Nummerweergave specificaties ? KPN analoog

92 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

John

ongelezen,
23 jan. 1999 03:00:0023-01-1999
aan
Kent iemand de technische specificaties van de
analoge KPN Nummerweergave (of een URL
met deze informatie) ?

KPN kan/wil deze info blijkbaar niet kwijt,
nummerweergave lijkt een
goedkope (technisch achterhaalde ?)
niet-standaard KPN-only oplossing -
niet compatibel met het universele CLIP/CLID
op analoge lijnen

Ik heb al problemen met
buitenlandse apparatuur/software/operators
Buitenlandse CLIP info (Frankrijk, Belgie)
wordt niet weergegeven.

Iemand enig idee waarom KPN voor dit
niet-standaard systeem gekozen heeft ?

John

Anton Smits

ongelezen,
24 jan. 1999 03:00:0024-01-1999
aan
In article <78cgt0$73v$1...@news.casema.net>, "John" <no_...@this.account.com> wrote:
>Kent iemand de technische specificaties van de
>analoge KPN Nummerweergave (of een URL
>met deze informatie) ?

Ergens onder http://www.kpn-telecom.nl/fixednetwork
Je moet zelf maar even het goede hoofdstuk opzoeken.

>Iemand enig idee waarom KPN voor dit
>niet-standaard systeem gekozen heeft ?

Wie bepaalt wat er "standaard" is ?

--
Anton Smits (mailto:as...@xs4all.nl)

John

ongelezen,
24 jan. 1999 03:00:0024-01-1999
aan
Bedankt voor de URL.

KPN heeft natuurlijk de vrijheid de standaarden te kiezen
die het commercieel/praktisch het meest geschikt vindt

Ik wou duidelijk maken dat onze buurlanden het CLIP
protocol gebruiken, wat als irritante consequentie heeft
dat buitenlandse nummers (Frankrijk, Belgie, enz) niet
doorgegeven worden op NL nummermelders
("onbekend", "****" op display)

Nog irritanter:
door verkeer en waterstaat goedgekeurde NL apparatuur
geschikt voor "nummerweergave" is soms maar gedeeltelijk
functioneel.
Ik kocht recent een Philips Onis Memo DECT (NL versie
met nummerweergave)
De tel geeft de nummers weer, maar niet de tijd of datum
(wel standaard feature op dit toestel)
Philips verwijst naar KPN ("ze sturen de tijd en datum niet mee
- deze Benelux versie doet het wel in Belgie" - ???)
KPN verwijst naar Philips ("ze moeten hun software maar aanpassen
in hun telefoons, dit is NL" - ???)

Opnieuw een losse nummermelder (ingebouwd klokje) aangesloten.
Het genot van een "NL standaard"..........

John

Anton Smits heeft geschreven in bericht <78fuf5$gfl$1...@dns4.euro.net>...

John

ongelezen,
24 jan. 1999 03:00:0024-01-1999
aan
Gevonden op http://www.kpn-telecom.nl/fixednetwork
hoofdstuk 6, PSTN, info over KPN CLIP:
(eigen vertaling, origineel Engels)

"KPN stuurt via DTMF toontjes
het nummer over de lijn, nog voor de 1e beltoon.
Internationale nummers worden hierbij weergegeven
met 00+ landnummer+abonnee nummer (tot 17 cijfers)
voor zover dit nummer in de KPN centrale beschikbaar is. "

Ik heb familie in Frankrijk en Belgie,
met analoge telefoonlijnen die CLIP informatie doorgeven
(de meer "standaard" CLIP versie tussen het 1e en 2e belsignaal)

Enig idee wat de KPN centrale met deze buitenlandse
nummerweergave informatie doet (niks ?)
ze komt nl niet op mijn nummermelder
(centrale stuurt gewoon 10 nullen, "onbekend")

KPN vermeldt letterlijk:
"For some years now, the laborious process of drafting harmonized
European PSTN standards has been underway
and the first results are now emerging"

