Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Tijd Gigaset wijzigt vanzelf

706 views
Skip to first unread message

~PCfreak~

unread,
Nov 10, 2016, 11:08:09 AM11/10/16
to
hallo

Ik heb een "Siemens Gigaset A580 duo" DECT-setje die het prima doen en
ik al zo'n jaar of 7 heb.
Maar sins de afgelopen wisseling van zomer naar wintertijd gebeurt het
volgende.
Ongeveer om de 2 á 3 dagen springt de tijd vanzelf een uur terug, dit
heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

groetjes Henk

O. Udeman

unread,
Nov 10, 2016, 11:25:58 AM11/10/16
to
Op 10-11-2016 om 17:08 schreef ~PCfreak~:
Kan rommelend contactje zijn van de voeding of een processor die op tilt
is gegaan. Ik zelf zou beginnen de batterijen er uit halen (ik dacht dat
er twee AAA batterijtjes in zo'n ding gaan), hem even rustig laten
liggen, dan een keer op alle knoppen drukken, de batterijen er weer in
zetten en kijken wat er gebeurt. Mocht hij hierbij de geheugeninhoud
vast houden, heb je geluk, maar het kan ook zijn dat het probleem
daarmee niet verdwijnt. Dan zul je een hard reset moeten zien uit te
voeren. Wordt wel uithuilen en opnieuw beginnen dan natuurlijk want dan
moet je alle gegevens opnieuw invoeren.


~PCfreak~

unread,
Nov 10, 2016, 12:12:36 PM11/10/16
to
Op Thu, 10 Nov 2016 17:25:51 +0100, schreef "O. Udeman" <no...@nona.me>
het volgende.

> Op 10-11-2016 om 17:08 schreef ~PCfreak~:
> > hallo
> >
> > Ik heb een "Siemens Gigaset A580 duo" DECT-setje die het prima doen en
> > ik al zo'n jaar of 7 heb.
> > Maar sins de afgelopen wisseling van zomer naar wintertijd gebeurt het
> > volgende.
> > Ongeveer om de 2 į 3 dagen springt de tijd vanzelf een uur terug, dit
> > heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
> > Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
> >
> > groetjes Henk

> Kan rommelend contactje zijn van de voeding of een processor die op tilt
> is gegaan. Ik zelf zou beginnen de batterijen er uit halen (ik dacht dat
> er twee AAA batterijtjes in zo'n ding gaan), hem even rustig laten
> liggen, dan een keer op alle knoppen drukken, de batterijen er weer in
> zetten en kijken wat er gebeurt. Mocht hij hierbij de geheugeninhoud
> vast houden, heb je geluk, maar het kan ook zijn dat het probleem
> daarmee niet verdwijnt. Dan zul je een hard reset moeten zien uit te
> voeren. Wordt wel uithuilen en opnieuw beginnen dan natuurlijk want dan
> moet je alle gegevens opnieuw invoeren.

Behalve de reset ga ik ermee aan de slag, je leest het wel.

groetjes Henk

Ano

unread,
Nov 10, 2016, 3:38:58 PM11/10/16
to
Ben je kort geleden overgegaan op een andere telefoonprovider?
Sinds ik van vaste lijn op VoIP ben overgegaan, lijkt de klok van mijn
DECT setje (soms) de tijd over te nemen van mijn 'modem'.

O. Udeman

unread,
Nov 10, 2016, 3:47:36 PM11/10/16
to
Op 10-11-2016 om 21:39 schreef Ano:
Ja, én?



Ano

unread,
Nov 10, 2016, 3:53:26 PM11/10/16
to
Ik dacht dat ik een vraag had gesteld aan PCfreak, ben eerder benieuwd
of zijn antwoord "ja" of "nee" is.

Als zijn antwoord ook "ja" is, ligt daar wellicht de oorzaak van het
recente gedrag van zijn Gigaset. Ik kon mijn overspringende tijdprobleem
'repareren' door de tijd van mijn modem goed te zetten (dat niet
automatisch de omschakeling van wintertijd/zomertijd deed).

