overigens ook een Linux kastje met OpenWRT, wel een
>bijzonder ding: https://openwrt.org/toh/gl.inet/gl-mifi
>Maar ja, als hij uit is en in de kast staat, dan draait cron niet ;-)
Daar zul je bij het opstarten best wel een scriptje kunnen laten lopen.

> [...]
>steeds dwingen in een bepaald gebruik. En ik ben er wat voorzichtig mee
>om dingen voor iets anders te gebruiken dan waarvoor ze bedoeld zijn.

"Valid for life", bij mij een rode vlag: wiens "life"?

Aldi datakaartje vanaf 5,- per maand, simpel vanaf 2,50 https://www.simpel.nl/

>Groet,
>Paul

Als je mifi uit staat en in een kast is opgeborgen zal "iemand" dat ding uit de kast moeten halen en een stekker in een stopcontact
moeten steken. Laat die persoon er op dat moment gewoon zijn/haar eigen datakaartje in steken. Waarschijnlijk heb je dan ook
meteen zonder gezeur een flinke bundel beschikbaar - zo werk ik hier ook. Het is toch voor noodgebruik?

Wel alle PIN codes (kaartje + mifi) uit, dan zou alleen kaartje erin steken voldoende moeten zijn (mits goed voor geconfigureerd).
maar da's per definitie).

Rob

Joe <none@nowhere> wrote:
> [...]
>
> Wel alle PIN codes (kaartje + mifi) uit, dan zou alleen kaartje erin steken voldoende moeten zijn (mits goed voor geconfigureerd).

Dat gaat in ieder geval bij die MiFi dingen die ik heb niet goed.
Je moet als er een ander kaartje in gezet is een keer naar de instellingen
gaan en dan automatische instellingen kiezen, dan leest ie op een of andere
manier dingen als de APN uit het kaartje (mag je ook intikken) en dan moet
je dat opslaan. Doe je er nu een kaartje van een andere provider in dan
werkt het niet meer tot je dat opnieuw doet.

Maar het zou natuurlijk kunnen dat men deze dommigheid inmiddels uit de
software gehaald heef en het nu kan werken zoals jij schrijft.

Frank Slootweg

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> schreef:
> Op 07-06-2021 om 20:06 schreef Frank Slootweg:
[...]

> Je moet het vooral niet vergeten. Als het automatisch kon, geen probleem.

Simyo prepaid kan automatisch opwaarderen als het tegoed onder de 2
Euro komt. Hun buiten-bundel tarief is wel 10ct/MB (versus 1ct/MB voor
Lebara prepaid), maar hun bundels zijn flexibel (aanpassen naar
groter/kleiner en uit-/aanzetten) en kunnen automatisch verlengd worden
(als je dat wilt). Alle 'beheer' kan via hun website of/en (smartphone)
app.

[...]

Paul van der Vlis

Op 08-06-2021 om 21:09 schreef Frank Slootweg:
Interessant is, dat bij Simyo een bundel onmiddelijk ingaat, en niet pas
aan het begin van de volgende maand. Bij een storing zou je b.v. 2000MB
kunnen kopen (maximum) voor 12,50. Dat is goedkoper dan die 1 cent per
minuut bij anderen.

Verder sturen ze een e-mail ter herinnering dat je afgesloten gaat
worden als je hem bijna 6 maanden niet hebt gebruikt. Voor mij heel
waardevol.

Dit klinkt op zich niet gek.

Groeten,

O.U. de Man

Op 09/06/2021 om 17:25 schreef Paul van der Vlis:
Ik gebruik Simyo inderdaad ook voor een nummer dat ik alleen nodig heb
voor een toepassing die het hebben van een apart nummer vereist. Niet
alleen voor de start van die toepassing, maar ook daarna. Het nummer
wordt wel gebruikt, maar kost geen data. De automatische berichtgeving
over de verplichte opwaardering kan via een ander nummer lopen, dus dat
is op die manier prima bij te houden. Ik prefereer dat boven
automatisch, omdat je dat er over informeert dat die toepassing nog
ergens actief is.. Ook de app kan op een willekeurig ander toestel
draaien, dus de gegevens inzien is simpel. De kosten voor minimale
opwaardering zijn ook laag, waardoor dit voor mij de aantrekkelijkste
provider was om gebruik van te maken voor deze toepassing.