Creatieve vertaling:
"Het is in Europa een puinhoop wat standaarden op analoge
lijnen betreft. Als bijdrage aan de europese eenwording
hebben wij er nog een (CLIP nummerweergave) standaardtje bijgemaakt.
Buitenlandse nummers geven wij door 'als deze in onze
KPN centrale beschikbaar zijn'.
Het eerste resultaat van al dat harde Europese "harmonisatie werk"
ziet u dus nu - of beter,
u ziet meestal niks als een buitenlands analoog nummer u belt" :-)

Toen ik hierover een vraag stelde aan 0800-0402
deed een hele charmante mevrouw
een poging om mij apparatuur te verkopen -
het lieve kind begreep het echt niet.... -:)

John

John heeft geschreven in bericht <78g096$p1t$1...@news.casema.net>...

Michiel van der Vlist

ongelezen,
24 jan. 1999 03:00:0024-01-1999
aan
> niet compatibel met het universele CLIP/CLID
> op analoge lijnen

Er is helemaal geen standaard.

> KPN kan/wil deze info blijkbaar niet kwijt,

Lijnpolariteitwisseling, en dan het nummer in DTMF ingeklemd tussen een 'C' en
een 'D'. Daarna het eerste belsignaal.

> Iemand enig idee waarom KPN voor dit
> niet-standaard systeem gekozen heeft ?

Omdat de hardware daarvoor al aanwezig is vanwege de ALS70 signalering.

Cheers, Michiel
--
|Fidonet: Michiel van der Vlist 2:500/9.5
|Internet: vl...@hccfido.hcc.nl
|
| Standard disclaimer: The views of this user are strictly his own.

Rob Janssen

ongelezen,
24 jan. 1999 03:00:0024-01-1999
aan
> [...]
>protocol gebruiken, wat als irritante consequentie heeft
>dat buitenlandse nummers (Frankrijk, Belgie, enz) niet

Jammer John maar dat is ONZIN.
Het locaal gebruikte protocol heeft niks te maken met het wel of
niet doorgeven van nummers van mensen die uit die landen bellen.

Het heeft ALLEEN invloed op het wel of niet kunnen gebruiken van
abonnee apparatuur uit die landen.

Rob
--
+----------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWWhome: http://www.pe1chl.demon.nl/ |

John

ongelezen,
25 jan. 1999 03:00:0025-01-1999
aan
Ok dat snap ik.

Wat ik niet begrijp:

THeoretisch:
-----------------
de KPN centrale ontvangt een gesprek
uit Frankrijk of Belgie met hun CLIP variante
(tussen 1e en 2e belsignaal, niet-DTMF formaat)

Volgens KPN op http://www.kpn-telecom.nl/fixednetwork
wordt dit netjes omgezet naar
Nederlands DTMF nummerweergave formaat
en zichtbaar op mijn nummermelder

PRaktijk:
-----------
Analoge buitenlandse nummers met CLIP uit Frankrijk/Belgie
zijn op mijn NL nummermelder steeds "onbekend"
(DTMF 10 nullen) ???

Enig idee waarom KPN niks doorgeeft?

(Belgische ISDN Nummers zijn wel zichtbaar)

John

Rob Janssen heeft geschreven in bericht ...

Rob Janssen

ongelezen,
25 jan. 1999 03:00:0025-01-1999
aan
> [...]

>de KPN centrale ontvangt een gesprek
>uit Frankrijk of Belgie met hun CLIP variante
>(tussen 1e en 2e belsignaal, niet-DTMF formaat)

nee hoor, met SS7

> [...]

>(DTMF 10 nullen) ???

>Enig idee waarom KPN niks doorgeeft?

>(Belgische ISDN Nummers zijn wel zichtbaar)

Dan geeft de buitenlandse centrale ze wellicht niet door?
Tot afgelopen augustus was het in Nederland ook zo: ISDN wel, analoog niet.
Had niks te maken met de techniek maar alles met de POLITIEK.

frank

ongelezen,
27 jan. 1999 03:00:0027-01-1999
aan
nom...@pe1chl.demon.nl (Rob Janssen) writes:

> [...]

