Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

hoe lang is oplaadtijd mobieltje?

31 views
Skip to first unread message

Massimo

unread,
May 18, 2012, 10:57:49 AM5/18/12
to
Hallo,

De normale oplaadtijd voor een mobieltje was in de tijd dat ik het
mijne kocht -en dat heb ik nog steeds!- 3,5 uur. Dat is natuurlijk
ongemakkelijk lang. Al die tijd kan je het mobieltje niet echt als
mobieltje gebruiken.

2 vragen:

- wat is tegenwoordig de gebruikelijke oplaadtijd?

- als je wilt snelladen moet je dan een speciale snellaadaccu en
-oplader kopen?

Groet,

Massimo

Gerard

unread,
May 18, 2012, 11:02:44 AM5/18/12
to
"Massimo" <o...@tisnietwaar.nl.invalid> schreef in bericht
news:4hocr79oilf8av5jh...@4ax.com...
>
> 2 vragen:
>
> - wat is tegenwoordig de gebruikelijke oplaadtijd?
Net als vroeger is dat sterk afhankelijk van hoe leeg de accu is.

> - als je wilt snelladen moet je dan een speciale snellaadaccu en
> -oplader kopen?
In principe wel, maar IK heb zoiets nog nooit gezien voor mobieltjes.

Ik heb ook twee vragen:
- Slaap jij wel 's in bed?
- Is er een wandcontactdoos naast dat bed?

Met vriendelijke groet,

Gerard

P.J. Dorie

unread,
May 18, 2012, 11:22:50 AM5/18/12
to
Op 18-5-2012 17:02, Gerard schreef:
Een laadtijd van 3 uur ís al snelladen. Sneller dan dat zal ook niet
gaan, omdat li-ion accu's zelf een laadregelcircuit bevatten dat
spanning en stroom regelt. Een hogere spanning of stroom er op
aansluiten helpt dan ook niets. Overigens sluit ik zelf mijn telefoon
ook tussentijds aan de lader aan, om altijd een zo vol mogelijke accu te
hebben. En bij li-ion (meest gebruikt tegenwoordig) is het ook goed om
de accu tussentijds bij te laden, dus niet wachten tot hij leeg is. Dat
laatste was vroeger alleen het advies bij ni-cads i.v.m. het
geheugeneffect dat die dingen hadden, maar de accu's van tegenwoordig
hebben dat niet meer.


--
Artikel 1: Ik heb altijd gelijk.
Artikel 2: Als ik ongelijk heb treedt automatisch artikel 1 in werking.

Sjoerd

unread,
May 18, 2012, 11:40:21 AM5/18/12
to
P.J. Dorie schrijft:
> Een laadtijd van 3 uur ís al snelladen. Sneller dan dat zal ook niet
> gaan, omdat li-ion accu's zelf een laadregelcircuit bevatten dat
> spanning en stroom regelt. Een hogere spanning of stroom er op
> aansluiten helpt dan ook niets.

Dit is nogal in tegenspraak met mijn ervaringen. Ik heb een oude
mobiele telefoon, merk Sagem, met een oplaadtijd van 1 uur en
3 kwartier, en een nieuwere smartphone, merk Sony Ericsson, met een
oplaadtijd van 1 uur en 1 kwartier.
Het opladen gaat via een soort stekker met USB-aansluiting. In plaats
hiervan kan het opladen ook via een USB-aansluiting op de computer; het
opladen gaat dan langzamer.

P.J. Dorie

unread,
May 18, 2012, 12:25:44 PM5/18/12
to
Op 18-5-2012 17:40, Sjoerd schreef:
USB levert erg weinig stroom. Het kan nooit meer worden dan waar de accu
op is gebouwd, maar wel minder!

Sjoerd

unread,
May 18, 2012, 1:04:13 PM5/18/12
to
P.J. Dorie laat weten:
> Artikel 1: Ik heb altijd gelijk.
> Artikel 2: Als ik ongelijk heb treedt automatisch artikel 1 in
> werking.

