Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Nummer van SMS-berichtencentrale

240 views
Skip to first unread message

Nieuws

unread,
May 24, 2010, 2:09:50 PM5/24/10
to
Bij tekstberichten onder verzend profiel en dan standaard profiel,
vervolgens nummer van berichtencentrale kun je een nummer invoeren. Bij KPN
is dat nummer 0653131313. Nu heb ik er 0800-4060000 van gemaakt. Wat blijkt?
De SMS berichten worden gewoon verzonden met Medion Mobile. Nu heb ik het
nummer gewijzigd in een 9. Ook dan worden de SMS berichten gewoon verzonden.
Hoe kan dat?

Zie ook:
http://www.bellen.com/faq/mobiel/sms/wat-is-het-nummer-van-mijn-sms-berichtencentrale.aspx


Ano

unread,
May 24, 2010, 4:47:23 PM5/24/10
to

Blijkbaar zit het nummer op je SIM-kaart ingebakken en wordt er niet gekeken
naar het nummer dat je zelf instelt?


Message has been deleted

Rob

unread,
May 24, 2010, 5:59:50 PM5/24/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Ano <a...@ano.invalid> schreef op Mon, 24 May 2010 22:47:23 +0200 in artikel <4bfae5ca$0$31194$dbd4...@news.wanadoo.nl>:
> Nee, want je kunt porteren terwijl je dezelfde sim houdt.

Watte?
Daar heb ik nog nooit van gehoord!
En de providers ook niet.

Message has been deleted

Jeroen T. Bezemer

unread,
May 24, 2010, 6:24:10 PM5/24/10
to
On 25/05/10 00:01, Jawade wrote:

> Mijn eerste mobieltje, een Motorola 3188, gaf de geest, althans de
> sim. Toen kreeg ik gratis een nieuwe sim, die na enige dagen hetzelfde
> nummer kreeg als de oude.

Maar dat is geen porteren, alleen het wijzigen van het nummer in de
centrale. Het zou wat anders zijn als je een andere provider kreeg.
In dit geval is er niets op de SIM gewijzigd.

porteren is andere provider=andere SIM (met ander nummer en andere
SMS-centrale) en later het originele nummer terugzetten op de nieuwe SIM
in de centrale

Rob

unread,
May 24, 2010, 6:29:12 PM5/24/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
>> > Nee, want je kunt porteren terwijl je dezelfde sim houdt.
>>
>> Watte?
>> Daar heb ik nog nooit van gehoord!
>> En de providers ook niet.
>
> Mijn eerste mobieltje, een Motorola 3188, gaf de geest, althans de
> sim. Toen kreeg ik gratis een nieuwe sim, die na enige dagen hetzelfde
> nummer kreeg als de oude.

Dat heeft met porteren niks te maken.

Message has been deleted
Message has been deleted

Rob

unread,
May 25, 2010, 4:11:42 AM5/25/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Mon, 24 May 2010 22:29:12 GMT in artikel <slrnhvlvdo...@xs8.xs4all.nl>:
> Maar wel met het feit dat het nummer niet in de sim gebakken zit.
> Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

Dat het telefoonnummer niet in de sim gebakken zit dat is duidelijk.
De sim heeft een sim nummer en dat wordt in de centrale gekoppeld aan
een telefoonnummer.

Maar het verhaaltje was dat het SMSC nummer in de sim gebakken zou zijn
en het tegenbewijs is dat dat niet kan omdat je bij porteren dezelfde
SIM kunt houden.

Nou dat klopt niet want bij porteren kun je NIET dezelfde sim houden!

Rob

unread,
May 25, 2010, 4:12:41 AM5/25/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Nee, er zijn wel meer zaken die porteren heten.

Wellicht in jouw eigen woordenboekje?

Het krijgen van een ander nummer bij dezelfde provider heet geen porteren.