Paul van der Vlis

Op 02-06-2021 om 21:32 schreef Paul van der Vlis:
> [...]
> bij een storing zodat ik dan over veel dataverkeer kan beschikken.
>
> Bij een pre-paid SIM kaart ben ik bang dat het niet of ingewikkeld zal

Ik heb na enige discussie een Simyo prepaid kaart genomen. Vooral het
feit dat je een e-mail krijgt als hij bijna verloopt en het feit dat je
een bundel kunt kopen die direct ingaat en redelijk geprijsd is, heeft
me overtuigd. We zullen zien...

Paul van der Vlis

Op 10-06-2021 om 11:21 schreef Paul van der Vlis:

> [...]
> feit dat je een e-mail krijgt als hij bijna verloopt en het feit dat je
> een bundel kunt kopen die direct ingaat en redelijk geprijsd is, heeft

Het blijkt overigens dat ook Lebara mailtjes verstuurd om je te
waarschuwen. Het voordeel daar is, dat de prijs per MB vanuit het
prepaid tegoed veer redelijker is (1 cent per MB). Daardoor ga je het
veel eerder gebruiken lijkt me, want anders moet je van te voren
inschatten hoeveel data je wilt inkopen.

Het blijft een lastige materie...

Groet,

Rob

Ja en het vervelende met dit soort "gepland langdurig maar infrequent
gebruik" is ook dat die voorwaarden zomaar kunnen veranderen en dat je
dat dus in de gaten moet (blijven) houden. Je wilt niet na 3 jaar
ineens je backup nodig hebben en dan er mee geconfronteerd worden dat
dit niet meer lukt of heel erg duur wordt omdat de hele constructie
inmiddels anders geworden is.

Ik heb zelf een mobiel met prepaid voor bellen (geen internet) en over
de jaren dat ik die heb is al tig keer de situatie rond "wat gebeurt
er als je niet opwaardeert" (maar wel zo nu en dan belt) veranderd.

Frank Slootweg

> [...]

> veel eerder gebruiken lijkt me, want anders moet je van te voren
> inschatten hoeveel data je wilt inkopen.

Ik zag gisteren [1] dat het bij Lebara min of meer of-of is. Je hebt
met 'Lebara One' goedkope 1ct/MB PAYG (Pay As You Go) data *of* met
'Lebara 10=20' data bundels. Je *kan* wel databundels kopen bij 'Lebara
One', maar die zijn niet echt goedkoop en zijn alleen in Nederland te
gebruiken. (Voor zover ik weet is de 1ct/MB data wel voor gebruik in de
EU.)

Dus alles bij elkaar denk ik dat Simyo prepaid voor jou inderdaad de
beste keuze is.

[1] I.v.m. mogelijke/hopelijke vakantie in het buitenland.
(Ik heb Vodafone prepaid *en* Lebara One prepaid (dual-SIM) en kan dus
makkelijk switchen.)

Paul van der Vlis

Op 11-06-2021 om 10:19 schreef Rob:
Inderdaad.

> Je wilt niet na 3 jaar
> ineens je backup nodig hebben en dan er mee geconfronteerd worden dat
> dit niet meer lukt of heel erg duur wordt omdat de hele constructie
> inmiddels anders geworden is.

Klopt.

> Ik heb zelf een mobiel met prepaid voor bellen (geen internet) en over
> de jaren dat ik die heb is al tig keer de situatie rond "wat gebeurt
> er als je niet opwaardeert" (maar wel zo nu en dan belt) veranderd.

Ik ga het nog een keer proberen, en anders maar naar iets als:
https://www.prepaidsimkaart.net/product/data-simkaart-europa
https://www.keepgo.com/
Dat soort organisaties richten zich denk ik meer op mensen die veel
reizen, en zullen wellicht minder snel veranderen.