Oorspronkelijk luidde artikel 1: De baas heeft altijd gelijk.
Artikel 2: Heeft de baas toevallig eens ongelijk, dan treedt
automatisch artikel 1 in werking.

Deze artikelen doen de ronde in bedrijven; ze bevatten een diepe
waarheid, uit het leven gegrepen.

Het moet mij van het hart dat het veel minder sterk overkomt nu je het
op jezelf betrekt. Want dat de baas altijd gelijk heeft, is alom bekend,
maar waarom jij altijd gelijk hebt, blijft onduidelijk.

--
Wie het niet met mij eens is, is gek!

P.J. Dorie

unread,
May 18, 2012, 1:37:01 PM5/18/12
to
Op 18-5-2012 19:04, Sjoerd schreef:
Ik ben baas...

--
Message has been deleted

Linea Recta

unread,
May 18, 2012, 2:40:22 PM5/18/12
to

"Massimo" <o...@tisnietwaar.nl.invalid> schreef in bericht
news:4hocr79oilf8av5jh...@4ax.com...
> Hallo,
>
> De normale oplaadtijd voor een mobieltje was in de tijd dat ik het
> mijne kocht -en dat heb ik nog steeds!- 3,5 uur. Dat is natuurlijk
> ongemakkelijk lang. Al die tijd kan je het mobieltje niet echt als
> mobieltje gebruiken.
>
> 2 vragen:
>
> - wat is tegenwoordig de gebruikelijke oplaadtijd?


Moeilijk te zeggen. Bij mij duurt het nooit langer dan een kwartier. Maar ik
trek de accu nooit 100% leeg natuurlijk.



--
regards,

|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os


P.J. Dorie

unread,
May 18, 2012, 3:00:14 PM5/18/12
to
Op 18-5-2012 20:03, Janus schreef:
> On Fri, 18 May 2012 19:37:01 +0200, P.J. Dorie wrote
> (in article<jp61c4$1b2i$1...@nl-news.euro.net>):
>
>> Op 18-5-2012 19:04, Sjoerd schreef:
>>> P.J. Dorie laat weten:
>>>> Artikel 1: Ik heb altijd gelijk.
>>>> Artikel 2: Als ik ongelijk heb treedt automatisch artikel 1 in
>>>> werking.
>>>
>>> Oorspronkelijk luidde artikel 1: De baas heeft altijd gelijk.
>>> Artikel 2: Heeft de baas toevallig eens ongelijk, dan treedt
>>> automatisch artikel 1 in werking.
>>>
>>> Deze artikelen doen de ronde in bedrijven; ze bevatten een diepe
>>> waarheid, uit het leven gegrepen.
>>>
>>> Het moet mij van het hart dat het veel minder sterk overkomt nu je het
>>> op jezelf betrekt. Want dat de baas altijd gelijk heeft, is alom bekend,
>>> maar waarom jij altijd gelijk hebt, blijft onduidelijk.
>>>
>>
>> Ik ben baas...
>
> Althans dat denk je.

Ghost

unread,
May 18, 2012, 3:07:54 PM5/18/12
to

"P.J. Dorie" <pot...@blommen.tz> schreef in bericht
news:jp61c4$1b2i$1...@nl-news.euro.net...
Dat kan nou wel, maar wie is DE baas ?
Ghost

P.J. Dorie

unread,
May 18, 2012, 3:10:34 PM5/18/12
to
Op 18-5-2012 21:07, Ghost schreef:
Dat is degene die overblijft.

Jeroen T. Bezemer

unread,
May 19, 2012, 3:18:29 AM5/19/12
to
Capaciteit accu 1500 mAh
laadstroom maximaal is 1 C, dus 1,5 A, maar accu mag niet (te) warm worden.
veilige laadstroom is 0,5C.
theoretisch minimum laadtijd is dan 1,25x1 uur. = 5 kwartier (25%
verlies door rendement en warmteontwikkeling)
Let op: laden op maximum stroom/temperatuur geeft levensduur van 50x
opladen.