Nieuws

unread,
May 25, 2010, 8:28:24 AM5/25/10
to
Beste mensen,

We dwalen wat af vind ik. Ik ben heel vaak overgestapt van provider. Je
krijgt ten alle tijden een nieuwe simkaart als je overstapt van KPN naar
Vodafone. Dit omdat de oude simkaart niet werkt op het Vodafone netwerk.

MAAR er is een uitzondering: Toen Tele 2 van netwerk veranderde namelijk van
KPN (Telfort) naar T-Mobile kon ik gewoon de oude simkaart behouden. Maar in
dit geval werd alleen het netwerk veranderd niet de provider want die bleef
Tele2.

Bij Tele2 (heb ik niet meer) stelde ik eens een andere berichtencentrale dan
van Tele2 in en die smsjes werden ook normaal verzonden.

"Rob" <nom...@example.com> schreef in bericht
news:slrnhvn1hu...@xs8.xs4all.nl...

Boonie...

unread,
May 25, 2010, 12:50:29 PM5/25/10
to

"Jawade" <Henk_...@hotmail.com> schreef in bericht
news:20100525$072...@Jawade.Naaldwijk.nl...
>
> De insteek was dat een nummer in de sim gebakken zat, en ik gaf aan
> dat dat niet zo is.

Jawel hoor. Het nummer van de berichtencentrale staat op de SIM. Maar, het
toestel hoeft die niet te gebruiken. Het is dus afhankelijk van merk en type
of wel of niet de berichtencentrale zoals die op de SIM staat gebruikt
wordt.

Overigens begrijp ik het woord porteren ook als naar een andere provider
overstappen. In dat geval kun je niet de oude sim gebruiken. Op elke sim
staat namelijk een IMSI. Die IMSI bevat onder andere de MCC en MNC. Dat zijn
de landcode en de netwerk code. Voor Vodafone is dat bijvoorbeeld 204 04.
Andere netwerken in NL hebben 204 08 of 204 16.

Een telefoonnummer kan wel omgekoppeld worden naar een andere sim (IMSI).

Boonie


Message has been deleted
Message has been deleted

Rob

unread,
May 26, 2010, 12:31:09 PM5/26/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Tue, 25 May 2010 08:11:42 GMT in artikel <slrnhvn1hu...@xs8.xs4all.nl>:
> Moelijk he? Te onthouden waarom het ging?

Voor jou kennelijk?

Het staat hierboven toch nog: jij schreef:

Nee, want je kunt porteren terwijl je dezelfde sim houdt.

En dat is pertinent onjuist.
Toen dat bleek, ging je ineens andere dingen porteren noemen dan daar
onder verstaan worden.

Message has been deleted

Rob

unread,
May 26, 2010, 12:56:11 PM5/26/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Wed, 26 May 2010 16:31:09 GMT in artikel <slrnhvqj6c...@xs8.xs4all.nl>:

>> Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
>> > Rob <nom...@example.com> schreef op Tue, 25 May 2010 08:11:42 GMT in artikel <slrnhvn1hu...@xs8.xs4all.nl>:
>> >>
>> >> Dat het telefoonnummer niet in de sim gebakken zit dat is duidelijk.
>> >> De sim heeft een sim nummer en dat wordt in de centrale gekoppeld aan
>> >> een telefoonnummer.
>> >>
>> >> Maar het verhaaltje was dat het SMSC nummer in de sim gebakken zou zijn
>> >> en het tegenbewijs is dat dat niet kan omdat je bij porteren dezelfde
>> >> SIM kunt houden.
>> >>
>> >> Nou dat klopt niet want bij porteren kun je NIET dezelfde sim houden!
>> >
>> > Moelijk he? Te onthouden waarom het ging?
>>
>> Voor jou kennelijk?
>>
>> Het staat hierboven toch nog: jij schreef:
>>
>> Nee, want je kunt porteren terwijl je dezelfde sim houdt.
>>
>> En dat is pertinent onjuist.
>> Toen dat bleek, ging je ineens andere dingen porteren noemen dan daar
>> onder verstaan worden.
>
> Een ander nummer op een sim zetten heet porteren.