Paul van der Vlis

Op 11-06-2021 om 12:38 schreef Frank Slootweg:
Zelf heb ik nu ook beide. Maar ik denk eigenlijk dat Lebara One de
betere keus is. Het voordeel daar is dat je tegoed blijft staan, terwijl
het bij Simyo weg is na een maand. Natuurlijk kun je zeggen dat het niet
erg is om wat geld uit te geven als er echt een storing is, maar het
probleem is dat je meestal geen idee hebt hoe lang die storing gaat
duren. Je zult dus meestal teveel inkopen, het werkt niet meteen, en je
moet nadenken over hoeveel je inkoopt.

Je moet niet de fout maken Lebara 10=20 of 10=30 te nemen, MB's zijn dan
erg duur.

Bij Lebara moet je wel instellen dat je een e-mail krijgt als het tegoed
bijna op is, begreep ik.

Johan Wevers

On 07-06-2021 17:24, Paul van der Vlis wrote:

> [...]
> het vergeet. Vooral als je hem weleens gebruikt weet je niet meer
> wanneer dat voor het laatst was, en dan vergeet je hem wellicht te

Als je die simkaart in een (oude) telefoon laat zitten die altijd aan
staat is dat geen probleem, je krijgt vanzelf een smsje als je tegoed op
het punt staat bevroren te worden (ik meen een week cvan te voren of
zo), en als het bevroren is heb je alsnog een week om op te waarderen om
het weer vrij te geven.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Rob

Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

> [...]
> het punt staat bevroren te worden (ik meen een week cvan te voren of
> zo), en als het bevroren is heb je alsnog een week om op te waarderen om

Lijkt me een nogal omslachtige oplossing voor het gebruik wat Paul er
van wil maken... dan moet de gebruiker dus als het internet uitvalt
eerst die SIM kaart uit die telefoon friemelen en in de mifi router
doen, en dan wellicht ook nog andere settings aanpassen waardoor die
mifi router ook gebruikt wordt in het netwerk (verbinding maken met
een andere WiFi AP?)

Voor een netwerk backup gebruik ik zelf een oplossing die volautomatisch
omschakelt, dmv een een 4G stick die in de router geprikt zit. Als het
gewone internet (DSL, glas) niet werkt gaat het verkeer automatisch over
naar 4G. Wel betekent dit uiteraard dat je de boel moet monitoren om
te voorkomen dat de gebruiker niks in de gaten heeft en voortdurend op
4G zit zonder dat er ooit iets aan de gewone aansluiting gerepareerd wordt.

En dat verhaal van die prepaid enzo daar hebben we geen last van omdat
we zo'n "pooled" zakelijk abonnement hebben waarbij je gewoon de bundels
van de individuele kaarten samen in 1 grote databundel hebt.

Johan Wevers

On 11-06-2021 10:19, Rob wrote:

> [...]
> ineens je backup nodig hebben en dan er mee geconfronteerd worden dat
> dit niet meer lukt of heel erg duur wordt omdat de hele constructie

Als je internet zo hard nodig hebt dat je geen seconde zonder kunt zou
ik een abonnement nemen. Als het iets minder dringend is kun je ook op
het moment dat het uitvalt simkaarten gaan kopen. Of desnoods laat je er
een stel ongeopend in de verpakking liggen, de vervaldatum staat er
gewoonlijk op en dat kan jaren duren.

Rink

Op 3-6-2021 om 9:34 schreef Rob:

> [...]
> en als ik het voortbestaan daarvan van belang vind.
> (dwz niet bij bedrijven die ongevraagd mailings sturen)

Rob,
Welk domein heb jij gekozen?

Je mag me ook mailen, ".haalditmaarweg".

Rink

Rink

Op 3-6-2021 om 13:12 schreef O.U. de Man:

> [...]
> vergeten bent, maar nog wel degelijk betekenis heeft of kan hebben. Het
> is echt niet uit liefde voor de provider dat ik die adressen niet kwijt

<knip>

Zoals je ziet mail ik nog steeds met een mailadres van een voormalige
provider van KPN.
Antiek, er zijn inmiddels hele volksstammen, die nog nooit van planet.nl
hebben gehoord.
Ik ken iemand die met @hi.nl mailt.
En wellicht doet @hetnet.nl het ook nog?
Ik denk dat @xs4all.nl het voorlopig nog wel doet. Zeker als je met je
internet abo bij KPN blijft.