Maximum stroom door USB-lader (indien D+ en D- verbonden met 200 ohm) = 1A.
Laadstroom moet ook gebruikt worden voor het functioneren van het apparaat.
geschatte waarde: 1500 mAh/15 uur arbeidstijd=100mA gebruiksstroom
(gemiddeld)
blijft over: 0,9A voor opladen. Dit geeft een theoretische minimum
laadtijd van (1,5/0,9)*1,25= 2,1 uur, maar dit is nog meer dan de 0,5C.
werkelijke laadtijd wordt daarom 1,5/(1,5*0,5)*1,25= 2,5uur,
dus 2,5 uur bij 750 mA (en lading opschorten als accu warm begint te
worden op het einde van de laadcyclus). Daarom dus 3,5 uur nominaal.

De USB-bus van een PC heeft een maximum van 500 mA (D+ en D- gebruikt
voor data, dus geen weerstand), en deze heeft dus ongeveer 0,4 A over
voor laden.

Als telefoon vol gebruikt wordt, bijvoorbeeld met on-line GPS-routing
met scherm op maximum (google maps navigation), dan gebruikt de telefoon
zelfs iets meer dan 500 mA, en kan hij met een simpele (auto)lader van
500 mA niet eens opgeladen worden, maar gaat de batterij zelfs verder leeg.

Message has been deleted

P.J. Dorie

unread,
May 19, 2012, 4:06:45 AM5/19/12
to
Op 19-5-2012 9:30, Janus schreef:
> On Fri, 18 May 2012 21:07:54 +0200, Ghost wrote
> (in article<4fcbf$4fb696fe$5ed0a98a$58...@cache1.tilbu1.nb.home.nl>):
> Zijn vrouw.
>
>

Die Janus met zijn twee koppen ziet ook alles, he...
Message has been deleted

P.J. Dorie

unread,
May 19, 2012, 5:16:15 AM5/19/12
to
Op 19-5-2012 11:15, Jawade schreef:
> P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Fri, 18 May 2012 17:22:50
> +0200 in artikel <jp5pgh$16dr$1...@nl-news.euro.net>:
>> Op 18-5-2012 17:02, Gerard schreef:
>> > "Massimo" <o...@tisnietwaar.nl.invalid> schreef in bericht
>> > news:4hocr79oilf8av5jh...@4ax.com...
>> >>
>> >> 2 vragen:
>> >>
>> >> - wat is tegenwoordig de gebruikelijke oplaadtijd?
>> > Net als vroeger is dat sterk afhankelijk van hoe leeg de accu is.
>> >
>> >> - als je wilt snelladen moet je dan een speciale snellaadaccu en
>> >> -oplader kopen?
>> > In principe wel, maar IK heb zoiets nog nooit gezien voor mobieltjes.
>> >
>> > Ik heb ook twee vragen:
>> > - Slaap jij wel 's in bed?
>> > - Is er een wandcontactdoos naast dat bed?
>>
>> Een laadtijd van 3 uur �s al snelladen. Sneller dan dat zal ook niet
>> gaan, omdat li-ion accu's zelf een laadregelcircuit bevatten dat
>> spanning en stroom regelt. Een hogere spanning of stroom er op
>> aansluiten helpt dan ook niets. Overigens sluit ik zelf mijn telefoon
>> ook tussentijds aan de lader aan, om altijd een zo vol mogelijke accu
>> te hebben. En bij li-ion (meest gebruikt tegenwoordig) is het ook goed
>> om de accu tussentijds bij te laden, dus niet wachten tot hij leeg is.
>> Dat laatste was vroeger alleen het advies bij ni-cads i.v.m. het
>> geheugeneffect dat die dingen hadden, maar de accu's van tegenwoordig
>> hebben dat niet meer.
>
> Wel is het zo dat als je steeds bijlaadt, de accu eerder versleten is.
>
>
> Met vriendelijke groeten, Jawade.