Ja ok nee dan weet ik genoeg.
Je bazelt.

Ano

unread,
May 26, 2010, 2:54:53 PM5/26/10
to
Jawade wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Wed, 26 May 2010 16:31:09 GMT in
> artikel <slrnhvqj6c...@xs8.xs4all.nl>:
>> Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
>>> Rob <nom...@example.com> schreef op Tue, 25 May 2010 08:11:42 GMT
>>> in artikel <slrnhvn1hu...@xs8.xs4all.nl>:
>>>>
>>>> Dat het telefoonnummer niet in de sim gebakken zit dat is
>>>> duidelijk. De sim heeft een sim nummer en dat wordt in de centrale
>>>> gekoppeld aan een telefoonnummer.
>>>>
>>>> Maar het verhaaltje was dat het SMSC nummer in de sim gebakken zou
>>>> zijn en het tegenbewijs is dat dat niet kan omdat je bij porteren
>>>> dezelfde SIM kunt houden.
>>>>
>>>> Nou dat klopt niet want bij porteren kun je NIET dezelfde sim
>>>> houden!
>>>
>>> Moelijk he? Te onthouden waarom het ging?
>>
>> Voor jou kennelijk?
>>
>> Het staat hierboven toch nog: jij schreef:
>>
>> Nee, want je kunt porteren terwijl je dezelfde sim houdt.
>>
>> En dat is pertinent onjuist.
>> Toen dat bleek, ging je ineens andere dingen porteren noemen dan daar
>> onder verstaan worden.
>
> Een ander nummer op een sim zetten heet porteren.

Met porteren wordt in de regel bedoeld: met behoud van telefoonnummer een
andere provider krijgen, de nieuwe provider levert daar dan een nieuwe SIM
bij.
Dat is dus iets anders dan wat jij er onder verstaat.


Message has been deleted

Rob

unread,
May 26, 2010, 4:53:21 PM5/26/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Ano <a...@ano.invalid> schreef op Wed, 26 May 2010 20:54:53 +0200 in artikel <4bfd6e7e$0$75484$dbd4...@news.wanadoo.nl>:
> Het voorbeeld wat ik gaf is precies hetzelfde als nummerportering: er
> wordt op een sim een ander nummer gezet. En daar ging het over.
> Zand strooien zal daarbij niet helpen.

Nee dat klopt niet. Er wordt nooit een nummer op een sim gezet. En
bij een portering wordt altijd de sim gewisseld.

Message has been deleted

Ano

unread,
May 26, 2010, 6:06:40 PM5/26/10
to
Jawade wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Wed, 26 May 2010 20:53:21 GMT in
> artikel <slrnhvr2i1...@xs8.xs4all.nl>:

>> Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
>>> Ano <a...@ano.invalid> schreef op Wed, 26 May 2010 20:54:53 +0200 in
>>> artikel <4bfd6e7e$0$75484$dbd4...@news.wanadoo.nl>:
>>>>
>>>> Met porteren wordt in de regel bedoeld: met behoud van
>>>> telefoonnummer een andere provider krijgen, de nieuwe provider
>>>> levert daar dan een nieuwe SIM bij.
>>>> Dat is dus iets anders dan wat jij er onder verstaat.
>>>
>>> Het voorbeeld wat ik gaf is precies hetzelfde als nummerportering:
>>> er
>>> wordt op een sim een ander nummer gezet. En daar ging het over.
>>> Zand strooien zal daarbij niet helpen.
>>
>> Nee dat klopt niet. Er wordt nooit een nummer op een sim gezet. En
>> bij een portering wordt altijd de sim gewisseld.
>
> Ja, er wordt wel een ander nummer op de sim gezet, meestal het oude
> nummer. En in mijn voorbeeld werd ook van sim gewisseld.