Als je weg wilt bij KPN en je xs4all mailadressen wilt houden gaat het
wel geld kosten.
Toen ik weg ging kostte het 2,50 euro per maand. Dat vond ik redelijk.
Op een slecht moment hebben ze daar 7,12 euro per maand van gemaakt.
Later kwam ik er achter dat 1 mailadres 3,56 euro per maand kost, maar
ik kan nu niet meer naar 1 mailadres terug en 3,56 euro per maand
betalen, het blijft 7,12 euro/maand.
Dus als je het kunt reduceren tot 1 xs4all mailadres scheelt het je geld.

Op één of andere manier ben ik nog nooit er toe gekomen om een domein te
registreren.
Mijn naamgenoot, de fotograaf, heeft allang
mijnvoornaam.mijnachternaam.nl in bezit.
Anders had 1 van mijn 7 naamgenoten dat wel gedaan.

Rink

O.U. de Man

Op 04/07/2021 om 15:31 schreef Rink:
Ja, ik moet gaan zien wat ze doen. Deel van het probleem is dat ze een
soort hoofd email adres hanteren, dat alle andere overkoepelt. Weet niet
hoe dat heet, maar schijnt er als eerste uit te gaan. Dan heb ik al een
probleem, omdat ik van die koppeling gebruik maak. En echt niet meer
weet langs welke weg een mail bij mij terecht komt. Dus welk adres door
bepaalde linkjes/relaties wordt gebruikt. Dat kan ik alleen zien als ik
alle mail uit het verleden ga doorspitten en daar heb ik geen zin in.
En is ook allemaal van zo lang geleden dat ik dat echt niet kan nagaan.
En mensen die een van die subadressen gebruiken, waarvan ik dat niet
weet, kan ik ook niet informeren dat er iets verandert.
Deel van het probleem dat het oorspronkelijke abonnement niet door mij
zelf is afgesloten.
Kortom ik wil er liever niet in rommelen. Maar ook niet dat er in
gerommeld wordt. Als KPN dat wel gaat doen en dat een probleem gaat
veroorzaken, ben ik er meteen weg.
Ik heb zo het idee dat dat heel veel meer abonnees zal overhalen. Heb
diverse oude vrienden die nog uit de anarchistische tijden van destijds
zijn en de oorsprong van xs4all ook kennen en er graag bij willen
blijven, maar die nu bezig zijn naar andere providers over te stappen,
vooral en met name dus naar Freedom.

Sjoerd

Rink schreef:
> Op één of andere manier ben ik nog nooit er toe gekomen om een domein
> te registreren.

Maar in plaats van een domein te registreren, kun je ook naar Gmail
overstappen, dan ben je ook onafhankelijk van een provider.
Gmail heeft alleen geen beste naam op het gebied van privacy.
Maar als je zoekt op "Gmail alternatieven", dan krijg je eerst verhalen
over de vele nadelen van Gmail, en vervolgens nog wel zo'n 15 betere
mogelijkheden.

Mijn eigen keus is op mailbox.org gevallen. Dat is iets Duits, ze zitten
in Berlijn. Het kost 1 euro per maand. Dat brengt misschien in eerste
instantie een schrikreactie teweeg, maar bij nader inzien, wat is het toch
eigenlijk weinig. Je gooit er 12 euro tegenaan en kunt weer een heel jaar
vooruit.
Trouwens, als je volledige privacy en geen reclame wilt, dan moet dat
altijd iets kosten, dat kan in feite niet anders.

Dat ik mijn kpnmail-adres niet meer gebruik, is omdat bij hen het
spamfilter te krap staat afgesteld, en je kunt daar niets zelf aan
veranderen. Bij mailbox.org heb ik daar veel meer invloed op.
Ben eigenlijk erg blij met mailbox.org, het werkt uitstekend, en ik hoop
dit nu voorgoed aan te houden.

Rink

Op 4-7-2021 om 17:16 schreef Sjoerd:

> [...]
> Maar als je zoekt op "Gmail alternatieven", dan krijg je eerst verhalen
> over de vele nadelen van Gmail, en vervolgens nog wel zo'n 15 betere

No way. Ik blijf weg van de extra google diensten.
Zonder google kun je niet meer tegenwoordig, maar ik zoek ze niet op.