O. Udeman

unread,
Nov 10, 2016, 3:59:15 PM11/10/16
to
Op 10-11-2016 om 21:53 schreef Ano:
Je suggereert dat het de oorzaak zou kunnen zijn van het heen en weer
springen van de tijd. Maar jouw probleem was een niet schakelen van de
zomer- naar de wintertijd.

Ano

unread,
Nov 10, 2016, 4:05:01 PM11/10/16
to
Mijn probleem was dat ik de tijd goed zette in mijn DECT set, maar dat
hij later weer terugsprong (naar de tijdisntellingen die het modem
heeft). Dan zette ik de tijd weer goed in mijn DECT set, etc. etc. Dat
lijkt me precies het gedrag wat PCfreak beschrijft.

Maar ik ga eerst maar eens wachten of PCfreaks antwoord op mijn eerste
vraag ja of nee is (als ik me kan bedwingen om niet weer op jouw
antwoord op deze post te reageren). Gezien je grote aantal vragen en
opmerkingen concludeer ik in ieder geval dat je leergiering bent (?) ;-)

O. Udeman

unread,
Nov 10, 2016, 4:35:03 PM11/10/16
to
Op 10-11-2016 om 22:04 schreef Ano:
Ik probeer mijn hersens lenig te houden en mee te denken als iemand een
probleem heeft. We wachten inderdaad nu het beste eerst maar eens de
reactie van PCFreak af.


~PCfreak~

unread,
Nov 11, 2016, 2:54:34 AM11/11/16
to
Op Thu, 10 Nov 2016 21:39:03 +0100, schreef Ano <a...@ano.invalid> het
volgende.
Nee, ik zit al ruim 3 jaar bij UPC/Ziggo, maar heb eens ingelogd in het
modem en daar stond de tijd een uur vroeger en was nergens te wijzigen.
Vervolgens het modem herstart en toen stond de tijd wel goed. Of dit de
oorzaak geweest is kan ik pas over een paar dagen vertellen.
Ik ga iig Ziggo bellen waarom de tijd niet automatisch wijzigt.

groetjes Henk

Ano

unread,
Nov 11, 2016, 3:11:35 AM11/11/16
to
Ben benieuwd of het nu over is!

O. Udeman

unread,
Nov 11, 2016, 6:38:38 AM11/11/16
to
Op 11-11-2016 om 8:54 schreef ~PCfreak~:
Het lijkt inderdaad op een storing in het modem, omdat hij na herstart
het wel goed doet, maar ik ben benieuwd wat Ziggo er van zegt. En
uiteraard of dit inderdaad de oorzaak van het euvel van de scheeflopende
tijd van de Siemens was. (Waarbij ik aanneem dat de tijd daarvan nu wel
automatisch goed is gaan staan.)




E.S.®

unread,
Nov 11, 2016, 6:43:56 AM11/11/16
to
Op 11-11-2016 om 12:38 schreef O. Udeman:
> Op 11-11-2016 om 8:54 schreef ~PCfreak~:
>> Op Thu, 10 Nov 2016 21:39:03 +0100, schreef Ano <a...@ano.invalid> het
>> volgende.
>>
>>>> Ik heb een "Siemens Gigaset A580 duo" DECT-setje die het prima doen en
>>>> ik al zo'n jaar of 7 heb.
>>>> Maar sins de afgelopen wisseling van zomer naar wintertijd gebeurt het
>>>> volgende.
>>>> Ongeveer om de 2 á 3 dagen springt de tijd vanzelf een uur terug, dit
>>>> heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
>>>> Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
>>>>
>>>> groetjes Henk
>>
>>> Ben je kort geleden overgegaan op een andere telefoonprovider?
>>> Sinds ik van vaste lijn op VoIP ben overgegaan, lijkt de klok van mijn
>>> DECT setje (soms) de tijd over te nemen van mijn 'modem'.
>>
>> Nee, ik zit al ruim 3 jaar bij UPC/Ziggo, maar heb eens ingelogd in het
>> modem en daar stond de tijd een uur vroeger en was nergens te wijzigen.
>> Vervolgens het modem herstart en toen stond de tijd wel goed. Of dit de
>> oorzaak geweest is kan ik pas over een paar dagen vertellen.
>> Ik ga iig Ziggo bellen waarom de tijd niet automatisch wijzigt.
>>
>> groetjes Henk
>>
>
> Het lijkt inderdaad op een storing in het modem, omdat hij na herstart
> het wel goed doet, maar ik ben benieuwd wat Ziggo er van zegt.