Hoe kom je daar bij?
Message has been deleted

P.J. Dorie

unread,
May 19, 2012, 6:49:05 AM5/19/12
to
Op 19-5-2012 12:06, Jawade schreef:
> P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Sat, 19 May 2012 11:16:15
> +0200 in artikel <jp7od7$2a6k$1...@nl-news.euro.net>:
>> Op 19-5-2012 11:15, Jawade schreef:
>> > P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Fri, 18 May 2012 17:22:50
>> > +0200 in artikel <jp5pgh$16dr$1...@nl-news.euro.net>:
>> >>
>> >> Een laadtijd van 3 uur ís al snelladen. Sneller dan dat zal ook niet
>> >> gaan, omdat li-ion accu's zelf een laadregelcircuit bevatten dat
>> >> spanning en stroom regelt. Een hogere spanning of stroom er op
>> >> aansluiten helpt dan ook niets. Overigens sluit ik zelf mijn telefoon
>> >> ook tussentijds aan de lader aan, om altijd een zo vol mogelijke accu
>> >> te hebben. En bij li-ion (meest gebruikt tegenwoordig) is het ook goed
>> >> om de accu tussentijds bij te laden, dus niet wachten tot hij leeg is.
>> >> Dat laatste was vroeger alleen het advies bij ni-cads i.v.m. het
>> >> geheugeneffect dat die dingen hadden, maar de accu's van tegenwoordig
>> >> hebben dat niet meer.
>> >
>> > Wel is het zo dat als je steeds bijlaadt, de accu eerder versleten is.
>>
>> Hoe kom je daar bij?
>
> Omdat je overal kunt lezen, dat dat bepaald wordt door het aantal
> keer laden. Helaas, maar waar.
>
>
> Met vriendelijke groeten, Jawade.

Ik lees dat helemaal niet "overal". En het is bovendien helemaal niet
waar. Waar jij op doelt is ongetwijfeld het oude fenomeen van het
geheugeneffect bij nikkel-cadmium accu's. Daar moest je steeds de accu
leeg trekken en dan pas laden. Elke keer tussentijds opladen verkortte
de levensduur. Overigens wordt de levensduur ook ernstig verkort door
overladen, dus doorgaan met laden als de accu vol is. Bij de moderne
lithium-ion accu's kan dat echter ook niet meer door de ingebouwde
regelelectronica. Zo'n accu kun je gewoon permanent aan de lader laten
hangen, als hij vol is stopt het laden en gebeurt er niks meer.
Message has been deleted

P.J. Dorie

unread,
May 19, 2012, 7:07:37 AM5/19/12
to
Op 19-5-2012 12:56, Jawade schreef:
> P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Sat, 19 May 2012 12:49:05
> +0200 in artikel <jp7tr9$2dda$1...@nl-news.euro.net>:
>> Op 19-5-2012 12:06, Jawade schreef:
>> > P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Sat, 19 May 2012 11:16:15
>> > +0200 in artikel <jp7od7$2a6k$1...@nl-news.euro.net>:
>> >> Op 19-5-2012 11:15, Jawade schreef:
>> >> >
>> >> > Wel is het zo dat als je steeds bijlaadt, de accu eerder
>> versleten is.
>> >>
>> >> Hoe kom je daar bij?
>> >
>> > Omdat je overal kunt lezen, dat dat bepaald wordt door het aantal
>> > keer laden. Helaas, maar waar.
>>
>> Ik lees dat helemaal niet "overal". En het is bovendien helemaal niet
>> waar. Waar jij op doelt is ongetwijfeld het oude fenomeen van het
>> geheugeneffect bij nikkel-cadmium accu's. Daar moest je steeds de accu
>> leeg trekken en dan pas laden. Elke keer tussentijds opladen verkortte
>> de levensduur. Overigens wordt de levensduur ook ernstig verkort door
>> overladen, dus doorgaan met laden als de accu vol is. Bij de moderne
>> lithium-ion accu's kan dat echter ook niet meer door de ingebouwde
>> regelelectronica. Zo'n accu kun je gewoon permanent aan de lader laten
>> hangen, als hij vol is stopt het laden en gebeurt er niks meer.
>
> Nee, ik heb het niet over geheugeneffect, maar over het feit dat het
> aantal malen opladen in belangrijke mate de levensduur bepaalt. En
> natuurlijk gaat dat over LiIon accu's.
>
>
> Met vriendelijke groeten, Jawade.