> [...]
> eigenlijk weinig. Je gooit er 12 euro tegenaan en kunt weer een heel jaar

Dat klinkt goed, en niet duur.
Heb de site bekeken en vluchtig gezien doen ze wat ik wil, ook POP3.
En 3 mailaliassen. Ad-free and no-tracking.
(google.mail leest jouw e-mailtjes.... echt schandalig!)
Ik wil niks in de cloud.
Enig risico is: hoe lang blijven ze bestaan?
Weet je niet van tevoren, daarom zou een eigen domein wel zo fijn zijn.

Zoals eerder geschreven vraagt KPN maar liefst 7,12 per maand.
Dat is wel voor 5 mailadressen, maar aan het eind van dit jaar heb ik er
nog maar 1.

> [...]
>
> Dat ik mijn kpnmail-adres niet meer gebruik, is omdat bij hen het
> spamfilter te krap staat afgesteld, en je kunt daar niets zelf aan

Dat klopt, KPN gooide zelfs mailtjes van de overheid, de gemeente enzo
in de spam bak.
Elke keer als ik de spambak open, zitten er weer echte mailtjes in.
Enig "leereffect" hebben ze daar niet.

Frank Slootweg

Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> schreef:
> [...]
> in de spam bak.
> Elke keer als ik de spambak open, zitten er weer echte mailtjes in.

Inderdaad, hun 'spam' filter is een ramp! Allerlei non-spam in de spam
folder. En hun 'whitelists' (Instellingen -> Beveiliging -> 'Vertrouw
altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders' en 'Mailfilter
regels') werken ook totaal niet.

Helaas zit ik ook aan twee accounts a EUR 3,56 per maand vast. :-(

Rink

Op 7-7-2021 om 21:15 schreef Frank Slootweg:
Die Whitelist had ik nog nooit gezien.
Nu wel.
Binnenkort eens uitproberen
(met jouw reactie in het achterhoofd)

Weer iets geleerd :-)

Sjoerd

Rink:
> [...]
> in de spam bak.
> Elke keer als ik de spambak open, zitten er weer echte mailtjes in.

Nu is het zo dat berichten waarvan het systeem zeker denkt te weten dat
het spam is, jou niet bereiken.
Berichten waarvan het systeem _denkt_ dat het spam is, maar het niet
helemaal zeker weet, belanden in de spamfolder. Het is dan ook de
bedoeling dat je zelf even in de spamfolder kijkt of het inderdaad om
spam gaat.

Maar ik zat op een Engelstalige mailinglist (die van Debian) en kreeg zo
nu en dan bericht dat de mij toegestuurde berichten op 'bounces' waren
gestuit. Als dit te vaak voor zou komen, dan zouden ze me eruit moeten
gooien. (Al hoefde ik me niet ongerust te maken als het aantal bounces
laag bleef.)
Maar dat zijn dus van die berichten die me al helemaal niet hebben
bereikt. Ik heb die mailinglist nu al anderhalf jaar via mailbox.org, en
nooit meer last gehad van dit verschijnsel.

> Enig risico is: hoe lang blijven ze bestaan?

Nou, ik denk dat je dan in tientallen jaren moet denken. En mocht het al
ooit stoppen, er zijn nog wel een stuk of vijftien andere maildiensten.
Vergelijkbaar met mailbox.org is Posteo ( https://posteo.de ). Ik vind
alleen die naam niet fraai. Tot en met 'post' gaat het nog, maar dan dat
stomme 'eo' er achter aan.
En je hebt Tutanota, ja zeg, ik ga me daar even belachelijk zitten maken
met een tutanota-adres.
Je hebt gmx.net, dat is gratis, maar je wordt overstelpt met reclame.
Er is het Nederlandse Startmail, het Belgische Mailfence, het Zwitserse
Protonmail, het Noorse Runbox. (Loopt op waterkracht!)
Mensen zijn ook nogal positief over Fastmail, je kunt dan een mailadres
krijgen dat eindigt op @fastmail.nl. Maar ten eerste, ze zitten in
Australië. Dus al je mail gaat helemaal via Australië? Is die 'mail' dan
nog zo 'fast'? En ten tweede, de naam 'fastmail' vind ik niet veel beter
dan 'hotmail', het heeft geen enkele allure.