Het mobiele telefoonnummer wordt niet op de SIM gezet, zoals Rob al zei. Wat
de provider doet is het simkaartnummer (ICC-ID heet dat geloof ik) in zijn
centrale koppelen aan je mobiele telefoonnummer. Dus in theorie lijkt me het
ook mogelijk om aan een de oude sim kaart een nieuw telefoonnummer gekoppeld
te krijgen ;-)
Maar dit zegt allemaal niets over het al dan niet vastleggen van het SMSC
nummer op de simkaart, en daar ging de oorspronkelijke vraag over.


Rob

unread,
May 27, 2010, 4:20:30 AM5/27/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Wed, 26 May 2010 20:53:21 GMT in artikel <slrnhvr2i1...@xs8.xs4all.nl>:
>> Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
>> > Ano <a...@ano.invalid> schreef op Wed, 26 May 2010 20:54:53 +0200 in artikel <4bfd6e7e$0$75484$dbd4...@news.wanadoo.nl>:
>> >>
>> >> Met porteren wordt in de regel bedoeld: met behoud van telefoonnummer een
>> >> andere provider krijgen, de nieuwe provider levert daar dan een nieuwe SIM
>> >> bij.
>> >> Dat is dus iets anders dan wat jij er onder verstaat.
>> >
>> > Het voorbeeld wat ik gaf is precies hetzelfde als nummerportering: er
>> > wordt op een sim een ander nummer gezet. En daar ging het over.
>> > Zand strooien zal daarbij niet helpen.
>>
>> Nee dat klopt niet. Er wordt nooit een nummer op een sim gezet. En
>> bij een portering wordt altijd de sim gewisseld.
>
> Ja, er wordt wel een ander nummer op de sim gezet, meestal het oude
> nummer. En in mijn voorbeeld werd ook van sim gewisseld.

Als jij denkt dat jouw 06 nummer op je sim wordt gezet dan heb je niet
begrepen hoe het mobiele netwerk werkt.
Je SIM heeft een SIM nummer (IMSI = International Mobile Subscriber Identity)
en dat is het enige nummer waarmee het netwerk jouw toestel benadert.

Als iemand een 06 nummer belt dan wordt dit opgezocht in een database tabel
en dan wordt daar het IMSI bij gezocht en dat toestel (of die toestellen,
als er meerdere SIM kaarten met hetzelfde 06 nummer zijn) wordt gebeld.

Het overzetten van je nummer of het veranderen van nummer is een kwestie
van een aanpassing in die tabel. Je SIM heeft daar niks mee te maken.

Message has been deleted

Rob

unread,
May 27, 2010, 12:08:19 PM5/27/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Of het nummer nu op de sim staat, of dat het eraan gekoppeld is, maakt
> niets uit in de waarneming. Mijn 1e bericht in deze draad was een
> reactie op het gegeven dat een nummer in de sim gebakken zat, iets
> wat ik weerlegde, ook met een voorbeeld. Ga maar lekker verder met
> kronkelen, de feiten blijven staan.

Het ging niet over het telefoonnummer wat in die SIM zou staan, maar
over het SMSC nummer.

Message has been deleted

Rob

unread,
May 27, 2010, 12:20:15 PM5/27/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Thu, 27 May 2010 16:08:19 GMT in artikel <slrnhvt67j...@xs8.xs4all.nl>:
> Dat is mij niet duidelijk geworden uit die discussie op het moment
> dat ik reageerde.

Reageer er dan niet op. Het was van het begin af aan een thread over
het SMSC nummer, dat staat zelfs in het onderwerp.

Message has been deleted

Ano

unread,
May 27, 2010, 2:13:31 PM5/27/10
to
Jawade wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Thu, 27 May 2010 16:08:19 GMT in
> artikel <slrnhvt67j...@xs8.xs4all.nl>:
> Dat is mij niet duidelijk geworden uit die discussie op het moment
> dat ik reageerde.

Nou ja, iedereen kan zich vergissen maar het was misschien een idee geweest
om de eerste twee posts goed te lezen alvorens er zo'n lange discussie van
te maken ;-)


Message has been deleted
0 new messages