Leg dan eens uit waarom bij mijn laptop in de gebruiksaanwijzing wordt
geadviseerd om hem zo vaak mogelijk op te laden?
Message has been deleted

P.J. Dorie

unread,
May 19, 2012, 7:33:32 AM5/19/12
to
Op 19-5-2012 13:12, Jawade schreef:
> P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Sat, 19 May 2012 13:07:37
> +0200 in artikel <jp7uu1$2e3o$1...@nl-news.euro.net>:
>> Op 19-5-2012 12:56, Jawade schreef:
>> > P.J. Dorie <pot...@blommen.tz> schreef op Sat, 19 May 2012 12:49:05
>> > +0200 in artikel <jp7tr9$2dda$1...@nl-news.euro.net>:
>> >>
>> >> Ik lees dat helemaal niet "overal". En het is bovendien helemaal niet
>> >> waar. Waar jij op doelt is ongetwijfeld het oude fenomeen van het
>> >> geheugeneffect bij nikkel-cadmium accu's. Daar moest je steeds de accu
>> >> leeg trekken en dan pas laden. Elke keer tussentijds opladen verkortte
>> >> de levensduur. Overigens wordt de levensduur ook ernstig verkort door
>> >> overladen, dus doorgaan met laden als de accu vol is. Bij de moderne
>> >> lithium-ion accu's kan dat echter ook niet meer door de ingebouwde
>> >> regelelectronica. Zo'n accu kun je gewoon permanent aan de lader laten
>> >> hangen, als hij vol is stopt het laden en gebeurt er niks meer.
>> >
>> > Nee, ik heb het niet over geheugeneffect, maar over het feit dat het
>> > aantal malen opladen in belangrijke mate de levensduur bepaalt. En
>> > natuurlijk gaat dat over LiIon accu's.
>>
>> Leg dan eens uit waarom bij mijn laptop in de gebruiksaanwijzing wordt
>> geadviseerd om hem zo vaak mogelijk op te laden?
>
> Ik denk dat ze graag accu's verkopen. Het is nl helemaal niet waar.
> Ik gebruik mijn laptop vnl aan de lader met de accu eruit, en eens
> in de paar maanden gebruik ik de accu tot 'ie leeg is. Hij is al 4
> jaar oud en de accu is nog als nieuw.
>
>
> Met vriendelijke groeten, Jawade.

Dat zegt niets, Henk. Ik heb hier een GSM telefoon met de originele accu
die nog perfect werkt na bijna 10 jaar. Deze telefoon is jarenlang
dagelijks gebruikt in een carkit. Hij is dus al vele duizenden keren
bijgeladen en werkt nog steeds prima!
Message has been deleted

J

unread,
May 22, 2012, 11:12:14 AM5/22/12
to
On Fri, 18 May 2012 16:57:49 +0200, Massimo
<o...@tisnietwaar.nl.invalid> wrote:

>- wat is tegenwoordig de gebruikelijke oplaadtijd?


Als de accu van mijn android telefoon( lg optimus 3d) helemaal leeg
is, is anderhalf uur zelfs nog niet genoeg.
Overigens geeft bij mij android niet aan of de accu weer vol is.

Badmuts

unread,
May 23, 2012, 12:45:30 PM5/23/12
to
> USB levert erg weinig stroom.

...daarom gaat het via USB langzamer. De lader die bij de foon hoort levert
via hetzelfde plugje meer stroom en heeft een mechanisme om dat aan de foon
duidelijk te maken.


0 new messages