Geloof je nu echt dat je bij Ziggo iemand aan de lijn krijgt met
verstand van zaken?
Het zijn hoofdzakelijk jongeren en studenten met een stroomdiagram die
de helpdesk bemannen.
2e Lijns support welke wel technisch onderlegd zijn krijg je echt niet
te pakken.
Je wordt gewoon met een lul antwoord en een kluitje het riet in gestuurd.

> En
> uiteraard of dit inderdaad de oorzaak van het euvel van de scheeflopende
> tijd van de Siemens was. (Waarbij ik aanneem dat de tijd daarvan nu wel
> automatisch goed is gaan staan.)
>
>
>
>


--

Mvg, Eric

~PCfreak~

unread,
Nov 11, 2016, 7:05:54 AM11/11/16
to
Op Fri, 11 Nov 2016 12:38:29 +0100, schreef "O. Udeman" <no...@nona.me>
het volgende.

> >>> Ik heb een "Siemens Gigaset A580 duo" DECT-setje die het prima doen en
> >>> ik al zo'n jaar of 7 heb.
> >>> Maar sins de afgelopen wisseling van zomer naar wintertijd gebeurt het
> >>> volgende.
> >>> Ongeveer om de 2 į 3 dagen springt de tijd vanzelf een uur terug, dit
> >>> heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
> >>> Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
> >>>
> >>> groetjes Henk
> >
> >> Ben je kort geleden overgegaan op een andere telefoonprovider?
> >> Sinds ik van vaste lijn op VoIP ben overgegaan, lijkt de klok van mijn
> >> DECT setje (soms) de tijd over te nemen van mijn 'modem'.
> >
> > Nee, ik zit al ruim 3 jaar bij UPC/Ziggo, maar heb eens ingelogd in het
> > modem en daar stond de tijd een uur vroeger en was nergens te wijzigen.
> > Vervolgens het modem herstart en toen stond de tijd wel goed. Of dit de
> > oorzaak geweest is kan ik pas over een paar dagen vertellen.
> > Ik ga iig Ziggo bellen waarom de tijd niet automatisch wijzigt.
> >
> > groetjes Henk

> Het lijkt inderdaad op een storing in het modem, omdat hij na herstart
> het wel goed doet, maar ik ben benieuwd wat Ziggo er van zegt. En
> uiteraard of dit inderdaad de oorzaak van het euvel van de scheeflopende
> tijd van de Siemens was. (Waarbij ik aanneem dat de tijd daarvan nu wel
> automatisch goed is gaan staan.)

De HD van Ziggo heeft er melding van gemaakt naar de TD, de tijd zou aut
aangepast moeten zijn, want op mijn mediabox is dit wel goed gegaan.
Ik had de tijd op de telefoon gisteren al handmatig goed gezet.
Ik wacht de komende week wel af.

groetjes Henk

O. Udeman

unread,
Nov 11, 2016, 7:13:09 AM11/11/16
to
Op 11-11-2016 om 12:43 schreef E.S.®:
Is inderdaad een hele kunst om bij helpdesken door de barriëre van de 1e
lijn te breken.

~PCfreak~

unread,
Nov 17, 2016, 2:23:24 AM11/17/16
to
Op Fri, 11 Nov 2016 09:11:41 +0100, schreef Ano <a...@ano.invalid> het
volgende.