>Tot afgelopen augustus was het in Nederland ook zo: ISDN wel, analoog niet.
>Had niks te maken met de techniek maar alles met de POLITIEK.

Tja en dan zijn er ook nog landen die de C7 direkt omzetten ongeacht of
het nummer wel "mag" worden getoond :) zoals turkije en 00-886 even kwijt
oh ja taiwan geloof ik .. gewoon *21 naar een van die landen (moet je er
wel iemand kennen met nummerweergave) en dan heb je ook bijv telefooncel
nummers niet dat je daar veel aan hebt maar toch het laat zien dat als je
bijv een geheim nummer hebt je gewoon je zelf het beste kan wapenen met
een nummermelder.
+ dat ik voorzie dat internet providers binnen afzienbare tijd de
onbekende nummers gaan afwijzen , dit vanwege account bescherming bijv jan
heeft via back orfice het account van piet kunnen kraken maar jan kan er
nu niks mee want piet's provider wil dat er een telefoon nr word
meegezonden, tja en dat wil jan dus niet want dan hangt ie :)
een tweede ding is bijvoorbeeld dat het niet ondenkbaar is dat ze
verandwoordelijk worden voor hun eigen inbel netwerk DWZ als jan anoniem
inbelt en kinderpono post via het account van klaas dat de provider dan
geen referentie kan vinden en dus dan als Begin/eindpunt word gezien
en dus ZELF verandwoordelijk is...

Frank

Hendrik Rood

ongelezen,
30 jan. 1999 03:00:0030-01-1999
aan
s...@mh.nl (Anton Smits) enlightened me about:

>Ergens onder http://www.kpn-telecom.nl/fixednetwork
>Je moet zelf maar even het goede hoofdstuk opzoeken.

>Wie bepaalt wat er "standaard" is ?

De Europese Commissie, die beoordeelt of hier sprake is van het
afsluiten van de Nederlandse markt voor mededingers in bijv.
nummermelders.

De procedure ervoor verloopt via een toets door de Nederlandse
overheid (DGTP) en een toets door Brussel. Het is mij niet geheel
duidelijk of OPTA ook nog moet worden geraadpleegd (vermoedelijk wel).

Het Nederlandse CLIP-systeem is al eind jaren zeventig doorgevoerd
voor hotel-PABX'en. Soms vind je hier of daar een oud bruin/creme
analoog toestel waar CLIP al in zat.

De reden dat het tot 1998 heeft geduurd voor het op de openbare
centrales is geactiveerd had te maken met de onmogelijkheid van oudere
R2-signalering om het blokkeren van de nummerweergave door te geven.
Dat is een eis die is toegevoegd i.v.m. privacy.
Blokkering is pas mogelijk geworden met de invoering van volledig op
Deze discussie over privacy heeft in alle westerse landen gespeeld.
Ook in de USA was CLID tot voor kort in enkele staten officieel
verboden.

Hendrik

Hendrik Rood

ongelezen,
30 jan. 1999 03:00:0030-01-1999
aan
"John" <no_...@this.account.com> enlightened me about:

> [...]

>protocol gebruiken, wat als irritante consequentie heeft
>dat buitenlandse nummers (Frankrijk, Belgie, enz) niet

Dat wordt veroorzaakt door de internationale centrales van de
operators in die landen. Niet door KPN!

> [...]
>in hun telefoons, dit is NL" - ???)
>
>Opnieuw een losse nummermelder (ingebouwd klokje) aangesloten.
>Het genot van een "NL standaard"..........

Analoge telefonie is nu eenmaal nooit op internationaal niveau
gestandaardiseerd. Dat krijg je met technieken die een eeuw oud zijn.
Het gevolg is dat er nationale details blijven.

Overigens gaat ook de nationale implementatie van Euro-ISDN nog mank
aan dit aspect. Alleen is daar het overgrote deel goed
gestandaardiseerd, zodat je er vaak niets van merkt.

Hendrik

Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden
Doorsturen