> >>> Ik heb een "Siemens Gigaset A580 duo" DECT-setje die het prima doen en
> >>> ik al zo'n jaar of 7 heb.
> >>> Maar sins de afgelopen wisseling van zomer naar wintertijd gebeurt het
> >>> volgende.
> >>> Ongeveer om de 2 į 3 dagen springt de tijd vanzelf een uur terug, dit
> >>> heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
> >>> Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
> >>>
> >>> groetjes Henk
> >
> >> Ben je kort geleden overgegaan op een andere telefoonprovider?
> >> Sinds ik van vaste lijn op VoIP ben overgegaan, lijkt de klok van mijn
> >> DECT setje (soms) de tijd over te nemen van mijn 'modem'.
> >
> > Nee, ik zit al ruim 3 jaar bij UPC/Ziggo, maar heb eens ingelogd in het
> > modem en daar stond de tijd een uur vroeger en was nergens te wijzigen.
> > Vervolgens het modem herstart en toen stond de tijd wel goed. Of dit de
> > oorzaak geweest is kan ik pas over een paar dagen vertellen.
> > Ik ga iig Ziggo bellen waarom de tijd niet automatisch wijzigt.
> >
> > groetjes Henk

> Ben benieuwd of het nu over is!

We zijn nu 6 dagen verder en de tijd is nog steeds correct, dus ga er
vanuit dat het modem de oorzaak geweest is.

groetjes Henk

Ano

unread,
Nov 17, 2016, 2:26:16 AM11/17/16
to
On 17/11/2016 08:23, ~PCfreak~ wrote:
> Op Fri, 11 Nov 2016 09:11:41 +0100, schreef Ano <a...@ano.invalid> het
> volgende.
>
>>>>> Ik heb een "Siemens Gigaset A580 duo" DECT-setje die het prima doen en
>>>>> ik al zo'n jaar of 7 heb.
>>>>> Maar sins de afgelopen wisseling van zomer naar wintertijd gebeurt het
>>>>> volgende.
>>>>> Ongeveer om de 2 á 3 dagen springt de tijd vanzelf een uur terug, dit
>>>>> heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
>>>>> Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
>>>>>
>>>>> groetjes Henk
>>>
>>>> Ben je kort geleden overgegaan op een andere telefoonprovider?
>>>> Sinds ik van vaste lijn op VoIP ben overgegaan, lijkt de klok van mijn
>>>> DECT setje (soms) de tijd over te nemen van mijn 'modem'.
>>>
>>> Nee, ik zit al ruim 3 jaar bij UPC/Ziggo, maar heb eens ingelogd in het
>>> modem en daar stond de tijd een uur vroeger en was nergens te wijzigen.
>>> Vervolgens het modem herstart en toen stond de tijd wel goed. Of dit de
>>> oorzaak geweest is kan ik pas over een paar dagen vertellen.
>>> Ik ga iig Ziggo bellen waarom de tijd niet automatisch wijzigt.
>>>
>>> groetjes Henk
>
>> Ben benieuwd of het nu over is!
>
> We zijn nu 6 dagen verder en de tijd is nog steeds correct, dus ga er
> vanuit dat het modem de oorzaak geweest is.
>
> groetjes Henk

Mooi zo, bedankt voor de terugmelding.
Ik heb het altijd wel heel verassend gevonden dat zo'n DECT telefoon
blijkbaar dit soort info communiceert met het modem.

hwh

unread,
Nov 17, 2016, 1:03:21 PM11/17/16
to
On 17/11/2016 08:26, Ano wrote:
> Ik heb het altijd wel heel verassend gevonden dat zo'n DECT telefoon
> blijkbaar dit soort info communiceert met het modem.

DECT is ontworpen om (ook) in een drukke kantooromgeving, waarin
iedereen een DECT toestel gebruikt, goed te kunnen functioneren.
Daarvoor wordt veel informatie uitgewisseld tussen basisstations en
handsets. Bijvoorbeeld voor handovers van het ene- naar het andere
basisstation of het wisselen van tijdslot of frequentie. Dat gebeurt
overigens in tegenstelling tot bij een mobiel netwerk op initiatief van
de handsets. De intelligentie is daarmee gedistribueerd.

gr, hwh

Ano

unread,
Nov 17, 2016, 1:10:50 PM11/17/16
to
Ik denk dat de kennis over deze intelligentie bij het meerendeel van de
gebruikers niet aanwezig zal zijn. Zou helemaal niet gek zijn als er
iets over stond in de FAQ van de VoIP aanbieder. Ik denk toch niet dat
de OP en ik de enigen zijn die zoiets hebben meegemaakt.
Ik heb een eenvoudige Google search gedaan maar vond hierover niets (dus
over tijdinstellingsproblemen van de DECT set veroorzaakt door het modem).

Rob

unread,
Nov 17, 2016, 1:24:56 PM11/17/16
to
DECT heeft in principe niks te maken met VoIP.
Het is zo iets als vragen aan je TV aanbieder stellen over hoe de
tijd op Teletekst verschijnt.

Ano

unread,
Nov 17, 2016, 2:32:17 PM11/17/16
to
In principe misschien niet. Maar ik heb dit pas voor het eerst ervaren
toen in mijn telefoon in mijn modem prikte omdat ik op VoIP overging,
evenzo de OP.

~PCfreak~

unread,
Nov 18, 2016, 2:49:24 AM11/18/16
to
Op Thu, 17 Nov 2016 20:32:11 +0100, schreef Ano <a...@ano.invalid> het
volgende.

> > DECT heeft in principe niks te maken met VoIP.
> > Het is zo iets als vragen aan je TV aanbieder stellen over hoe de
> > tijd op Teletekst verschijnt.

> In principe misschien niet. Maar ik heb dit pas voor het eerst ervaren
> toen in mijn telefoon in mijn modem prikte omdat ik op VoIP overging,
> evenzo de OP.

Nee, niet omdat ik overging op VOIP of equivalent, want dat heb ik al
zo'n 11 jaar maar had dit nog niet eerder meegemaakt.

groetjes Henk

Ano

unread,
Nov 18, 2016, 3:00:29 AM11/18/16
to
Ik bedoel te zeggen: in de praktijk zullen (bijna) alleen VoIP
gebruikers hier last van hebben, niet de mensen die bellen via een
ouderwetse analoge koperlijn (tsja, en de ADSL gebruikers zijn misschien
een middencategorie).

Piet

unread,
Nov 18, 2016, 4:29:19 AM11/18/16
to
Alleen is dat hier allemaal irrelevant. De handsets communiceren
met het basisstation, en het basisstation houdt de tijd bij. Als
je op 1 van 10 handsets de tijd wijzigt, dan wijzig je die in het
basisstation en dat werkt op alle handsets door.
Het basisstation haalt de actuele tijd "van de lijn", mits het die
informatie daarvan kan verkrijgen. Op een gewone analoge lijn is
die informatie niet aanwezig, maar bij aansluiting op een VoIP
modem gwoonlijk wel.
In de handleiding van mijn gigaset basisstation staat het expliciet
vermeld: "Afhankelijk van uw netwerkprovider worden de datum en tijd
automatisch ingesteld". Wellicht staat dat ook in OP's handleiding

-p

Rob

unread,
Nov 18, 2016, 5:20:40 AM11/18/16
to
Deze dingen en technologieen dateren uit de tijd van ISDN, ruim
voor het gebruikelijk worden van VoIP. Op ISDN had je ook een
time-of-day indicatie, als ik me goed herrinner met de beperking
dat die alleen mee kwam met call setups. Ik heb jaren een Gigaset
voor ISDN gehad en die zette ook zelf de tijd goed.

~PCfreak~

unread,
Nov 18, 2016, 6:38:58 AM11/18/16
to
Op Fri, 18 Nov 2016 10:29:16 +0100, schreef Piet
<www.godfatherof.nl/@opt-in.invalid> het volgende.
FF gezocht, maar staat er niet in.

groetjes Henk

Paul Slootman

unread,
Nov 24, 2016, 9:01:31 AM11/24/16
to
Rob <nom...@example.com> wrote:
>
>Deze dingen en technologieen dateren uit de tijd van ISDN, ruim
>voor het gebruikelijk worden van VoIP. Op ISDN had je ook een
>time-of-day indicatie, als ik me goed herrinner met de beperking
>dat die alleen mee kwam met call setups. Ik heb jaren een Gigaset
>voor ISDN gehad en die zette ook zelf de tijd goed.

Klopt; had je een stroomstoring gehad o.i.d. kon je de tijd goedzetten
door even een telefoontje te plegen (uitgaand was nodig, inkomend zond
geen tijd mee).


Paul
0 new messages